• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Ensimmäisen pyörän osto - mistä?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja kallle
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Sain A-kortin tuossa viime perjantaina ja olen ensi viikolla matkaamassa Helsinkiin pyöräostoksille. Kyseessä on ensimmäinen pyöräni ja olen luultavasti helposti kusetettavissa. Pyöräksi ajattelin käytettyä Honda CBR 600f, Suzuki SV650s tai GSX-600f tai jotain vastaavaa alle 5000e.

Nettimotostahan noita löytyy käytettynä, mutta valitettavasti vähän ympäri Suomea, joten ei ole resursseja matkata ympäriinsä. Onkohan Helsingissä jotain liikettä, jossa noita olisi enemmän, jotta voisi testata useampaa kerralla ja pääsisi kokeilemaan erilaisia? Liikkeessä olisi myös parempi kuluttajansuoja.

Voisko joku kertoa näitä eri ostopaikkoja? Tietty jos saisi jonkun kokeneemman renkaanpotkijan mukaan pitämään mun puolia/koeajamaan pyörää, niin vosin heittää jotain 60 euroa vaivanpalkaksi...

Kalle

Kierrät isoimmat liikkeet, niin kyllä niistä käytettyjä löytyy.
Ja voin sanoo 99% todennäkösyydellä, että löytyy useempi ehdokas tuleen tyypittään pyöriä ja kahtoon niitä, varsinkin jos siitä rahhaa saa

Voin tulla antamaan oman mielipiteeni pk-seudulle, munkkikahvien hinnalla.
wink.gif
Ilmoittele vaan ajoissa... Ja puutarhahanskoja mukaan, et pääsee roplaa paikkoja.
idea3.gif

Mitäs noita nyt, sekalaisessa järjestyksessä: RM Heino Espoo, Yamaha Center Vantaa, Bike World Vantaa + Hki, Biketeam, Tuusmotor, House of Bikes, Frank Nyman. Siinä nyt nopeasti. Motopalstan sivuilta näkyy noidenkin liikkeiden vaihdokit.

Liikkeissä hinta vaan on hivenen kalliimpi ku yksityisiltä ostaessa... tähän lopputulokseen tulin itse, kun omaani olin hankkimassa helmi-maaliskuussa. Täten jätin liikkeet väliin ja keskityin nettimoton ilmotuksiin varsinkin kun oli itsellänikin budjetti samaa luokkaa kuin tässä tapauksessa.

Liikkeissä hinta vaan on hivenen kalliimpi ku yksityisiltä ostaessa... tähän lopputulokseen tulin itse, kun omaani olin hankkimassa helmi-maaliskuussa. Täten jätin liikkeet väliin ja keskityin nettimoton ilmotuksiin varsinkin kun oli itsellänikin budjetti samaa luokkaa kuin tässä tapauksessa.
Jep, mutta sen korkeamman hinnan bonuksena tulee kuluttajansuoja, toisin kuin suoraan toiselta motoristilta ostettaessa.

wink.gif
Ilmoittele vaan ajoissa... Ja puutarhahanskoja mukaan, et pääsee roplaa paikkoja.
idea3.gif
Mainio juttu, että tuollaista apua löytyy. Itse tuli ostettua just pyörä, mutta useamman kerran vaihtoehtoja katsellessa tuli kaipailtua sopivaa rasvanäppistä kaveria katsomaan ehdokkaita.

Pikaisella haulla motopalstalta liikkeet joissa kannattaisi käydä ovat Lauttasaaren Bike World ja Hailac Klaukkalassa, näissä oli molemmissa muutamakin hakemasi mallinen pyörä. Linkki hakuuni Motopalstasta.
Liikkeissä aina kovempi hintapyynti kuin yksityisillä, mutta yleensä suoralla kaupalla neuvottelun varaakin on. Ja tosiaan tuo kuluttajansuoja itselläni painaisi myös käytettyä ostettaessa.
Onnea metsästykseen
smile_org.gif

Ja muista sitten pyörän lisäksi hommata ne kunnolliset ajovarusteet jos ei jo ole hommattuna. Pyöräkaupan yhteydessä liikkeet yleensä mielummin antavat kunnon alennukset ajovarusteista kun että antaisivat pyörästä alennusta.

wink.gif
idea3.gif
Kyllä minäkin voin tulla mukaan ainakin Lauttasaareen ja mainitun pullakahvin hinnalla, tai ilmaiseksi. En ole mikään tekniikan ihmelapsi, mutta ainahan useampi silmäpari on parempi. Varsinkin kun ei itsellä ole mitään kiinni, ei pääse
inlove.gif
pyörään. Pistä yksityisviestiä, kun olet tulossa.

Jep, mutta sen korkeamman hinnan bonuksena tulee kuluttajansuoja, toisin kuin suoraan toiselta motoristilta ostettaessa.
Mihin sitä kuluttajasuojaa tarvii ku joku .ORGin asiantuntijoista käy syynääs pyörän läpi ;)

se on vaan tolla budjetilla aika iso ero ostaaks liikkeestä sen -94 vuoden mallin vai yksityiseltä -01 tms mallin.... ehkä hivenen kärjistetysti, mut kummiski.

Ton hintasissa sit on melkovarmasti jotain rahankulua lisäävää ennenku pääsee nauttimaan ajamisesta kunnolla, on se sitten renkaat, ketjut, jarrut tms jotain muuta pientä, mut harvemmin noista löytyy kaikki just vaihdettuina. Tai jos on, ni normisti näkyy kyllä hinnassakin...

Voi olla samanhintasena vanha malli, missä kulutusosat täysin kunnossa tai uudempi malli, jossa jotain pientä..
Ite kyl tohon uudempaan kääntyisin (jos mopot muuten tikissään)

edit: suurimpia typoja korjailtu

Tuohon liikkeessä aina kalliimpi juttuun löytyy kyllä myös poikkeuksia. Itse löysin nykyisen pyöräni liikkeestä ja oli ehdottomasti paras hinta/laatu suhteeltaan tarjolla olevista. Yksityisiltä löytyi sekä halvempia, joka näkyi sitten kyllä kunnossakin, että kalliimpiakin enempi ajettuja, mutta hyväkuntoisia. Tuo jonka ostin oli siis varsin hyvä kuntoinen ja kaikista tarjolla olleista ehdokkaista vähiten ajettu ja hinta oli tarjolla olleista edullisimmasta päästä.

Kannattaa aina koeajaa vähintään 2, mielummin 3-4 saman merkkinen ja mallinen vehje niin saa tuntuman siihen miltä se pyörä tuntuu ja tällöin huomaa paremmin, jos joku yksilö käy huonommin kuin muut tai on jotenkin huonompi ajettava kuin muut.

Käytetyn ostaminen on aina enempi tai vähempi onnenkauppaa. Sitä enempi, mitä enempi käytetystä puhutaan.

Kun et tunne myyjää, et ikinä voi tietää pyörän käyttö- ja huoltohistoriaa 100% varmasti. Valitettavasti myyjiä on kaikenlaisia, sekä hyviä että huonoja.

Jos on vankka tietämys laitteesta, jota on ostamassa, voi hyvin ostaa yksityiseltäkin. Kun itsekin myönsit, että voit joutua "kusetetuksi", suosittelen lämpimästi liikkeestä ostamista. Silloin sinulla on edes joku turva olemassa, jos asiat ei menekään niin kuin pitäisi. Yksityiseltä ostettaessa tuota turvaa ei käytännössä ole.

Enkä tarkoita pelotella, VOI hyvin olla, että löytäisit yksityiseltäkin ihan kelpo yksilön, mutta se tekninen tietämys melkeimpä täytyy olla ihan omasta takaa, ei joku pullakahvipalkalla mukaan lähtevä tuntematon välttämättä oikeasti tiedä pyöristä enempää kuin sinä itsekään.

Sitäpaitsi vaikka tietäisi, hänkin voi mennä vipuun. Ei tuollaisessa kaupantekotilanteessa käytännössä yleensä ole aikaa/viitseliäisyyttä alkaa nuohoamaan koko laitetta läpi niin perusteellisesti kuin ehkä pitäisi. Taitava jekkumestari kyllä osaa piilottaa myyntikohteesta ne asiat, joita ei halua sinulle mainostaa.

Koeajolla käynti tietysti kertoo jotain, mutta vasta pyörän pidempiaikainen käyttö paljastaa, onko laite sitä mitä sen piti olla, ja sitä ei voi koeajon puitteissa yleensä todeta.

Toki kyse on vain siitä, minkä verran riskiä olet valmis ottamaan. Jos löydät yksityiseltä hyvän, voinet säästää jonkin verran. Jos taas haluat ottaa hieman varmemman päälle, hommaat liikkeestä ja silloin sinulla on joku taho, jonka puoleen kääntyä, jos odottamattomia ongelmia ilmenee. Toki käytettyä ostettaessa se ei ole mikään ´uuden takuu´, eli monesti jos jotain tulee, se voidaan osin katsoa myös normaalin kulumisen aiheuttamaksi. Ne on vähän tapauskohtaisia juttuja aina.

Mutta bottom line: yksityiseltä kuluttajansuoja = 0, liikkeestä ostettaessa se on sentään jonkinlainen. Mieti, mikä on minkäkin arvoista.

Pee äs: lehdissä ja netissä tuntuu viime aikoina käyneen nuo "ajetut" kilometrimäärät hirmu vähäisiksi, hieman pistää epäilemään, ajetaanko noilla keskimäärin muka noin vähän. (Olisikohan nuo saksantuontipelien "vm1990, ajettu 30tkm"-jutut vaikuttaneet muidenkin myynnissä olevien km-määriin laskevasti?)

Jaa mittarissa oleva km-lukema käyttövuosien määrällä, ja jos saat tulokseksi jotain 1000-3000km per vuosi, esimerkiksi 10 tai 15 vuoden ajan, siitä voi sitten miettiä (laitteen kunnon huomioiden) onko valmis tuota uskomaan.

Itse paria ajoneuvoa ihan amatöörinä kaupanneena voin lisäksi todeta, että itsekin olen sanonut suoraan että mitään takuuta ei ole eikä tule - ei edes perävalotakuuta.

Auto/mp myydään siinä kunnossa kun se on, ja kaikki tiedot kuntoon liittyen pitää antaa. Mutta minäkään en ole mikään rasvanäppi enkä automekaanikko, joten en voi tietää mitä "pommeja" ajoneuvoon liittyy. Onhan ne napsahtaneet aikanaan omallekin kohdalle omassa autossa: "joo me löydettiin sen sun kertomas kilinän lähde, ne oli noi jarrut aivan ruvella, tolla autolla ei saa ajaa ja vaihto maksaa 600 euroo mitäs tehdään".

confused_orig.gif

On niitä huijareitakin valitettavasti, mutta vaikka kuinka koittaisi olla rehellinen myyjä niin ei sitä kuntoa 100%-varmaksi itsekään voi sanoa. Voi vaan sanoa että nämä huollot on tehty ja tälläi käytetty ja onko ongelmia ollut. Tämä siis omalla kokemuksellani.

Liikkeessä olisi myös parempi kuluttajansuoja.
Tämä hintaluokan pyörissä ei paljoa kuluttajasuojaa tarvitse, ellei se nyt leviä kaupan pihalle. Sen verran vanhoja ja kilometrejä takana ettei varmaan liikekään paljoa tule vastaan korjauskustannuksissa, jos pyörään tulee isompi vika vaikka 2kk ostopäivästä.

Itse tekisin kaupat yksityisen kanssa ja säästäisi ehkä 500-1000e.

Morjens,
kiitos vastauksistanne. Hoidin sitten kuitenkin hommat omin nokkineni.

Suzuki sv650s tuli ostettua Bikeworldistä. Rupesi ahdistamaan kaikki neuvot joita pyörän ostajalle annetaan.
Tarkista se, ole tarkkana tässä, älä missään nimessä.... Niinpä ostin ekan pyörän mitä koeajoin. Onnenkauppaa, hyväksytään. Päätin vaan ottaa rennosti. Myyjä vaikutti rehdiltä ja hänen mukaansa tämän kesän voi ajella huoletta, joten luotin sanaansa. Tulihan Suzukin GSX-r 750:kin kokeiltua, mutta vaikutti hieman liian kovalta peliltä meikäläiselle. Kyllä SV:n 3,8 sekuntia nollasta sataan riittää.

Makee tolla on ajaa. Naapuritkin saa vihasiksi koneen äänillä. Vaikeuksia on vaan ollu risteyksestä lähdettäessä, kun pitäis vaihtaa kakkoselle ja samalla laittaa vilkku pois. Tuntuu ettei kytkintä voi nostaa ja toisaalta vilkun käsittely sormien ollessa kytkimellä on vaikeaa. Vaikeasti aseteltu, jos vertaa autokoulun Kawa ER-5:een. Vinkkejä?

Kalle

ite vaihdan ilman kytkintä ylöspäin ainakin tusinassa. jos vessassa menee ilman kytkin helposti, niin siten sitten. jos ei oikein mene, niin laittaa vilkun eri aikana kuin kytkintä tarvii vedellä. vai miten?

kyllä se sorminäppäryys kehittyy kun enemmän ajelee prätkällä ja vipstaakit tullee tutummiksi.

Back