• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Ensimmäisen pyörän hankinta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kxer
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Sijainti
Uusimaa
Terve vaan kaikki!

Ensimmäistä pyörää olen hankkimassa, ja kaipaisin hieman vinkkejä mihin kannattaa kiinnittää huomiota käytettyä pyörää ostaessa? A-korttia ajoin vasta hiljattain, ja aiemmat moottoripyöräkokemukset perustuvat pitkälti mopoajoihin, joista alkaa jo olla jokunen vuosi.

Korttia ajoin Kawasaki ER-6nllä, joka vaikutti ihan mukavalta, olen kuitenkin hankkimassa hiukan edullisempaa ensimmäiseksi pyöräksi. Harkinnassa on ollut mm. Hondan CBR ja Kawasaki ZX 6R Ninjan '90-luvun puolivälin mallit. Mitä nyt olen käynyt koeajamassa, niin 600 kuutioisesta vaikuttaa aika sopivalta aloittaa.

Paljonko näillä koneilla keskimäärin ajetaan normaaleilla huolloilla? Mitkä ovat tyypillisimmät vikakohdat joita tämänikäisissä pyörissä kohtaa? Onko jotain mihin kannattaa kiinnittää erityistä huomiota, ja jota kokematon ei välttämättä lyhyellä koejolla huomaa?

Kaikista vinkeistä ja kokemuksista olisin hyvin kiitollinen!

Kokeile haku-toimintoa ylhäältä... Aiheesta n. miljoona ketjua ennen tätä
smile_org.gif
.

Seuraavaksi jengin ehdotuksena kumminkin on että osta Hayabusa samantien, ei lopu tehot kesken. Vieläpä turbota se
thumbs-up.gif
!

JA OSTA SE, MISTÄ ITSE PIDÄT. Kokeile erilaisia!! Moottoripyöräily on harrastus, joka perustuu fiilikseen.

Eiköhän tommosella aja jonkun 150-> tkm ilman isompia moottoriremppoja helposti.. Pientä tulee aina, nokkaketju voi tulla vaihtoon. Kaasarin neulat kulua, jännitteensäätimiä, pyöränlaakereita, ohjauslaakeri, ym...

Noin vanhassa pyörässä mielestäni kilometrimäärä näyttelee pientä osaa mistä huolehtia, jos niillä ei ole jo 100 000 lähelle tai yli ajettu niin melkein on jo ruuvattu mittaria. Kattelisin pyörän yleistä ilmettä, ja että laakerit on kunnossa, ketjut& rattaat, jarrupalat, renkaat, eikä mitään kummia virityksiä muutenkaan. Käy katselemassa/koeajamassa useempia pyöriä niin saa käsityksen vähän minkälainen se pitäis olla ja minkälainen ei, ei saa ravistaa, kolista tms, että käy nätisti, vetää tasaisesti. Vanhoissa rupee olemaan jousitus jo aikansa nähnyt, ellei ole huollettu laisin. Ei ole kiva heti uusia/korjailla kaikkia pikkujuttuja. Älä osta ensimmäistä.

Kannattaa huomioida myös kulutusosien kunto. Jos ratas/ketjupaketti, sekä molemmat renkaat menee heti ostamisen jälkeen vaihtoon, niin siitä tulee helposti se 400-500e lisää hintaa (riippuen tietty mitä ostaa..). Joku asiantunteva kaveri olisi aina hyvä olla mukana kauppoja tehdessä, mikäli ei itse tunne niin hyvin olevan noiden tekniikasta perillä.

Jotenkin näppituntumalla olen sitä mieltä, että n.2v vanhoja pyöriä saa suhteessa kaikkien edullisimmin. Hyvällä tuurilla kilometritkin ovat alle 10tkm. Sitten nämä kymmenen vuotta vanhat mallit maksavat(ainakin toiveikkaat pyyntihinnat)suhteettoman paljon, huonolla tuurilla vielä paljon rempattavaa.
Vanhempi kannattaisi ehkä ostaa sellaiselta jonka tietää pitäneen pyöräänsä kuin "kukkaa kämmenellä". Liikkeestä saa jonkunnäköisen takuun ja ehkä rahoituksen helpommin.

Back