Pariin kohtaan kommentoin kokemuksellani
J@ck sanoi:
- erittäin mielenkiintoisia
- hinnat (ainakin vielä) ovat käsittämättömiä.
- sama homma vaihtoehtoisten varusteiden osalta, hinnoittelu on posketonta.
Näinhän se on. Kalliita ovat vielä suhteessa polttiksiin. Toki sitten ajaminen ei maksa käytännössä mitään (pl. pikalatauksen hinta) Mutta erityisesti prätkillä ajellessa en kyllä yleensäkään ole säästöjä laskenut
J@ck sanoi:
- kaupunkipyöräksi ja työmatkoille varmaan riittävä toimintasäde, mutta sellaisiin ajeluihin soveltuu paremmin vaikka sähköskootteri.
- ainakin Suomessa tuollaisella reissaaminen olisi melkoisen hankalaa ja hidasta, käytännössä mahdotonta. Latauspisteitä ja niissä olevia " tankkausmittareita" tulisi olla huomattavasti enemmän kuin huoltoasemia on nykyään
http://www.sahkoinenliikenne.fi/suomen-julkiset-latauspisteet
- hidas lataus toimisi varmaan kotona, maantiellä ei mikään muu kuin pika. Mutta onko ½ tuntia pika? Siis joka teoreettisen 200 km jälkeen ½ tunnin tauko ja senkään jälkeen "tankki" ei olisi täynnä. Käytännössä latausmahdollisuuksien ja vajaaksi latauksen vuoksi ehkä vain 100 km? Entäs sitten, kun latausmittareilla on kymmenien autojen ja pyörien jono?
Tämä on yllättävän paljon tottumus kysymys. Esimerkiksi minulle se ei olisi mahdotonta.
Esim. Zero Power-tankilla menee 200 - 300 km matka-ajossakin minun vauhdeilla.
https://sahkoautoilevamotoristi.blogspot.fi/2016/05/zero-s-98-kwh-sahkomoottoripyoran.html
Ymmärrän erittäin hyvin, että kaikille tuo ei ole soveltuvaa.
Kieltämättä sähköautojen ja jossain määrin sähkömoottoripyörienkin akkukapasiteetin mitoitus kannattaa tehdä siten, että sitä ei tarvitse päivittäisessä tai edes viikottaisessa ajossa latailla kesken matkan, vaan se latautuu vasta perillä, jouten parkissa ollessaan.
Vielä ollaan aika pitkällä siitä, että olisi latauspisteillä jonoa. Toivottavasti joskus on laajenevasta latausverkostosta ja kasvavista akkukoosta huolimatta
J@ck sanoi:
- kun akkupaketti on loppu / hajoaa, niin mikähän on moisen pyörän (ja auton) vaihtoarvo?
Tällä hetkellä näyttää siltä, että akut kestävät paljon pidempään kuin muu pyörä tai auto.
Itse olen ajanut nyt 75 000 km Leafillani ja sen akku on 100% uudenveroisessa kunnossa. Esimerkiksi Zeron akun arvioidaan kestävän satoja tuhansia kilometrejä ja sen akulle tarjotaankin viiden vuoden rajoittamaton takuu.
J@ck sanoi:
Tulevaisuutta nuo varmasti ovat, mutta vielä tänään en hommaisi - kuten en sähköautoakaan. Ensimmäiset maksavat mansikoita, muutaman vuoden päästä hinta on jotain ihan muuta. Muistelkaapa paljonko ensimmäiset tietokoneet ja taulutelkkarit maksoivat aikoinaan - ja mitä ne maksavat nyt?
Sähkömoottorin valmistuskustannusten täytyy olla murto-osa siitä, mitä nykyaikaisen tonnisen bensakoneen valmistaminen maksaa. Laadukas akusto on ainakin vielä nykyään arvokas, mutta sekään ei selitä sähkövehkeiden hintaa.
Näissä sähköhommissa mennään perse edellä puuhun. Akut voisivat olla vuokratavaraa ja täyteen ladatun akuston saisit seuraavalta huolto - eiku akkuasemalta. Liitäntä plug & play ja vaihto muutamassa minuutissa. Myös akkujen tulisi olla muutaman mallin ja koon standarditavaraa. Silloin alettaisiin olla systeemissä, joka oikeasti voisi toimiakin..
Tai sitten pikalatauksen tulisi oikeasti olla pikalataus. Ehkä vielä joskus?
Tuo on justiinsa noin, että me nopeammat maksamme enemmän ja minä ainakin mielelläni.
Varmasti tulee yllättävän pian vastaan rajapyykki, että sähköajoneuvo on polttista halvempi, koska tekniikka tosiaan on edullista ja akkujen hinta/kWh tippuu koko ajan.
Ostin oman 24 kWh Leafini vuonna 2015 reippaaseen 40000 euron hintaan. Nyt Zoen saa 41 kWh akulla 32900 eurolla eli lähes tupla kapasiteetti lähes neljänneksen halvemmalla. Tuossa Zoessa muuten toteutui myös energiatiheyden kasvu. Samassa tilassa ja lähes samassa painossa lähes tupla kapasiteetti.
Prätkiin erityisesti minäkin toivoisin ylipäätään pikavaihdettavia akkuja. Niitähän siis onkin olemassa, mutta kaupallisina toteutuksina en muista yleisesti olevan. Zeron PowerTank on eräänlainen versio myös.
Lataamisen nopeutta olennaisempi kokemuksellani on tosiaan omaan käyttöön sopivan kokoinen akku.
Ajan tosiaan yli 40 000 km vuodessa sähköautolla. Minulla esim. Teslan 85 kWh akku olisi riittänyt käytännössä aina siten, että kertaakaan ei olisi tarvinnut ladata kesken päivän. Vain yöllä
Olennaistahan ei ole, että kaikki haluavat sähköprätkiä tai autoja.
Hyvä on, että on erilaista tarjontaa erilaisille käyttäjille ja eri tarpeisiin.
Itsekin uskon, että sähköprätkien yleistyminen ei nyt ihan lähinäköpiirissä tule käsiin räjähtämään.
Ja kuten todettu, useistakin perustelluistakin syistä.