• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Ei käynnisty osa xxxx

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja yrtsi79
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Lueskelin tossa jo noita aikaisempia tarinoitakin hakukoneesta. Jäi vain hieman sekava kuva. Voisko joku tiivistää seuraavan ongelman:

La aamupäivästä sain pyörän (gsxr750, 90) vihdoinkin tulille ja ajettua n. 90km. Talven aikana tuli kaasarit putsattua omasta mielestäni ihan hyvin+ o-renkaat vaihdettu, samoin venttiilit zekattua, sähköliitoksia sumuttelin, akkua latailin ja starttikin moottorikin kävi ammattilaisella.

Eilen huomasin,että tyhjäkäynti tahtoo puuttua ts. siitä tyhjäkäynti säätimestä ei tapahdu mitään....olisko vaijeri mennyt rikki tai jotain..? No se ei ole ongelmista nyt suurin, vaan:
Aamulla (su) tänään olin töihin lähdössä aamu 8:lta, niin ei perkele ota tulille. No kypärä naulaan ja kävelyx. Starttia painettaessa antaa pienen lupauksen kerran mutta sen jälkeen startti rallattaa mutta mitään ei tapahdu. Yhdestä kaasarista tiputtaa tippoja siitä tyhjennys ruuvista, ihme juttu koska se kiristin ruuvi on uusi. Olisko siinä kaasuttimessa joku koho,neula tms jumissa?? Pitää varmaan kokeilla käyntiin vielä päivällä uudestaan. Voiko "kylmä" sää (+5) aiheuttaa tän starttaamattomuuden? Akkukin on vuoden vanha.

Viime kesänä oli muutaman kerran samaa vikaa ja mä kun luulin talvella kattoneeni kaikki. Tarttee varmaan ottaa sähkömittari kouraan mutta mitä tulis kattoa ja miten?

Kiitän ja kumarran, jos täältä löytyis TAAS joku viisas neuvomaan turistia. Ehkä tulevaisuudessa osat vois vaihtua
confused_orig.gif

Jos siinä on bensapumppu tarkastapa saako bensaa, jaa niin, ja vaikkei oliskaan tarkasta silti, voi sihti tankin päässä olla tukossa. Sitten syttypuolen tarkastus, jos kipinä on hyvä, vika on mitä ilmeisimmin bensapuolella. MUTTA, hyvältä näyttäväkin kipinä voi puristusrasituksessa olla liian heikko! Tarkasta siis silti vielä se akkukin. Voi mennä vuodessakin vanhaksi. Ainakin XJ ja FJ Jammuille on tyypillistä, etteivät lähde huonolla akulla käyntiin, vaikka pyörittäisikin hyvin, eivät edes apukaapeleilla. Sitten napojen ja maajohdon tarkastus jne. yksi kerrallaan vaihtoehdot niin bensa- kuin syttypuoleltakin poissulkien. Käyntihäiriöt ovat niitä työläimpiä etsiä, koska vaihtoehtoja on rutosti.

Jatketaas tarinaa...
Eli silloin aamulla, aamukastetta ja lämpöä n. +5 ja ei siis lähtenyt käyntiin, vaikka kuinka sahasin.
No odotin 4h/+10celsius......ja laakista käyntiin!!!!!!!!
Sattumaako, vai???

Kaasarit oli kuivana talven, mistä taitaa olla todisteena se, että yhden kaasarin tyhjennys reiästä tiputtaa bensaa tipan minuutissa. Oon tän kyseisen kartioruuvin vaihtanu, koska viime kesänä tiputti myös...mutta ei näytä auttavan. Onko tosta muuta ongelmaa kuin se pieni käry yön jälkeen?

OON TOSISSAANKIN YRITTÄNY KÄYDÄ CONTACT CLEANERILLA SÄHKÖJÄ LÄPI. Mutta mistäs sitä tietää missä se vika on...
..ai niin... Bensahanaan oon myös ne alip. kalvot vaihtanut ja hanan ollessa PRI-asennossa lorottaa kyllä kaasarit märäx. Huono juttu on se, että lämmintä tallia, eikä katostakaan pyörälle ole, joten edessä saattaa olla piiiiitkä kesä...

Saakohan tohon v. 90 mallin gixxeriin vaihdettua tulpan johtoja ilman, että ostaa ne Vn kalliit puolat myös..?? Näyttäis olevan yhtä pakettia...
Mitäs ne solenoidit/muut sähkö möykyt siellä akun/lokarin takana on? voisko niitä yrittää katella?

Kiitos vastauksista....Kesää ja
062802moto_prv.gif

Bensavuotoon itse suhtautuisin aina vakavasti, onhan se potentiaalinen palovaaran aiheuttaja. Kaikki palovakuutuksetkaan eivät korvaa ajoneuvosta itsestään alkaneita paloja. Syynä voi olla roska tai kolo jne. siellä kanavassa tai löysä ruuvi. En tunne GSXR:ää, että kuuluisiko siellä olla tiivistettä, yleensä ei ole. Se, että lähtee lämpöisemmällä käymään ja tyhjäkäynnin säädön virattomuus vaikuttaisi siltä, että säätömekanismissa on jotain hämminkiä ja tyhjäynti on kerta kaikkiaan liian alhaalla kylmän mopon käymiseksi. Omissa vehkeissäni ainakin on näin käynyt ennen kuin olen älynnyt ruuvata tyhjäkäyntiä pykälän korkeammalle. Yleensä tyhjäkäynnin säätö tpahtuu ruuvilla kaasareiden välistä, mutta puhut vaijerista, tarkoitatkohan sittenkin ryyppyä. Ryyppy on usein pyörän vanhetessa vain apuväline käynnistämiseen, eikä sen avulla todellisuudessa voi hallita kierroksia. Jos ryyppyvaijeri on irti/poikki, ei ole ihme ettei vehje käy.

Saakohan tohon v. 90 mallin gixxeriin vaihdettua tulpan johtoja ilman, että ostaa ne Vn kalliit puolat myös..??
Saa vaihdettua. Ohjeet täällä. On tosin paremman
tounge.gif
merkkiseen pyörään nuo ohjeet mutta eiköhän ne puolat ole aika samanlaiset kaikissa. Eli yhtä paskat. Mahtaako olla yhtään 80 luvun ja 90 luvun alun pyörää jossa ei (ainakin jossain vaiheessa) olisi puolat halkeamilla.

Mulla oli onkelmana se että pyörän kastuminen/yleinen kosteus aiheutti käyntihärjöitä (Johtuen juuri puolien halkeilusta). Tein tuon linkissä kuvatun operaation viime kesänä ja se auttoi suunnattomasti. Ei siitä täydellinen tullut mutta lähes.

Plastidip, joka mainitaan tuolla linkissä maksoi muistaakseni 15€ purkki. Päällystin sillä samalla kytkin ja jarrukahvat. En kyllä yhtään muista mistä sitä ostin...

Ne johdot on kierrettynä hattuihin ja puolan päässä ne on muistaakseni työntämällä kun ne klipsut avaa sieltä.
Eli ei tarvi pureskella tommosia paloja pois puolista.

Back