• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Ducati SS kokemuksia ja mielipiteitä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Zeni
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
kesä lähenee ja polte kovenee. Mieluusti ostaisin jonkun Ducati 748/916/996 rintamalta, mutta hinnat on vaan suhteettoman kovia ajomääriin ja vuosimalleihin nähden. Toisena vaihtoehtona olisi nuo SS:t. Kuitenkin noista on jäänyt jotenkin sellainen "halpa" kuva.

Nyt saisi kertoa kokemuksia kyseisistä vehkeistä. Itsellä ei ole tärkein kriteeri päästä seuraaviin valoihin 1,5s kaveria nopeammin. Siltikin hieman epäilyttää tuo "tehonpuute" SS-malleissa. Testaamallahan tuo selviäisi parhaiten, mutta ei ainakaan vielä onnistu kun tuli luntakin sopivasti lisää. Lisäksi kun on viimeksi pari vuotta sitten ajanut täysitehoista kevaria niin mikä tahansa peli varmaan tuntuu riittävän tehokkaalta.

Joku valitti aikoinaan noiden tärisevän kohtuuttomasti (?) Jos on tuollaisella päässyt ajamaan tai istumaan kyydissä niin kokemuksia tänne. Kanssa matkustajan viihtyvyys on myös kriteeri mulle
wink.gif

Eli näppikset koville ja kokemuksia tulemaan. Itse olen pääsääntöisesti katsonut noita 750/900SS ja täyskatettuna. Tonninen on harvinaisempi ja hinta mielestäni karkaa.

Viimeisenä täytyy sanoa, että valmistajat tekee nykyään prkeleen rumia pyöriä. Tuossa 4 liikettä läpi kolunneena löysin 3 pyörää jotka olisin voinut ottaa,en ostaa.

Nyt saisi kertoa kokemuksia kyseisistä vehkeistä. Itsellä ei ole tärkein kriteeri päästä seuraaviin valoihin 1,5s kaveria nopeammin. Siltikin hieman epäilyttää tuo "tehonpuute" SS-malleissa. Testaamallahan tuo selviäisi parhaiten, mutta ei ainakaan vielä onnistu kun tuli luntakin sopivasti lisää. Lisäksi kun on viimeksi pari vuotta sitten ajanut täysitehoista kevaria niin mikä tahansa peli varmaan tuntuu riittävän tehokkaalta.

Joku valitti aikoinaan noiden tärisevän kohtuuttomasti (?) Jos on tuollaisella päässyt ajamaan tai istumaan kyydissä niin kokemuksia tänne. Kanssa matkustajan viihtyvyys on myös kriteeri mulle  
wink.gif

Eli näppikset koville ja kokemuksia tulemaan. Itse olen pääsääntöisesti katsonut noita 750/900SS ja täyskatettuna. Tonninen on harvinaisempi ja hinta mielestäni karkaa.

Viimeisenä täytyy sanoa, että valmistajat tekee nykyään prkeleen rumia pyöriä. Tuossa 4 liikettä läpi kolunneena löysin 3 pyörää jotka olisin voinut ottaa,en ostaa.
43tkm (n.20tkm, 750s:lla ja 23tkm 900s:llä) ajaneena voinen muutaman ajatuksen tuoda julki.

Tärinä, kaikki moottorit tärisee. Lienee makuasia mikä tärinä häiritsee. Minä EN ole ajanut vielä yhdelläkään I4 koneella, jossa kaasukasi ei olisi puutunut (honda, kawa, suzuki testattu).
Teho, tämäkin on suhteellista. Joku kerkeää ja joku toinen ei. Itse olen kerennyt ihan hyvin. Selviää oikeastaan vain ajamalla muutaman kuukauden, sitä paitsi vaikka olisi alla 200hp muoviluoti, niin loppu kesästä sekin tuntuu mopolta!
Matkustavan viihtyvyys. Näitä vehkeitä ajetaan yksin, kyllä tuossa voi satunnaisesti 100-200km pitää takaa täytettävää pesukonetta (=naista) kyydissä, mutta tuskin sen pidempään!  
biggrin.gif

Parhaimmillaan laite on pienellä mutkatiellä / radalla. Kaupugissa ajaminen on ajoasennosta johtuen rasittavaa. Ja moottoritiellä mopolla ajo on aina tylsää.
Ducatina tämä SS/S malliston on ollut sellainen entry level pyörä. Huollot on helppoja ja suhteellisen halpoja (ainakin täällä periferiassa). Mitäs tähän muuta, kun suosittlen! Josta tuli mieleen, että omani on myynnissä --> pistän privaa!

wink.gif

Ainakin uudemmat SS mallit ovat mielestäni jopa laadukkaampia kuin alkupään 748/916.
1000:ssa riittää tehot kyllä niin radalla kuin kadulla ja mielestäni SS900/1000 öhlinsin jousituksella on myös hyvä kyydittää.
Ensimmäisenä kesänä omalla 1000:sella ajeltiin pitkiä matkoja 2päällä
eikä kummallakaan ollut kauheasti valittamista. Kyytiläisellä oli mittaa
sentään 177cm. Ehkä matkustajan polvikulma on hieman tiukka jos on pitempi jalkainen kyydissä.

Moottori tärisee jos vedättää liian alhaisilla kierroksilla, mutta oikealla käyttöalueella ei ollenkaan häiritsevästi.

Ja hintapolitiikasta sen verran että varsinkin 750 pyynnit ovat aivan poskettomia tällä hetkellä. Ja jostain 900 pyydetään liki samaa hintaa kuin tuosta uudemmasta 1000:sesta.
Muutenkin noissa viimeisissä SS malleissa on hieman päivitetty osia ja viimeisissä SS900/1000 vakiona tosiaan öhlinsin takajousitus ja fiksummat vanteet.

Miettisin pitkään miltä foorumilta kysyn ja oikeaan taisi osua
wink.gif
Tuossa olikin jo huolloista puhetta. Tarvitseeko tuollainen erikoistyökaluja huoltotoimenpiteisiin ja onko tekniikka miten helppoa. 125 jälkeen ei ole kokemusta huollosta mutta hommat kyllä onnistuu multa käden käänteessä jos on manuaali/korjausopas. Itse olisi tarkoitus huollattaa jne jne.

Toinen kysymys: Tuolla liikkeessä oli muutamankin myyjän kanssa juttua 600 ja 1000kuutioisen eroista. Nyt puhutaan siis ihan superbikeistä kuten R1 ja noi Kawat. Myyjä totesi että nykyään koneiden luonteissa ei juurikaan ole eroja vaan tonnisetkin on muuttuneet kierroskoneiksi. Miten SS:n laita ? Onko tehoalue tasainen jos vertaa noihin superbikeihin vai samaa linjaa ? Tiedän että pärrissä tehoalue ei ihan samanlainen ole kuin autoissa
smile_org.gif

Tyyppivikoja, ongelmia ja ostaessa tarkistettavia juttuja olisi myös kiva kuulla.

Ylempänä mainittu on kyllä ihan totta, että äkkiä kaikkeen tottuu. Lähinnä ajan sitä takaa että riittääkö tuon tehot nopeaan liikkumiseen myös kaksi päällä.

Itselläni ss750 i.e. ja hyvin jaksaa vetää kaksi päällä.
Se on totta, että ei ss mikään tykki ole, mutta erittäin mukava ajettava niin mutkissa kuin suorillakin.
Koneeseen saa uutta eloa avarammilla putkilla ja ruiskun säädöillä, joten sinun kannattaa etsiä käytettyä, jossa moiset on jo tehty.

Tyyppivikana voi sanoa takapytyn vuotavan hieman öljyä (paitsi Suomen myyntipyörissä ko. vika kaikissa korjattu) oikean takakulman tiivisteestä, mutta eipä tuo ole menoa haitannut.

Ilmajäähdytteinen kone kestää kilometrejä ja bensankulutuskin on kohtuullinen normaaliajossa.

Ajoasento voi ensialkuun ottaa vähän ranteisiin, mutta siihen tottuu nopeasti ja kate suojaa kuljettajaa mainiosti viimalta.

Se, valitsetko 750, 800, 900 vai 1000 :n on pitkälti lompakosta kiinni.

Kannattaa käydä koeajamassa, jos missä mahdollista.

750 en kyllä kakspäällä ajoon suosittelisi.
Laita 900/1000 suoraan jos enemmän on tarkoitus kahdestaan ajella.
Kaikki ilmajäähymoottorit on aika samanlaisia luonteeltaan. Enemmän vääntöä kuin huipputehoa. 1000:kin on turha verrata uusiin japsikyykkyihin.
Melko selvä ero oli kun vertasi emännän SS750 -01 vs oma SS1000 -05. Oma on paljon jämäkämpi ja vakaampi niin yksin kuin kaksin ajettaessa. Lisäksi vääntöä ja voimaa löytyy aivan erilailla.
SS750 on enemmän yksin huvittelua varten mielestäni.
SS1000:lla pärjää missä vaan.

Itsellä ei ole SS:tä kokemuksia, mutta 620 monsterista ja nyttemmin 900:sta monsterista ja voin todellakin suositella isonpaa pyörää, jos kaksipäällä meinaa ajella. Eikä noissa tonnisissakaan liikaa tehoa ole että se käsistä lähtisi, joten sitä nyt turha pelätä
biggrin.gif

Itse ostin aikanaan vuonna 2004 uuden ylivuotisen 900S:n, siis mustan "karvalakin". Siihen laitatin Ducati Performancen putket, ECU:n ja ilmansuodattimen ja tykkäsin siitä kovasti. Käytännöllinen vääntöalue alkoi jostain 3000 kierroksesta ja aika tasainen vetoalue oli siitä ylöspäin. Ei tosiaan mikään tykki, mutta minusta on kivaa kun saa ajaa kaasu pohjassa eikä heti mennä kolmea (no ei kyllä kahtakaan) sataa. Ja äänet oli hienot!

Mattamustan 900S:n halvempi alusta on kyllä hieman kökkö, ei sitä saanut oikein millään pehmeäksi ja tunnokkaaksi. Keulassa ei ole säätöjä, eli säätäminen pitää tehdä öljyjä ja jousia vaihtamalla. Takapäässä oli sentään jousen esijännityksen ja paluuvaimennuksen säätö jota löysäsin vähän uudesta. Parin tonnin ajon jälkeen siihen tottui, mutta kyllä nykyään arvostan säätöjä joita kyllä SS:n jousituksesta löytyy enemmän.

900S:llä käytiin Lapissa ja kyllähän sillä pitempikin matka taittuu kun ei pienistä valita. Ajoin sillä vuodessa noin 12 tuhatta ja vaihdoin sitten vähän matkapyörämäisempään kun rupesi sellainen kiinnostamaan.

Nykyään haaveilen sellaisesta 900SS:stä kakkospyöräksi. Oli se niin kivaa.

Itselläni on 1000SS, kokemusta on myös 750 versiota, isommassa parempi säädettävyys.
Mopohan se on verrattuna edellisiin pyöriini (japskikyykkyjä 600-1000cm).
Mutta luonnetta ja tyyliä paljon enempi, äänetkin ovat miehekkäät, eikä naisellisen kimeät.
Jos ajelee paljon kaupungissa/ruuhkissa suositan välitysten vaihtoa kevyeempään suuntaan, vakioilla aika tuskasta, menee kytkimen luistatteluksi taikka jonojen välissä ajeluksi.
Eturattaan vaihtaa hetkessä, huollot muutenkin oletettavsti helpohkoja itse tehdä verrattuna ilmajäähyyn ( laiskana miehenä teetän muilla).
Ajaminen ottaa tosiaan alussa ranteille, paljon makaavampi asento kuin monissa japsikyykyissä.
Parhaimmillaan mutkasyheröissä, ei tarvii vaihdella vaihteita niin paljoa.
Kyyditettävän matkustusmukavuus on varmaan ihan henkilöstä riippuvaa, vaimon mielestä yks huonoimpia istua kyydissä jos vertaa edellisiin pyöriin.

pienemmät koneet soveltuu paremmin yksin ajamiseen ja jos minkä tahansa muun 600cc pyörän kans ottaa kisaa niin kyllä duku jää taakse
smile_org.gif

Joo kisoja en ajatellut ottaa vaan ihan itseä varten tulee
smile_org.gif
Aika moni on tuosta ajoasennosta puhunut/ranteiden puutumisesta. Tuokin lienee ihan suhteellista, mutta viimeksi rullasin Cagiva Mitolla joka ainakin ulkoisesti muistuttaa paljon Ducatin superbikejä. Ja sellainen mulla itselläkin oli kevari-iässä.

Mitollakin aluksi ranteet kipeytyi mutta äkkiä tottui, jotenkin kuvittelisin että SS:ssä on kuitenkin parempi ajoasento pitkiä matkoja varten kuin Mitossa (?)

Onko näistä pyöristä olemassa suoritusarvoja missään ? Antaisi hieman osviittaa kulkupuolesta, varsinkin eri mallien välillä. Ducatin sivuilta löysin kyllä tehoarvot.

Menen nyt tuonne Triumphi-puolelle häiriköimään kun osui tuo Triumph Daytona 650 silmään, siinä olisi toinen vaihtoehto. Toki saa Ducatistitkin kommentoida asiaa, tulee ehkä objektiivisempaa näkökulmaa itsellekin. Täältä on tullut joitakin tarjouksiakin Ducateista, vastailen kun tästä nyt ehtii. Ja lunta tulee tulee taas lisää prkele
veryangry.gif

Joo kisoja en ajatellut ottaa vaan ihan itseä varten tulee  
smile_org.gif
Aika moni on tuosta ajoasennosta puhunut/ranteiden puutumisesta. Tuokin lienee ihan suhteellista, mutta viimeksi rullasin Cagiva Mitolla joka ainakin ulkoisesti muistuttaa paljon Ducatin superbikejä. Ja sellainen mulla itselläkin oli kevari-iässä.

Mitollakin aluksi ranteet kipeytyi mutta äkkiä tottui, jotenkin kuvittelisin että SS:ssä on kuitenkin parempi ajoasento pitkiä matkoja varten kuin Mitossa (?)

Onko näistä pyöristä olemassa suoritusarvoja missään ? Antaisi hieman osviittaa kulkupuolesta, varsinkin eri mallien välillä. Ducatin sivuilta löysin kyllä tehoarvot.

Menen nyt tuonne Triumphi-puolelle häiriköimään kun osui tuo Triumph Daytona 650 silmään, siinä olisi toinen vaihtoehto. Toki saa Ducatistitkin kommentoida asiaa, tulee ehkä objektiivisempaa näkökulmaa itsellekin. Täältä on tullut joitakin tarjouksiakin Ducateista, vastailen kun tästä nyt ehtii. Ja lunta tulee tulee taas lisää prkele  
veryangry.gif
Käyppä:
Moto one performance

Tuolla on ehkä kattavimmin penkitelty eri Ducateja.

Ajelin itse viime kesän -01 SS750FF:llä.
Itseä mietitytti etukäteen tuo ajoasento ennakoon sillä selkä vähän reistailee ja ranteissa on todettu joku nivelten yliliikkuvuus. Eli ranteet kipeytyy herkästi jos rasittaa niitä väärässä kulmassa.

Kuitenkaan tuolla pyörällä ajaessa en saanut koskaan selkää enkä ranteita kipeäksi.
Pitemmällä matkalla aluksi kipeytyi hartiat kun ajoasento ei ollut vielä oikein kohdallaan (noviisi).
Ja seuraavaksi puutui jalat. Nyt puhutaan sellaisesta n. 400km päivämatkasta.
Noista selviää kun treenaa ajoasennon kunnolliseksi ja vähän verryttelee välillä.
Eihän toi silti mikään matkapyörä ole. Mutkapätkällä ja radalla parhaimmillaan.
Oma pituus lienee melko merkittävä tekiä. Sillä penkiltä on pitkä matka kahvoihin. Eli melko etukenossa mennään.

Omasta pyörästä penkitettiin takapyörältä 61,1 HP/59,1Nm.
En muista teho/vääntö käyrää sen tarkemmin.
Pyörässä oli Termignonin putket ja ruisku niille säädetty.
Eli ei mikään raketti mutta muuten aivan loistava pyörä.
Mutta kuten jo todettu, niin alle 3000 ei viitsi vedättää tärinän takia. Siitä ylöspäin tärinä ei häiritse.

Itsellä meni pyörä vaihtoon kun alkoi tekemään mieli kilvetöntä ratapyörää jolla ei anna liikaa tasoitusta kavereille suorilla  
wink.gif

Muuten olisin pitänyt tuon Ducatin siviili ajossa ja satunnaisissa rata-ajoissa oikein mielellään.
Oli vaan kolme pyörää meidän talouteen vähän liikaa  
sad_orig.gif

Rata-harjoittelua jos harrastaa tuolla, niin meikäläisen kaltainen noviisikin pääsi melko nopeasti katselemaan mutkissa monen tehokkaamman pyörän takarengasta lähietäisyydeltä.
Suorilla ne sitten hävisi horisonttiin
tounge.gif
Se jos ei ota luonnon päälle, niin voin suositella ko. pyörää lämpimästi.

Ja jos pyörän äänet edes vähän merkitsee jotain, niin  
inlove.gif
inlove.gif
inlove.gif

Ranteiden kipeytyminen on paljolti asenteesta kiinni. Jos pyörältä haluaa vähääkään raaserimaista olemusta, ei sen pitäisi vaikuttaa. Jos epäilyttää niin onhan noita matkasohviakin.

Suosittelen harkitsemaan 900 ylöspäin ja 750 varauksella. 900/1000 koneessa huomattavasti enemmän potentiaali lähteä sitä kehittämään (kannet, big-bore, etc.).

Minä olen taas antanut kertoa itselleni, että tämän viimesimmän (1998 ->) SS:n ajoasento on jopa kyykympi kuin 748/916 sarjan pyörien. Jokainen kokee ajoasennon tietenkin henkilökohtaisesti. Parhaiten selviää, kun käyt koeistumassa kaikki pyörät samalla kertaa, ota myös vertailuun mukaan Monster!

Kaupunkiajo on sitten ihan
033102ass_1_prv.gif
SS:llä ja SBK:lla. Kyytiläisen mukana raahamiseen en ota kantaa, oma pyörä on monoposto..
cool.gif

Monster ja SS on ilmajäähyjä - niinkuin jo tiesitkin - ja 748/916 vesijäähyjä, 4-venttilisiä --> $$$. Täältä foorumilta löytyy aika paljon juttua huoltohommista ymsyms. Selaile taaksepäin vaan, ja aika pitkälle..

Harvinaisen hyvä foorumi kun ei ole vieläkään tullut mitään edes vittuiluun viittaavaa
smile_org.gif
Tosiaan ajoasento saa kyllä olla urheilullinen, mulla ei siis ollut mitään ongelmia tuon Miton kanssa jonka ajoasennon uskoisin olevan kohtuullisen sporttinen. Pituutta mulla taitaa olla jotain 182-185cm, kiloja kolmasosa tuosta eli omapaino ei ainakaan suorituskykyyn vaikuta ;)

Pakko myöntää, että olen ehkä antanut ymmärtää hiukan väärin. Itselle tässä pyörää ostetaan ja sporttinen sen täytyy olla. Olen kyllä valmis itse kärsimään siitä. Kyytiläinen tulee sitten mukana jos tulee ;) mutta plussaa on jos matkakokemus ei ole aivan hirvittävä takanakaan.

Toki saa ehdottaa muitakin pyöriä, mutta nuo ulkonäkökriteerit on mulle melko tarkat eli nuo japsi-tusina-muoviluodit ei käy. Se muotoilu on vain yksinkertaisesti niin pärseestä. Ehkä tuosta Ducati SS/748 sektorilta saa hiukan osviittaa mitä haetaan.

Se on taas viikonloppu, huomenna kiertämään taas parit putiikit ;)

Noissa viimeisimmissä 03-> on hieman erilainen ajoasento.
Clipareissa hieman loivempi kulma ja ovat aavistuksen korkeammalla joten sopii paremmin matka-ajoon siltäkin osin. SS900/1000 on myös enemmän säätömahdollisuuksia alustassa.

Pakko myöntää, että olen ehkä antanut ymmärtää hiukan väärin. Itselle tässä pyörää ostetaan ja sporttinen sen täytyy olla. Olen kyllä valmis itse kärsimään siitä. Kyytiläinen tulee sitten mukana jos tulee ;) mutta plussaa on jos matkakokemus ei ole aivan hirvittävä takanakaan.
Eli hommaat laitteen jossa high-pipet --> ei vänkärin tappeja. Kyytiläinen ei heti ole kyytiin tulossa.

triumphista sen verran, että yks tuttu osti uuden trumpetin viime kesänä ja se meinas heti jättää välille virtasalmen reissulla, toki se meni sitte takuukorjaukseen. sitä vaan sanon että ehkä trumpeteis enemmän vikoja mitä dukuissa.

Nyt kun on tullut ajettua sekä 750ss että 900ss ducateja niin täytyy kyllä sanoa että vaikka pyörät näyttävät samanlaisilta niin ero niiden välillä on iso.   Oikeastaan kaikki 750ss:n viat ja ärsyttävät piirteet loistavat poissaolollaan ja ajo kokonaisuutena on todella paljon mukavampaa.  

Parasta tietysti on tehoero.  Isolla vaihteella ajettaessa rytkytystä ei esiinny ollenkaan niin herkästi ja kone vetää puhtaasti 4000 kierroksen jälkeen.  Alusta on toinen osa-alue missä eroa on ehkä vielä enemmän kuin koneessa.  Siinä missä 750 hakkasi käsille menee 900 kuin juna ja vaikka alusta on jämäkkä se nielee patteja todella paljon paremmin.  

Jos nyt pitäisi valita kumman ottaa, niin en edes koeajaisi 750 mallia vaikka olis uus, jos vaihtoehtona on siisti ja kohtuullisilla kilsoilla oleva 900ss.  Niin hemmetisti niissä on eroa ihan oikeasti.  Sitten jos tuota 900 mallia vielä kutittelee koneesta ero kasvaa entisestään.  Tuo 900ss on oikeastaan kaikkea sitä mitä toivoin ekalta ducatiltani joka oli 750ss.  
033102beer_1_prv.gif

AAMEN

Back