• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Digitaalinen rengaspainemittari

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja ttuttu
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

ttuttu

MotOrg ry jäsen
Sijainti
Helsinki/Etelä-Savo
Ostin Webshoporgista ko. värkin ja testasin sitä rinnan erään renkaita välittävän ja/tai myyvän kerhon kompurasta. Tulokset olivat häkellyttävän erilaiset. Kompurasta työnsin renkaaseen ilmaa 3 bar:in verran ja kun mittasin digitaalisella rengaspainemittarilla, niin tulokseksi tuli 1.59 bar:ia! Voiko olla näin suuret erot? Missä voisi (ei missään?) testata OIKEAN renkaanpineen?

TTU

Noista mittareistahan oli aikanaan Tekniikan Maailmassa testi. Jokainen huoltamo anto eri tuloksen, että silleen

Häkellyttävän ristiriitaisia tuloksia. Ajattelepas jos luotat väärään laitteeseen niin saat gummiisi joko 6bar tai 1.5bar paineen, kumpikaan ei ole hyvä eikä missään tapauksessa turvallinen
033102ass_1_prv.gif
mittareille. Huoltamoiden mittarit ovat ihan yhtä epäluotettavia ja minäkin olen harkinnut oman mittarin hankkimista, tulit testissäsi juuri siihen tulokseen jota pelkäsinkin
veryangry.gif

Ei muuta kiun jostain autoracingista ostamaan sellainen kunnon kalibroitu mittari jossa letkua ja sitten mittari....sellainen tosin ei mahdu enää povariin. kun sitä pitäisi säilyttää omassa kuljetuslaatikossaan jne

Onhan mittareissa eroja, mutta ei nyt sentään tuollaisia. Oliko sulla oikea mittayksikkö valittuna? Ainakin omassa digitaalisessa mittarissani on valittavissa liuta eri mittayksiköitä.

Yleisesti ottaen eri mittareihin ei kannata luottaa koska niiden kalibrointien kanssa on vähän niin ja näin. Siksi onkin hyvä hankkia oma mittari, jota käyttää paineiden mittaamiseen. Kun tietää mitkä paineet ovat hyvät juuri sillä mittarilla mitattuna niin paineet menevät aina kohdilleen täyttipä kumit missä tahansa.

onhan noissa mittareissa hurjia heittoja. Itse olen mittaillut paineet sellaisella erillisellä digimittarilla. Siihen kun vertaa niin huoltamoiden mittarit on heittäny jopa 2 baria!!! Eihän tosta mittarista tiedä näyttääkö sekään oikein, mut olen vaan ajossa testaillu millä paineilla sen mukaan toimii parhaiten ja sen mukaan säädellyt

Minä "tankkailen" mopojen renkaat kotona pienellä kompuralla jonka mittarikin on osoittautunut ihmeen tarkaksi.
On paljon mukavampaa tarkistella ilmat koti-oloissa, saati tahria kätensä huoltamoiden "suuntaa antavien" mittareiden ja ilmaletkujen kanssa.

Auton tupakan sytkällä "pelittäviin" kompuroihin saa noin 40 euron hintaan adapterin 220/12 V, eli tuollaisen kompura/verkkolaite-paketin hinnaksi tulee noin 150 euroa. Ei paha, sillä sen jälkeen ei tarvitse kiroilla huoltamoiden ilmaletkujen viereen pysäköintikielto-alueelle parkkeerattuja tuuning-Corollia.
veryangry.gif

Mua vähän ihmetyttää kommentit huoltamoiden mittareiden epätarkkuudesta. Kyllä mulla on yleensä aika hyvin kutinsa pitäny... jos heittoja on ollu niin korkeintaan luokkaa pari kymmenystä. Tai sitten kaikki heittää saman verran ja samaan suuntaan missä minä olen käynyt. Autolla ja pyörällä...

Auton tupakan sytkällä "pelittäviin" kompuroihin saa noin 40 euron hintaan adapterin 220/12 V, eli tuollaisen kompura/verkkolaite-paketin hinnaksi tulee noin 150 euroa. Ei paha, sillä sen jälkeen ei tarvitse kiroilla huoltamoiden ilmaletkujen viereen pysäköintikielto-alueelle parkkeerattuja tuuning-Corollia.
veryangry.gif
Eikö tuolla hinnalla jo kannattaisi ostaa ostaa joku halpis kompura, niitä kun saa alle 100 € ja siihen sitten sellainen halpamittari / massa- maaliruiskusetti. Kustannus arvio n. 100€ ja toimii verkkovirralla sekä sisältää säiliön että voi täyttää renkaat vaikka ulkona eikä tarvitse koko aikaa verkkovirtaa.

Paineilma on muutenkin tarpeellista ropaus puuhissa.

Onhan mittareissa eroja, mutta ei nyt sentään tuollaisia. Oliko sulla oikea mittayksikkö valittuna? Ainakin omassa digitaalisessa mittarissani on valittavissa liuta eri mittayksiköitä.

Yleisesti ottaen eri mittareihin ei kannata luottaa koska niiden kalibrointien kanssa on vähän niin ja näin. Siksi onkin hyvä hankkia oma mittari, jota käyttää paineiden mittaamiseen. Kun tietää mitkä paineet ovat hyvät juuri sillä mittarilla mitattuna niin paineet menevät aina kohdilleen täyttipä kumit missä tahansa.
Oikea yksikkö oli valittuna eli olen lukutaitoinen!
Ja tuo oma mittari juttu on just tämän postaukseni Kluu! Eli miten voit olla varma, että juuri se sinun oma mittarisi on oikeassa?? Usko meni moisiin mittareihin!

Itselläni ainakin tuollainen Motonetistä ostettu renkaantäyttö pistooli + mittari ja jostain vastaavasta halpakaupasta hommattu digimittari näyttävät aika tarkasti samoja lukuja, joten oletan niiden olevan oikeassa. Tietty vielä kolmas verrokki varmistaisi asiaa, mutta täytyy vaan elää tässä epätäydellisessä maailmassa.

Eli miten voit olla varma, että juuri se sinun oma mittarisi on oikeassa?? Usko meni moisiin mittareihin!
Ei sen ole väliä onko mittari oikeassa. Kun olet löytänyt optimipaineet renkaisiisi niin katso mitä se mittarisi silloin näyttää. Vaikka mittarisi näyttäisi 100 baria niin jatkossa vain pidät paineet aina 100 barissa sen oman mittarisi mukaan. Silloin on aina paineet kohdillaan.

Oikea yksikkö oli valittuna eli olen lukutaitoinen!
Ja tuo oma mittari juttu on just tämän postaukseni Kluu! Eli miten voit olla varma, että juuri se sinun oma mittarisi on oikeassa?? Usko meni moisiin mittareihin!
Itselläni on 2 mittaria, bilteman ja motonetin, ja molemmat näyttää samaa lukemaa keskenään ja vrt. muihin mittareihin. Bilteman mittari on todella herkkä näyttämään virheellisen lukeman jos vähänkin ilmaa pääsee falskaamaan tiivisteen ohi mitattaessa. Nuo huoltoasemien mittarit näyttää usein jotain sinnepäin lukemia.. kymmenyksen tarkkuuksista on turha edes uneksia.

Joskus autoon laittelin paineita Läheisen Prisman pihalla olevan mittarin kanssa mitaten, ihmettelin että kylläpäs menee paljon...oli pakko käydä läheisen huoltiksen mittarilla kattomassa (oli semmonen omalla pikku säiliöllä varustettu vanhempaa saksalaista laatua oleva mitsku siellä) ja näyttihän se 4,5 kiloa, kun piti olla 2....

Ostin sitten oman mittarin, ensin halvan. Mutta kun olen neuroottisuuden huippu, piti ostaa sitten kalliskin. Saman ne ovat näyttäneet...halvempi on kätevämpi prätkän kanssa.

Semmonen vanhanajan liuskis-mittari on kans ihme kyllä aika tarkka.

Täs onkin hyvä linkki Contin sivuille...

Liuskismittari tuli jonku mp-lehden kylkiäisenä täs hiljattain...
Oikeinko sellainen toimiikin?

Joo se voi olla että semmoset muoviset ei toimi, mutta niitä on tarkkojakin ollut. Vanhuuttaan kuulemma tulevat epätarkemmiksi kyllä...

Mulla on kaks näitä Bilteman mittareita ja yks Motonetin (on useampi prätkäkin).

Jokainen antaa vähän eri lukeman. Motonet’in vehje menetti järkensä kylmästä. Myytiin surkealla paristolla. Vaihdoin sen, toimi jonkin aikaa. Sitten johdinliitos irtosi. Nyt se on varamittarina tallilla. Molemmat Bilteman mittarit toimi kesän OK. Sitten toinen sekos. Taas paristo-ongelma, muttei näytä enää aina tolkullisia. Toinen toimii OK -vielä.

Ku halpis kamaa ostaa, tarkkuus on sen mukainen…
nixweiss.gif

Noista mittareistahan oli aikanaan Tekniikan Maailmassa testi. Jokainen huoltamo anto eri tuloksen, että silleen
Testissä selvisi, että digitaalimittarit ovat yleisesti ottaen tarkkoja. Yhtään kelvotonta digitaalimittaria ei ollut.
Jos paristo on loppu niin tietenkin se näyttää mitä sattuu ja pakkasessa ei kannata säilyttää.

digitaalimittarit ovat yleisesti ottaen tarkkoja.
Höh ne sen tarkempia ole. Eli vähän kuin isäpappa aikanaan lcd-näyttöisistä kelloista: "Eihän tuosta tiedä paljonko se kello oikeasti on. Se vain näyttää kuinka se kirjoitetaan."
tounge.gif
Eli ei se numeronäyttämä tee yhdestäkään laitteesta automaattisesti tarkempaa. Toki on myönnettävä että valmistussarjojen hajonta pienenee aika oleellisestikin, mutta silti saman väärin ne näyttää niin nopeusmittarit kuin painemittaritkin
confused_orig.gif

Back