• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Crossipotta visiirillä? (Arai, Shoei, HJC, Uvex)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja cmas
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Tässä on tullut hieman mietittyä uuden kypärän hommaamista. Tarkoituksena hommata Arai:n Tour-x:ää vastaava potta, jollaisia nyt löytyykin jo muutamalta valmistajalta. Kyseessä on siis crossipotta, jossa on kuitenkin visiiri ja ruukkua voi käyttää crossilasien kanssa tai sitten visiirillä.

Tällä hetkellä tiedossa on neljä tämäntyyppistä pottaa: Arai TourX 2 (399 euroa), Shoei Hornet DS (439 euroa), HJC CL-XS (160 euroa) ja Uvex Enduro (230 euroa). Arai ja Shoei on varmaan hyviä, mutta myös kohtuu hinnakkaita (käytössä on nykyään kokopottana Arain Condor). HJC on jätettävä käytännössä pois laskuista, sillä siinä visiiri ei edes lukitu yläasentoon ja jos visiirin nostaa ylös, se ottaa kiinni lippaan -> naarmuja välittömästi. Olen myös kuullut Airoh S4-kypärästä, joskin siinä on kuulemma huonohko optiikka visiirissä. Tällä hetkellä kiinnostaisi eniten tuo Uvexin potta, mutta sitä ei ole ainakaan Jyväskylässä kenelläkään hyllyssä. Onko kenelläkään tietoa onko siinä samanlaisia ongelmia kuin tuossa HJC:ssä? Maahantuojana Uvexilla on Radius, mutta siellä edustajat on lomalla vielä ilmeisesti ensi viikkoon, niin ei saa ketään sieltäkään kiinni. Kokemuksia kehiin siis vaikka kaikista yllämainituista kypäristä...

Mulla on tuommonen mainitsemasi HJC ja olen siihen ollut tyytyväinen. Mistään naarmuuntumisesta ei ole ollut tietoakaan. Mun mielestä siihen ei liity mitään ongelmia vaan kyseessä on hyvinkin hintansa väärtti potta.

Itse sitä hjc:tä koplottelin ja vaikutti kyllä niin puolivalmiilta tekeleeltä, että ei oikein välttämättä kiinnostaisi semmoiseen rahoja pistää. Mutta hyvä tieto tuo, ettei se visiiri naarmutu. Haittaako se, ettei sitä visiiriä saa lukittua yläasentoon? Lepattaako tai täriseekö se ajaessa tms?

Hyvin se on pysynyt ylhäällä sen harvan kerran kun olen ajanut visiiri ylhäällä. Mun silmät ei kestä ajaa visiiri auki muuta kuin aivan hitaasti että harvemmin niin tulee tehtyä.

Tour X (2) ollut käytössä vuodesta 2005.
Seuraava kypärä tulee olemaan samanlainen.
Siitä ei ole epäilystäkään.

Kilometrejä on kertynyt sekä visiiri paikallaan että poissa.
Lippa on pysynyt paikoillaan oikeastaan kokoajan.
Ajolaseina crossi tai aurinko sellaiset.

Kannattaa kiinnittää huomiota mahtuuko visiiri kiinni jos ja kun crossilasit on päässä.
Kaikissa lippa & visiiri kypärissä ei ole tilaa crossilasien hihnalle visiirin ja kypärän välissä.
Myös visiirin/lipan kiinnitys/sarana voi jäädä lasien kannalta hankalaan paikkaan...

Tour X:ssä on syvennys ja siinä leveämpi tiiviste hihnaa varten.

Kotarilla en ole vielä saavuttanut vauhtia jossa tuo lippa olisi haitannut pään kääntely yms...

Matkaenduro foorumilla enemmänkin juttua noista kypäristä...

PS. Tuossa ekan viestin kuvassa on muuten Tour X, ei Tour X 2...

Hyvä pointti tuo lasien hihnan mahtuminen sinne väliin. Nimenomaan tarkoituksena on käyttää välillä laseja siellä alla ja jos sattuu vaikka iskemään tarve, niin visiiri ois mukava saada samaan aikaan kiinnikin. Tarttee varmaan vaan odotella ens viikkoa ja sitä, että saa Uvexin pojat kiinni & alkaa ahdistella niitä tarkemmin. Paikallinen Uvexia myyvä liike kertoi mulle tylysti, että "jos tilataan potta tänne, niin mä kans otan sen". Eli pitää tilata sika säkissä. Taidan tuostakin mainita maahantuojalle, ehkä tekevät asialle jotain. Kaverin Araita oon kokeillutkin, se on hyvä. Ja kallis.

Minä valitsin Arain mattamustan Tour-X 2:n, koska se istui päähäni paremmin, kuin mikään aikaisemmin kokeilemani kypärä. Myös positiiviset kokemukset Araista onnettomuustilanteessa saivat luottamaan tähän merkkiin.

Itseasiassa jos ajattelit ajella paljonkin maanteillä/motareilla, en suosittele ostamaan noita 200 euron halpisrimpuloita. Näistä vauhdeista nurin mentäessä kypärä saattaa kokea sellaisia iskuja, joissa se kuoren suojauksessa säästetty kypärä päästää iskut läpi.

Suosittelen myös hommaamaan sellaisen kypärän, jossa visiirin ja kypärän välissä menee aukkoja, joista ilma pääsee ajettaessa läpi. Uvex kyllä näyttää hienolta, mutta on mielestäni epäilyttävän halpa. Toinen ongelma on se, että nykypäivänä Uvexia käyttävät ainoastaan nuo Matti Nykänen jr:t Keski-Euroopan mäkiviikolla. Toista se on, kun ajelee ihan Vormula-kuskien kypärällä(=Arailla:).

myös kbc:llä on tuollainen rossikypärä visiirillä.kaverilla on kelkkakäytössä ja on kuulemma hyvä hinta taitaa olla jotain 300-350e.

Back