• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Cagiva (ducati) elefant 750 => 900

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Guest
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
G

Guest

Guest
Tervehdys
Ajattelin kysästä onko kukaan tehnyt otsikon mukaista koneen vaihtoa, eli 750 => 900?
Ymmärtääkseni vuosimallien '91:stä 96:een koneiden pitäs käydä melko kivuttomasti paikoilleen (siis SS ja monsterin 2V kone). Sähkö vehkeet niinku kaasarit näyttäs olevan samanlaiset (pois lukien kaasareiden säädöt)
Mitäköhän ongelmia tulee eteen, niin tekniikan kuin katsastusmiehen?

Kiinnostas vaan saada kuudes vaihde ja lisää voimaa norsuun.

Niin vois kai vielä lisätä että oiskohan kellään myydä 900 2V konetta?

Juu valmistenumeron kaksi ekaa merkkiä 6B......

Muuten on aika kokonaisvaltainen harrasteväline ku ei löydy suoraan tarvikeluetteloista muuta kuin ketjut ja rattaat. Mutta pienellä selvittelyllä erikoisemmatkin varaosat saa hommattua paikalliseen mopo kauppaan (esim. etujarrut samat ku honda transalpissa, kaasuttimet samat yamaha TDM:ssä jne...). Taisivat eurooppalaiset mp-valmistajat 90 luvulla käyttää samoja alihankkioita.

Lisä kirjallisuus ei kyllä olis pahasta, jos jollakulla on joutilaana niin kiinnostaa!!
Nuo linkien sivustot on kyllä todella asialliset, tilasin sieltä varaosa ja korjaamo manuaalit, tuli muuten parissa päivässä.
Sivustojen vinkit kuten sähköjä ja öljynlauhdutinta koskevat jutut piti paikkansa minunkin norsussa.

Löytysköhän yhtään lähempää ku Saksasta Kämnalta tuota konetta? Ite en oo onnistanut löytämään muualta.

Tuon vanhemman kakkivan norsun osalta menee kyllä pikkaisen mutuksi, mutta liekö noissakaan sitten ihan samanlainen runko, ja uudet putket kannattais varmaan hommata sen koneen lisäksi.
Ainakin noissa uudemmissa on pikkasen eroa, eli ei välttämäti mee ihan niin kivuttomasti, mutta on kait tommoista joku joskus tehnytkin.

Missähän ne orgin vanhat desmosaurukset luuraa, nehän vois tietää noista koneistakin.

Mulla on kotosalla jonkun verran kirjallisuutta Norsuista, muutama vuosi tuli 900E:llä naapureita terrorisoitua. Vahva epäilys, että pitäisi mennä heittämällä, vaan tarkistelen, josko arkistoista löytyy infoa, kun huomenissa kotiudun.

Taitaa olla niin, ettei isolohko (6 vaiht) oikein sovi  pikkulohkon kiinnikkeisiin ilman suurempia hitsailutöitä.

Jos tehonpuute vaivaa, niin kyllä pikkulohkonorsun moottorista saa kutiteltua melko helposti parikymmentä kaakkia lisää.

Minun vanhassa Fantissa ainakin on venttiilit ja kanavat jotakuinkin hondamankin kokoluokkaa. Esim. Pason vastaavat on paljon  avarammat.

tuolla lisää http://www.elefantriders.com/projects.htm

Kirjallisuuden perusteella uudemman sukupolven 750 (-94-->) pitäisi olla samassa raamissa kuin 900. Jos ilmoitat runkonumeron kaksi ensimmäistä merkkiä, yritän varmistaa. Edellisessä viestissä mainitun lisäksi hyviä ronsusivuja ovat http://www.alexfischer.de/, http://members.ozemail.com.au/~elefantman/ ja Micapeakin REKISTERISIVU, jota kautta voi tavoitella muita alan hemmoja. Aina näitä sivuja plärätessä alkaa nyppiä oman Norsun myynti, on se vaan mainio laite...

Elefantista en tiedä, mutta kaverin monsteriin vaihdettiin 900:nen moottori 750:sen tilalle. Moottorin kiinnityspaikat olivat täysin samat molemmissa. 900:sessa on pikkasen pidemmät pytyt, mutta hyvin mahtuivat runkoon. Ainoa asia jonka joutui muuttamaan oli toisiovedon takarattaan kiinnityskappale elikkäs se osa joka on rattaan ja vanteen välissä, koska ketjulinja on hieman eri kohdassa. Ainakin monsterissa siis varsin kivuton operaatio.

Niin ja lisättäköön vielä että jos on vaihtoehtona monsterin tai SS:n kone niin (enemmän tietävät korjaavat jos olen väärässä) kannattaa valita se SS, koska vanhemmissa monstereissa oli 900:ssa koneessa 750:sen kannet.

sanoi:
Aina näitä sivuja plärätessä alkaa nyppiä oman Norsun myynti, on se vaan mainio laite...
No mitäs tuossa turhia äkistelet ja iniset, mokoma Keski-euroopan kummajainen. Sieltähän saa noita uudemmankin mallisia (ie) norsuja kadehdittavan edukkaaseen hintaan, toisin kuin täällä.
wink.gif

sanoi:
Aina näitä sivuja plärätessä alkaa nyppiä oman Norsun myynti, on se vaan mainio laite...
No mitäs tuossa turhia äkistelet ja iniset, mokoma Keski-euroopan kummajainen. Sieltähän saa noita uudemmankin mallisia (ie) norsuja kadehdittavan edukkaaseen hintaan, toisin kuin täällä.  
wink.gif
Itse asiassa ie:t ovat niitä vanhempia ysisatkuja, E:t uudempia. Saishan niitä täältä, mutta yritä sitten asuntovelallisena vakuuttaa emäntä siitä, että kaksi motoa on jokaisen talouden vähimmäismäärä ja että hänellehän minä sen ostin...    
biggrin.gif

sanoi:
Niin ja lisättäköön vielä että jos on vaihtoehtona monsterin tai SS:n kone niin (enemmän tietävät korjaavat jos olen väärässä) kannattaa valita se SS, koska vanhemmissa monstereissa oli 900:ssa koneessa 750:sen kannet.
Pitää kutinsa Norsun kohdalla, ei Monstron.

Ei aivan samat kannet, mutta 750 nokka-akselit kuitenkin. Sekä pienet venttiilit.

Monstereissa on myös nuo pienet venttiilit, mutta paremmat nokat.

sanoi:
Itse asiassa ie:t ovat niitä vanhempia ysisatkuja, E:t uudempia. Saishan niitä täältä, mutta yritä sitten asuntovelallisena vakuuttaa emäntä siitä, että kaksi motoa on jokaisen talouden vähimmäismäärä ja että hänellehän minä sen ostin...
biggrin.gif
No mutta näinhän se on, sanot vaan muijalle että nainen vaietkoon...
tounge.gif

Mutta joo, sama vika rahikaisella, eli itse voisin kuvitella hommaavani tuommoisen 90-luvun lopun sinisen 900cc norsun, niitä viimeisiä malleja. Harmi vaan ettei niitä tahdo täällä oikein olla, saati järkevään hintaan, ainakaan sellaiseen, että olisi varaa pitää kahta mopoa. Sehän voisi olla semmoinen karvalakki-multistrada, eli Multistradaa möhkömpi mutta paremman näköinen multinorsu. Siinä olis se 900 cc konekin jo valmiiksi ja rungon mitoitukset sopivat myös mahdollista uudempaa vaihtokonetta varten.

Back