• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Busan akun kesto? Ajonesto syö virrat.

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Athene
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Athene

Lady, Sexy Lady
Busan akun kesto? Ajonesto syö virrat.

Saako Busasta ajoneston kytketyksi pois säilytyksen ajaksi? Suurimmassa osaa pyöristähän on sellainen ajonesto, joka laittaa itsensä virransäästöön jonkun tietyn seisonta-ajan jälkeen. Ei näemmä Busassa :hanuria:. Akku oli melkein tyhjä, kun kävin koettamassa lähtisikö käyntiin. Laitoin sitten ylläpitolataukseen, jolla ongelma tietysti on hoidossa. Ihmettelen vaan, että näinkin nykyaikaisessa laitteessa on tälläinen suunnitteluvirhe :orgmp3:. Ei ole muissa pyörissä ikinä ollut ongelmaa akun kanssa seisonta-aikana.

Athene sanoi:
Saako Busasta ajoneston kytketyksi pois säilytyksen ajaksi? Suurimmassa osaa pyöristähän on sellainen ajonesto, joka laittaa itsensä virransäästöön jonkun tietyn seisonta-ajan jälkeen. Ei näemmä Busassa :hanuria:. Akku oli melkein tyhjä, kun kävin koettamassa lähtisikö käyntiin. Laitoin sitten ylläpitolataukseen, jolla ongelma tietysti on hoidossa. Ihmettelen vaan, että näinkin nykyaikaisessa laitteessa on tälläinen suunnitteluvirhe :orgmp3:. Ei ole muissa pyörissä ikinä ollut ongelmaa akun kanssa seisonta-aikana.

Vaihda pyörää, niin ei ole akku ongelmia.:D

Onko mahdoton ajatus ottaa vain miinuskenkä akusta irti seisonnan ajaksi?

Tämä vaivannäkö tekee myös laturin kiinnipidon turhaksi.
Laturi jatkuvasti pyörässä (tai seinässä) kiinni on jo tulipaloriski, pieni sellainen mutta on kuitenkin ja syö sähköäkin niin melkoisen turhaa imho. Jos voi irroittaa sen akun pyörästä/ottaa miinuskengän irti

Viimeksi muokattu:
Kyllä se suunnittelu virhe on uusavuttomuudessa. Eikai kukaan jätä akkua kiinni pyörään talven ajaksi? Ja jos jättää, niin turha sitä on ihmetellä ku akku on tyhjä ja paskana.

Minunkin pyörässä on elektroniikkaa, joka kuluttaa sähköä myös seisottaessa. ( :-D) Ratkaisu on älylaturi! Akku pysyy kunnossa ja mopo lähtee keväällä kuin palmun alta. Joojoo... on lämmin autotalli, mutta nykyään on saatavissa myös ulkona virtaa syöttäviä latureita. Ei kun surffaamaan.... :grin:

Huhan Kolli sanoi:
Kyllä se suunnittelu virhe on uusavuttomuudessa. Eikai kukaan jätä akkua kiinni pyörään talven ajaksi?

Itse asiassa kyllä hämmästyttävän moni jättää.

Ainakin 80% niistä itkuista, mitä joka kevät kuuluu että ´voijummijammimiksitämänyteienäälähdetulille´, on sellaisia, mitkä voitaisiin kokonaan välttää, jos noista akuista viitsittäisiin pitää huolta.

huhan kolli sanoi:
kyllä se suunnittelu virhe on uusavuttomuudessa. Eikai kukaan jätä akkua kiinni pyörään talven ajaksi? Ja jos jättää, niin turha sitä on ihmetellä ku akku on tyhjä ja paskana.

+1 näinpä se.

Huhan Kolli sanoi:
Kyllä se suunnittelu virhe on uusavuttomuudessa. Eikai kukaan jätä akkua kiinni pyörään talven ajaksi? Ja jos jättää, niin turha sitä on ihmetellä ku akku on tyhjä ja paskana.

Minä jätän, olen jättänyt jo 30vuoden ajan eikä mulla ole mitään ongelmia akkujen kanssa ollut. 2000 mallisen ZR-7:n akun vaihdoin ensimmäisen kerran vuonna 2008.

Autoissa ( 206 ja Scudo) en jätä akkua kiinni koska niissä se kyykähtää muutamassa kuukaudessa.

ps. ja kohta testataan taas akun kestävyys kun lähden starttailemaan Kawaa joka on seissyt heinäkuun alusta lähtien akku kiinni pyörässä. Veikkaan, ettei tarvitse antaa edes apuvirtaa vaan laite käynnistyy ihan sillä kiinni olleella akulla.

Viimeksi muokattu:
Elämäntapamotoristi sanoi:
Minä jätän, olen jättänyt jo 30vuoden ajan eikä mulla ole mitään ongelmia akkujen kanssa ollut. 2000 mallisen ZR-7:n akun vaihdoin ensimmäisen kerran vuonna 2008.

Autoissa ( 206 ja Scudo) en jätä akkua kiinni koska niissä se kyykähtää muutamassa kuukaudessa.

ps. ja kohta testataan taas akun kestävyys kun lähden starttailemaan Kawaa joka on seissyt heinäkuun alusta lähtien akku kiinni pyörässä. Veikkaan, ettei tarvitse antaa edes apuvirtaa vaan laite käynnistyy ihan sillä kiinni olleella akulla.

+1
Empä ole huomannut että pakkanen tekisi hallaa akuille,hiipuuhan ne mutta ei rikki mene,akku jää aina kiinni talvisin veneeseen ja pyörään.

HondaCebari sanoi:
+1
Empä ole huomannut että pakkanen tekisi hallaa akuille,hiipuuhan ne mutta ei rikki mene,akku jää aina kiinni talvisin veneeseen ja pyörään.

Hyvässä latingissa oleva akku kestää kyllä kylmyyttä. Mutta sitten, jos sattuukin vaikka olemaan sähköjärjestelmässä pientä vuotoa, mikä hiljalleen imee akun tyhjäksi, niin se onkin ihan toinen juttu, ja akku voipi olla keväällä morjens. Totaalinen tyhjentyminen sisältää aina riskin, ettei akku enää herää kunnolla henkiin. Mutta rahamiehillähän tämä ei toki tunnu missään :;):

Sehän se jännä juttu onkin, että pyörät seisovat "lämpimässä" (n. +10-15 astetta) tallissa. Muut samassa tallissa talvehtineet pyörät yms. laitteet ovat aina olleet ongelmattomia akun suhteen. Ja kaikissa on olleet akut aina kiinni tähän asti. Kawasakikin lähti käyntiin kuin palmun alta. Busa on nyt kiinni ttuttu:n mainitsemassa älylaturissa. Josko se sitten auttaa.

Olisiko se todellakin aivan ylitsepääsemättömän vaikeaa kytkeä se akku syksyllä irti, ja keväällä takaisin? Akunvalmistajat ja pyörien valmistajat ainakin tuntuu olevan kohtuullisen yksimielisiä siitä, että tästä ei olisi ainakaan haittaa.

Muttei toki herneitä sieraimeen, ja omilla kamppeillahan sitä saa tehdä niinkuin itse parhaaksi näkee. Kunhan vain kysyin.

Athene sanoi:
Sehän se jännä juttu onkin, että pyörät seisovat "lämpimässä" (n. +10-15 astetta) tallissa. Muut samassa tallissa talvehtineet pyörät yms. laitteet ovat aina olleet ongelmattomia akun suhteen. Ja kaikissa on olleet akut aina kiinni tähän asti. Kawasakikin lähti käyntiin kuin palmun alta. Busa on nyt kiinni ttuttu:n mainitsemassa älylaturissa. Josko se sitten auttaa.

Busassa myös bensamittari? Sekin syö sähköä hiukan. Ite otin nyt ja edellisenä kahtena talvena akun irti vaihteeks. Oli kyllä muita syitäkin talven askartelujen takia... Sitä ennen heti 90-luvun alussa viimeks, kun kawan akku tyhjeni myös. Syynä bensamittari? Ajonestoa tai häläreitä ei paljon ollu silloin mulla

pecha sanoi:
Olisiko se todellakin aivan ylitsepääsemättömän vaikeaa kytkeä se akku syksyllä irti, ja keväällä takaisin? Akunvalmistajat ja pyörien valmistajat ainakin tuntuu olevan kohtuullisen yksimielisiä siitä, että tästä ei olisi ainakaan haittaa.

Muttei toki herneitä sieraimeen, ja omilla kamppeillahan sitä saa tehdä niinkuin itse parhaaksi näkee. Kunhan vain kysyin.

Periaatteessa ei se mahdotonta olis. Mutta kun haluaisi talven aikana käytellä niitä pyöriä muutaman kerran satunnaisesti (lähinnä fiilistelymielessä käytellä lämpimäksi kuten valmistajat suosittavat n. kerran kuussa), niin ei viitsisi joka kerta taas akkuakaan kiinnitellä takaisin. Lähinnä tässä ihmettelen vaan, että miksi Busassa on ko. ongelma kun muissa pyörissä ei ole ikinä ollut??

eipä ainakaan Suzuki taida erikseen mainita, että konetta tulisi seisonnan aikana käytellä, ja jos on uudet öljyt, kuten suositellaan, niin käyttelemisestä tuskin on hyötyä. Lähinnä puhutaan akun lataamisesta noin 1kk välein. Ylläpitolaturiin sen toki voi jättää vaikka talveksi.

Täytyy myöntää, että itsekin käyn välillä käynnistämässä, kun on lämmin talli, ja sikäli tilava, että hallissa mahtuu hieman jopa ajamaan... pääsyy tähän on se, että keulan stefat, jarrut, yms. osat saisi samalla hiukan liikuntaa, eivätkä jyrvähtäisi kiinni. En tiedä toimiiko, muttei ainakaan ole tuollaisia murheita ollut vuosikausiin. Melko samahan varmaan onnistuisi vaikka taluttamalla, jollei mahtuisi ajamaan.

Akku minulla on irti, pyörän vieressä laturissa, ja sen paikalleen ja pois kytkemiset on vieneet ehkä noin minuutin per siivu. Ei todellakaan kovin suuri vaiva.

On niitä akunpurkautumismurheita muissakin pyörissä, esimerkkinä uudemmat Bemut. Jo avain virtalukossa avaa käynnistykseneston ja virtaa kuluu. Bemuissa on sellainen antennirinkula avainpesän ympärillä, joka lähettää jonkinmoista signaalia käynnistykseneston elektroniikalle ja hukkaa virtaa..
Sitte saattaa olla kelloa, hälytintä ja mahdollisesti jotain muutakin pientä, joka purkaa akun hitaasti, mutta varmasti.

En tiedä miten pahassa paikassa Busan akku on, mutta noissa omistamissani Bemuissa maakaapelin irrottaminen / kiinnittäminen on noin puolen minuutin homma. Joissain Bemuissa ja muissakin pyörissä akku on toki paljon hankalammassa paikassa.

Vaan ja kuten olen aiemminkin kirjoittanut.. Seisomaan täydellä akulla, maakaapeli irti, niin akku ei purkaannu talven aikana käytännössä lainkaan ja ylläpitolataus on tarpeetonta. Eikä ole mutua :;):

Viimeksi muokattu:
Athene sanoi:

Just niin suunnitteluvirhe ?. Oikeat hälyttimet menee lepotilaan muttei kuitenkaan pois päältä kokonaan.
Bussissahan ei ole vakiona kuin ajonesto. Sehän olisi helppoa rosvolle jos sekin menisi tietyn X päivämäärän päästä pois päältä. Myönnä että sulla on huono akku ja vaihda se.

:) mullakin on sitte huono akku... :)

maxilla on viimeks ajettu 2kk sitten ja nyt kun piti kaverille esitellä, olikin akku taas niin tyhjä ettei enää startannut...

siin on kans se ajonesto joka sitä virtaa vie... eikä ollu avaimet paikallaan...

mä laitoin jo viime talvena siihen tupakinsytkäri tepselin toisen sivuposken taakse, siitä se on näppärä ladata...

no ei lähteny kaverin FJRräkään ,samasta syystä...

ja ainakin noissa on molemissa se akku sellasen purkamisen takana että no tänks

Elämäntapamotoristi sanoi:

jep jep, aika tasan 6kk sitten pyörä talliin. Bilteman akku kiinni pyörässä ilman lataamisia tai käynnistämisiä ja Kawa lähti käyntiin.

Puolentoista kuukauden kuluttua sama testi Monsterille eli se on seissyt akku kiinni pyörässä Elokuun loppupuolelta lähtien. Säilytyspaikkana vähän lämpimämp ja tasalämpöisempi talli kuin Kawalla.

Back