• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Avopotta?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Guest
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
G

Guest

Guest
Kypärä pitäisi uusia ja kun tällainen sunnuntai-ajelija kun olen vaihtoehtona olisi myös avopotta. Olisiko teillä, arvon raati kokemuksia niistä? Niitä kun saa pleksillä tai jotkut näyttää pitävän ajolaseja kypärän kanssa. Siis jos ostaa vaikka tuollaisen pleksimallin niin lentääkö vedet silmistä, tai pitääkö se miten kovaa meteliä verrattuna umpikypärään. Onhan täällä paljon jutustelua kypäristä, vaan se on vertailua siitä ottaako shupertin vai shoein kilpakypärän. En minä mitään sellaista tarvitse ihan tavallisen kypärän vaan.........

Kokemuksia avopotista:
Voivat olla hiljaisempia kuin umpipotat, riippuu tosin katteista jne.

Voin suositella ainakin Davida-avopottaa, hyvä ja laadukas. Eikä näytä herkkutatilta päässä!
Käy kokeileen liikkeessä myös muita malleja: jos korvat jäävät mukavasti vällyihin ja potta ei heilu päässä, niin voipi olla hyväkin.
Visiiriä en itse huolisi, turvallisuus ei siitä kuitenkaan lisäänny.
Aurinkolippa, ajolasit t. hyvin istuvat aurinkolasit riittää ainakin mulle hyvin.
Sadekelillä vauhti tippuu alle 100:n, ei naama kestä enempää.

..ja ei kande ajella avolla keväisin: autojen rekaista lentää soraa, nastoja ym paskaa tuutin täydeltä!

062802moto_prv.gif

Tuosta aurinkolipasta kokemuksena, että voi kannattaa ottaa irrotettavalla lipalla jos mahdollista. Ainakin mulla yli satasen vauhdissa repii päätä epämiellyttävästi lipan kanssa, ilman sitä ihan ok. (Pyörässä ei pleksiä)

Edit: Kun olet kokeilemassa, testaa aurinkolasien ja kaikkien lasien kanssa, joita aiot käyttää, että toimii. Ilman lasejahan ajaa vain typerys (syitä edellä, pätee tietysti kesälläkin, ötökät ym.)

Joskus oli avokypärä.
Kylmä, meluisa, eikä kyllä oikein muutenkaan sopinut päähän. Lyhyttä matkaa kaupungissa ajettaessa hauskempi mutta ei pidemmällä matkalla.
Mutta tämä on tietenkin makuasia.

Täältä ääni Davidalle. Muotoilu on onnistunut ja nahkaverhous on hienon näköinen. DD kiinnitys on myös mukava juttu.

Miten porukka pystyy ajamaan avopotalla? Viime kesänäkin oli pahimmillaan n.20km mutkapätkän jälkeen visiirissä niin paljon ötökän raatoja että oli pakko pysähtyä pesemään se kun en enää nähnyt siitä kunnolla läpi.
biggrin.gif

Missä ne raadot sitten avopotan kanssa on, kiinni naamassa vai?
crazy.gif

Kuumana kesäpäivänä kaupungissa toimii varmaan ihan jees.

..ja ei kande ajella avolla keväisin: autojen rekaista lentää soraa, nastoja ym paskaa tuutin täydeltä!
Kyllä kandee ajaa avolla myös keväisin vai luuletko, että customistit aloittavat ajokauden vasta kesällä
biggrin.gif
biggrin.gif
biggrin.gif

Avopotta päässä ajaessa saa huomattavasti paremman fiiliksen niin rauhallisesti kruisaillessa kuin tiukoilla mutkapätkilläkin. Fiilistelystä ja valinnoista sen suhteen tässä harrastuksessa on muutenkin kyse. Muutenhan ajaisimme järkevästi, turvallisesti ja mukavasti kotilolla kesät talvet.

Avopotalla on hyvät ja huonot puolet kuten umpipotallakin. Itselläni on avopotan lisäksi hyllyllä pölyttymässä Schubertin Consept ja S1. Ja noi kaksi keräävät pölyä tulevankin kesän
cool.gif

Ja siitä on fiilikset kaukana kun lentää naamalleen asfalttiin avopotta päässä. tosiasia on se että leikkikypärä ei suojaa lähellekään samalla tavalla kuin oikea umpiruukku!

Miten porukka pystyy ajamaan avopotalla? Viime kesänäkin oli pahimmillaan n.20km mutkapätkän jälkeen visiirissä niin paljon ötökän raatoja että oli pakko pysähtyä pesemään se kun en enää nähnyt siitä kunnolla läpi.  
biggrin.gif

Missä ne raadot sitten avopotan kanssa on, kiinni naamassa vai?
crazy.gif

Kuumana kesäpäivänä kaupungissa toimii varmaan ihan jees.
Helposti, pitää suuta auki ja ottaa proteiinit talteen.
smile_org.gif

Mun hipiä ei ole niin herkkä, että tarttis pelätä pikku öttömönkijäisiä. Raatokärpäsiä kyllä inhoan.  
sad_orig.gif

(issu Lähetetty Maalis. 17 2005 @ 22:10 ) sanoi:
Ja siitä on fiilikset kaukana kun lentää naamalleen asfalttiin avopotta päässä. tosiasia on se että leikkikypärä ei suojaa lähellekään samalla tavalla kuin oikea umpiruukku!
Ja siitä vasta fiilikset onkin kaukana, kun ajelee leikkipyörällä.  
tounge.gif

Mulla on Nolanin N-40, ja olen ollut tyytyväinen. Juu, voishan se olla hiljaisempi, mutta se vain on "mun juttu". Avopotta, jossa on kiinteä lippa, ja ylös/alas laskettava visiiri. Ajolasit on aina päällä, ja ne riittää aika pitkälle(siis estää viiman silmille, eikä vuoda). Visiiri laskeutuu mulla alas, kun alkaa sataa/ vauhtia on päälle sadan. Muuten se on ylhäällä. Mutta ajelenkin suht pienillä nopeuksilla...
sport05.gif

Fiilis on loistava: oikein tuntee ajavansa pyörällä, tuntee viiman hyväilevän kasvoja, ja aistii tuoksut välittömästi.
Kolaroimista en edes ajattele: miksi yleensä ajaa prätkällä, jos pelkää..? Ajakaa sitten autolla -kele, pelkurit!
biggrin.gif

Mitäs sanotte tosta, AINOO oikee malli. mulla on tommonen, paitsi matta musta. Siihen vaan huivi nenän päälle ja arskat niin whittu että on makee.

HELME

Perustelepas moottoripyöräilyn järkevyys, olipa vahingon sattuessa mikä potta hyvänsä päässä
wink.gif
Ja kun et siihen pysty niin ilmeisesti myyt mopottimesi ja siirryt kotilokuskiksi
wink.gif

Koittakaas hiukan avartaa mieltänne älkääkä umpioituko vain siihen itselle mieluisaan tapaanne tai tyyliinne.

"Kyllä kandee ajaa avolla myös keväisin vai luuletko, että customistit aloittavat ajokauden vasta kesällä"

..njaa, aika vähän on avopottakuskeja isoilla teillä nastarengasaikana vastaan tullut..
wink.gif

"Kyllä kandee ajaa avolla myös keväisin vai luuletko, että customistit aloittavat ajokauden vasta kesällä"

..njaa, aika vähän on avopottakuskeja isoilla teillä nastarengasaikana vastaan tullut..  
wink.gif
No kun siellä ei ole muutenkaan kiva ajella  
tounge.gif

Ja ötökät on visiirin sijaan naamataulussa kesällä mutta sehän vaan irrottaa mukavia ilmeitä kahvipaikoilla!

Riskillähän sitä aina mennään. Kun näin jossain ogrish:ssa kuvasarjan ensiapupolilta alaleuattomasta kaverista, joka oli lipannut avopotta päässä niin kuitenkin traumatisoiduin sen verran, että avokuula on sen jälkeen ollut vain ihan koristeena kirjahyllyssä.

avopottaa käytän ajaessa! se on niin siitä kiinni mihkä tottuu! kuten tuolla edellä mainittiinki, avopotta voi olla myös hiljainen ajaessa vaikka kovaa! umpiruukku on myös olemassa joitaki päiviä varten, jospa vaikka kävis jotai räyhäpyörää välillä kokeilemassa! muuten ajelen kyllä niin kevään, kesän ja syksyn läpi se mattamusta potta päässäni! oikeenlaiset aurinkolasit vielä niin avot!
cool.gif

Alussa mainittiin jotain avopotan hiljaisuudesta; no se nyt ei ikinä ole hiljaisempi kuin umpimalli, päinvastoin.

Itse käytän vain avoa, satoi tai paistoi. Niille jotka nyt haluaisivat moralisoida sen turvattomuudesta haluan sanoa vain yhden asian; haistakaa vittu! Valitsen mitä valitsen ja käsittääkseni olen ihan oikea aikuinen joka pystyy ja kykenee oman mielensä määrittelemään.

Pisteet annan Davidalle, kallis mutta mukava, ja jopa kohtalaisen näköinen. Muitakin olen käyttänyt, mutta en enää, jatkossa siis vain Davidaa.

Avopotta on epämiellyttävä sateella ja kylmän ilman osuessa kohdalle, mutta puffi jeesaa. Puffi vaimentaa myös jossain määrin ötököiden aiheuttamaa harmia.

Näkyvyys avopotalla on parempi kuin umpiveljellä (ulkonäkyvyyteen en ota kantaa, jokainen päättäköön itse).

Käytän sekä avo- että umpikypärä. Avomallin valinta osui Davidaan mattamustana ilman mitään ylimääräisiä lippoja ja muita härpättimiä. Davida on ainakin minulla ollut hiljaisempi kun Shoein umpikypärä.

Avolla ajettaessa paljon paremmat fiilikset kun umpipotan kanssa ja ne ötökät löytää hampaiden välistä kun ei malta olla pitämättä suuta virneessä...

Back