Kyllä ne avattavien kypärien valmistajat, joiden tuotteita itse olen käyttänyt ovat aina muistaneet käytöohjeissaan ehdottomasti kieltää kypärän etuosan ylhäällä ajon. Eli ei kai ne avattavat kypärät ole suojausominaisuuksiltaan enää samalla tasolla (no eipä tietenkään leuan osalta, mutta luulen muunkin rakenteen vaativan leukaosan paikallaan lukituksissa oloa), mikäli leukaosa ei ole kunnolla kiinni. Toisaalta kypärän aerodynamikka muistuttaa lähinnä jarruvarjoa, jos leukaosa on ylhäällä. Voipi käydä niskalihaksille/nikamille hullusti kovemmissa vauhdeissa.
Kyllä se leukaosa lähinnä tuo käyttömukavuutta: silmä/aurinkolasit helpompi virittää, pikkutauoilla on mukavampi/vilpoisampi touhuta (tankkaukset, tupakointi, juttelu kavereiden kanssa, kuvaaminen, puhelimeen puhuminen, ym.), kypärän päähän laitto ja kiinnitys voi kanssa olla vähän helpompaa.
Toisaalta ainakin itsellä on joskus jäänyt toi leukaosa ylös, kun taas lähtee liikkeelle eli sitten se teettää yleensä ylimääräisen pikku pysähdyksen, kun sen nappaa kiinni. Jokuhan tietysti tuonkin tekee lennossa, mutta itse kyllä yleensä pyssään, kun näkökenttä siinä hetkeksi peittyy.