• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Auttakaa veljesten motarin valinnassa!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja peltzi82
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Päivää!

Eli ollaan veljen kanssa ostamassa motaria. Itse olen 23v (182cm/88kg) ja veli täyttää viikon päästä 21v (189cm/77kg) ja kummallakaan ei ole vielä korttia (pelkkä B), mutta menossa ollaan autokoulun "kirjekursseille".

Halutaan ostaa siis motari ja malli, jota ollaan lehdistä kuolattu, olisi katupyörä (esim. Kawasaki ZX-6R, Honda CBR 600F, Suzuki GSX-R600, Yamaha FZ ja YFZ...). Kumotkaa vapaasti seuraavia väitteitä (koska meillähän ei motaria vielä ole ollut ja opit ollaan otettu Esson baarin puheista!), mikäli teidän mielestänne ei pidä paikkaansa. Suuruusluokaksi ollaan ajateltu 600-700 kuutioista (vakuutukset kohtuu hintaiset, ensipyöränä hyvä kokoluokka?!?) ja mielellään uusi tai ainakin vain vähän ajettu. Myös Kawasaki Z 750 isommasta kokoluokasta on kerännyt huomiota "halvan" hintansa puolesta.

Pyörän kyytiin "pitäisi" ottaa kohtuu useasti naispuolinen "riippakivi" ja pyörän ei saisi "hyytyä" massan alle. Ja eihän tehosta kuitenkaan haittaakaan ole, nälkäkin kasvaa syödessä, joten ei sitten heti seuraavana kesänä tarvitsisi katsella uutta tehokkaampaa pyörää.

Eikö nyt sitten ole niin, että sillä kortilla, jonka ajamme, voi ajaa kaikkia pyöriä (eikä esim alle jonkun kW rajan?!?) ?

Mikä pyörä olisi sopiva n. 10000-12000€ hintaluokassa? Pyörä olisi jokapäiväisessä ajossa (jompi kumpi veljeksistä aina kuitenkin liikenteessä) ja emme ole pienimmästä päästä ihmisiä (minä lihava ja veli pitkä! =) ), joten pyörän päällä pitäisi pystyä olemaan suht luontevassa asennossa.

Sana on vapaa! Kysykää ihmeessä jos en kirjoittanut kaikkea "tarvittavaa" tietoa...

PS. Toivottavasti tästä ei tule merkkien välistä tappelua niin kuin autopalstoilla tuppaa käymään!
biggrin.gif

Kortin puolesta pitäisi saada ajaa ihan niin tehokasta peliä kuin sielu sietää kun ikää molemmilla on 21 tai enemmän. Nou hätä siis.

Sopivaa pyörää ajoasennolta ei varmana löydy näin mielipiteiden pohjalta joten ei muuta kuin kokeilemaan. Matkustajalle zx-6r ja GSX-R taitavat olla hiukan ahtaita. Paha sanoa kun en ole kyydissä ollut mutta näin epäilisin.

Tuskinpa mikään noista vaihtoehdoista suoranaisesti hyytyy taakan alle mutta kaksi päällä ohituksiin saattaa joutua hakemaan pienempää herkästikkin, siis kuussatasilla. Asiantuntijat, siis sellaiset jotka omistavat kyseen omaisia pyöriä, kertokoot lisää.

mimoto

tuolta sport-kohdasta vaikka ensimmäinen (gsx-r 1000), ruutia löytyy ainakin ensinälkään..

Luettelemistasi vaihtoehdoista ei varmasti mikään ole huono, itse ehkä valitsisin kuitenkin kawan (zx-6r)  
wink.gif
. Tosin jos paljon ajaa matkustajan kanssa voi cbr tai fz olla omiaan, z 750 taas ehkä hieman joustavampi ajaa isomman motin ansiosta..Kannattaa käydä koeajamassa kaikki vaihtoehdot, myös "riippakiven" kanssa,  ja valita niistä luonnollisesti parhaalta tuntuva.  
thumbs-up.gif

En tiedä pitäskö sanoa tähän mitää...vedän kuitenki "kotiin päin"
wink.gif

Eli Suitsan ottasin, ehdottomasti siisteimmän näkönenkin noista!!
Toisaalta Kwaakussa alkaa olla vääntöä/tehoja jo ihan kivasti...

600cc pyörissä on tosiaan se että niissä ei tahdo se vääntö riittää matka-ajossa, itekseenkii joutuu jo polkemaan pienempää ohituksissa ja jos on vielä se 50-100kg siellä takapenkillä lisäpainoo ni homma vaan mutkittuu. Kaupungilla sillä pärjää ihan mukavasti. Itellä viime kesänä 600F cebari ja nykyisin tonninen gixeri, täytyy myöntää että tonnisen vääntö on jotain niin mukavaa. Tuota kusiaista kun pitää huudattaa siellä 8000rpm ja ylöspäin jos haluaa jotain liikettä siitä saada
biggrin.gif

Mites ois fazer 1000,maksaa enemmän/vak.maksut kallimmat ....en oo ikinnä ajannu mutta...näyttävä..tehokas...(voimaa kaksin ajeluun)
..ajoasento hyvä katupyöräilyyn...luulis olevan myös hyvä istua kyydissäkin..

Tonniset Fasut molemmille niin hymy levenee  
sport05.gif
biggrin.gif
eikä lopu puhti lisäksi ketterä käsitellä, ei voi kun kehua  
bowdown.gif

itselläni 600:nen cbr pc-25, kyllä pyörässä tehoa on mutta valitettavasti ei kovin matalilla kierroksilla, vaihteita saa paljon vekslata, alle 5-6000 rpm mitään ei tapahdu,mutta sen jälkeen lähdettiin
biggrin.gif
itse olen niin sanottu kakka ei siis kukkakeppi,pituutta 173 ja painoa n.60 kg,ja silti mopo on kuollu pikkukierroksilla,eli 2 päällä jo joutuu aika paljon huudattamaan,mutta toisaalta toi cbr:n kone tykkää huutaa,se ei meinaa kunnolla edes käydä laillisilla nopeuksilla
tounge.gif
tosin kun olette kumpikin täysin alottelijoita niin cbr:n tehot voivat yllätää jopa negatiivisesti...,se ei ole kevari.... ei kannata ostaa hirveetä teho pesää ensipyöräksi siinä voi käydä huonosti..

Jos kerran kyytiläistä meinaa olla kyydissä, niin jättäisin noi tiukat kyykyt suosiolla pois, siitä kyydistä ei nauti kukaan
cool.gif

Ja kyllä kuussatasella pärjää, ne vaihteet on tehty käytetäviksi
biggrin.gif

Noista pyöristä varmaan sata topiccia, että mikä mitenkin paras.

Matkustajahommasta:

Mulla oli viime kesänä tollanen giksu, jossa ainakin tyttöystävän mukaan on tosi huono olla kyydissä. Takaosan mittasuhteet sillä tavalla että siellä ei saa mitään tukea. Pelkääjän penkki on kaukana tankista, joten vaikea pitää kiinni. Lisäksi penkki "viettää" eteenpäin, ja huonosta tuesta johtuen kuulemma tuntuu että tippuu koko ajan kuskin jakkaralla. Myöskään siinä ei saa oikeen puristettua jaloilla talakatetta/kuskin lantiota ja haettua tätä kautta tukea.

Toi nykynen matkavessa kuulemma arvon morsiammen mielestä huomattavasti parempi. Niinkuin oli vanha 750 giksukin.

Eli ainakaan toi 04/05 600 GSXR ei mitenkään matkustajaa hemmoittele, mutta eipä ole siihen tarkoitettukaan.

Pyörän kyytiin "pitäisi" ottaa kohtuu useasti naispuolinen "riippakivi" ja pyörän ei saisi "hyytyä" massan alle. Ja eihän tehosta kuitenkaan haittaakaan ole, nälkäkin kasvaa syödessä, joten ei sitten heti seuraavana kesänä tarvitsisi katsella uutta tehokkaampaa pyörää.
Tähän on oivallinen vaihtoehto tarjolla: Kawasaki ZZ-R 1100. Vähän ajettuja muutaman vuoden ikäisiä on hyvin tarjolla asettamallanne budjetilla.

Elä ainakaan sitä virhettä tee, että ostat kyykkypyörän 2-päällä ajeluihin..
crazy.gif

Hyviä ja miellyttäviä pienempiä pyöriä kahdestaan ajoihin löytyy akselilta fzs-hornet-bandit-z750s

(Jos litrasiin mennään niin ei muuta kuin fzs1000 alle)

Taas ... hommatkaa semmoinen, mihin rahanne riittää ja josta
kaikkein eniten ihan itse tykkäätte .. se tulee TEILLE ittellenne ..
muuten alkaa v*ituttamaan .. siis sitten myöhemmin ..

Juttu on niin, että ne kaikki ovat ihan kivoja ja ominaisudet aivan
riittävän lähellä toisiaan, kunhan pyörälajissa pysytään (enska,
katu, custom jne..) Se mitä hienoo ja huonoo missäkin on, roikkuu
aivan siitä keneltä kysyy. Joillakin hemmoilla ei kestä mikään ja
joillakin kestää melkein kaikki, miten sitäkin voi etukäteen tietää.
Miten ja millä tyylillä sitä meinaa kuljettaa - vain te itse sen tiedätte.
Siis kaks pällä, yks pällä, viis päällä .. mualiman ympäri vai pelkästään
kioskille ja takas .. vai miten...

Kokonaan toinen juttu on siten, kun on päättänyt mitä ostaa, että
mistä sen ostaa. Eroja on toimituksissa, palvelussa, ehkä hinnoissakin etc .

Sitten minä en oikeen henk.kohtasesti ymmärrä kun porukat "valittelee" et kusiaisilla saattaa joutua vaihtaan pienemmälle ohituksissa. KAMALAA!!!  
tounge.gif
Eikös ne vaihteet ole tehty roplattaviksi, ite vaihdan pienemmälle mun kilofasullakin vaikka ei olis minkään valtakunnan tarvetta...

Sit asiaan, FZ6 olis varmaan aika kova sana. Tai FZS 1000 vielä kovempi... Itse en voi kun kehua, 22000km takana ja täydellisenä pysyy. 1 päällä tai 2 päällä...

Kawalta löytyy se Z750 ja sama S-mallina, ehkä se S-malli on parempi penkiltään 2 päällä ajeluihin. Tai sitten tuo uusi Suzuki Bandit 650, on hienon näkönen peli!!!

Edit: Niin ja Hondan VFR800 tai 750... Pommin varmoja pelejä!

Sit asiaan, FZ6 olis varmaan aika kova sana. Tai FZS 1000 vielä kovempi... Itse en voi kun kehua, 22000km takana ja täydellisenä pysyy. 1 päällä tai 2 päällä...

Kawalta löytyy se Z750 ja sama S-mallina, ehkä se S-malli on parempi penkiltään 2 päällä ajeluihin. Tai sitten tuo uusi Suzuki Bandit 650, on hienon näkönen peli!!!

Edit: Niin ja Hondan VFR800 tai 750... Pommin varmoja pelejä!
Tuossahan tuo on aika hyvin kiteytettynä, lisätään nyt vielä että 1200 Banditin saa mahtumaan hintarajoihin, tehoa vaan on liikaa ajolupaan nähden (?).

Jos kaksi päällä ajelulle ei pidä antaa niin kovasti painoarvoa, niin nuo kyykky-kuussatkut on kaikki hyviä myöskin, niiden keskinäiset erot melko pieniä (lue = eroja siis on, mutta erojen huomaaminen alkaa jo vaatimaan hieman äärikäyttöä).

Pääasia että itse tykkäät/tykkäätte.

1. FZ6-S. Mun pyörä eli sikäli objektiivinen arvio
smile_org.gif

... ajamattomia ylivuotisia (-04) saa 9.500 eurolla. 04 ja 05 ovat samoja väritystä lukuunottamatta. Matkustajasta ei vielä kokemusta (pyörän kyydissä
cool.gif
), mutta satula näyttäisi mukavalta, täytyypä tyypätä jalkatappien korkeus joku päivä.

2. Z 750 S. Vaikuttaa hyvältä, ei kokemusta.

3. Bandit 650S. Voi olla kiva peli ajaa, vaikka huipputeho paperilla ei säväytä.

Näistä jos aloittaa ja tsekkaa vielä tuon Köpin mainitseman 1200 Banditin ("hinta/prätkämäisyys" suhde todella kohdallaan), niin olette jo aika pitkällä.

Ystävällisin terveisin "MontakohanTyhjääKaljapulloaPitiVieläViedäKauppaanEttäSaaTonniFasun?" -Antti
Edit: Suzukin mallinimi

Kiitoksia mielipiteistä!
smile_org.gif

En tiedä mistä johtuu, mutta toi Kawasaki Z 750 on ainakin omaan silmään juuri passelin näköinen, mutta täytyy pohtia veljen kanssa lisää kun huomenna lauantaina lähdetään noita motokauppoja kiertämään... Yammun FZ6S ei oikein kerää pointseja ulkonäöllään, mutta käyttöominaisuudet on kehuttu teidän puolesta taivaisiin. Myös tietysti noi perinteiset 600cc "kilpurit" ovat todella OK:n näköisiä, mutta noi riippakivet eivät välttämättä tykkäisi siis kyydistä (vaihtoehto olisi myös ajella yksinään veljen kanssa puoliksi ja jättää vaimokkeet kotiin!
biggrin.gif
)

Onko nyt sitten jotain sellaista mitä EHDOTTOMASTI tulisi muistaa ennen kuin ostaa sikaa säkissä? Esim.
- kannattaa vissiin ottaa rahoitus (meidän tapauksessa toi on pakko!), että saa halvemmat vakuutukset, olenko oikeassa? Minkä verran vakuutukset ovat muuten suurin piirtein per kuukausi noihin 600-750cc? Riippuuko mitenkä paljon merkistä?
- Mikä on vielä vähän ajettu määrä pyörässä (ettei tulisi heti suurempia remontteja)? Auton kilometreissä ollaal tarkkoja (mielellään aina alle 50tkm tai uusi!), joten motarissa sama juttu.
- Voiko muuten auton vakuutuksen bonuksia siirtää motariin vai lähteekö motariin keräämään aina nollista?

Nimimerkillä: Tyhmän on pakko kysyä!
wink.gif

Vakuutuksista:

Ei esim 750 ja 1000 kuutioisten vakuutuksissa hirmu eroja oo kun laskee bonukset ja seisonnan pois. Liikenteeseen saa 20% ja kaskoon 50% startissa bonuksia (ainaki pohjolassa, taitaa olla muissaki)

Pohjolan laskuri

Mikäli mahdollista, kysäskää pankista sitä rahaa kanssa. Pankin kanssa on helpompi neuvotella mahdollisista rahavaikeuksista tulevaisuudessa, antavat helposti muutaman lyhennyksettömän kuukauden vuodessa korot pitää kyllä silti maksaa.

edit: autosta ei saa vakuutuksia siirrettyä, mutta monella yhtiöllä on käytäntönä, että kaskossa saa suurimmat (itsellä olevat) bonukset "monistettua" toisiin ajoneuvoihin.

Back