• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Autoliiton palvelut motoristille

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja C-A-D
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Autoliitto markkinoi turva-jäsenyyttään (kattavin) myös motoristeille. Palveluhan on henkilökohtainen eikä ota kantaa siihen oletko liikkeellä kotilolla vai mopolla. Onko kenelläkään omakohtaista kokemusta siitä miten ongelmatilanteessa tuo autoliiton turva-jäsenyys on toiminut. Suomessa? Ulkomailla?

sanoi:
AL-turva -jäsenyys on Autoliiton kattavin jäsenyys. Kun auto- tai moottoripyörämatkasi yllättäen keskeytyy, Autoliitto järjestää sinulle avun, huolehtii perillepääsystäsi ja maksaa jäsenyyteen kuuluvien avustus- ja matkanjatkamispalveluiden kustannukset puolestasi.

AL-turva –jäsenyys on ainoa matkanjatkamispalvelu, jossa palvelut kohdistuvat sinuun, eivätkä käyttämääsi ajoneuvoon. Sinun ei siis tarvitse ajoneuvosta toiseen siirtyessäsi miettiä millaisia palveluja Sinulla on käytössäsi matkasi mahdollisesti keskeytyessä. AL-turva -jäsenyyden palvelut ovat sinun ja kanssasi samassa ajoneuvossa matkustavien käytettävissä sekä Suomessa että lähes kaikkialla Euroopassa.

AL-turva -jäsenyyden palvelut ovat käytössäsi yhdellä puhelinsoitolla 24 h vuorokaudessa.

AL-turva -jäsenyyden sisältämät palvelut matkan keskeytyessä
- puhelinpalvelu- ja neuvonta
- palvelujen järjestely
- tiepalvelu
- hinaus
- polttoaineen tuonti
- renkaanvaihto
- sijaisauto
- muu korvaava kuljetus
- majoitus
- auton nouto korjaamolta

....

Itsellä on omakohtaista kokemusta pariinkin otteeseen palvelusta ja olen ollut tyytyväinen. Kerran paukahti autosta bensaletkut kesken ajon ja siihen paikkaan se jäi tankki valumaan tyhjiin. Soitin AL-palveluun, ne kysyi jäsennummeroa ja sijaintia ja laittoivat eteenpäin tilausta hinurille. Yöaikaan kaupunkialueella ei mennyt kauan, ehkä max puoli tuntia, niin oli hinuri hakemassa autoa pois. Toisen kerran meni jarrut samaisesta autosta kesken ajon maantiellä, jolloin taas soitin sinne ja puolen tunnin sisään oli hinuri paikalla. Kummallakaan kerralla ei tietenkään tullut mitään kuluja hinaamisesta itselle ja pääsin vielä hinurin kyydissä kotinurkille. Ekalla kerralla olin töissä, joten tuuraaja tuli silloin avuksi enkä tarvinnut kyytiä erikseen kotiin. Autoliiton vuosijäsenyyshän ei kauheasti maksa ja ainakin omalla kohdalla on jo siis maksanut itsensä takaisin.

Ittellä toi al-turva ja kerran tarvinneena voin sanoa että toimi ainakin auton kanssa. Olin kavereiden kanssa menossa mökille , kaverin autolla ja kaveri ajo. Kaverin 1.8T pasaatista meni öljysihti tukkoon ja kone levis totaalisesti.
AL ihminen jo puhelimessa totes että ei mitään tehtävissä ja oli mahis saada vuokra-auto olle.
Vuokra-autoa ei olis saanu pitää koko kalareissua joten järkättiin vielä yks kaveri mukaan joka tuli autollaan noutamaan iloista porukkaa heinolan ohittelutien varresta.

Se miten toi toimii moottoripärrällä on kysymysmerkki mutta en epäile etteikö toimisi.
Jos jonnekkin korpeen hyytyy pärrä tai vaikka ei ihan korpeenkaan niin nopeesti oon soittamassa kyllä AL:ään.

Tietysti pärräjoukossa jos jollain on toi niin tietynlaisella istumisjärjestyksellä toi koskee isompaakin porukkaa.

Onkos nuo hinaukset sun muut ilmaisia?

Normaalin kasko(varkaus)vakuutuksen mukanahan tulee hinauspalvelu, ja olikohan peräti omavastuuton.. Joka on järkevää ettei kulkinetta jätetä tien laitaan hajotettavaksi/pöllittäväksi. Ja kyydit maksetaan myös kotia, periaatteessa halvinta kulkuneuvoa käyttäen mutta mitä olen kuullut tuota käytetyn niin taksimatkat on maksettu.

Onhan tuossa tietysti bensakuriirit ja puhelinpalvelut mutta onko tosiaan ilmaisia?

Pärrästä loppui joskus bensa moottoritielle, kun joku tolvana oli unohtanut bensahanan varatankkiasentoon
withstupid.gif

Soitto Autoliittoon ja hinuri toi jerrykannua paikalle. Bensat maksoin, mutta muu oli ilmaista.

Normaalin kasko(varkaus)vakuutuksen mukanahan tulee hinauspalvelu, ja olikohan peräti omavastuuton.. Joka on järkevää ettei kulkinetta jätetä tien laitaan hajotettavaksi/pöllittäväksi. Ja kyydit maksetaan myös kotia, periaatteessa halvinta kulkuneuvoa käyttäen mutta mitä olen kuullut tuota käytetyn niin taksimatkat on maksettu.

Onhan tuossa tietysti bensakuriirit ja puhelinpalvelut mutta onko tosiaan ilmaisia?
Tossa mun tapauksessa kaveri soitti samaan aikaa vakuutusyhtiöön kun mä AL:ään, oli kiire "kalaan".

Vakuutusyhtiössa ei oltu vielä päästy edes keskustelemaan saati tekemään vahinkoilmoitusta kun AL oli jo vaiheessa "hinuri tulee"

eli joo kaverin kaskossa olis ollu omavastuuton hinaus , mutta ei vuokra-autoa matkan jatkamiseksi, mitä ei sitten tarvittukkaan.

Omakohtainen kokemus on ainoastaan auton kanssa säätämisestä, mutta kyllä tuo tosiaan toimii pärrän kanssa samalla tavalla. Siksi itsekin olen jäsenenä, kun kahdella kulkuneuvolla liikun teillä, että saan molempiin tarvittaessa apuja.

Siis todellakin se bensan tai renkaan tuominen tai hinaus pois tien laidasta ei kustanna jäsenelle mitään, bensan ja renkaan joutuu kummiskin maksamaan, jos niitä sulle sinne tien varteen tuodaan. Ei tulis kyllä mieleenkään soitella mihinkään vakuutusyhtiön apunumeroon yöllä jostain keskeltä-ei-mitään, siinähän ennemmin ehtis taluttaen nopeemmin kotiin kuin sais kyydin itselleen ja pyörälle.

Kaikki edut ja kuvaukset löytyy täältä ja ne todellakin kummatkin koskevat niin autoilijoita kuin motoristejakin.

Aika houkuttava paketti tuo on. Itse tavailin ehdot ja kysymys/vastaus -osaston läpi ja otin palvelun. Vielä on tosin pyöräpuolella tultu omin työkaluin aina määränpäähän, ja autoilla ilman työkaluja. Paras hinta-laatusuhde kuitenkin omista vakuutustuotteistani tällä hetkellä.

Lavalla on mopo lähtenyt pajalle. Yksinkertaisempaa ? kuin vakuutusyhtiön kanssa. Kaippa sitten sovittelevat keskenään. Eli kyllä toimii ja jatkossakin maksan mielelläni ne muutamat kympit.

Vastaukset vahvistavat saamaani käsitystä ja taidan minäkin investoida nuo muutamat kympit tuohon.

Olikos kukaan hyödyntänyt tuota ulkomailla? Pitäisi kuitenkin toimia Euroopassa kohtuu-kattavasti.

Pyörä on kerran tarvinnut hinausta kotio (kaksi viikkoa AL-turvan tilaamisesta
smile_org.gif
. Eturengas meni tyhjäksi, paikkausaine ei auttanut (ehkä en osannut). Hinausauton kannelle vaan vedettiin ja kuljetettiin kotiin (olisi vienyt pajalle, mutta paikkailin sitten kotona). Tampereella ei mennyt varmaan puoltakaan tuntia arki-iltana kun oli hakemassa. Mitään (pl. se al-turva) ei tarvinnut maksaa.

Vakuutuksien hinausturvat ovat yleensä voimassa 10v nuoremmille ajokeille, mun mopo on -94...

Autoilusta minunkin kokemukseni on AL-turvasta on, mutta en voi muuta kuin kehua.
Meiltä hajosi viime talven huippu pakkasilla kotterosta kytkin 200m:n päästä kotoa. Autoliitto toimitti lauantai-iltana puolessa tunnissa hinurin kyydissä meille tuoreen vuokra Volvon kolmeksi päiväksi. Samalla hinuri heitti automme korjaamon pihaan.
Niin ja kerran pyörähdin kaverin 240:llä lumipenkkaan moottoritiellä ja AL järjesti hinurin vetämään minut pois penkasta tuota pikaa. Autoon ei tuolloin tullut vaurioita, joten pääsin jatkamaan matkaa kun minut oli penkasta pois nykäisty.
Voin siis vilpittömästi suositella tuta AL turvaa.

Iso plussa on myös se, ettei tarvii työntää mopoa pois omasta pihasta. Kaskon hinausvakuutushan ei korvaa noutoa omasta pihasta, mutta tuo AL-turva korvaa. Kerran joutunut moista käyttämään, kun kaikki sähköt hukku.

Itse otin tuon pari vuotta sitten, en ole vielä tarvinnut, onneksi. Pari italo-pyörää kun on niin toi on halpa "vakuutus"
biggrin.gif

Tuossahan hyvää on tosiaan se, että pyrkivät hoitamaan matkan jatkumisen jotenkin ja hinaukset yms. on ilmaisia, kuten myös matkat noutamaan se oma ajoneuvo korjaamolta.

Parasta kuitenkin se, että sitä ei ole sidottu ajoneuvoon kuten noi kaskovakuutuksissa olevat vastineet. Eli toimii myös silloin kun matkustaa toisten ajoneuvoilla!

Kuulin muuten tapauksesta jossa pyörä hajosi sen verrna, että ei heti saatu kuntoon ja jäi Saksaan korjattavaksi. Kuskin lennot sieltä kotiin ja vielä myöhemmin lento hakemaan se pyörä takaisin korvattiin.

Tossa mun tapauksessa kaveri soitti samaan aikaa vakuutusyhtiöön kun mä AL:ään, oli kiire "kalaan".

Vakuutusyhtiössa ei oltu vielä päästy edes keskustelemaan saati tekemään vahinkoilmoitusta kun AL oli jo vaiheessa "hinuri tulee"

eli joo kaverin kaskossa olis ollu omavastuuton hinaus , mutta ei vuokra-autoa matkan jatkamiseksi, mitä ei sitten tarvittukkaan.
Ei sinne vakuutusyhtiöön tarvi soitella. Pari kertaa on auto viety kesken matkan hinurilla huoltoon, niin suoraan soitin hinurin paikalle ja hinauslasku meni hinausfirmalta suoraan vakuutusyhtiöön.

Näin ainakin toimi täyskaskon kanssa.

Ei sinne vakuutusyhtiöön tarvi soitella. Pari kertaa on auto viety kesken matkan hinurilla huoltoon, niin suoraan soitin hinurin paikalle ja hinauslasku meni hinausfirmalta suoraan vakuutusyhtiöön.

Näin ainakin toimi täyskaskon kanssa.
Ei taida hoitua sijaisautot ja kotiinkuljetukset kuitenkaan yhtä ketterästi?

Sappeessa tuli isohko reika takarenkaaseen keväällä. Vaahdot kun eivät pysyneet sisällä, soitin turvapalveluun. Muistaakseni 1,5 h soitosta rengas oli paikattu ja täytetty. Vuosimaksun lisäksi ei majksanut mitään. Minusta hyvä suoritus perjantai-iltana ja paikkakin kun on maaseutua.

Kaverilla meni kotilo rikki Saksassa pari vuotta sitten. Kehui turvapalvelun toimineen todella hyvin silloinkin; kyyti hotelliin ja auto korjattuna seuraavana päivänä hotellin pihalle.

Erittäin tyytyväinen olen ollut turvapalveluun kuin koko autoliiton toimintaan.

Muistaakseni ainakin pyörissä on AL:n vakuutuksessa rajoitus ulkomailla, että yli 15 vuotta vanhoja pyöriä vakuutus ei koske. Korjatkaa jos olen väärässä. Ittellä tuli pyöän iäksi syksyllä 15v.

Back