• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Aloittelijan puku

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Hautsi
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Ku nyt kerran oon tämmönen nyypi ja meinailin laittaa pyörää ens kesänä niin ajattelin tässä ruveta jo miettimään ja hiukan haaveilemaan samalla varusteista. Niin, minkäslaiset releet ne ois sitte parhaat alottelijalle, Erit. semmoselle jolla nyt ei toistaseksi oo hirveesti varaa panostaa. Että oisko kannattavampi nahka vai gore-tex puku?

Ai nii ja semmonen vielä, että täältähän varmaan saa sitte ostettua pukuja käytettyinä, mutta miten se sitte toimiikaan? Toimivaako? Palautusoikeus jos ei tykkää?
tounge.gif

Keskusteluja aiheesta on täälläkin paljon, samoin mielipiteitä.
Itse käytän käytännössä aina nahkaa, goreja ainoastaan alle +10 lämpöasteen jos menossa yli 50km päähän maanteitä!

Kannattaa sijoittaa heti vähän enemmän euroja, eli ostaa nahkaa "nahan päälle." Jos kuitenkin haluat päästä halvemmalla niin sitten goretexiä ylle ja satsaa heti vähän enemmän valuuttaa jotta saat kunnon kypärän.
Kunnon varusteet ovat henkivakuutuksista parhain ja lisäävät myös sitä ajamisen nautintoa, ainakin minun mielestäni.

Jos ostat käytettyjä vermeitä, niin mene paikan päälle tekemään kauppaa jotta voit sovittaa niitä. Tokkopa monikaan, en ainakaan minä, myisi postitse tavaraa palautusoikeudella sillä se teettää melkoisesti ylimääräistä puuhaa myyjälle ja miksei myös ostajalle.
Liikkeestä tilaamalla sinulla on tietty palautusoikeus.
tounge.gif

On muuten asiasta toiseen melkoisesti eroja eri valmistajien asusteissa ja kypärä-mallistoissa koon suhteen. Toisen valmistajan XL näyttää vastaavan toisen tuotteissa kokoa M.
Siksi onkin paras kun testaat tuotteet ihan livenä.

Itse olisin ensi pukuna jonkin esim käytetyn hyvälaatuisen puvun kannalla. Koska Gore on huomattavasti käytännöllisempi kylmillä ilmoilla ja sadekelissä se on niin sanottu joka sään asu. Nahkapuku vaatii taas sitten omat kommervinkkinsä kun kylmällä ei niinkään tarkene ja sadesäällä pitäisi olla sadepukukin mukana jne.

Tosin asuna taas nahkapuku on ehdottomasti parempi mutta nämä on taas näitä mielipide asioita josta on kiistelty aina ja tullaan kiistelemään.

Itse lähdin ja lähtisin edelleenkin liikkeelle kalvopuvuilla monikäyttöisyyden takia. Tuommoisella halppis puvulla ajaa keskimäärin 3-5 kesää. Ajopuvusta kannattaa katsastaa että niissä ei ole mitään IXS tuolisuperlooni suojia vaan vähän jäykemmät vaahtomuovit tai kumisuojat. Sitten kun innostusta ja valuuttaa riittää, niin hyvät nahat tai kunnon XCR Core-Tex puku vanhan tilalle.

Mulla on vähän sama homma kuin ketjun aloittajalla, eli ensin ajelen kortin tänä syksynä ja sitten ens kesäksi pyörä. Kävin jo kattelemassa ajovaatteita ja Sweepillä (Eurobiker)olisi hyvännäköisiä nahkatakkeja ja näyttivät muutenkin päteviltä ja suojaavilta. Onko porukoilla kokemusta em. merkin vaatteista ja oisko mitään kannatusta ostaa esim. nahkatakki ja tekstiilihousut? Jos molemmat esim. Sweep -merkkisiä niin saa vetoketjulla yhteen.

... Onko porukoilla kokemusta em. merkin vaatteista ja oisko mitään kannatusta ostaa esim. nahkatakki ja tekstiilihousut? Jos molemmat esim. Sweep -merkkisiä niin saa vetoketjulla yhteen.
Toi yhdistelmä on hyvin yleinen, ja itsekin siirryn siihen, jahka tästä vähän laihdun...
tounge.gif

Mulla on toi Sweepin perussetti, olen ollut tyytyväinen, mutta kuuma on... Viileämmät ajokamat lämpimiin keleihin tulossa, jahka tästä...

Tota vetoketjuhommaa mä en tajua: jos takki on tarpeeksi pitkä, niin mihin sitä tarvitaan? Eihän ajohousunkaan ole tarkoitus stringejä näytellä takana tuleville?
withstupid.gif

e: pahayhdys sanaerhe

Tota vetoketjuhommaa mä en tajua: jos takki on tarpeeksi pitkä, niin mihin sitä tarvitaan? Eihän ajohousunkaan ole tarkoitus stringejä näytellä takanatuleville?
withstupid.gif
No jos se vetoketju kiinnityksineen on tarpeeksi laadukas niin ei ainakaan takki nouse korviin/housut laske nilkkoihin kun liukuu tietä pitkin. Toisekseen lyhyt takki on siistimmän näköinen kuin pitkä joten silloin on ihan hyvä jos se vetoketju löytyy.

Tota vetoketjuhommaa mä en tajua: jos takki on tarpeeksi pitkä, niin mihin sitä tarvitaan? Eihän ajohousunkaan ole tarkoitus stringejä näytellä takanatuleville?
withstupid.gif
No jos se vetoketju kiinnityksineen on tarpeeksi laadukas niin ei ainakaan takki nouse korviin/housut laske nilkkoihin kun liukuu tietä pitkin. Toisekseen lyhyt takki on siistimmän näköinen kuin pitkä joten silloin on ihan hyvä jos se vetoketju löytyy.
Hyvä pointti. Jos se vetoketju todella yhdistää ylä- ja alaosan, laadukkaasti.

Sweepissä se takin vetoketju on 10 cm pitkä, joten ei kestäne kovin pitkää laahausta asfaltilla.

sanoi:
Sweepissä se takin vetoketju on 10 cm pitkä, joten ei kestäne kovin pitkää laahausta asfaltilla.

Sovittelin tuota Sweep Speed -nahkatakkia ja siinä muistaakseni oli kyllä ihan pitkä se yhdistysvetoketju. Oishan noi saman sarjan nahkahousutkin aika käheet, mutta vois olla vähän liian seksikkäät kaupunkikruisailussa/kahvilla istuessa
biggrin.gif

sanoi:

Sovittelin tuota Sweep Speed -nahkatakkia ja siinä muistaakseni oli kyllä ihan pitkä se yhdistysvetoketju. Oishan noi saman sarjan nahkahousutkin aika käheet, mutta vois olla vähän liian seksikkäät kaupunkikruisailussa/kahvilla istuessa
biggrin.gif
Mulla on ollut tämän kauden tuo Sweep Speed puku ja oon ollut tyytyväinen. Laatu ja hinta näyttäisivät kohtaavan. Etsiskelin pukua jonkin aikaa. Daineset, a-starit, Spyket ja kaikki tuli kokeiltua ja tämä sattui sopimaan meikäläisen ruotoon parhaiten.

Noi polvipaloilla varustetut nakkikioskillakin katuskottavat housut on muuten hyvät matka-ajossakin (ei pelkästään radalla)kun niissä on jotain geelipehmustetta ahterissa -> ei puutunut perse
biggrin.gif
kertaakaan reissussa (pisin päivämatka 880km).

Semmoinen neuvo ekaa pukua ostaville, että kokeilkaa sitä pukua siellä liikkeessa pyörän päällä ajoasennossa. Tarkistakaa hiojen ja lahkeiden pituuden riittävyys ja gore puvussa ettei se purista mistään niin että alkaisi paikat puutumaan pidempään ajellessa.

Nahkapuku sitten saakin olla uutena tiukka koska se venyy ensimmäisten kuukausien aikana käytössä. Tänäkin kesänä olen nähnyt radalla hitaassa ryhmässä kuskin upouudella tonnigiksulla uusissa dainesen nahoissa jotka roikkuivat päällä, oli yhtä tai kahta numeroa liian isot nahat tullu ostettua....

Nahkapuku sitten saakin olla uutena tiukka koska se venyy ensimmäisten kuukausien aikana käytössä. Tänäkin kesänä olen nähnyt radalla hitaassa ryhmässä kuskin upouudella tonnigiksulla uusissa dainesen nahoissa jotka roikkuivat päällä, oli yhtä tai kahta  numeroa liian isot nahat tullu ostettua....
hyvä näin sillä itse tilasin saksasta nahkapuvun ja takki (52) on kyllä selkäsuoja päällä niin pinkee että morjes. toivottavasti venyy. housut on taas "mukavat" eli venyvät varmasti käytön myötä vähän liian isoiksi mutta 50 takki ei menis päälle millään... vaikeeta...

viestin aloittajalle omakohtaiseksi neuvoksi että itse ostin viime syksynä lajin aloitettuani Sweepin halvan gorepuvun ja alkukesästä käytetyn a-star stunt nahkatakin. möin ne äskettäin pois huomatessani gore puvun jääneen vallan käyttämättömäksi ja tilasin juurikin a-starin gpu 2-osaisen nahkapuvun. ei paljon muuta tarvi kun mulla on a-starin sadeasu.

nyt vaan hieman mietityttää miten tarkenee noissa nahoissa jos tulee vähän kylmempi kun sinne alle ei vielä mahdu paljoakaan. toivottavasti venyy. ollut päällä vaan 2 kertaa..

sellaista....

Eurobikerin sweepin kamat ovat halpoja ja ajaa asiansa. Varmasti joku muu merkki Dainese jne on kestävämpi.
MP-messuilla on helvetin halpoja tarjouksia, jos jaksat odottaa. Tänäkin vuonna oli 1-osaista nahkapukua 250€ jne. Laadusta en tosin tiedä. Tosta kypärästä olen kuullut että jos normit täyttävä niin kestää keskimäärin kaikki sen verran että ennenkuin hajoaa niin kuskin niskat olleet jo poikki. Kypärässä siis maksaa hiljaisuus, tuuletus, mukavuus ja merkki/design. Ittelä ollut 120€ kypärä ja tyytyväinen oon vaikka eareita joudun kyllä käyttämään. Hyvät ja turvalliset kengät ovat tärkeät. Niin ja selkäpanssari. Muista se että mitään näitä et tarvitse vasta kuin sitten jos kaadut eli jos miettii tarpeellisuutta. (Eipähän tarvitse rullatuolissa miettiä että jäi selkäpanssari ostamatta). Niin ja nahka on aina huomattavasti turvallisempi kuin gore. Jostain olen kuullut että testissä 80kmh farkut kului 0,5m, Goret 5m ja nahat 20m matkalla.

Niin ja nahka on aina huomattavasti turvallisempi kuin gore. Jostain olen kuullut että testissä 80kmh farkut kului 0,5m, Goret 5m ja nahat 20m matkalla.
Aavistuksen ns. mututuntumalla epäilen tuota...
smile_org.gif

... meinaan emmä mistään tiedä mittään, mutta kyllähän oikein kunnollisissa nahoissa asfaltilla pitäis kestää vähän pidempään...
eek.gif

withstupid.gif
Käyttääkö porukka tuota takin ja housut yhdistävää vetoketjua oikeasti?

Kun ostin gore-pukua, muistan että kovasti testailin sitä vetoketjua ja kyselin myyjältä sen kestävyyttä, mutta myyjä vähän myhäili että ei sitä välttämättä tule kyllä käytettyä...

Ja niinhän siinä kävi, kertaakaan en ole tullut käyttäneeksi, itse asiassa muistin koko jutun vasta nyt kun tätä luin.
nixweiss.gif

withstupid.gif
Käyttääkö porukka tuota takin ja housut yhdistävää vetoketjua oikeasti?

Kun ostin gore-pukua, muistan että kovasti testailin sitä vetoketjua ja kyselin myyjältä sen kestävyyttä, mutta myyjä vähän myhäili että ei sitä välttämättä tule kyllä käytettyä...

Ja niinhän siinä kävi, kertaakaan en ole tullut käyttäneeksi, itse asiassa muistin koko jutun vasta nyt kun tätä luin.  
nixweiss.gif
Kyllä tulee käytettyä. Mitäpä niillä goreilla kaatuessa tekee niskassa tai housuilla nilkoissa? Myöskin pitää rotsin ajettaessa alhaalla, niin ei pääse viima selkään.

Muista en tiedä mutta itse ostin Goretexit.Niitä voi pitää satoi tai paistoi.
Eli syy tähän oli ihan vaan se että pärjää yhellä setillä eikä maksa niiiin paljon.Nyt oon kuumeisesti miettinyt mistä saan rahat kasaan (visa?) että saan nahkatakin ja ehkä housutkin,
on ne vaan niin paljon sex...ööö paremmat.
thumbs-up.gif

p.s. maantiellä olen käyttänyt sitä vetskaria.

... Onko porukoilla kokemusta em. merkin vaatteista ja oisko mitään kannatusta ostaa esim. nahkatakki ja tekstiilihousut? Jos molemmat esim. Sweep -merkkisiä niin saa vetoketjulla yhteen.
Toi yhdistelmä on hyvin yleinen, ja itsekin siirryn siihen, jahka tästä vähän laihdun...
tounge.gif

Mulla on toi Sweepin perussetti, olen ollut tyytyväinen, mutta kuuma on...   Viileämmät ajokamat lämpimiin keleihin tulossa, jahka tästä...

Tota vetoketjuhommaa mä en tajua: jos takki on tarpeeksi pitkä, niin mihin sitä tarvitaan? Eihän ajohousunkaan ole tarkoitus stringejä näytellä takana tuleville?
withstupid.gif

e: pahayhdys sanaerhe
Se on turvallisuusriski jos alkaa stringejä vilauttelemaan takana tuleville!

Kuten joku jo sanoi, niin kannattaa odotella moottoripyörämessuja. Siellä saat kokeiltua kaikki mallit ja opit mikä on hyvä ja mikä ei. Hinnat ovat myös kohdallaan.

Itse aloitin aikanaan kaksiosaisilla nahoilla enkä ole katunut.

Back