• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Aloittelijalle nahkakamppeet

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Guest
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
G

Guest

Guest
Missä hinnoissa nuo nahkatakki+housut yhdistelmät liikkuvat ? Euromotorcenterissä näytti olevan n. 400 euron luokkaa molemmat. Onko noissa eri merkeillä eroja ja mitä kaikkia suojuksia on olemassa ? Selkäpanssarin ajattelin hankkia erikseen.

Saako noista (yleensä) millaiset alennusprosentit, jos ostaa vielä kypärän samasta paikasta, silloinhan muine tilpehööreineen puhutaan 1500 euron yhteishinnasta ja ylikin.

Hinnat vaihtelee toosi paljon merkistä ja laadusta riippuen. Sovita eri merkkejä ja osta se joka istuu parhaiten päälle ja on just sopiva - tai siis tiukka, koska nahka antaa periksi. Puvun mukavuus ja istuvuus on ainakin minulle tärkeämpää kuin hintalappu. Uutta nahkapukua, kun ei viitsi joka kausi ostaa.. Älä missään nimessä osta/tilaa pukua sovittamatta. Kaikki merkit, mallit ja koot tuntuivat olevan erilaisia. Miehillä nahkapuvun ostaminen on varmasti helpompaa kuin naisilla, koska valikoimaa löytyy miehille ihan eri tavalla. Itse en Oulusta mieluista nahkapukua löytänyt huonon (naistenmallien) valikoiman vuoksi.

Alennukset annetaan varmaankin aika pitkälle pärstäkertoimen mukaan ja nämäkin riippuu liikkeistä. Sparesta ja Hirvoselta saa aika hyvät alet, mutta EMC:llä ja Motormanilla saa niukemmin alennusta - tai sit mun naama ei vaan miellytä.  
tounge.gif
No, harvemmin näissä kahdessa viimeksi mainituissa asioinkaan, kun muualta saa halvemmalla.

Hikisiä nahkapuvun sovitushetkiä.  
tounge.gif

Joo kannattaa kerralla ostaa sellanen mikä miellyttää silmää, istuu hyvin ja suojaa tarpeeks ni ei tarvi sitten enää kikkailla hetkeen kamojen vaihdon parissa. Saattaahan se tietenki tulla vähän kalliiks mutta itse en ainakaan ala tinkimään näissä jutuissa paljoa.

Kiitoksia vaan tähänastisista vinkeistä. Miehenä ei tuo vaatteiden shoppailu ole niitä mieliharrastuksia, mutta pakko kai sitten kierrellä liikkeitä kun mitään ehdotonta hyvää suositusta ei ole. Tosiaan turvallisuus ja laatu on tärkeitä ja olen niistä valmis maksamaankin, mutta en turhaan merkistä.

Itse olen myös aloittelija ja foorumien selaamisen jälkeen päädyin daineseen. No sitten vaan sovittelemaan. Painelin vantaan bikeworldiin, olin kuullut kehuja ja piti paikkansa. Varmaan pari tuntia hieroin eri kamppeita niskaan ja myyjä jaksoi pörrätä mukana kokoajan.
Nahkakamoissa istuvuus ei tosiaankaan ole itsestäänselvyys vaikka koko muuten olisi oikea. Ensin kokeilin dainesen jotain en muista nimeä, nahkahousuja. Koko oli kai hyvä, mutta suojat oli ihan päin helvettiä mun polville ja muutenkin istuivat huonosti. Sitten kokeilin samaa kokoa olevia firefly pökiä ja ne istui heti kuin hanska. Tosin ongelmana 185cm varrella on se, että muuten kun pökät on ok, niin ne jää nilkoista about 5 senttiä lyhyeksi. Mutta ei auta, pakko ottaa kun muuten täydelliset. Ja saappaiden kanssa ei niin väliä onko 5cm lyhyet vai ei.
Takki myös daineselta. Siinäkin istuvuusongelma. Piti ostaa pykälää liian iso takki, että hartiat menee sisään. Se mikä olisi ollut oikeaoppisen napakka päällä, puristi hartioita niin, että ei ajamisesta mitään olisi tullut. Pykälää isompi, niin istuu hartioistakin, eikä se silti mitenkään lepata ajossa. mutta ei se tiukkakaan ole. Toisaalta housuissahan se tiukkuus on tärkeämpi, ettei tule polvi ja perse pusseja kun vähän venyy.

Sovittelemaan vaan ja toivo ettei ruumiinrakenteesi ole ainakaan mun vastaavaa eksoottisempi tai sitten voi olla vaikeaa
smile_org.gif

Mistä löytysisi listaa noista Dainesen jälleenmyyjistä ? Googlella en löytänyt, mielellään Oulun läänin alueelta tai lähistöltä. Ja toivottavasti on hyllytavaraa kamat, pitäisi päästä heinäkuussa jo kokeilemaan pyörää.

Mistä löytysisi listaa noista Dainesen jälleenmyyjistä ? Googlella en löytänyt, mielellään Oulun läänin alueelta tai lähistöltä. Ja toivottavasti on hyllytavaraa kamat, pitäisi päästä heinäkuussa jo kokeilemaan pyörää.
Oulun seutuvilla ei ole Dainesen nahkoja hyllytavarana.  
confused_orig.gif
Tai ei ollut ainakaan alku vuodesta, tuskin nytkään. Sun täytyy tehdä kesälomareissu Etelä-Suomeen - tai Keski-Eurooppaan.  
biggrin.gif

Jatkokysymys nahkakamojen suojista.

Olen huomannut että suojat ovat kiinni nahassa, taskussa joka voidaan avata ulkopuolelta, ja välillä, ilmeisesti halvemmissa vehkeissä, sisävuoressa tai jotenkin. Kuitenkin niin että suojat joko liikkuvat aika reiliusti nahan alla tai sitten ei liiku juuri ollenkaan.
Onko tässä loppujen lopuksi hirveesti merkistystä? Tuntuu vaan siltä että jos suoja liikkuu paljon niin se voi liukua pois paikaltaan kun/jos lippaa.

Sitten vielä se nahan paksuus. Halvemmissa tuntuu että paksuus on parin paperiarkin paksuista. Onko tässä juurikaan etua corduraan verrattuna?

Halvarssonin takki(Velo) + housut(Flexi) yhteensä 500 e. Hyvät suojat, paksua, tukevaa nahkaa ja istuu kuin valettu, vaikka olen tällainen 100 kiloinen jässikkä!
biggrin.gif

Jatkokysymys nahkakamojen suojista.

Olen huomannut että suojat ovat kiinni nahassa, taskussa joka voidaan avata ulkopuolelta, ja välillä, ilmeisesti halvemmissa vehkeissä, sisävuoressa tai jotenkin. Kuitenkin niin että suojat joko liikkuvat aika reiliusti nahan alla tai sitten ei liiku juuri ollenkaan.
Onko tässä loppujen lopuksi hirveesti merkistystä? Tuntuu vaan siltä että jos suoja liikkuu paljon niin se voi liukua pois paikaltaan kun/jos lippaa.
Kai niiden suojien kuuluu vähän liikkuakkin, ei kai ne kamat muuten sopisi muille kuin valmistajan "mallihenkilölle". Sitten kun vetäset kamat niskaan, jos ne ei ole liian isot, niin ei ne suojat siellä enää mahdu liikkumaan.
Kyllä tuossa mun dainesen takissakin suojat on sisävuoressa kiinni, eli ei se liene mikään halpiksen ominaisuus.
Ainakin ne tuo tuossa takissa ( scud-b ) sen verran kuppimaiset, että paikoillaan pysyy jämäkän oloisesti.

Hmmm olisikohan aivan hurja ajatus ja paukauttas saksaan tossa kohta alkavalla kesälomalla ja ostaisi sieltä nahat. Siinä tulisi lomareissu samalla.
Mitä hyviä (halpoja) saksan maalta lyötyy?

confused_orig.gif
Tai ei ollut ainakaan alku vuodesta, tuskin nytkään. Sun täytyy tehdä kesälomareissu Etelä-Suomeen - tai Keski-Eurooppaan.  
biggrin.gif
sanoi:
confused_orig.gif
biggrin.gif

Missähän noita jälleenmyyjiä on ? Google ei auta. Voi olla, että pitää tyytyä sitten muihin merkkeihin, ei sitä ehdi Saksaankaan ostamaan.

Hmmm olisikohan aivan hurja ajatus ja paukauttas saksaan tossa kohta alkavalla kesälomalla ja ostaisi sieltä nahat. Siinä tulisi lomareissu samalla.
Mitä hyviä (halpoja) saksan maalta lyötyy?
Ainakaan netissä ei tunnu daineset olevat saksassa juurikaan suomen hintoja halvempia. Tietysti jotain tarjouksia voi olla, mutta mitä itse katselin uusia malleja, niin samoissa on hinnat. Eli halvan nahan perässä ei kannattane, mutta jos muutenkin meinaat lomailla niin sinne vaan, tuskin siellä ainakaan enempää joutuu maksamaan.

confused_orig.gif
biggrin.gif

Missähän noita jälleenmyyjiä on ? Google ei auta. Voi olla, että pitää tyytyä sitten muihin merkkeihin, ei sitä ehdi Saksaankaan ostamaan.
Ainakin täältä löytyy: http://www.bikeworld.fi/tuotteet.php ja http://www.storm-motor.fi.
Itse sain loistavaa palvelua puhelimitse/mailitse Stormilta.  
thumbs-up.gif

Tilasin kuitenkin Alpinestarsin TZ-1:n Hirvosen kautta. Olen ollut erittäin tyytyväinen A-starsiin.

Aloittelija olen itsekin. Lippojen jälkeen radalla alkoi tuollainen kokonahkapuku kuitenkin tuntua ihan hyvältä vaihtoehdolta (lipoista voi lukea lisää täältä. )

Nahkatakki suojasi lipoissa ihan hyvin, mutta paksut Cordurahousut menivät aivan riekaleiksi.

Ostin siis halpa-hallin tarjouslaarista kaksiosaisen Sweep Speed nahkapuvun. Ainakin tälle kaudelle kyseisestä puvusta on ihan hyvä tarjous, 539€, sisältäen takin, housut, polvipalat, ja hanskat.

Itse aloitin moottoripyöräilyn MP-Asun ns.suomalaisessa ja "kalliissa" GoreTex-asussa. Noin 500:n kilometrin kokemuksella täydestä nahkapuvusta voin sanoa ettei paluuta GoreTexiiin enää ole. Nahkapuku tuntuu niin paljon paremmalta. Ei lepata, ei tuule läpi, tuntuu tukevalta ja paremmin suojaavalta, jne. Erillistä sadepukua pitää tietenkin raahata mukana, mutta se on pieni hinta siitä mahtavasta tuntumasta jonka nahkapuku tuo mukanaan.

Tässä lainaus aikaisemmin mainitsemastani threadista, jossa Jukka Relander kommentoi ajovarusteiden tärkeyttä radalla, mielestäni pätee ihan hyvin myös kadulle sillä omissa lipoissani ei vauhtia ollut kuin noin 50km/h.
sanoi:
Tuossa syy miksi ajajakokouksessa korostan kunnon ajovarusteiden tärkeyttä. Goreasut ja vastaavat ovat tehty laiskoille, mukavuudenhaluisille ihmisille jotka köröttelevät nakkikioskille mopoaan esittelemään (kärjistys). Nahkapuku suojaa parhaiten tuollaisissa vahingoissa. Mietipä millaista jälkeä olisi tullut, jos olisit moottoritiellä, moottoritienopeudessa kaatunut vaikka supikoiraan törmättyäsi. Siinä olisi Cordura huutanut ja oma orvaskesikin hävinnyt huitin helvettiin. Eli suosittelen ensin ostamaan hyvät, nahkaiset ajopuvut, hanskat, kypärät, saappaat. Jos sen jälkeen jää rahaa, niin lähtee ostamaan pyörää.

Että näin. Itse suosittelen nahkaa motoristin varusteeksi. Suojaa hyvin. Piste.

Jay

Tämän vuoden kevättalvella yritin suht ahkerasti löytää itselleni "ratakelpoista" 1- tai 2-osaista nahka-asua pääkaupunkiseudun mp-liikkeistä, mutta tuloksetta. Tarjontaa ei yksinkertaisesti ole, kun on xl-kokoa mutta lyhyehkö.

Back