• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Aloitteleva amatööri kaipaa neuvoa!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja n00b
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
(Edittiä: sorry, lipsahti näköjään ehkä väärän otsikon alle, mutta.. onhan tuossa endurosta(kin) juttua..)

Tässä olen jo useamman vuoden räpistellyt moottoripyörähinkua vastaan, mutta alkaa olemaan aika turhaa kun loppukesästä hetken mielijohteesta ilmottauduin autokouluunkin
smile_org.gif
Kortin ehdin näillä näkymin saamaan vielä nyt ennen talvea.

Taustasta kerrottakoon, että olen jo liki 30 vuotta pyrkinyt kiertämään kaikki motorisoidut laitteet veneitä lukuunottamatta mahdollisimman kaukaa. Mopoa tai kevaria en koskaan omistanut, enkä kavereidenkaan laitteilla juuri pikaisia tyyppejä enempää ajanut. Eli olen siis suunnilleen niin aloittelija kuin voi olla.

Mutta nyt kyllä iski todella rankka mopokuume ja tekisi mieli hankkia moinen nyt HETI! Nyt kaipaisinkin neuvoa, että ostaakko vaiko eikö ostaa. Tämä ajokausihan on jo melkein ohi joten onko mitään järkeä? Saako tässä vaiheessa kautta pyörän halvemmalla? Olenko aivan sekaisin? Koska en moottoripyöristä vielä juuri mitään tiedä niin kuvittelen uuden ostamisen olevan varmempi ratkaisu, en usko osaavani käytetystä sanoa onko se laukeamassa nyt vai heti.

Olen viime päivät kovasti vaivannut pientä mieltäni asialla. En oikein edes kovin tarkalleen tiedä minkä tyyppisen pyörän haluan, paitsi että en customia enkä ihan kyykkyä. Mikään kovavauhtinen kaahailu ei kiinnosta, mutta sen sijaan kestopäällysteen lisäksi sorateillä ajo kylläkin ja siihen enduro lienee oikea laite? Toisaalta taas kuvittelisin matkailunkin kiinnostavan, joten mikään aivan metsäpyörä ei ehkä ole myöskään se oikea vaikka ehkä esim. huonokuntoiset(kin) metsäautotiet houkuttelee. Mitenkäs KTM 640 LC4 soveltuis tuommoiseen käyttöön? Ei varmaankaan paras matkailuun, mutta esim. eräs kaverini on ajanut 650 dr:llään pidempiäkin euroopanreissuja enkä muista mitään valitusta pyörästä kuulleeni ja ei kai tuo kotka sen huonompi ainakaan ole? Niin ja mikään rankempi ravan roiskuttelu tai metsässä möyriminen ei tunnu kovin kiinnostavalle, ainakaan tässä vaiheessa, mutta tosiaan metsäauto- ja soratiet houkuttelis.

Järkeilin asiaa myös niin, että esim. tolla ktm:llä vois nyt loppusyksystä ja ehkä talvellakin ja sitten taas keväällä harjoitella ei-yleisillä teillä tuolla landella suvun mailla. On jotenkin niin epävarma olo moisen laitteen kanssa vielä, ei oo sellasta fiilistä, että se laite on hallussa. Moottorittomilla kakspyöräisillä tulee ajettua vuodessa useampi tonni ja niillä uskaltaa ajella melkein miten ja missä vain kun ainakin luulee hallitsevansa sen joka tilanteessa missä nyt yleensäkin hallinta on mahdollista, yllättävät sivuluisut tms. ei paljoa hetkauta, pientä korjausliikettä vaan ja matka jatkuu. Samaa fiilistä ja luottavaisuutta toivoisin motorisoidunkin version kanssa ennenkuin tuonne liikenteeseen lähtee enemmälti ajelemaan. Autokoulun ajotunnitkaan ei ole niin halpoja, että niillä ihan huvikseen kävisi.

Pyörän hankinnan suhteen olen henkisesti jo varautunut huomattavaan taloudelliseen tappioon joten sinänsä taloudelliset syyt ei ole niin hirveän olennaisia, mutta tokihan köyhää kiinnostaa pennosten säästäminenkin. Olennaisin kysymys nyt kai lienee se, että saanko rahalle enemmän vastinetta nyt vai joskus muulloin ja se, että olenko nyt vaan liian hätäinen asian suhteen (tämä asia on kyllä, kuten jo sanottu, ollut hautumassa useamman vuoden). Joku liike jo mainostikin ktm:n ensivuoden mallien saapuneen joten niitäkään ei tarvitsisi odotella
smile_org.gif

Puhukaas mulle nyt järkee! Neuvokaa tietämätöntä!
smile_org.gif

Jos sulla on mahdollista ajella ei-yleisillä teillä suvun mailla niin varmaan olisi parempi ostaa joku kilveton enduro tai halpa piikki enduro niin ei harmittaisi samalla tapaa jos sillä kaatuilee muutaman kerran kuin upouudella tai kalliimmalla pyörällä, kaveri ei montaa sataa piikkisestä kawasakista maksanut
wink.gif
Ostaa pyörän vaikka ylivuotisena halvemmalla tai rinnakkaistuodun esim. ee-speediltä

Matkailu ja mettässä ajo kiinnostaa niin voi olla että se melkein vaatii 2 pyörää. Mutta hieman vähemmän vaativaan maastoon ja maantielle löytyy sitten jo useampikin vaihtoehto... Bikessä 7/2004 testattiin jokapaikanhöyät... BMW R 1200 GS kehuttiin maasta taivaaseen. Kaunis se ei mun mielestä ole (yllätys, bmw) mutta ilmeisen pätevä laite tuohon tarkoitukseen... Plussina mainittiin mm. loistava ehdottomasti testin vääntävin kone, alusta, jarrut... Sorateiden kunkku.

Toinen kehuttu pyörä, joka tosin oli testin ulkopuolella, oli KTM 950 Adventure. Jonkun verran halvempi kuin BMW..-

KTM 17 790€
BMW 19 350€

Eli mistään kovin halvoista vekottimista ei ole kyse... Mitään en näistä pyöristä ymmärrä mutta näin testikuskien mielipiteitä lueskellessa tulee sellainen käsitys että bemari on aika kova peli...

Tähän aikaan vuodesta on kyllä hyvä ostaa, ja tinkiä. Keväällä on sen suhteen huomattavasti heikompaa. Enduro on varmasti hyvä pyörä aloitella harrastusta. Maastossa vauhdit eivät pääse nousemaan niin koviksi kuin asfalttipätkillä ja mahdolliset pienet kippaamiset ei satu niin pahasti (pyöräänkään). Lisäksi pyörän hallinnan oppii varmasti paremmin, kun ajelee vähän heikompikuntoisia teitä.

Osta hyvämaineisesta liikkeestä, ja kysele takuiden perään, niin uskaltaa kyllä käytettyynkin ryhtyä. Kyllä siitä sitten jotain takaisinkin saa, vaikka vähän enempi maksaiskin. Kun sulla ei ole vaihdokkia rasitteena, niin syksyllä on hyvä tehdä kaupat. Tingi ja kilpailuta!
thumbs-up.gif

Hello "newbie"

Heti alkuun voin sanoa että huoli pois - olet tekemässä parasta harrastuspäätöstä mikä tällä iällä on mahdollista  
tounge.gif

Kun olet aloittelija (kuten itse olin 3 kesää sitten) suosittelisin aloittamaan käytetyllä (halvemalla) pyörällä. Voihan olla ettei homma istu juuri sinulle/tulee muita menoja/loukkaantuminen/korvien soiminen tai mitä tahansa joka siirtää biken tallin perälle pölyä keräämään. Siinä vaiheessa saattaa harmittaa kun mania on kiinni turhan kalliissa tavarassa. Niin ja voihan sen uuden ja kalliin pyörän kaatuakkin naarmuille jo toisena harjoittelupäivänä.

Itse ostin -92 Suzuki DR650rse.n joka oli ihan kelvollinen "lähialue" sorapyörä, mutta minkä yksisylinterisyyden tuomiin haittoihin, kapeaan crossipenkkiin ja "karkeatekoisuuteen" kyllästyneenä vaihdoin 15tkm jälkeen ilomielin pois.

Noihin soratie yms reittivalintoihin on helppo yhtyä, ajotiet alkavat jo ovelta ja niitä riittää kiitettävästi. Nyt jo 30tkm ajaneena olen huomannut, että pienemmät metsäautotien pistot ovat jääneet pois ja tilalle on tullut pitempiä siirtymiä pikkupikiteiltä. Säteellä 200km on jo "kaikki" tullut nyysittyä. Uudet tiet ja alueet odottvat...kauempana. Pyörän käyttötarkoituskin on siis muuttunut. Nykyinen -94 Transalp tarjoaa jo sen verran matkaominaisuuksia ja menee myös kiitettävästi sorateillä kunhan edes joku ura on olemassa. En voi muutakun suositella lämpimästi ks. mopoa joka on varsinainen allroad- pyörä.

Aloittelijan kannalta Transalppi tarjoaa: värinättömän kaksisylinterisyyden, tasaisen väännön, vesijäähdytyksen, melko matalan istumakorkeuden(hallittavuus), hyvän ergonomian ja mittarivarustuksen (Noh, bensamittari tästä vielä puuttuu) sekä yleisen laadukkuuden (lue= ei tarvi korjailla!)

Harjoittelua luonnollisesti ei voi olla liikaa, tuli vaan mieleen tuosta KTM.stä että se taitaa olla raskaamman sarjan sorapyssy, korkea ja vaatii "veteraanin" kättä että siitä saa sen tarjoamat ominaisuudet käyttöön ? Helpommalla pyörällä helpompi aloittaa ja homma maistuu makeammmalta kun edistyy tilannehallinnassa nopeasti??

Juu kauppias mielellään asettaa ostopaineita juuri tulleista -05 malleista, mutta kyllä ne samat pyörät on siellä vielä keväälläkin (ja rekisteröinti menee "oikean" vuoden puolelle jos sillä on sinulle merkitystä)

Suoran ostajan aika on juuri nyt, alennukset voivat olla huomattaviakin, ainakin se 900e lähtee heti pois päältä (käytetyissä) Muista että varusteisiin kannattaa sijoittaa vielä se 700-800e. Kyllä siinä "Ajan auringonlaskuun" fiiliskuvan hohto himmenee kohtuullisen nopeasti kun anorakissa räpistelee kotia kohti ja sormet on jo siniset ja räkää valuu rinnuksille. Nilkkaankin sattuu pirusti kun sinkoava kivi iski juuri puolikengän reunuksen yli...  
wink.gif

Itseä kiinnostaa tulossa (?) oleva 750 Transalp tai sitten Varadero joka kuitenkin on jo 280kg ajokunnossa, miten tuon saa kääntymään pehmeällä ja kapealla hiekkatiellä  
confused_orig.gif
Nosturiko sen pystyyn nostaa ajoluiskasta...

Jos tosiaan meinaa ehkä enempi matkaakin ajella, onhan edellisen kirjoittajan mainitsema transalp ihan pätevä peli, pari kertaa -01:sta tyypännyt ja voin sanoa ettei se ole ihan lyhyen henkilön pyörä, sen omistaja(isäni) on 173cm pitkä ja hänellä on siihen matalampi satula että saa kunnolla jalat maahan. Mutta jos meinasit syksyllä/talvella harjoitella suvun mailla ja surkeilla teillä niin en lähtisi mielellään kokeilemaan miten alppi kaatuu, alpissa on sentäs pohjapanssari verrattuna v-stormiin.

Itse aloitin Transalpilla 9 vuotta sitten. Suosittelen lämpimästi enduroa ensimmäiseksi pyöräksi. Tuollainen 600-kuutioinen on ketterä ja rivakka menemään mutkateillä ja sitä jaksaa vielä jotenkin käsitellä, jos vaikka joutuisi auttamaan leveässä luistossa jalalla maasta. Toisaalta voimat ja ajomukavuus riittää moottoritiellä muun liikenteen mukana kulkemiseen. Ruokahalu pyrkii kasvamaan syödessä ja moni siirtyy isompaan pyörään, mutta ison tehon vastapainoksi paino kasvaa ja käsiteltävyys tiukoissa paikoissa heikkenee. Varaderolla ja vastaavilla ei enää mennä samoista paikoista kuin pienemmillä pyörillä. Itse ajelen Kawa 650 Tengailla ja haaveilen 950 KTM:stä sitten joskus..
sport05.gif

Kiitoksia vaan vastanneille
smile_org.gif

Tuo transalp vois olla muuten ok, mutta jotenkin enemmän enduromainen kiinnostaa. KTM:n muovit ois sitäpaitsi halpoja (ykköskymppejä) jos ja kun onnistun mopon kippaamaan
wink.gif

Mutta mutta, soittokierroksen tuloksena on, että tuota nimenomaista mallia (640 LC4 enduro) ei ole tällä hetkellä saatavilla. Supermotoja kyllä on, mutta ei enduroa ja maahantuojan mukaan ei ole tulossakaan ennen vuoden loppua
sad_orig.gif
Eräs liike ehdotti tilalle 625 sxc:tä, mutta siinä on istuinkorkeus peräti 980mm! Meikäläisellä on mittaa 175cm ja olis ihan kiva jos jalat yltäis maahan, muutenkin kuin vain varpaankärjet. Ihmetyttää kyllä minkä mittaiset ihmiset tuolla ajavat
omg.gif
Toisaalta supermoton istuinkorkeus on speksien mukaan 910mm ja mitä noita olen nähnyt niin ainakin silmämääräisesti arvoituna ei näytä lainkaan pahalta tai liian korkealta.

Enduron kuitenkin haluaisin ja merkin pitäis olla KTM. Olen antanut itseni ymmärtää, että nuo pienemmät olis enemmän kisapelejä ja vaatisivat huoltoa sangen usein ja että eivät kestopäällysteellä olisi edes sen vertaa mukavia kuin nuo isommat. Mikäs nyt neuvoksi?
confused_orig.gif

Ai niin. Liike joka ehdotti tuota 625 sxc:tä tilalle olisi antanut listahinnasta n. 600 euron alennuksen. Miltä se kuulostaa?

Mikään kovavauhtinen kaahailu ei kiinnosta, mutta sen sijaan kestopäällysteen lisäksi sorateillä ajo kylläkin ja siihen enduro lienee oikea laite? Toisaalta taas kuvittelisin matkailunkin kiinnostavan, joten mikään aivan metsäpyörä ei ehkä ole myöskään se oikea vaikka ehkä esim. huonokuntoiset(kin) metsäautotiet houkuttelee.
KTM on mielestäni parhaimmillaan juuri motocross radalla ja kovavauhtisessa ajossa huonokuntoisilla teillä. Esimerkiksi rengastus on käsittääkseni vakiona täysin crossikäyttöön soveltuva ja kuluu asfaltilla todella nopeasti, ja on ajettavuudeltaan aika heikko (asfaltilla). Käsittääkseni myös huoltoväli on Kotarissa lyhyehkö juuri kisamaisuutensa (korkea viritysaste) takia.

Mutta tottakai pyörä pitää olla sellainen, mitä itse haluaa ja jolla tykkää ajella. Kannattaa käydä koeistumassa ja -ajamassa erilaisia vaihtoehtoja ja puntaroida, mikä tuntuu mieleiseltä.

Itse voisin antaa myös äänen Transalpille
biggrin.gif
Huhuthan kertoo, että siitä tulee täysin uudistettu malli ensikaudelle, eli nykyinen malli jäisi silloin vanhaksi ja loput saattaisi saada kohtuullisella hinnalla... aika näyttää

LC4 motilla varustettuja kotkia on ajettu useamman kymmenen tuhatta ilman isompia ongelmia.. ainoa suurempi tyyppivika tai potentiaalinen ongelma on 2002 ja sitä ennen tehdyt pannut ja niiden kytkimen laakeri.. joka ei ole taas kovin kallis osa vaihtaa.

Joku transalp ja 625 SXC (Siinä on muuten LC4 kone, ei RFS) on aivan eri pelejä, taatusti.

Ei kannata hämääntyä korkeasta penkkikorkeudesta, noissa on kapeat satulat eli jalat riittää paljon pidemmälle kuin homosohvissa.

Käy koeistumassa.

Yleensä mitä kisaisempi laite on kyseessä, niin sen tuskaisempaa on maantiellä ajaa. (Karkeat renkaat, korkea ajoasento, kone huutaa reippaasti.) No toki voi modata.

Ihan ajatuksena joitakin laitteita:
Honda Xr650 R (Jos saisi valkokilpisenä)
Suikan DrZ400 S (joku Biken testi niin oli parempi kuin moni isompi)
Hussella on tosi komeita enskoja.

Enskoissa yleensä voi säätää takajousitusta, jolla saa hieman madallettua laitetta.

Back