• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Akun talvisäilytyksen turhamaisuutta

En provoo tällä kellekkään, mutta tuli mieleen että jos ostat jonkun fiksun talvilaturin jolla tankkailet akkua pitkin talvea. Akku on tyytyväinen. Se akkulaturi maksaa varmaakin sen 50-100€ vähintään. Toinen vaihtoehto. Käytät jotain bilteman tai Himuran halpis akkua niin kauan kuin toimii. Keväällä kerran lataat Liidelin tai Bilteman 9 € laturilla ja pärrä tulille. Todellinen pelimies ei edes lataa vaan auttaa autonakulla liikkeelle, jos ei muuten lähde. Porukka tuntuu näkevän vaivaa kauheasti akkunsa vuoksi. Itse viimetalvena käytin pärrän 3 kertaa flektille. Akkua en kertaakaan ladannut ja hyvin pelitti. Jatkossa aion käyttää samaa systeemiä. Mielestäni aivan perseestä pitää jotain akkua koko talven kytkettynä johonkin purkaa-lataa laitteeseen. Mulle on muuten kanssa sanonut Vartan akkumyyjä että kaikkein paras paikka talvella akulle on pakkasessa. Muija tykkäis hyvää. Siispä asian ytimeen. Jos akku on keväällä paskana(pieni todennäköisuus), osta uusi 40-55€. Saat 2kpl sillä älykkään talvilaturin hinnalla
sad_orig.gif

Itse hankin Shopista mp- laturin jolla paahdan ydinvoimaa Yasaan kaiken talvea, näin säästän myös luontoa (ei likaa vuoden vanha, pakkasukon halkoma/ ajan hampaan sulfatoima lyijyakku maisemaa). Voi tätä ilon päivää
062802jumpie_prv.gif

Ja teki sitten niin tai näin niin akun keskimääräinen elin-ikä on siinä 2-4 vuotta, tosin hyvällä tuurilla reilusti pidempäänkin. Tosiasiahan on se, että nykypäivän akut on hieman heikommin tehtyjä kuin parikymmentä vuotta sitten eli tuo kennostojen kestävyys ei ole aivan yhtä hyvä, mutta toisaalta yleensä kestävät koko elinkaarensa moitteetta ja sitten "hyytyvät" kokolailla kerrasta. (näin ainakin mulla pari autonakkua on tehnyt)
Toisaalta hyvä konsti on muistaa ottaa syksyllä se miinusnapa akusta irti niin ei kellot, hälyttimet sun muut kuluttajat tyhjennä sitä ja sitäkautta mene se akku sököksi. Sillä jos akku tuolla tavalla tyhjenee niin voi olla että ei edes enään laturilla herää siitä eloon.

itse en ole lataillu enkä edes käyttäny mopoa talven aikana ja kyllä siinä patterissa on virtaa vielä 5-6kk talvehtimisen jälkeenkin.aina lähteny käyntiin,tai jos ei niin vika löytyy yleensä muualta.

Itse olen käytellyt omaa pyörääni n. kuukauden välein talvella.
Akkua en ole vielä koskaan täten toimien joutunut vaihtamaan.

Omassa pyörässä on akkuna tuollainen hyytelöakku, jonka hinnalla saa kaksi "älykästä" laturia, mutta en ole nähnyt tarvetta sellaisen laturin ostoon.

Pyörän orggis akku on nyt iältään 5v.
Katsotaan mitä talven aikana tapahtuu.

Tuli muuten heitettyä just tänään n.200km lenkki mopolla.
Kyllä oli vapauttava kokemus, yksi mutka tuli hieman silmille, mutta siitäkin selvittiin.
sport05.gif

Hyvässä moottoripyörässä on kyljessä sellainen pieni reikä, johon voi törkätä töpsykän. Siihen töpsykkään laitetaan virtaa 60 euron ruåtsalaisesta smadagrinterävästä akkulaturista. Silloin kaikki on hyvin. Ei ole huolta, ei murehetta saati kiinni palanutta starttirelettä.

Rahaa on jokaisella moottoripyöränomistajalla lähtökohtaisesti liikaa. Liika raha on tälle harrastukselle välttämätön, tosin ei riittävä, ehto.

Ehkä pääsen elämäni ehtooseen ilman, että joudun talvella tekemään vertailevaa kustannuslaskentaa akun todennäköiseen tekniseen käyttöikään suhteutetun hankintamenon ja laturin hankintahinnan ylittävän tavoitellun rajahyödyn välillä.

En provoo tällä kellekkään, mutta tuli mieleen että jos ostat jonkun fiksun talvilaturin jolla tankkailet akkua pitkin talvea. Akku on tyytyväinen. Se akkulaturi maksaa varmaakin sen 50-100€ vähintään. Toinen vaihtoehto. Käytät jotain bilteman tai Himuran halpis akkua niin kauan kuin toimii. Keväällä kerran lataat Liidelin tai Bilteman 9 € laturilla ja pärrä tulille. Todellinen pelimies ei edes lataa vaan auttaa autonakulla liikkeelle, jos ei muuten lähde. Porukka tuntuu näkevän vaivaa kauheasti akkunsa vuoksi. Itse viimetalvena käytin pärrän 3 kertaa flektille. Akkua en kertaakaan ladannut ja hyvin pelitti. Jatkossa aion käyttää samaa systeemiä. Mielestäni aivan perseestä pitää jotain akkua koko talven kytkettynä johonkin purkaa-lataa laitteeseen. Mulle on muuten kanssa sanonut Vartan akkumyyjä että kaikkein paras paikka talvella akulle on pakkasessa. Muija tykkäis hyvää. Siispä asian ytimeen. Jos akku on keväällä paskana(pieni todennäköisuus), osta uusi 40-55€. Saat 2kpl sillä älykkään talvilaturin hinnalla
sad_orig.gif
Harvinaisen samaa mieltä. Vähän samaan kategoriaan menee kehoitus nostaa pyörä pukille, kun kumit ei tykkää siitä, että on pitkään sama kohta kosketuksissa maahan. Jos et ole ihan totaalinen sunnuntaimotoristi, niin ei ne gummit kuitenkaan kestä kahta ajokautta pidempään. Eli mitä väliä...

Koko talvisäilytysvaahtoaminen on aivan yliammuttua normaalimotoristin näkökannalta. Pesu ja huolto syksyllä öljynvaihtoineen, tankki täyteen bensansäilöntälitkuilla ja käy pari kertaa talvessa käyttämässä lämpimäksi. Kaikki muu on ajan haaskausta.

...ellei sitten se "hifistely" ole koko homman juju. Sitähän se monelle motoristille on. Vehkeen räpläily on yhtä tärkeää kuin sen oikea käyttö.
wink.gif

Itseltä pärränkorjauksen ylipapin eli Hanski Jokisen sanaan luotan eli ei muuta kuin keväällä pärrä autonakulla käyntiin  
033102bebe_1_prv.gif
jos temppuilee
033102bebe_1_prv.gif

Sen verran tarkennan ettei hän sanonut keväästä mitään mutta sanoi että pärrän akkua voipi auttaa auton akulla kunhan ei anna kytkennän pitkää olla kiinni.

paitsi että nykypärrät tahtoo särkee regulaattorin (paskana maanantaina mahollisesti jotai muutakin) jos saa äkillisen jännitepiikin. et kyllä mä mielummin lataan sen patterin vaikka vuorokautta aiemmin ennen käyttöönottoa.

mutta, turhahan näistä laitteista on huolta pitää.. vaihtoon vaan ja isolla välirahalla uus alle. Wash & Go.
wink.gif

Juu enpä minäkään oo mitään itseäni viisaampia latureita käyttänyt ja se ei oo paljoa se.

Talvella oon käyttänyt kerran/1-2 kk ja keväälläkin mopotin tulille ilman mitään apuvirtoja.

Jaa mut ei aina noin nätisti ole mennyt. Cbr1000f vaati toisen akullisen virtaa ennen käynnistymistä. Omituinen hontaksi...

paitsi että nykypärrät tahtoo särkee regulaattorin (paskana maanantaina mahollisesti jotai muutakin) jos saa äkillisen jännitepiikin. et kyllä mä mielummin lataan sen patterin vaikka vuorokautta aiemmin ennen käyttöönottoa.

mutta, turhahan näistä laitteista on huolta pitää.. vaihtoon vaan ja isolla välirahalla uus alle. Wash & Go.  
wink.gif
Onneks 12v prätkänakkuun ei tule jännitepiikkiä 12v autonakusta
wink.gif

itse en ole lataillu enkä edes käyttäny mopoa talven aikana ja kyllä siinä patterissa on virtaa vielä 5-6kk talvehtimisen jälkeenkin.aina lähteny käyntiin,tai jos ei niin vika löytyy yleensä muualta.
Samaa mieltä! Aina ottanut vaan akun navat irti, ei kertaakaan talven aikana pyörä käynnissä. Keväällä navat kiinni 3.sekunnin pyöritys ja kone käy. Näin on käynyt jokaisella pyörällä. Hondasta vaihdoin aikoinaan akun 6 vuoden tällaisen käytön jälkeen
bowdown.gif

Välilataukset ja käynnistelyt
033102ass_1_prv.gif

wink.gif
wink.gif
juu, ei siihen akkuun tulekaan. mähän puhuin regulaattorista. oma kokemus puhuu, et ei aloteta insinöörivääntöä koska multa puuttuu tutkinto.
wink.gif

Jaa mut ei aina noin nätisti ole mennyt. Cbr1000f vaati toisen akullisen virtaa ennen käynnistymistä. Omituinen hontaksi...
Mulla kyllä lähti keväällä heti toisella startin painalluksella käyntiin, enkä ollut talven aikana kertaakaan konetta käyttänyt tai akkua lataillut.

edit: Tietty käynnistyminen johtuu monista eri asioista ja yksilöitähän nämä kuitenkin ovat

jeps turha keuhkota talvisäilytyksestä liikoja! Mun rutiinit menee näin ...Sitä mukaan kun jotain hajoaa tai rikkoutuu tai kuluu loppuun niin sitten ostetaan uusia kaupasta!!
sport05.gif

Tottakai pientä säätöö ja öölit sun muut täytyy vaihtaa ja välillä silitellä mopotinta mut EI LIIKOJA ettei kulu!
blush.gif

Ja aina on lähteny keväällä käyntiin....hinkkailijat tehköön niin kuin haluaa!!

Keväällä navat kiinni 3.sekunnin pyöritys ja kone käy.
Näinhän sen pitäisikin aina käydä - ruikkukoneella. Mutta kun aika monella on vielä ne tavalliset mehumaijat joista tuo menovesi tuppaa haihtumaan talven aikana = kohot lojuu kammioiden pohjilla, kuivahtaneita kalvoja, sakkalaskeumia jne. ongelman tynkää pukkaa. Ja vaikkei nyt ihan vielä mitään rikkikään olisi, niin jollain tapaahan ne kohot pitää taas kelluviksi saattaa. Yleisin tapa lienee startilla pyöritellen => heikkolatinkinen akku useinkin kyykähtää ennen kuin on nestepinnat kohillaan = akku tarttee latinkia vähintää sen kerran keväällä ennen tuota starttiyritystä
lookaround_orig.gif

wink.gif
wink.gif
juu, ei siihen akkuun tulekaan. mähän puhuin regulaattorista. oma kokemus puhuu, et ei aloteta insinöörivääntöä koska multa puuttuu tutkinto.  
wink.gif
No eipä tule reguunkaan 12v autonakusta jännitepiikkiä
wink.gif
12V = 12V.

Ja sitten jos kytket autonakun prätkänakkuun, niin mites se tuohon reguun liittyy
wink.gif
Sehän on laturin ja akun välissä tasaamassa jännitettä
wink.gif

Ei ole insinöörivääntöä, vaan perusasiaa
smile_org.gif

Itse en edes irrota akkua pyörästä talveksi, en ole koskaan irrottanut. Käyn käyttämässä pyörää noin kerra pari kuukaudessa aivan kuumaksi, hyvin ovat akut kestäneet ei ole tarvinnut ostaa uusia tai ladata keväällä.

Back