• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Ajolupa ilman ajo-opettajaa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja MattiR
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Ajolupa ilman ajo-opettajaa -

• Olen käyttänyt poliisin myöntämää ajoharjoittelulupaa

Ääniä: 0 0,0%
  • En ole käytänyt

Ääniä: 0 0,0%

• Ääniä yhteensä
    0
Pätkä tieliikennelaista ...
68 § (3.8.1990/676)
Opetus- ja harjoituslupa
... plaa plaa plaa ...
Poliisi voi oikeuttaa piirissään asuvan henkilön harjoittelemaan ajoa
moottoripyörällä ilman ajo-opettajaa moottoripyörän ajo-oikeuden
saamista varten.

Itse asiassa olen huvikseni lueskelemassa Tieliikennelakia
joka onkin yllättävän mielenkiintoista ... (lääkkeet vissiin ottamatta
tounge.gif
)

aikoinaan kevarikortin ajoin harjoitusluvalla onko se sama asia?
b-kortin ajoin opetusluvilla isän opastamana.

Harjoitteluluvalla tuli viime kesänä A-kortti ajettua. Toki kävin myös autokoulussa tunneilla mutta kyllä sitä parhaiten oppi ihan itse ajamalla, kun sai ajella millon halusi ja kuinka paljon halusi.

Aika harvalla näköjään omatoiminen harjoituslupa ollut ..
Minulle ainakin ylläri .. kuvittelin, että se on paljonkin suositumpaa ..
bowdown.gif

Aika harvalla näköjään omatoiminen harjoituslupa ollut ..
Minulle ainakin ylläri .. kuvittelin, että se on paljonkin suositumpaa ..
bowdown.gif
Taitaapi olla astetta hankalampi moinen lupa saada? Itsekin korttia hakiessa kysyin tätä,mutta ei ollut kuulemma mahdollista... Ja kuitenkin tuo laki on jo 90 luvulta asti ollut voimassa?
mad.gif

-Voisiko joku ystävällisesti selvittää miten,mistä ja minkä avulla moinen olisi käytännössä mahdollista?
bowdown.gif

14 vuotta sitten ajoin a-kortin jonkinasteisena harjoituslupana, en kyllä muista yhtään tarkemmin. Ainakin pyörän perään piti kiinnittää valkoinen ylöspäin oleva kolmio ja sen sai pois, kun kävi inssissä. Vai lienekkö tuo ollu yleinenkin käytäntö? 
confused_orig.gif

minä kävin autokoulussa prätkäkortin hakemassa, ajokorttikin tuli hankittua koulussa jo kauan aikaa sitten

Mä ajoin piikkikortin aikoinaan harjotusluvalla. Ja hullunkolmio tietenkin kiinni pyörässä. Autokoulun pyörällä suoritin vain käsittelykokeen ja sitten sai sen harjotusluvan.

Ei se ole vaikeaa saada harkkalupia ajokorttia varten. Pyörää pitää käyttää katsastuskonttorilla jossa se katsastetaan "koulupyöräksi". Haetaan seriffiltä kyseinen harjoittelulupa ajamista varten. Käydään autokoulussa parilla teorialla ja tietääkseni pari ajotuntia jossa opettaja kattoo että osaako jeppe kääntää mopoa ja osaako pysähtyä valoihin. Sitten onkin omaehtoista harjoittelua 1,5-3kk jolloin olet luultavasti jo valmis inssiin.. Hinnassa ei isoja eroja ole ainakaan kun niitä viim.kesänä kyselin. Oliskohan ollu kaikkiaan joku 80e säästö joten ei maksa vaivaa. Olen kyllä miettinyt että pitäisköhän vaimokkeen ajella kortti kuitenkin harkoilla koska sillä ei ole ajokokemusta muulla kuin polkupyörällä. Autokoulussa kun tahti on aika nopea jolloin asioiden oppiminen kylmiltään voi olla aika hankalaa.. Lisä-ajotuntien ottaminen nostaa koulussa hintaa nopeasti ylöspäin.

Harjoitusluvillahan se kortti tuli hankittua.. Oli muistaakseni merkitty alue, jossa sai pörrätä. Esim. Hesaan asti ei Vihdistä saanut mennä. Kolmion pahanen vaan kääntyi välillä kilven taakse piiloon.. tai siis valui eiku....
tounge.gif

Ei se ole vaikeaa saada harkkalupia ajokorttia varten. Pyörää pitää käyttää katsastuskonttorilla jossa se katsastetaan "koulupyöräksi". Haetaan seriffiltä kyseinen harjoittelulupa ajamista varten. Käydään autokoulussa parilla teorialla ja tietääkseni pari ajotuntia jossa opettaja kattoo että osaako jeppe kääntää mopoa ja osaako pysähtyä valoihin. Sitten onkin omaehtoista harjoittelua 1,5-3kk jolloin olet luultavasti jo valmis inssiin.. Hinnassa ei isoja eroja ole ainakaan kun niitä viim.kesänä kyselin. Oliskohan ollu kaikkiaan joku 80e säästö joten ei maksa vaivaa. Olen kyllä miettinyt että pitäisköhän vaimokkeen ajella kortti kuitenkin harkoilla koska sillä ei ole ajokokemusta muulla kuin polkupyörällä. Autokoulussa kun tahti on aika nopea jolloin asioiden oppiminen kylmiltään voi olla aika hankalaa.. Lisä-ajotuntien ottaminen nostaa koulussa hintaa nopeasti ylöspäin.
Joo, säästö viime kesänä olisi vaimon tapauksessa ollut myös vain jotain 100e. Siinähän puuttui vain muutama ajotunti.

Itse päädyin pienikokoisen vaimon 'ei koskaan moottoroidulla kaksipyöräisellä ajaneen' tapauksessa seuraavaan:

Ostettiin vanha piikki (kun mopot oli kalliimpia), jolla harjoiteltiin jo kuukausi ennen autokoulua suljetulla alueella. Lähinnä paikaltaan lähdöt, vaihteet, jarrutukset ja pujottelu/kaartelu ja hidasajo luistattamalla.

Myöhemmin ajokamat hankittiin siinä uskossa, että kortti tulee, joten varmuuden lisäämiseksi ja yleisen liikenneturvallisuuden parantamiseksi aloitettiin varovainen ajelu yhdellä hiljaisella tieosuudella, jotta sai vähän kokemusta käsittelystä. Lisäksi käytiin iltaisin hiomassa käsittelyharjoituksia (nehän ne aloittelijalle vaikeimmat ovat) katsastuskonttorin pihassa, kun siellä oli viralliset merkatut radat. Nämä tehtiin jo tulevalla 500cc:lla.

Perusmäärällä ajotunteja kortti tuli, mutta aika hermona vaimo oli silti inssissäkin (kuitenkin autokortti ollut reilu 15v.). Ilman näitä lisäharjoituksia olisi varmasti vaatinut 6-10 ajotuntia/kertaa lisää, että olisi hommasta selvinnyt mitenkään.

Hankittu kilvellinen piikki (vanha Suzuki RG125) maksoi 400e. Fixailin sitä hiukan lähinnä ulkoisesti ja sillä treenattiinkin n. 1000km yhteensä. Myin sen sitten 450e (-25e jarrupalat) parhaan ajokauden alkaessa. Näin ollen se laite maksoi itsensä kerralla takaisin.

Mielenkiintoista oli muuten, että kaarreajosta toitotetaan autokoulussa ja kaikkialla, kuinka tieltä suistumiset ovat yleisiä. Silti autokoulun opetus keskittyy käsittelykokeeseen ja muutamaan tielenkkiin, jossa painotetaan liikenteessä liikkumista (valitettavasti rajallisen ajan takia tietysti).
Kun vaimo, että yksi kaverini kokeilivat tuota Suzukin Gammaa, yllättyivät kurvissa, kun se ei käänny mihinkään. Siinä oli hyvä esimerkki pyörästä, joka vaatii huomattavasti vastaohjausta verrattuna esim. johonkin lerppu ER-5:seen, GPZ500s ja muuhun perus "isoon" pyörään tai puhumattakaan jostain endurosta.

Se kerta kun vaimo oli jo oppinut jonkin verran hallintaa ja meinasi oikeasti ajaa kurvin suoraksi n. 80kmh tiellä, saattaa hyvinkin säästää hengen tulevaisuudessa, vaikka nykyinen pyörä kääntyykin kuin ajatus.

Menipähän vähän off topiciksi..
nixweiss.gif

Kävin poliisilaitoksella ja autokoulussa niin yllätyin. Siis ihan mitättömän summan tossa säästää 60e-100e. Kun kerta kaikki teoria tunnit pitää käydä. Muutama ajotunti jää pois. Sit vielä anoa sitä ajolupaa yms. käsittelykokeen jälkeen, turhaa sähellystä ja aikaa vievää, noin pienen summan takia ei kannata hankkia ajolupaa.

Näytin aikoinani autokoulussa niin loistavaa auton hallintaa ja osaamista, että päättivät kirjoittaa ABC-kortin samalta istumalta. Armon vuonna 1972  
cool.gif

Silloin joskus tais kaikki ajaa kevarikortin harjoitteluluvalla, niin minäkin. Lienenkö jo vanha
confused_orig.gif

Back