• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Ajoasennoista

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kallutus
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Terve,

eli piti kysyä eroaako fighterin ajoasento paljonkin muiden urheilupyörien asennosta?

esim. fighteri (vaikka benelli TnT) ja sportti (gsx-r).

Väsyykö selkä helpommin fighterissä kuin sportissa? Tai ottaako enemmän käsille?

Tottakai väsyy!
wink.gif

Siis fighterissa istutaan pystymmässä -> selkä väsyy vähemmän ja käsiinkin ottaa vähemmän. Eihän kyykkyjä epämukavampaa asentoa taida löytyä jos eri pyörätyyppejä alkaa vertailee.

Ihmiset on aika erikokoisia. Jos 175cm pituiselle hepulle pyörä on tosi kyykky, niin se ei ole sitä 190cm pituiselle.

Ihmiset on aika erikokoisia. Jos 175cm pituiselle hepulle pyörä on tosi kyykky, niin se ei ole sitä 190cm pituiselle.
Hmmm... Eikös tuo mene juuri toisinpäin? Pidemmällä ihmisellä yleensä raajat on pidemmät kuin lyhyellä = samoilla tapeilla ja kiintopisteillä istuttaessa joudutaan käyttämään isompia polvikulmia etc.

Hmmm... Eikös tuo mene juuri toisinpäin? Pidemmällä ihmisellä yleensä raajat on pidemmät kuin lyhyellä = samoilla tapeilla ja kiintopisteillä istuttaessa joudutaan käyttämään isompia polvikulmia etc.
Toisaalta mitä pidemmät kädet, niin sitä korkeammalle myös nousee selkä, jolloin painopiste nousee. Mieti tilannetta, jossa sinulla olisi 10cm pituiset kädet, olisit aika kyykyssä siellä ajamassa ;)

Väsymiseen en ota kantaa, en ole ikinä ollut pidempi kuin tuo 175cm, niin vaikea sanoa .. ;)

Itse olen ~180cm ja en ole ihan "kunnon" kyykkyä vielä ajellut, mutta testannut olen. Tähän asti ajanut vain "hieman sporttisilla" pyörillä. Senpä takia tuo ajoasento mietitytti
smile_org.gif

Kyllä esim. TNT:ssä oli koeajon perusteella huomattavasti rennompi ajoasento kuin omassa r6:ssa. Siinä on meinaan tuo polvikulma aika hc matka-ajelua ajatellen. Sitten on eriasia, jos puhutaan aktiivisesta ajosta, r6:n pärjää siinä ihan hyvin.

väittäisimpä että tuolle 190centtiselle tuo on pahempi asento
kun tuolle lyhkäsemmälle, tuon pituinen kaveri on kun koira
"köyrimässä" mutta lyhyempi makaa vaan mahallaan,tais mennä
vähän hankalaksi,no eipä hätää kyllä joku tämän paremmin selittää minä en siihen pysty.
biggrin.gif

Eihän kyykkyjä epämukavampaa asentoa taida löytyä jos eri pyörätyyppejä alkaa vertailee.
Ai.. Mulla oli (1998-2000) 1100 Virago ja sen hankalampaa ajoasentoa saa etsiä. 100-150 km, niin piti pitää jo taukoa, sillä jalat puutui ja selkä puutui. Eikä matkustajalla ollut yhtään mukavampaa.
Aika pitkälle samaa mieltä olen kyllä kyykkyjen ajoasennosta.. Radalle moinen asento on toki passeli, mutta jos kyykky hommataan matkapyöräksi, niin sitä en oikein ymmärrä - en ainakaan itselleni hommaisi..

Noh, tota mun tekstiä voi alkaa viilaamaan miten haluaa, kyllä tietty jossain pyörässä voi olla epämukavampi asento, mutta vertaen nakuja/fightereitä kyykkyihin niin on aika selvää kummassa paikat väsyy nopeammin. Itse en ole muita pyöriä omistanut kuin kyykkyjä ja pystympi ajoasento tuntuu oudolta, kaikki mihin ei ole tottunut tekee niin. Jos et ole kokeillut kyykkyä kannattaa kokeilla, parkkipaikalla ja hitaassa vauhdissa suoraan varmasti ihmettelet mitä järkeä tässä on, väännäppä vähän kaasua ja taita se mutkaan niin johan selvii. Mutta jyrkemmät polvikulmat, enemmän rasitusta käsille ja selälle tekee kyykyistä "epämukavamman" varsinkin pidemmille matkoille missä ei ole mutkia ja ei liikuta pyörän päällä. Itse olen aika hyvässä fyysisessä kunnossa ja minulla ei paikat kyllä helposti mene jumiin, polvissa huomaa pitkän ajon ensimmäisenä, mutta niitä onkin helppo jumpata matkan aikana. Itse en kyykkyäni vaihda pois, omalla kohdalla matka-ajo on aika pieni osa kesän kilometreistä.

Pystyssä ajoasennossa on ristiselkä enemmän kuormitettuna kun taas kyykyssä paino jakautuu enemmän käsille. Itsellä ei ole koskaan selän kanssa ollut ongelmaa kyykyllä ajaessa.

Back