• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Ahtaassa paikassa olevan pultin sahaaminen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja wekkuli
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Ei oikeastaan liity motoiluun, kun mulla on autossa yks probleemi, mutta kyllähän täällä tämmöisetkin tiedetään... Eli miten saisitte poikkaistua 12mm pultin, joka on niin ahtaassa nurkassa, ettei sinne pääse käsiksi kulmahiomakoneella tai rautasahalla?
nixweiss.gif

Onko olemassa jotain "hammaslangan" tapaista leikkuujutskaa?

Kuva paikasta esim. mittanauha siinä vierellä vois auttaa! Helpompi ehdotella ratkaisuja.
No kaikkee työ ja vaaditte ja juoksutatte...
tounge.gif

Tuossa jonkinlainen... Eli askartelin paskartelin vetokoukun autoon ja erehdyin käyttämään lukkomuttereita. Niitä kun ruuvaa pitkän matkan likaa keränneeseen pulttiin niin ottaa näköjään ohraleipä. Se mutteri ei hievahda tuosta enää mihinkään. 3 muuta pulttia on kyllä kireellä (ja laitoin M12-pultit vaikka ohje oli M10, kun kerran mahtui), joten ei tuo mua kestävyyden puolesta pelota, ei se sieltä mihinkään pääse tippumaankaan, mutta katsastussetä voi ehkä älähtää....

No kiitos vihjeistä. Voipi olla että en tee tuolle kuitenkaan mitään, kun ei se kestävyyden puolesta arveluta. Mutta siltä varalta jos katsastaja tosiaan huomauttaa, ni eipä ole sormi suussa...
wink.gif

Tukevat avaimet ja tarpeeksi jatkovartta...
Joko mutteri liikkuu tai pultti katkeaa...

No mikä sen nyt sillain jumitti?Ihan uuden näköiset pultit ja mutterit.Toisin kuin itse kinneri
tounge.gif
Itse yrittäisin vielä vetää sen väkisin kiinni jollei ole puukkosahaa tai dremeliä käsillä.

Kuva ei näin kännykän kanssa oikein auennut mutta omat ehdotukset pyörisi dremelin, rautasahanterän ja minikaasupolttimen tai ympärillä. Ensin kokeilisin tuota täsmäkuumaa jolla mutteri voisi lähteä irti ja sen epäonnistuessa siirtyisin mekaanisiin laitteisiin. Jos pultin puolelta pääsee poraamaan, niin sitäkin kautta voisi päästä helpommalla kuin rautasahan terällä nytkyttämällä.

Toisella puolella jäi samalla tavalla jumiin ja väänsin aika tavalla... Sain kyseisen pultin mutkalle (vaan en poikki) ja sieltä paljastui pilalle mennyttä kierrettä vähän. En minä oikein muuta selitystä keksinyt yhtäkkiselle jumittamiselle kuin sen, että jos käytät lukkomutteria ja väliin pääsee jotain mujua, niin kiinni on ja pysyy. Olihan mulla vähän ylipitkät pultitkin varuiksi, joten kyllä se mutteri meni ensin kiltisti useamman sentin ennen kuin stoppasi. Ja keräsi ilmeisesti kaikki schaisset mukaansa siltä parin sentin matkalta...
nixweiss.gif

Se toisen puolen jumittaja oli siis ulompi noista kahdesta pultista ja sen sain laikalla poikkastua, jonka jälkeen laitoin uuden pultin tavallisella mutterilla.

Mutta toi riittävät jatkot ja armoton viäntö vois olla kans hyvä konsti. On vaan siihenkin hieman ahtaat paikat...

Kuva ei näin kännykän kanssa oikein auennut mutta omat ehdotukset pyörisi dremelin, rautasahanterän ja minikaasupolttimen tai ympärillä. Ensin kokeilisin tuota täsmäkuumaa jolla mutteri voisi lähteä irti ja sen epäonnistuessa siirtyisin mekaanisiin laitteisiin. Jos pultin puolelta pääsee poraamaan, niin sitäkin kautta voisi päästä helpommalla kuin rautasahan terällä nytkyttämällä.
Toi kuumennuskin voisi olla hyvä, saiskohan kuumailmapistoolilla pehmennettyä sitä mutterin lukitemuovia??

Mutterien halkaisuun on oma työkalukin olemassa, muistaakseni eivät ole mitään järkyttävän hintaisiakaa. Pitää vähän haeskella.
images

Nylocci luultavasti sulaa kun sitä lämmität, muistat vaan liikuttaa ettei se muutu ruuvilukitteeksi
biggrin.gif

Toinen vaihtoehto jos sattuu olemaan kompura niin himonussialla eli puukkosahalla tosiaan ja pitkä terä kiinni siihen. Sitä täälä on moni ehdotellu ja sitä ainakin ite töissä käyttäny monesti menestyksellä. Mutta tosiaan piezokaasut ja nylocille lämpöä voi olla hyvä kokeilu aluksi. Jos ei muuten niin laajenee se mutteri ainaki sen verta että lähteepi liikkeelle.

Mutta toi riittävät jatkot ja armoton viäntö vois olla kans hyvä konsti. On vaan siihenkin hieman ahtaat paikat...
Siinä rystyset yms. ulokkeet kiittää kun pultti antaa periksi.

Pääseekös tuohon porakoneella käsiksi?
Kannan puolelta?
Tai ihan tuosta sivusta?

Sopivan kokoinen reikä kantaan tahi poikittain pulttiin helpottaa katkeamista.

Rautasahan terälläkin jos saisi nylkytettyä vähän uraa niin auttaisi.

Back