• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Äänestys: Rattijuopumusrajat

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Number28
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Äänestys: Rattijuopumusrajat -

• Nykyinen on hyvä

Ääniä: 1 50,0%
  • Kovemmissakin känneissä saisi ajella

Ääniä: 0 0,0%
  • 0,2 promillea

• Nollatoleranssi

Ääniä: 1 50,0%
  • 0-0,5 promillea (rikesakko) ja 0,5promillen jälkeen nykyinen käytäntö

• 0-0,5 promillea (päiväsakkoja) ja 0,5 promillen jälkeen nykyinen käytäntö

• Joku muu, mikä?

• Ääniä yhteensä
    2
Luin vanhempaa TM:ää, jossa kerrottiin sen aikaisista Baltian maiden liikennesäännöistä. Siellä sai sakon, jos mittari värähti  yhtään ja ajokieltoa tuli kuten Suomessakin, jos 0,5 promillea ylittyi.

Mitä mieltä olette ajokieltojen pituudesta? Toki myöskin rangaistusten kovuutta saa arvostella/puolustaa.

Kerron oman mielipiteen myöhemmin, ettei se vaikuta tähän äänestykseen.

Nykyinen systeemi mikä sallii sen yhden tai kaksi ruokajuomaa on ihan jees. Rangaistuksia saisi tosin koventaa, tämä nykyinen "kännin piikkiin" linja on ihan perseestä
033102ass_1_prv.gif

Kun promilleja on nolla, ei jäämieleen epäilystä, että olisiko tuota selvinpäin sattunut...

Hirvitti kuunnella taannoin nuorison kommentteja keskustellusta nuorison 0.2 promillen rajasta: "Ei hyvä, kun ei voi ottaa paria ja lähteä ajamaan"

Mistä p...leestä ne haalii tuon asenteen? Kotoa? Kaveripiiristä?

Kun on nolla, ei tarvitse selittää.

Nykyinen systeemi mikä sallii sen yhden tai kaksi ruokajuomaa on ihan jees. Rangaistuksia saisi tosin koventaa, tämä nykyinen "kännin piikkiin" linja on ihan perseestä  
033102ass_1_prv.gif
Samoilla linjoilla ollaan.

Se, että esim. 0,1‰ -> olisi jo rangaistavaa on ihan tuulesta temmattu juttu ja perustuu pelkästään rahastukseen. Muistelen nähneeni jonkun oliskohan ollu Karpon ohjelman joskus 80-luvulla jossa testiporukkaa juotettiin ja ajatettiin autoilla suljetulla alueella. Testattavat tekivät parhaat suoritukset 0,2‰ ketterässä!!!

Mutta tosiaankin nuo rangaistukset voisivat olla kovempia varsinkin uusijoille. Tuntuu ihan käsittämättömältä, että joku voi kärähtää ratista useita kymmeniä kertoja  
mad.gif

Samoilla linjoilla usean muun kanssa. Ongelma ei ole akselilla 0,2-0,5 vaan siinä yläpuolella. Paljon kovemmat rangaistukset kaikesta 0,5 ylittävästä!!

Kyllä mielestäni voi just sen YHDEN oluen ottaa samalla kun syö makkaran ja pari tuntia myöhemmin ajaa.

Aivan turha laskea 0.2:een. Ongelma on aivan muualla kuin tuolla 0.2-0.5 välillä.
Sattui vaan silmään äsken tällainen ku etsin, että vieläkö pätee samat säännöt Latviassa: "Ns. maistelleiden kuljettajien kuolonkolarit muistuttivat rattijuoppojen ajamia kuolonkolareita, eivätkä niinkään selvien kuljettajien ajamia kuolonkolareita."

Linkki
Toisaalta,miten paljon vaikuttaa se että latviassa kuten muissakin itämaissa viinaa käytetään enemmän ja useammin kuin suomessa,alkoholi ei ole niissä maissa saatanasta niinkuin meidän ev.lut/lestadio kulttuurissa, kuten seksikään ei ole saatanasta tai masturbointi syntiä. Itä-maat ovat autoistuneet viimeisen 15 vuoden aikana tosissaan, mutta infra ja tiestö ovat vallankumouksen aikaisia, kuten suureksi osaksi myös ajatusmaailma. Ajatusmaailma sinänsä ei ole huonompi kuin meillä, se vaan on hieman rennompi ja välinpitämättömämpi,hyvää ja huonoa tasapuolisesti.

Kannatan pysymistä nykyisellään.

Aivan turha laskea 0.2:een. Ongelma on aivan muualla kuin tuolla 0.2-0.5 välillä.
Sattui vaan silmään äsken tällainen ku etsin, että vieläkö pätee samat säännöt Latviassa: "Ns. maistelleiden kuljettajien kuolonkolarit muistuttivat rattijuoppojen ajamia kuolonkolareita, eivätkä niinkään selvien kuljettajien ajamia kuolonkolareita."

Linkki
Toisaalta,miten paljon vaikuttaa se että latviassa kuten muissakin itämaissa viinaa käytetään enemmän ja useammin kuin suomessa,alkoholi ei ole niissä maissa saatanasta niinkuin meidän ev.lut/lestadio kulttuurissa, kuten seksikään ei ole saatanasta tai masturbointi syntiä.  Itä-maat ovat autoistuneet viimeisen 15 vuoden aikana tosissaan, mutta infra ja tiestö ovat vallankumouksen aikaisia, kuten suureksi osaksi myös ajatusmaailma. Ajatusmaailma sinänsä ei ole huonompi kuin meillä, se vaan on hieman rennompi ja välinpitämättömämpi,hyvää ja huonoa tasapuolisesti.

Kannatan pysymistä nykyisellään.
Saatoin ymmärtää väärinkin, mutta tuo tutkimus on tehty Suomessa. Enkä minä siihen sen kummemmin kantaa ota, oli vaan aika mielenkiintoinen, että maistissa ajaminenkin vaikuttaa aika paljon.

Itse olen sitä mieltä, että 0,5 promillea on ihan hyvä raja, mutta rangaistuksia voisi nostaa. Toisaalta houkuttaa tuo, että tulisi pieni muistutus myös siitä, että vaikkapa 0,2 ylityksestä rikesakko. Toisaalta se voisi todella helposti tulla ravintolaillan jälkeen ja jälleen oltaisiin kysymyksen äärellä: "Riittääkö poliiseja antamaan koko ajan sakkoja?" Itse pyrin aina olemaan täysin selvä ja täysin varma, että olen ajokunnossa.

Miksi pitäisi ne "kaksi ruokajuomaa" sallia? Olen omille jälkeläisilleni tähdentänyt vanhaa sääntöä "jos otat, et aja/jos ajat et ota". Ehdoton nolla sen pitäisi olla vaikka äänestinkin toiseksi alinta vaihtoehtoa.

Mun mielestä tuo suurin kohta mikä pitäisi nostaa noista johtopäätöksistä ylös, on tämä:

sanoi:
törkeän rattijuopumuksen rajan (1,2 promillea) ylittää noin 80 % osallisista rattijuopoista

Onko yllä olevaan viitaten mitään syytä laskea rajaa 0,5 -> 0,2 promilleen? Vaikuttaako se jotenkin noiden 80 prosentin käyttäytymiseen? Saadaanko sillä oikeasti konkreettisia hyötyjä aikaiseksi vai pelkkää närää autoilijoissa?

Miksi pitäisi ne "kaksi ruokajuomaa" sallia? Olen omille jälkeläisilleni tähdentänyt vanhaa sääntöä "jos otat, et aja/jos ajat et ota". Ehdoton nolla sen pitäisi olla vaikka äänestinkin toiseksi alinta vaihtoehtoa.
Moni (mm. minä) tykkäävät nauttia ruuan kanssa sen oluen tai käydä terasilla yksillä tapaamassa kavereita ilman että pitää alkaa säätämään aivan TURHAAN taksilla tai bussilla paikalle. Jos ei usko suoriutuvansa 0.2 promillea alkoholia veressään tuola liikenteessä ajamisesta niin ei ole pakko itse näin toimia mutta suotakoon muille tämä vapaus
thumbs-up.gif

Miksi niitä ei pitäisi sallia?

Mielestäni ne pitäisi sallia siksi, että jotkin ruuat joidenkin mielestä tarvitsevat täydentyäkseen oluen tai hieman viiniä ja en näe siinä mitään pahaa.

Tähdennettäköön, että mm itse en juurikaan ole viimeisen vuoden aikana käyttänyt alkoholia, viimeiseen puoleen vuoteen en lainkaan mutta suon sen kyllä toisille. Varsinkin kun en näe mitään pahaa siinä, että joku nauttii lasin kaksi. Se kun ei mielestäni vaikuta ajosuoritteeseen.

"Ns. maistelleiden kuljettajien kuolonkolarit muistuttivat rattijuoppojen ajamia kuolonkolareita, eivätkä niinkään selvien kuljettajien ajamia kuolonkolareita."

Linkki
Toi taas voidaan tulkita just niinpäin kuin huvittaa, eli kännissä ja maistissa nukahdetaan rattiin helpommin ja selvinpäin vedetään aivan hullua ylinopeutta vai mitä toi tarkoittaa? Molemmat haisee kaljalle?

Tossa TL:n jutussa mainitaan linkki Sirpa Rajalinin tekemään tutkimukseen, mut taisin olla sen verta maistissa et ei sattunu silmään...

Back