• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Aamulla 31.5.2006 ratsia splittauksesta?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja CJ
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Common senseä:

Liikenne pitäisi olla yhteispeliä, jossa pääsääntöisesti ei pyritä vituttamaan muita osapuolia.

Jokainen tietää, että agressiivinen splittailu EI vituta noin joka kolmatta muuta tielläliikkujaa. Muita kyllä. Mitäs tykkäätte autojen tunkiessa splittaamaan omaan 'lokoseenne'. Ei hyvältä tiedän kertoa. Joskus toki jos on mahdottoman hyvä sauma ja paljon tilaa, itsekin splittailen, yleensä en. Sopuisasti ajelua kannatan, reviirinmerkkauskäytös kannattaa jättää pois yleisestä liikenteestä.

Meilla on splittailu sallittua ja toivottavaa. Inssi ei mene lapi jos jaa istuskelemaan jonoon jonka lapi voisi turvallisesti menna mopolla. Inssimiesten mielesta mopo on sita varten etta ei tarvitse jonoissa istuskella.
wink.gif

Omassa kokeessani sain jalkipuheissa palautetta etta hyva kun huomasit minihameisen neitokaisen, mutta et jaanyt tuijottamaan liian pitkaksi aikaa.
tounge.gif

Mulla on pari kertaa tehny mieli vetää jonon kärkeen, kun on pitkä jono risteyksessä vasempaan kääntyessä. Oisko tässä joku järkevä tapa mennä jonon kärkeen? Vasemmalla puolella ei oo yleensä oikeen tilaa ja oikeelta suhaa muut ohi. Parempi ilmeisesti jättää splittaamatta?

Jos tilaa kuitenkin löytyy vasemmalta puolelta niin vetääkö kylmästi kärkeen ja kaasuttaa jonon kärkeen, kun valot vaihtuu? Tuo kääntyminen samalla tekee siitä kyllä vähän ongelmallista ja saattaa hämmentää kotiloa.

nixweiss.gif

Itse en kyllä kärkeen tunkisi, mutta johonkin parempaan paikkaan jos voisin
smile_org.gif

Muuten tätä on pitänyt kysyä jo pitkän aikaa:
Voiko "lain" mukaan splittailla jos se on turvallista ja teet sen rauhallisesti?
confused_orig.gif

Toi on häirinny mua jo pitkän aikaa...
nixweiss.gif

033102ass_1_prv.gif
033102ass_1_prv.gif
Mitä pahaa splittaamisessa on..? Vähentää ruuhkia ja jos nätisti ajaa, ei siitä aiheudu vaaraa kenellekkään. Saisivat poliisit mennä ottamaan mallia Euroopasta, missä splittaaminen on yleistä ja (lähes) kaikki sen hyväksyvät ja pitävät sitä jopa toivottavana.
Tyhmä minä, mutta kun sivuvaunuttoman moottoripyörän saa ohittaa jopa ohituskieltoalueella samaa kaistaa käyttäen, saatika alueella jossa sellaista ei ole, niin mikä tekee siitä rankaistavaan jos ohittaa sivuvaunuttomalla moottoripyörällä auton?

351. Ohituskielto

Merkki 351

Merkillä kielletään muun liikkuvan moottorikäyttöisen ajoneuvon kuin kaksipyöräisen «sivuvaunuttoman» moottoripyörän tai mopon ohittaminen. Merkki ei koske kääntymistä varten ryhmittyneen ajoneuvon ohittamista ryhmittymisalueella. Merkki on voimassa seuraavan maantien tai kadun risteykseen taikka merkkiin 352 asti. (24.5.2006/402)

Ainoa mahdollinen perustelu lienee että ohitettaessa ei olisi käytetty riittävää etäisyyttä, mutta kun pidettäessä nopeus alhaisena, ei tämäkään perustelu ole kestävä.

Niin kauan kuin tieliikennelaki sallii sivuttoman moottoripyörän ohittamisen samaa kaistaa käyttäen JOPA ohituskieltoalueella, on vaikea nähdä että slittaamisesta alhaisella nopeudella ja tähän riittävällä turvaetäisyydellä voitaisiin rangaista oikeuskäsittelyn kestävällä tavalla.

Laki on toki vanha, mutta se on kuitekin se laki joka on voimassa.

Ilmeisesti se vahvin vastakortti on että kaistojen välisen viivan päällä ei saisi tarpeettomasti ajaa muuta kuin OHITTAMISEN aikana. Mutta sitähän tässä juuri tehdään, ohitus vain on vähän pidempi kuin normaalisti
tounge.gif

Törö!

Se on muuten hassua, miten sitä autossa on omissa oloissaan..

Ajelin tuossa jakelu-autoa pääkaupunkiseudulla, parisen vuotta, ja homma pisti oikein silmään. Olin siinä pökötin boxerissa vähän normi-auton yläpuolella ja joku tyttönen saatto siinä liikennevaloissa, lyhyessä hameessaan rapsutella römpsäänsä, tuosta noin vaan.
smile_org.gif

Kaikki kaivoi nenäänsä ym. juttuja, vaikka siinä on lauma ihmisiä ikkunan takana odottamassa suojatien valon vaihtumista..

Pyörän päällä, ainakin meikäläisen olo on vähän, kuin niillä ihmisillä, jotka seisovat siinä, odottaen suojatien valojen vaihtumista, elikkäs tietoinen muista..

Jos olen autossa, sen ikkunan takana, niin olen vähän kuin kotonani..

Splittaus, tuo meikäläisen mielestä, pienen konfliktin tähän hommaan.

Se motoristi, on autosta katsoen, yllättäen vähän niinkuin mun alueella. Vähänkuin joku niistä kävelevistä ihmisistä tulis ihan siihen mun auton ikkunan viereen ja taputtais käsiään. Tulee semmonen hölmö olo?

Näin autoilijan näkökannasta..

Motskarilla taasen sitä on vähän kuin kävellessä, kun joskus vakoilee sitä paikkaa mennä kadun yli, vaikka se virallinen suojatie on siellä parinkymmenen metrin päässä.

Splittaus ja tämä esimerkkini kadunylitys jalan on ihan ok. puuhia, meikäläisen mielestä.

En nyt tarkoita mitään ghost rider splittausta, vaan ihan sitä rauhallista jonon ohitusta, mihin tuolla törmää.

Se vaan tuntuu vähän hassulta, auton ratissa, kun sitä jotenkin havahtuu ympäröivään maailmaan, sillä hetkellä, kun se motskari menee ohi. Vähän kuin se kadunylittäjä, minkä näkee tangon, tai ratin takaa siellä horisontissa.
smile_org.gif

Tämmöistä mietin minä ja splittaan tosiaan aina, jos jono näyttää seisovan, vaikka jossain kehäIII - ruuhkassa. Jos siinä sattuu vaikka poliisi-auton/pyörän ohittamaan, niin sakottakoon sitten rankimman mukaan, minua vaarallista rikollista, jos siltä tuntuu.

Matti.

Kysyinpä taannoin eräältä tietyltä LP:n mp-poliisilta kantaa splittaukseen. Sanoi että ainakaan täällä pikkukaupungissa (Turku) ei ole koskaan niin pahaa ruuhkaa normaalisti, että hän armahtaisi splittaajaa. Tietöiden, yleisötapahtumien tms. takia totaalisesti pysähtyneiden autojonojen ohittamisen hyvin hyvin hitaalla vauhdilla hän ainakin katsoo läpi hanskojen.

Back