• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

'95 CBR 600F, tulpan kierteet sökönä... Kansi vai kone irti?

Genesis750

MotOrg ry jäsen
'95 CBR 600F, tulpan kierteet sökönä... Kansi vai kone irti?

Tuli tossa tulppia vaihellessa havaittua, että yhestä tulpanreiästä on kierteet sökönä. Avatessa jo huomas, että onpa löysällä ja eihän se uus sinne juurikaan kiristyny... Kone käyntiin ja parin minuutin päästä tulppa korkkas.
No nyt sitte mietiskelen, että ottaisko kannen irti vai koko koneen ja veis koneistajalle jossa saa ammattimies tehä uudet kierteet...
Onkos joku irrottanu koneen ja kannen? Kumpi pienempi homma kokonaisuudessaan? Venttiilin välyksetki kerkesin jo säätää kohilleen ennen tulppien vaihtoa, nii ei sille puolelle pitäs olla tarvetta koskea.
Jotenki koko koneen irrotus tuntus helpommalta ku mun tuurilla siellä joku kannen pultti katkee tms. ja huvikseen ei viitti toimivaa alkaa purkamaan enempää ku tarvis.
Elikkä jos joku tehny molemmat hommat nii mielipiteitä olis mukava kuulla?
Oman pikku lisänsä tekee toi säilytyspaikka kylmässä tallissa nii seki vähä vähä rajottaa innostusta isompaan remonttiin. Talvella pitäs kuitenki tehä, jos sieltä jotai ylläriä tulee vastaan ku tuntuu olevan noitten osienkin toimitusajat aika pitkiä jos jotai sattuu tarviimaan...

Itse kokeilisin helicoilkierrettä.
En sitten tiedä miten kestää kuumuutta mutta ainakin venttiilikoneistossa kestää.
Ja miten männän päälyosan saa puhtaaksi. Metallit lähtee ainakin magneetilla ja varmaan loput paineilmalla.
Sarjoja saa muutamalla kympillä ostaa ja voi tarvita muuallekkin.

marvaisa sanoi:
Itse kokeilisin helicoilkierrettä.
En sitten tiedä miten kestää kuumuutta mutta ainakin venttiilikoneistossa kestää.
Ja miten männän päälyosan saa puhtaaksi. Metallit lähtee ainakin magneetilla ja varmaan loput paineilmalla.
Sarjoja saa muutamalla kympillä ostaa ja voi tarvita muuallekkin.

Varmaan joo joku helicoil toimii tms. Ite en kuitenkaan rupee niitä kierteitä kokeileen. Ongelmahan tossa on enempi se tilanpuute. Eli kone paikallaan ei montaa senttiä tilaa oo, ku just mahtuu tulpat vaihtaan. On vielä 3. pytyn kierteet sökönä, joka on varmaan hankalin.
En tiiä millä se koneistaja ne metallit sieltä männän päältä ottaa poies. Kansihan on alumiinia niin ei ainakaa magneetilla. Sen verta tiiän, että ne kansi kiinni kuulemma kierteitä tekee. Varmaan siihen konstit löytyy.

Genesis750 sanoi:
En tiiä millä se koneistaja ne metallit sieltä männän päältä ottaa poies. Kansihan on alumiinia niin ei ainakaa magneetilla.

Ihan paineilmalla ja imurilla(+ohut letku jatkona) saa sylinteristä rojut pois.

Kestävyyden puolestahan ei helicoilin kanssa pitäisi olla ongelmia, eikös noita saa käyttää lentohärveleidenkin korjauksissa, myös tulpankierteissä?

Helicoil kestää kyllä. Itse kokeilisin ohjeiden mukaan huolellisesti sitä ekaksi ilman kannen tai koneen irti ottoa, imuri imemään kokoajan niin lähelle ku voi ja helicoilin tekoon. Pytyn sisältähän saat mahdolliset muruset pois kun teippaat imurin letkuun tulpanreijästä sisään sopivan ohkasen ja taipuisan letkun.

Nyt on kierteet taas kunnossa...
Otin koneen irti ja vein koneistajalle. Helicoilin laitto kuulemma kanteen ja ei se ihan helppoa ollu ammattilaisellekkaan, kun kuulemma helicoiliakatkastessa katkes pätkä männän päälle. Imurilla otti kuulemma lastut pois ja magneetilla helicoilin pätkän. Kameralla kuulemma katto vielä ettei ylimäärästä tavaraa jääny sisään.
80€ tuli hintaa ja ei mun mielestä paha, kun ei ittellä olis työkaluja tohon ollu. Näky kuulemma selkeesti että oli vuotanu jo vanha tulppa, nii hyvä toisaalta että korkkas talvella, eikä reissun päällä...
Nyt enää kone paikalleen ku vähä ilmat lämpeis niin kärsis kylmässä tallissa puuhastella.

Se on tottumattomalle vaikee uskoa miten pienellä voimalla tulpat pitää kiristää. Jossain olen lukenut ohjeen että sormilla ja sitten 1/4 kierrosta. Ei mene millään noin paljoa. Sormilla ja siten jotain inanverran kiinnipäin kun alkaa momenttiavain napsumaan.

shyhander sanoi:
Se on tottumattomalle vaikee uskoa miten pienellä voimalla tulpat pitää kiristää. Jossain olen lukenut ohjeen että sormilla ja sitten 1/4 kierrosta. Ei mene millään noin paljoa. Sormilla ja siten jotain inanverran kiinnipäin kun alkaa momenttiavain napsumaan.

Kutakuinkin noin, se mahtoi olla 15 tai 20nm mihin tulppa kiristetään. Eikä mikään veneen pohja tulppa.. :grin:

Ohje tyyliin "sormitiukkuuteen ja neljäsosa päälle" toimii auttavasti ja paremman puutteessa uuden tulpan (lue uusi tiiviste) kanssa, ei jo kerran tai useammin irroitetun tulpan kanssa.
Periaatteessa tulppa on riittävän tiukassa silloin kun tiiviste hiemankin litistyy.
Varmin tapa on käyttää momenttiavainta ja noudattaa manuaalin arvoja, usein ne on yllättävän pieniä ja "rannemomentilla" menee vääjäämättä turhan tiukkaan...

Esim. Ngk antaa "yleisohjeeksi" alumiinikanteen 12 mm kierteelle 15-20 Nm ja 10 mm kierteelle 10-12 Nm.

http://www.ngk.de/fi/tekniikkaa-yksityiskohtaisesti/sytytystulpat/asennusvihjeitae/kiristysmomentit/

Viimeksi muokattu:
Back