• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

6tkm huolto...

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Torpedo
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Terves!

Paljonko uskaltaa laittaa määräaikaishuollon menemään yli kilometreissä?

Sain ajan 6tkm huoltoon 15.6 ja nyt on mittarissa noin 6400km. Uskaltaako/kannattaako enää ajaa?

Terkuin Torde

Teetätin XX:ään 6 tkm-huollon kun oli ajettu 9800 km. Olin reissussa ja meni vaan yli ennenkuin olin takas kotimaassa. Eipä ollut mitään huomautettavaa Honda-huollolla asiaan.
smile_org.gif

Terves!

Paljonko uskaltaa laittaa määräaikaishuollon menemään yli kilometreissä?

Sain ajan 6tkm huoltoon 15.6 ja nyt on mittarissa noin 6400km. Uskaltaako/kannattaako enää ajaa?

Terkuin Torde
Joo, jos tonnissa on öljyt ekan kerran vaihdettu, eipä se niin kilsan päälle ole. Eihän se tietysti kannata rajoitinta vasten huudattaa..

Tonninhuolto on varmaan se kaikista tarkin, en ajaisi montaa sataa kilsaa yli.
Samaa mieltä. Ensimmäisen tuhannen kilsan aikana kone hioutuu ja öljyn sekaan (suodattimeen) tulee epäpuhtauksia. Sen lisäksi huollossa tarkistetaan (ainakin pitäisi) pyörä tehtaan ohjeiden mukaan kokonaisvaltaisesti. Ettei mikään ole löysällä jne. (Hups, tais tulla sanottua itsestäänselvyyksiä).
confused_orig.gif

Jatkan nyt tätä ketjua vaikka ei ihan tarkalleen asiaan osu
smile_org.gif
.

Miten hemmetissä uudemmissa Hondissa voi öljynvaihtoväli olla 11-12 tkm (eli eka on tonnissa ja seuraava 12 tkm:ssä ja sitten 12 tonnin välein). Esim. Firebladen tehoilla vähän hirvittää moisilla kurilla konetta kenkiä. Ostin tuon oman -06:sen pari viikkoa sitten ja silloin ajettu 10500. Soittelin huoltoaikoja hetimiten, mutta sain ajan vasta kesäkuun loppuun. Eli kilsoja tulee varmaan tuo 13tkm, joista osa vielä radalla. Pitäisi varmaan vaihtaa ölet itse nyt ja antaa huollon vaihtaa sitten uudelleen kolmen viikon päästä
nixweiss.gif
. Vai meneekö liioitteluksi? Onkohan nuo huollossa laitettavat öljyt nykyisin jotain "longlife"-kamaa vai ihan normilitkua?

PS Pyörä on Brandtin viimevuotinen esittelypärrä ja tarkistin heiltä, että öljyt on oikeasti vaihdettu viimeksi 1050 km:n kohdalla...

smile_org.gif
.

Miten hemmetissä uudemmissa Hondissa voi öljynvaihtoväli olla 11-12 tkm (eli eka on tonnissa ja seuraava 12 tkm:ssä ja sitten 12 tonnin välein). Esim. Firebladen tehoilla vähän hirvittää moisilla kurilla konetta kenkiä. Ostin tuon oman -06:sen pari viikkoa sitten ja silloin ajettu 10500. Soittelin huoltoaikoja hetimiten, mutta sain ajan vasta kesäkuun loppuun. Eli kilsoja tulee varmaan tuo 13tkm, joista osa vielä radalla. Pitäisi varmaan vaihtaa ölet itse nyt ja antaa huollon vaihtaa sitten uudelleen kolmen viikon päästä  
nixweiss.gif
. Vai meneekö liioitteluksi? Onkohan nuo huollossa laitettavat öljyt nykyisin jotain "longlife"-kamaa vai ihan normilitkua?

PS Pyörä on Brandtin viimevuotinen esittelypärrä ja tarkistin heiltä, että öljyt on oikeasti vaihdettu viimeksi 1050 km:n kohdalla...
Onhan se vanhemmissakin pyörissä sen 12tkm, kylläkin lähes poikkeuksetta öljyt taidetaan vaihtaa 6tkm välein, tai jopa useamminkin.
Itse en ainakaan rupeaisi enää muutaman viikon takia niitä litkuja vaihtelemaan, ellei kilsoja ole tulossa tuhansia sinä aikana.
Ihan normaaleja öljyjä ovatten, ei mitään longlife-kamaa.

smile_org.gif
.

nixweiss.gif

Onhan se vanhemmissakin pyörissä sen 12tkm, kylläkin lähes poikkeuksetta öljyt taidetaan vaihtaa 6tkm välein, tai jopa useamminkin.
Itse en ainakaan rupeaisi enää muutaman viikon takia niitä litkuja vaihtelemaan, ellei kilsoja ole tulossa tuhansia sinä aikana.
Ihan normaaleja öljyjä ovatten, ei mitään longlife-kamaa.
Joo, ite en kyllä ajaisi 12tkm jollain mineraalilitkuilla ainakaan. Vaimon 636 kawassakin on 12tkm muistaakseni öljynvaihtoväli. Omassa KypäRässä tais olla 6tkm?? n. 4-6tkm välein on tullut vaihdettua..

Samoin ilmanputsarin vaihto on vasta 18tkm, mutta esim. JL-bikessa suosittelevat vaihtamaan viimeistään 15tkm. Tollanen nokasta patopaineella toimiva systeemi imee ihan kaiken sisäänsä.

Vanhan öljyn vaikutus koneelle on tosiaan suoraan riippuvainen kilometreihin, eli vaikka ajaisitkin vanhoilla öljyillä tonnin pari yli, ei kone siitä rikki mene. Kuluminen vain on nopeampaa sen parin tonnin ajan. Voisi esim. kuvitella, että vanha öljy kuluttaisi konetta tuplasti. Näin ollen kuvitteellisesta 100-150tkm kestosta häviäisi 4tkm pois... tämä siis vain spekulointia..

Tonninhuolto on varmaan se kaikista tarkin, en ajaisi montaa sataa kilsaa yli.
Tonnin huolto kk. päästä ja nyt jo tonni mittarissa. Kotari huolto tyyppi sanoi että jos öljyä on koneessa ja muuten toimii niin anna mennä vaan
Onhan siellä se öljynsuodatin tietysti, mutta parempi olisi uuden moottorin "sisäänajojauhot" vaihtaa. Huonon öljyn vaikutuksia on vaikea todistaa muutaman kymmenen tuhannen kilometrin matkalla.

Kerronpa esimerkin auton moottorista:
Mulla oli aikoinaan kakkoskoppanen Golf Diesel (1,6d), jolla oli kelattu vaivaiset 480tkm kun ostin auton. Itse ajelin sillä jonnekin 530tkm kohdille, jonka jälkeen faija alkoi sahaamaan sillä. Kone kulutti öljyä n. 1-2 litraa/10tkm alusta asti ja faija sitten kyllästyi melkein heti vaihtamaan öljyjä kun sinne sai lisätä uutta ööliä yhtenään. Itse ajelin toisella dieselillä ja vaihdoin siihen 10tkm välein öljyt. No, faija innostui käyttämään noita mun jäteöljyjä golffissaan. Se ajeli kolopallolla jonnekin 680tkm asti eli n. 150tkm JÄTEÖLJYLLÄ. Taisi pari kertaa kuitenkin suodattimen vaihtaa tuolla välillä. Silti moottori ei tuntunut väljistyvän perstuntumalla mitattuna. Käynnistyvyys oli yhtä hyvä tai huono kuin minunkin aikana. Näin ollen tuli todistettua, ettei tuollaista moottoria saa ajamalla loppuun erkkikään..
bowdown.gif

Moottoripyörän moottori on tietysti hiukan eri viritysasteella, mutta kyllä 150tkm jäteöljyllä olisi pitänyt jo jotain merkkejä jättää...
omg.gif

Back