• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

25vuotta vanhan pyörän tuonti/tullaus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja vma
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Mitenkä menee 25vuotta (tai vanhemman) pyörän tullaus/verotus maahantuotaessa? Entäpä katsastuskuviot. Vaatimuksenmukaisuustodistusta ei enää noihin pyöriin tuskin saa. Tarvitaanko semmoista jos halajaa pyörää kilpiin?
CB1100R kiinnostaisi kovasti tuoda maahan ja kilvittää se jossain vaiheessa.

jos en ihan väärin muista tuli uusi verotus tieto muutama kuukausi sitten taitaapi olla jossain täälä foorumillakin.
ennen 1958 vero 0%
1958-1979 vero 9% ??
lookaround_orig.gif

jos en ihan väärin muista tuli uusi verotus tieto muutama kuukausi sitten taitaapi olla jossain täälä foorumillakin.
ennen 1958 vero 0%
1958-1979 vero 9% ??  
lookaround_orig.gif
Melkein oikein muistit.. eli -58 - -72 vero toi alle 10%, sen uudemmissa kaikissa vero markkinahinnan mukaan.

verosta maksettava alv (joka ei kuitenkaan ole suomen valtion mukaan alv vaan elv ) määräytyy valmistusvuoden ja sen aikaisen voimassa olevan alvin mukaan, esmes 80-luvulla alv oli pienempi kuin toi nykyinen.

Kaikista moottoripyöristä vero kannetaan markkinahinnasta (yleinen vähittäismyyntiarvo).

Vuosimallien 1957 ja sitä vanhempien verokanta (vero %) on 0 %.

Vuosimallien 1958-1973 verokanta on 8 % (ns. ryhmäkohtainen vero %).

Vuosimallien 1974 ja sitä uudempien verokanta on joko mallikohtainen vero % (löytyy tullin saitilta taulukoista), tai laissa säädetty kuutiotilavuuden mukaan määräytyvä kiinteä vero %, jos mallikohtaista vero % ei ole julkaistu.

Katsastuksessa on täytettävä pyörän valmistusvuoden vaatimukset.

Tattis tiedoista. Tuli tarpeeseen.

Itse pyörän etsiminen onkin sitten hauskaa hommaa. Mobile.de sivuilta olen Hondan CB1100R pyörää etsinyt. Löysinkin mieluisen yksilön ja rupesin lisätietoja siitä kyselemään. Hauskaksi homma meni kun ilmeni että pyörä on myity jo ajat sitten. Kauppias vaan pitää vanhaa ilmoitusta esillä ilmeisesti huoukuttimena. No, tapansa kullakin.
tounge.gif

Näyttää muuten pyörä olevan vieläkin sivuilla myitävänä. Kuitenkin pyörä on myity- ilmoituksen sain liikkeestä reilu viikko sitten tietoja kysellessäni.

Puuhis, mcmies,oh5hrm ja Godfather, lisäkysymys vielä teille:
osaatteko antaa arviota auto/mpveron määrästä pyörälle jonka datat ovat seuraavat:
Pyörä Honda CB1100R
vuosimalli 1983
ajokm 30-60tkm.

Itse arvioin veron määräksi n 900-1200Euroa. Mikä on teidän mielipide asiasta?

Mulla ei oo hajuakaan, mikä olis -83 Hondan käypä arvo tänään. Hatusta heitän että 4000 euroa...
lookaround_orig.gif

Tällä oletuksella ja sillä, että kyseessä on EU-tuonti, saadaan seuraava laskelma:

Verotusarvo 4000
Vero 23 % 920 (lain keskimääräinen prosentti, mallikohtaista prossaa ei ton ikäiselle taida olla...)
Autoveron alv eli kotoisasti "Elvi" 1.5.1983 saakka 16,28 % 150

Verot yhteensä 920 + 150 = 1070

Muuttamalla laskelman verotusarvon Hondan "todelliseksi käyväksi arvoksi Suomessa", saat tarkemman arvion veron määrästä.

062802moto_prv.gif

Puuhis, mcmies,oh5hrm ja Godfather, lisäkysymys vielä teille:
osaatteko antaa arviota auto/mpveron määrästä pyörälle jonka datat ovat seuraavat:
Pyörä Honda CB1100R
vuosimalli 1983
ajokm 30-60tkm.

Itse arvioin veron määräksi n 900-1200Euroa. Mikä on teidän mielipide asiasta?
tullin sivuilta ->autoverotus ->sovelletut verot
löytyy pdf taulukoita (suuntaa antavia tietoja)
http://www.tulli.fi/fi....dex.jsp
maaliskuulta löytyy vastaava 1981 ,ajettu 166tkm, verotettu yhteensä 936€ .
antaa suuntaa vatmaankin..

Mulla ei oo hajuakaan, mikä olis -83 Hondan käypä arvo tänään. Hatusta heitän että 4000 euroa...
lookaround_orig.gif

Tällä oletuksella ja sillä, että kyseessä on EU-tuonti, saadaan seuraava laskelma:

Verotusarvo 4000
Vero 23 % 920 (lain keskimääräinen prosentti, mallikohtaista prossaa ei ton ikäiselle taida olla...)
Autoveron alv eli kotoisasti "Elvi" 1.5.1983 saakka 16,28 % 150

Verot yhteensä 920 + 150 = 1070

Muuttamalla laskelman verotusarvon Hondan "todelliseksi käyväksi arvoksi Suomessa", saat tarkemman arvion veron määrästä.

062802moto_prv.gif
Tattis tästä. Tuon Hondan Suomen markkina- arvoa on todella vaikea kartoittaa koska pyörä on niin harvinainen.

Tullin taulukoita olen myös kolunnut, mutta ei ole yhtään vastaavaa pyörää tuotuna äkkivilkaisulla tullut vastaan.
Tullilla voipi tässä kohtaa olla mahdollisuus käyttää "asiantuntevuuttaan" ja rokottaa kovallakin verolla. Noooh, päätöksestähän voi aina valittaa.

Kiitos avusta kovasti. Pidän teidät ajan tasalla tämän asian tiimoilta. Toivottavasti löydän sopivan ja soivan pelin ja pääsen pyörän tuontiin.
smile_org.gif

Jos hyvän CB1100R:n löydän, sitä ei sitten koskaan myidä pois. Toisaalta, kaikkihan on myynnissä, kunhan hinnasta sovitaan. Mähän oon aivan sekaisin. Onneksi on jo torstai
biggrin.gif

Anyway, CB1100R pyhä pyöräksi ja CBR1000RR:llä edelleen hoidetaan kaikki muut ajelut.

Jos oikein ymmärrän, R-mallissa on paljon samaa osaa kuin siinä F- (Bold'or?) mallissa. Samanlaista pyörää koskevan hintatiedon puuttuessa tulli todennäköisesti vertaa sitä lähinnä samanlaiseen, eli 1100F:ään, mahdollisesti hintaa pikkuisen korottaen, koska R-malli lienee kalliimpi.

Jos oikein ymmärrän, R-mallissa on paljon samaa osaa kuin siinä F- (Bold'or?) mallissa. Samanlaista pyörää koskevan hintatiedon puuttuessa tulli todennäköisesti vertaa sitä lähinnä samanlaiseen, eli 1100F:ään, mahdollisesti hintaa pikkuisen korottaen, koska R-malli lienee kalliimpi.
Näin ajattelin itsekin. Saapi nähdä mitä tullauslaitos ajatteleepi asiasta.

Noooniin. Homma etenee tihkaisten. Edelleen on ongelmana pyörän löytyminen Saksasta. Yhdellä ja samalla liikkeellä on 3-4 CB1100R- pyörää koko ajan listoillaan. Tuossa yksi.
http://www.mobile.de/cgi-bin/da.pl?id=11111111138114237&sprache=1

Olen kysynyt liikkeen kaikista CB1100R- pyöristä tiettyjä asioita ja listätietoja. Jokaiseen kyselyyn on tullut vastaus: "Sorry, the bike is sell". Tämän ymmärrän että pyörä on jo myity. Kuitenkin edelleen pitävät kaikkia pyöriä myynti listoilla. Kumma homma. Uskon että tällä hetkellä firmassa ei ole ainuttakaan myynnissä. Pitänee soittaa liikkeeseen ja kysyä asiaa ennenkun lähtee Saksaan tuon vuoksi ajamaan.

Onko muilla kokemuksia tämänsuuntaisesta toiminnasta?

Ja vaatimuksenmukaisuutodistusta ei tarvita, niitä kysellään vasta noin 1991 ja uudempiin pyöriin...
Riittääkö pyörää tuotaessa Saksasta Suomeen siis pelkkä paikallinen "luovutustodistus" jolla osoitan omistusoikeuden ko pyörään? Ajattelin hoitaa pelin rekalla tänne, joten paikallista rekisteröintiä ei tarvinne tehdä?

Mitä muuta on syytä ottaa huomioon?

Back