• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

2-kilpisen ostaminen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja designet
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Eli hakusessa on motska ja muutamia 2-kilpisiä on tullut vastaan. Hinnat ovat tonnin pari halvempia (vm. 2005-2008), pyörät on vähemmän ajettuja ja yleensä laitettukin paremman näköiseksi. Mitä pitäisi ottaa huomioon, kun tämänlaista katsoo vai kannattaako ollenkaan? Huolettomat kilometrit on kuitenkin minun mieleeni.

Eli hakusessa on motska ja muutamia 2-kilpisiä on tullut vastaan. Hinnat ovat tonnin pari halvempia (vm. 2005-2008), pyörät on vähemmän ajettuja ja yleensä laitettukin paremman näköiseksi. Mitä pitäisi ottaa huomioon, kun tämänlaista katsoo vai kannattaako ollenkaan? Huolettomat kilometrit on kuitenkin minun mieleeni.
Ne syynätään läpi ennen kuin pääsevät takaisin liikenteeseen.
Kaadettu ja kolaroitu ovat kaksi eri asiaa.
Ennemmin ostaisin reilusti ilmoitetun 2-kilpisen kuin 1-kilpisen joka on korjattu. Silloin ei ole mitään takeita että olisi kunnossa. 2-kilpiset pitää kuitenkin katsastaa uudelleen ja runko mitata jne jne.
Historia merkkaa paljon, jos huollot on ajallaan tehty niin hyvä.

Viime kesänä minulla oli -07 zx kawa 1-kilpisenä ja nyt on samanlainen mutta 2-kilpisenä. Mitään eroa en ole huomannut 1-kilpiseen verrattuna. Syy siihen miksi 2-kilpisen uskalsinkin ostaa oli se että oli kokemuksia millainen 1-kilpisen pelin pitäisi olla
smile_org.gif

Kannattaa selvittää miksi on 2-kilpinen ja miten se on korjattu. Nykyään riittää kun pyörä kaatuu kyljelleen. Katteet ja tankki maksavat jo niin paljon että se menee niistä osista jo lunastukseen.

Rekisteriotteessa näkyy osien muutosprosentti, jos on 2-kilpinen eli siitä saa hyvää mielikuvaa, miten paljon osia on jouduttu uusimaan.

Kun kysyy myyjältä, mitä on thety / vaihdettu ja vertaa a) rekisteriotteen %:in ja b) tarkistaa katsastuskonttorista, paljonko prosentteja mikäkin osa merkitsee, niin jo pääsee jäljille.

Kuten edellä kirjoitettiin, 2-kilpinen on ainakin mitattu ja tarkistettu asianmukaisesti kunnossa olevaksi ennen kuin siihen on toiset kilvet saanut.

t. Repa

Silmät auki kun menee ja tutkii niin saa mielestäni kelpo laitteita. Rungonmittauksia esim. on monenlaatuisia ja omastani esim. ei pahemmin keulaputkien kieroutta kukaan tutkiskiskellut. Katsastuksessa pyörä oli koko ajan pakettiauton perällä. Käytettiin mutta ei ajettu.

Mulla lähtee siis nyt kolmas kesä kakskilpisellä. Tosin ostin kyllä sen ite AVK:lta joten tiedän miten laaduttomasti tai laadukkaasti on korjailtu ja mittailtu kriittisistä paikoista.

Kaveri osti kaksikilpisen ja siinä toinen keulaputki todella pahasti mutkalla, toinen vähän vähemmän. Kaikki oli vain nopeasti huitaistu kasaan eli kannattaa olla tarkkana niiden 2kilpisten kanssa.

Kyllä se siitä korjaajasta on kiinni mennäänkö aidan ali vai laitetaanko kaikki mallikkaasti kuntoon. Itse voisin ostaa 2 kilpisen pelin, mutta tarvitsee muistaa että sen jälleenmyynti on taas vaikeampaa.

Rekisteriotteessa näkyy osien muutosprosentti, jos on 2-kilpinen eli siitä saa hyvää mielikuvaa, miten paljon osia on jouduttu uusimaan.
Puusilmä kun olen niin en löydä omasta otteestani missä nuo muutosprosentit ovat.
Oiskos repalla antaa vinkkiä mistä niitä rupean metsästämään?  
smile_org.gif
Ensimmäinen kommentti: jos rekisteriotteessa on prosentteja, se ei merkitse automaattisesti 2-kilpisyyttä. Mopoonhan voi vaihtaa erilaisen keulan, suuremman moottorin tai tehdä jotain muuta mielestään kivaa kustomointia. Tällöin mopo tulisi katsastaa ja muutosprosentti tulee otteeseen.

No jos mopo on sitten 2-kilpinen AVK:lta eikä prosentteja ole rekisteriotteessa, niin eipä ole sitten korjauksia tarvinnut tehdä. Olettaisin, että on mennyt suurin piirtein katteiden vaihtamisella. Eli et sinä välttämättä puusilmä ole. Mutten minä sitäkään vannomaan voi mennä
smile_org.gif

Noi prosentithan tulee jos vaihdetaan keulaputkia, moottoria, vaihteistoa, runkoa, pyöriä, keinuhaarukkaa ym. muttei esim katteista.

t. Repa

Itse olen korjannut kaksi kolaripyörää tielle takaisin ja voisin todeta että ei ne prosentit ihan kaikkea kerro osien vaihtamisesta. Katteista kun ei esim. tule yhtään prosentteja vaikka ne vaihtaisikin. Mutta vakiovilkkujen tilalle kun menee vaihtamaan ledi vilkut niin niistäkin jo rokotetaan muistaakseni 2%.

Edit. Repahan tuossa nyt kerksi sit jo tämän saman kertomaan.
thumbs-up.gif

Itse ostin tänä keväänä tälläisen 2-kilpisen laitteen joka oli kaaduttu jo 7 vuotta sitten. Otteessa ei merkintöjä prosenteista ja myyjänkin mukaan meni kaatumisessa pelkkää muovia.

Ja tosiaan runkohan pitää mitata mikäli laitteen uudelleen kilpiin saa.

Tähän mennessä pyörällä vajaa 1000km takana ja mitään vikoja en ole huomannut ja kun pyörässä oli valmiiksi kaikki tarvittavat palikat kiinni, vähemmän kilometrejä kuin vastaavissa sekä huokeampi hinta niin en nähnyt mitään syytä miksi en pyörää ostaisi
smile_org.gif

Noissa voi tulla kyllä yllätyksiä. Omassa oli keulaputket pari milliä vinot, sitä ei huomannut ennenkuin irrotin eturengasta ja ihmettelin miksi etuakselin pituus ei satu ihan kohdalleen ja rupesin pyörittelemään niitä keulaputkia.

Olen itse kaksi pyörää AVK:ta hankkinut ja kunnostanut.
Molemmissa vain muoviosia ja normaaleja vakio varaosia vaihdettu, eli prosentit pysyneet nollilla.
Itse olen kummallakin pyörällä kesän ajanut ja koska olen itselle tehnyt, en ole yrittänyt vippaskonsteja käyttää oman turvallisuuden kustannuksella.
Kun pyörä on pakotettu rekisteröintiä varten mitattaamaa ja jonkin aikaa ajossa korjaajalla itsellä ollut, uskaltaisin sen 2-kilpisenäkin ostaa.  
062802jumpie_prv.gif

Ei muutakuin kauppoja vaan tekemään jos on fiksusti korjattu! Ja hinta mielestäni kuuluu olla ainakin 10% halvempi kuin muut... Itse laittanut avk:lta 5 kotiloa ja 1 pyörän.(hornet) Ja kaikki on tullut itselle käyttöön, ja myynyt sit nimenomaan 2-kilpisenä sopivasti. Jotkut sit taas tilimielessä värkertää nämä mukamas kuntoon...

itsekin ostin reilusti 2-kilpisen mopon eikä ole vielä tullut mitään sanottavaa.
myyjän mukaan kaaduttu kyljelleen, ja muovia uusiksi, eikä otteessa näy prosentteja mistään.
näissäkin 2-kilpikaupoissa maalaisjärki jo näyttää millaisella pidolla/laitolla ollut.

Puusilmä kun olen niin en löydä omasta otteestani missä nuo muutosprosentit ovat.
smile_org.gif
Ensimmäinen kommentti: jos rekisteriotteessa on prosentteja, se ei merkitse automaattisesti 2-kilpisyyttä. Mopoonhan voi vaihtaa erilaisen keulan, suuremman moottorin tai tehdä jotain muuta mielestään kivaa kustomointia. Tällöin mopo tulisi katsastaa ja muutosprosentti tulee otteeseen.

No jos mopo on sitten 2-kilpinen AVK:lta eikä prosentteja ole rekisteriotteessa, niin eipä ole sitten korjauksia tarvinnut tehdä. Olettaisin, että on mennyt suurin piirtein katteiden vaihtamisella. Eli et sinä välttämättä puusilmä ole. Mutten minä sitäkään vannomaan voi mennä
smile_org.gif

Noi prosentithan tulee jos vaihdetaan keulaputkia, moottoria, vaihteistoa, runkoa, pyöriä, keinuhaarukkaa ym. muttei esim katteista.

t. Repa
Kiitoksia, sehän sitten selittää miksei mulla prosentteja näy
smile_org.gif

Katteiden vaihdolla on tässä päästy
tounge.gif

smile_org.gif

smile_org.gif

t. Repa
Kiitoksia, sehän sitten selittää miksei mulla prosentteja näy
smile_org.gif

Katteiden vaihdolla on tässä päästy  
tounge.gif
Ei se välttämättä ole ihan niinkään.

Mä olen pari avk mopoa korjannut ja kaverini yhden ja sen lisäksi olen ostanut yhden mopon jonka joku toinen oli korjannut avk:n lunastamasta. Yhdenkään mopon otteeseen ei merkattu mitään prosentteja vaikka niihin vaihdettiin mm. virtalukkoja, keulaputket, etuvanne, syyläri, kasa vilkkuja, katteita...

AVK mopoihin tarvitsee lähes aina tehdä rungonmitauksen, mutta sekin lappunen on vähän mitä on. Kolmisen vuotta sitten kyselin kolmelta eri konttorilta millainen se lappu tulee olla ja kuka sen saa myöntää. Sain vastaukseksi ympäripyöreätä selittelyä, ettei mitään virallisten mittaajan titteliä ole kenellekkään. Kuulemma paikallisen mopokorjaamon kirjoittama lappu kelpaa hyvin.

Paikallisen mopokorjaamon hepun mukaan mopoihin ei ole olemassa mitään virallisia mittoja tai mittapisteitä samalla tapaa kuin autoihin. Sitten hän mittasi etu ja takarenkaan kulkevan samassa linjassa ja kirjoitti sen lappuselle, joka kelpasi konttorille.

Kaksikilpinen ei tarkoita että pyörä olisi kaadettu! Itsellä on jo toiset kilvet pyörässä kun edelliset tuppuivat, otin uudet koska kahden viikon odottelu ei ollut hyvä asua keskessä elokuuta 2008.

Kaksikilpinen ei tarkoita että pyörä olisi kaadettu! Itsellä on jo toiset kilvet pyörässä kun edelliset tuppuivat, otin uudet koska kahden viikon odottelu ei ollut hyvä asua keskessä elokuuta 2008.
Aivan. Ja jos kilvet on vaikka varastettu, niin suositteleevatkin ottamaan uusilla tunnuksilla. Akelle soittamalla saa udeltua tarkempia historiatietoja jos on esim. epäselvää miksi pyörä on 2-kilpinen.

AVK mopoihin tarvitsee lähes aina tehdä rungonmitauksen, mutta sekin lappunen on vähän mitä on. Kolmisen vuotta sitten kyselin kolmelta eri konttorilta millainen se lappu tulee olla ja kuka sen saa myöntää. Sain vastaukseksi ympäripyöreätä selittelyä, ettei mitään virallisten mittaajan titteliä ole kenellekkään. Kuulemma paikallisen mopokorjaamon kirjoittama lappu kelpaa hyvin.

Paikallisen mopokorjaamon hepun mukaan mopoihin ei ole olemassa mitään virallisia mittoja tai mittapisteitä samalla tapaa kuin autoihin. Sitten hän mittasi etu ja takarenkaan kulkevan samassa linjassa ja kirjoitti sen lappuselle, joka kelpasi konttorille.

Pirkkalassa sijaitseva liike, joka tekee virallsia mittauksia Saksalaisella laittestolla kertoi, että systeemissä tuhansien pyörien mittat ja toleranssit, eli ei tuo ainakaan kunnon liikkeessä ole mitään arpapeliä.

Eihän se mittaus tietenkään kaikkea paljasta, mutta se on sanan mukaisesti rungon mittaus. Sillä selviää muutama ongelma:
1. Onko runko painunut kasaan edestäpäin, esim. nokkakolarissa.
2. Onko ohjausakselin kulma muuttunut, vääntynyt ulos- tai sisäänpäin.
3. Onko runko kiero, eli esim, ohjausakseli vääntynyt vasemmalle tai oikealle.

Näillä parametreillä suurin osa rungon ongelmista selviää ja lisäksi lisälaitteella mitattiin takahaarukan suoruus runkoon nähden.

Kaikista näistä tuloksista mittauslaitteisto printtaa pari sivua kuvia ja mittoja, joiden perusteella katsatusviramainen voi todeta tilanteen helposti.

Tämä on minusta vastuullista ja muutenkin hyvää toimintaa.
bowdown.gif

Pirkkalassa sijaitseva liike, joka tekee virallsia mittauksia Saksalaisella laittestolla kertoi, että systeemissä tuhansien pyörien mittat ja toleranssit, eli ei tuo ainakaan kunnon liikkeessä ole mitään arpapeliä.

Eihän se mittaus tietenkään kaikkea paljasta, mutta se on sanan mukaisesti rungon mittaus. Sillä selviää muutama ongelma:
1. Onko runko painunut kasaan edestäpäin, esim. nokkakolarissa.
2. Onko ohjausakselin kulma muuttunut, vääntynyt ulos- tai sisäänpäin.
3. Onko runko kiero, eli esim, ohjausakseli vääntynyt vasemmalle tai oikealle.

Näillä parametreillä suurin osa rungon ongelmista selviää ja lisäksi lisälaitteella mitattiin takahaarukan suoruus runkoon nähden.

Kaikista näistä tuloksista mittauslaitteisto printtaa pari sivua kuvia ja mittoja, joiden perusteella katsatusviramainen voi todeta tilanteen helposti.

Tämä on minusta vastuullista ja muutenkin hyvää toimintaa.
bowdown.gif
Kuulostaa hienolta systeemiltä.

Silloin kun itse asiaa tiedustelin niin esimerkiksi kawasakiin ei ollut kuulemma saatavilla tuollaisia mittoja. Voi olla hyvinkin mahdollista, että se pirkkalan firma on saanut mittapenkin mukana saksasta ison tietokannan eri mopojen tietoja, joista jotkut suomalaisten maahantuojien huoltoheput eivät välttämättä tiedä mitään.

Back