• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

1,54 Promillea puhaltanut selvisi tuomiotta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Systeri
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Rattijuoppodesta tuomiolla ollut hyvinkääläinen mies vapautettiin kaikista syytteistä, vaikka oikeudella oli näyttö hänen puhaltamastaan törkeän rajan ylittäneestä promillelukemasta.

Vapauttavaa tuomiota perusteltiin "vahingossa ajamisella".
Tapaus sattui vapunaattona Hyvinkään Usminkadulla. Joukko ystävyksiä juhli ja alkoholia kului reilusti.

Eräs seurueen jäsenistä oli tullut moottoripyörällä paikalle. Jutun syytetty, 26-v hyvinkääläismies meni myöhemmin istumaan moottoripyörän päälle ja pyörän omistaja starttasi sen käyntiin.

Syytetyltä karkasi kirjaimellisesti mopo käsistä eli hän kaasutteli sitä kunnes pyörä lähti liikkeelle. Mentyään 20 metriä yllättynyt ajaja suistui pyörineen katuun. Hänellä ei ollut kypärää päässä. Moottoripyörä vaurioitui kaatumiskolarissa. Sivullinen soitti poliisit paikalle ja hyvinkääläismies puhalsi tarkkuusalkometrillä. Viralliseksi lukemaksi vahvistettiin 1,54 promillea.

Asiaa käsiteltiin Hyvinkään käräjäoikeudessa keskiviikkona. Rutiiniluontoiseksi katsottuun asiaan ei edes pyydetty asianosaista tai todistajia paikalle. 26-vuotias hyvinkääläinen kuitenkin saapui itse istuntoon antamaan selvityksensä.

Syyttäjä Jorma Muston mukaan hän oli jo aikaisemmin myöntänyt syyllisyytensä, joten ajateltiin ettei todistajia tarvita. Nyt syytetty kertoi, ettei muistanut asian kaikkia yksityiskohtia, mutta tähdensi, ettei hänellä ollut ollut tarkoitus ajaa. Mies kertoi samalla oikeudelle jo korvanneensa moottoripyörälle aiheutuneet vahingot.

Tämän perusteella oikeus vapautti hänet syytteistä. Syyttäjä oli hakenut tapauksesta sakkorangaistusta. Jorma Muston mukaan näin pienestä asiasta ei kannata valittaa, sillä tuomioistuimet ovat ruuhkaisia muutenkin. -Sitäpaitsi päätös saattaisi jäädä toisessakin oikeusasteessa ennalleen, hän miettii.

Tuomarina toiminut Risto Kollin kertoi kolmijäsenisen lautakunnan päätöksen olleen yksimielinen.
-Syytetty ei muistanut tapauksesta kuin pätkiä eikä hänellä ollut aavistusta miten vaihde oli luiskahtanut päälle. Hän kertoi vain istahtaneensa pyörän päälle eikä tarkoitus ollut lähteä ajelemaan. Tuomarin mukaan tilanteen kokonaiskuva jäi epäselväksi eikä syyttäjä ollut kutsunut todistajia asioita vahvistamaan.
-Katsoimme, että on mahdollista, että vaihde voi mennä itsestään päälle. Myös ajelu oli lyhyt, vain parikymmentä metriä. Oikeus katsoi, ettei myöskään kypärättömyydestä voitu sakottaa, koska asianosainen "ei tavallaan ollut lähdössä ajelemaan".

Aamuposti 21.6.2006

062802jumpie_prv.gif
Vahingossa vahingossa
033102bebe_1_prv.gif

Ei mullakaan eilen ollut tarkoitus lähteä mihinkään, istuin vaan autossa ja kas, Tampereella oltiin yhtäkkiä. Se oli vahingossa kai lähteny auto sinne. Kaikkia liikennesääntöjä en kerennyt kai rikkoa, mutta valtaosaa kyl. Vapriikin eessä olin parkissa, en maksanu parkkimaksuakan.
biggrin.gif

Jos jollain rattijuopolla matka katkeaa alle 20 metrin, niin kannattaa varmaan vedota juuri tuohon että vaihde vaan lipsahti päälle, en yrittänyt ajaa.
biggrin.gif

Ei mullakaan eilen ollut tarkoitus lähteä mihinkään, istuin vaan autossa ja kas, Tampereella oltiin yhtäkkiä. Se oli vahingossa kai lähteny auto sinne. Kaikkia liikennesääntöjä en kerennyt kai rikkoa, mutta valtaosaa kyl. Vapriikin eessä olin parkissa, en maksanu parkkimaksuakan.
biggrin.gif
Aloittelija. Mä menin kännissä talliin tupakille, siis Pelkiassa, ja heräsin Malmösta. Siitä suivaantuneena vedin mellanölperskännit ja kas, joku seireeni houkutteli mopon Ruotsinlaivalle ja sieltä se karkas Saimaan rantamaille. Ja minä kun en edes osaa ajaa sitä.

Säähän voit vielä yrittää vahinkossa laittaa pyörän kärryyn ja ihan yhtä vahinkossa ajaa yhdistelmän juurooppaan, kunhan muistat pysyä kännissä
tounge.gif

033102ass_1_prv.gif
033102ass_1_prv.gif
033102ass_1_prv.gif
033102ass_1_prv.gif
033102ass_1_prv.gif
tuomarille ja syytetylle tasapuolisesti
baaa.gif

Mielestäni jos tapahtunut on kertomuksen mukainen,niin päätöshän on oikeudenmukainen.
Eikös noissa rikosasioissa pidä olla jonkinmoinen tarkoituksellisuus tai ainakin tietoisuus siitä ,että kuljetaan lain väärällä puolella päästäksesi tuomituksi.

Mielestäni jos tapahtunut on kertomuksen mukainen,niin päätöshän on oikeudenmukainen.
Eikös noissa rikosasioissa pidä olla jonkinmoinen tarkoituksellisuus tai ainakin tietoisuus siitä ,että kuljetaan lain väärällä puolella päästäksesi tuomituksi.
Vahingossa kaveri kiipeää pyörän päälle ja vahingossa menee vaihde päälle kun toinen on pyörän käynnistänyt? Hah hah haaaaaaaa.

033102ass_1_prv.gif
033102ass_1_prv.gif
033102ass_1_prv.gif
033102ass_1_prv.gif
033102ass_1_prv.gif
kaikille kännissä ajaville, ja dumareille jotka tollasilla perusteilla kavereita vapauttaa! Aivan bullshit-tarinaa koko juttu!

Elikkä tuon perusteella multa aina lipeää kytkinkäsi, eikä täten ollut tarkoitus keulia!

Noh, mikäs siinä sitten...
biggrin.gif

biggrin.gif
Aloittelija. Mä menin kännissä talliin tupakille, siis Pelkiassa, ja heräsin Malmösta. Siitä suivaantuneena vedin mellanölperskännit ja kas, joku seireeni houkutteli mopon Ruotsinlaivalle ja sieltä se karkas Saimaan rantamaille. Ja minä kun en edes osaa ajaa sitä.
No tottakai, ei mitää aietta ruveta lopetteleen vielä...
biggrin.gif

Jostai kumman syystä päädyin taas tänne kotia, mutta aivan yhtä todennäköistä olisi se että olisin päätynyt tänne:

Jasu002.jpg

Ehkä olisin näyttänyt jonkin ajan päästä tältä...

Eikö ajoneuvon luovuttaminen humaltuneelle ole rikos ? Saiko tämä pyörän käynnistäjä/luovuttaja sanktiota ? ??
omg.gif

Ihan oikein!! Tuskinpa sillä kaverilla oli tarkoitusta ajaa, kerran toinen käynnisti pyörän. Ihmetystä herättää miten se vaihde yht'äkkiä menee silmään pyörää kaasuttaessa. Käynnistäjälle sakot toki kuuluisi
033102beer_1_prv.gif

Musta tulee hyvinkääläinen!!!Selviää ylinopeudesta sanomalla"Ei ollu tarkotus".Vai koskeeko toi tuomiotta jättäminen pelkästään kännisiä?SUOMALAISTA OIKEUSKÄYTÄNTÖÄ PARHAIMMILLAAN :hanuria:Hyvä Suomi!!!

Onhan tuon matkan vahingossa ajaminen ihan mahdollista.
Voihan sitä humalainen pyörän päällä horjuen nykäistä vaihteen päälle vaikkapa lahkeellaan. Jos peli on hyvinkin väännökäs, niin liikkeelle lähtee.

Kyllä mä muistan kun ekan kerran pentuna viritettyä mopoa (50cc) kokeilin... Lapasesta lähti, heti kun tehopiikki tuli peliin, se oli sen verran kova, että ranne venyi suoraksi ja kohta nurin ...Joo ja tämä tapahtui selvinpäin.

Mitäpä se tarkoittaa jollain tonnisella kyykyllä. Vaihde vahingossa päälle, kiekat hyppää ja kaveri yrittää epätoivoisesti pitää kiinni. 20 metriä on silloin lyhyt matka, loivaa kaartoa ja kyntämään.

Jaa oliko omistajan järkevää laittaa peliä käyntiin?
Ei varmaankaan, mutta mikäpäs päällä istujan on hienompaa kuin kaasutella iloisia saudeja putkesta. Virta päälle ja kone käyntiin, Yoshimura murisee... Ylpeä omistaja vieressä kuuntelee kehuja ja oman kehon sisällä fiilis kohoaa taivaisiin.
Ja vahinko tapahtuu. On tuo mahdollista.

Ja jos jollain ei edes sisäisesti tule mukavaa tunnetta, kun muut kehuvat pyörääsi, niin hmm... Olet outo.

Aihetta sivuten: Onkos vielä semmonen laki, että jos istuu kännissä autossa ja on virrat päällä ja poliisi tulee puhalluttamaan, niin saa syytteen rattijuopumuksesta? Eihän siinä väliä kuka ne virrat on laittanu päälle..
Ja tässä sama juttu...äijä istuu kännissä mopossa ja joku pistäny käyntiin... niin no joo, ei ollu todistajia oikeudessa ja toisaalta kävikö mopo vielä poliisin saapuessa paikalle
omg.gif

Käynnistäjälle ne sakot kuuluis toki (kuten suurii jo toteski)

"Mä vaan vahingossa humalassa nakkikiskalla tuikkasin kaveria puukolla kylkeen, ei mulla ollut tarkoitus tehdä yhtään mitään"  
biggrin.gif

Menisiköhän läpi käräjillä ja jäisikö tuomio tulematta?

Back