• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

07 650 Husabergin kaasuttimen säädöt

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja joeduke
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Hei,

minulla on uusi pakasta repäisty 650, josta on poistettu kuristukset ja laitettu mukana tulleet neulat ja suuttimet:

Neula OBEKR 2 ylhäältä
Tyhjäkäyntisuutin 40
Pääsuutin 160
Seosruuvi 2 kierrosta auki

Käynnistyy hyvin ja voimaa löytyy, mutta avattaessa kaasu nopeasti tyhjäkäynniltä pyörä sammuu kuin seinään noin joka viides kerta.

Onko kenelläkään ehdotusta, mitä kannattaisi ensimmäiseksi kokeilla säätöjen suhteen?

Kaverin 505 SX tekee samaa, kyse on lähinnä kiihdytyspumpun antamasta soppa annoksesta joka ei jaksa tyhjäkäyntikierroksilla enää syttyä... pelin saa ajossakin pienillä kierroksilla helposti sammumaan jos "lypsää" kaasua...
Eli ei huolta mielestäni jos peli muuten kukkuu kivasti, kiekkoja lisää niin ongelma häviää!

Kiitti vastauksesta - mutta en luovuta ihan näin helpolla, pakkohan tuo pyörä on saada toimimaan ilman sammumisia pelkkää kaasua heiluttelemalla.

Hei,

minulla on uusi pakasta repäisty 650, josta on poistettu kuristukset ja laitettu mukana tulleet neulat ja suuttimet:

Neula OBEKR 2 ylhäältä
Tyhjäkäyntisuutin 40
Pääsuutin 160
Seosruuvi 2 kierrosta auki

Käynnistyy hyvin ja voimaa löytyy, mutta avattaessa kaasu nopeasti tyhjäkäynniltä pyörä sammuu kuin seinään noin joka viides kerta.

Onko kenelläkään ehdotusta, mitä kannattaisi ensimmäiseksi kokeilla säätöjen suhteen?
Olisko tyhjäkäyntipiiriä rikkaammalle, ja pikkasen tyhjäkäyntiä ylöspäin?

KTM 525 EXC ja 450 SMR 07:ssa olen laittanut kumilenkin kiihdytyspumpun akselille niin vastaa nopeammin kaasuun. Kumilenkit tulivat JD-jetting kitin mukana. Suosittelen, neulat tekevät eron KTM:n omiin. Kahdet neulat, talvi- ja kesä.

Tämmösellä setillä mennään nyt. putki vakio viellä.
main jet 160
jet needle OBDVT ( nyt kokeillussa OBDTP )
idling jet 40
main air jet 185
idle air jet 100

Toimii hienosti mutta jotenkin potkuja ehkä uupuu? tai sitten niihin on tottunut.
biggrin.gif

Kiitokset kaikille vastanneille tähän asti! Olen tilaillut osia kaasuttimeen ja aikomuksena on kokeilla ainakin seuraavat asiat:

1) Tyhjäkäynti-ilmasuutin (100) on vakiona liian iso 40:selle tyhjäkäyntisuuttimelle, eli se laihentaa seosta erityisesti siirryttäessä neulan alueelle 1/8 kaasulla, missä minun peli sammuu. Tilasin säädettävän ilmasuuttimen, jolla saan sen helposti oikeaksi.

2) Husabergin kiihdytyspumpussa ei ole leak-jettiä, eli se pumppaa aika reilusti bensaa. Yhden teorian mukaan tämä voisi sammuttaa liekin kaasu nopeasti avattaessa. Tätä aion testata  R&D:n kiihdytyspumpun kannella, jossa on säädettävä ohivuotosuutin. Samalla teen Keihin BK-modin, eli kiihdytyspumpun ajoituksen säädön, jolla lasken ruiskutusajan yhteen sekuntiin. Pyörä kyllä sammuu ennen tätä yhtä sekuntia, joten siitä se ei ole kiinni. Mutta säästääpähän vähän polttoainetta.

3) Kokeilen luonnollisesti myös täällä esille tullutta isompaa tyhjäkäyntisuutinta. En saa omaa pyörääni sammumaan sulkemalla tyhjäkäyntiseoksen säätöruuvia, ohje, joka monen FCR "säätösivuston" mukaan viittaa jo nyt liian isoon tyhjäkäyntisuuttimeen (40). Eli isompaan vaihtaminen tuntuu väärältä suunnalta, mutta mutta... varsinainen syy voi toki johtua kohdasta 1), eli alkuperäinen ilmasuutin (100) toimii oikein vain noilla isoilla polttoainesuuttimilla ja niihin vaihtaminen korjaa tilanteen, mutta ei varsinaista syytä.

Kokeilen nyt näita ensin ja ilmoittelen sitten tänne. Aivan mahtava peli ajella muuten!

Pientä päivitystä -

kohta 2) tehty: Kiihdytyspumpussa nyt R&D Power Pump kansi jäykemmällä jousella, säädettävällä ohivuodolla sekä tehtynä BK-mod. Kiihdytyspumpun säädöillä ei ollut vaikutusta sammumiseen, oli se sitten käytössä tai ei.

kohta 3) tehty: 50 tyhjäkäyntisuutin (PJ pilot jet) toimii, eli pyörä ei enää sammu läheskään niin helpolla! Kiitoksia romukasalle, en olisi itse näin ísoa tullut kokeilleeksi. Nyt ainakin tiedän, että sammuminen johtui liian laihasta seoksesta.

En ole vielä saanut säädettävää tyhjäkäynnin ilmasuutinta (PAJ pilot air jet), eli sen vaikutus seoksen rikastamiseen on vielä kokeilematta.

Back