Sivu: 2 / 3:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 123 ViimeinenViimeinen
Tulokset 31:stä 60:een 62:sta
  1. #31
    90km/h vauhdista kaatumisessakin tuli neljään eri kohtaa kypärässä enemmän tai vähemmän iskua ja syvääkin hankaumajälkeä asfaltilla pyöriessä, uskon että tämä HJC kuitukypärä olisi ihan kohtuu turvallinen samanlaiseen kolarointiin vieläkin, vaihdoin toki uuteen kypärään ja tietystikin meni jokseenkin ikävän näköiseen kuntoon potta myös. Paljonhan nämä kuoret kestävät tänä päivänä, mutta sisuksen iskunvaimennusmateriaalien painumista ei päältä näe. Mutta jos tyhjä kypärä tippuu maahan niin silloin siellä ei ole sisällä massaa joka painaisi iskussa EPS-foamia joten tuskin kypärä kosmeettisia vaurioita enempää saa siipeensä.
    Born to be middle aged.
  2. #32
    Lainaa ismo kirjoitti Katso viesti
    Vuonna 1978 ( vai oliko 1979) kun mulla oli upouusi AGV umpikypärä niin se tippui satulan päältä hiekalle ( Suzukin TS125, ei mikään älyttömän korkea) . Halkesi sivusta 5 cm matkalta. Arvaa vaan vituttiko silloin. Jos kypärässä on halkeama se on käyttökelvoton mutta pienet naarmut yms käytön jäljet ei vaikuta kestävyyteen mitään.
    Mulla oli silloin -76 - 79 paikkeilla metallihohtoinen sininen AGV umpikypärä mallia AGO ja sitä pidettiin lasikuitukypäränä ja "kaikkein parhaana". No, onneksi kypärän kestoa ei tullut testattua.
    FJR -17
  3. #33
    Lainaa lario kirjoitti Katso viesti
    Mie huomasin saman ominaisuuden SchuberthC2:ssa.
    Epäilen salaliittoa...
    Halpuutettu kallis kypärä?

    Varastoon on jäänyt majailemaan 80-luvun Electron kypärä, joka ulkoisesti materiaalien puolesta vaikuttaa muuttumattomalta, sekä 90-luvun Bell ja n vm 2000 Shoei, jotka pientä sisustan nuhraantumista lukuunottamatta kuin uusia. Ei uskalla kuitenkaan käyttää iän takia.
  4. #34
    Kannattaa kokeilla, kun vanhan potan sisukset alkavat hapertua, kypärä menee vaihtoon ja silloin on tilaisuus: Laita kypärä jollekin alustalle, ota Fiskarsin se suurempi kirves ja siitä hamarapuoli. Lyö lujaa, lyö lujaa, lyö lujaa, lyö lujaa kunnes turhaudut. Ainakin avokypärä vain pomppii. Se normaalioloissa pintajännityksen menettämisestä. Toki jos kypärässä on syviä raapaumia, mutta ne eivät tule kypärän tipahtaessa vaikka kädestä asfalttiin.
  5. #35
    Vuosia sitten silloinen kypäräni (Arai Condor) putosi pyörän päältä asfaltille. Kypärä ei tästä vaurioitunut ja oli sen jälkeen käytössä vielä monta vuotta.
  6. #36
    Kypärän pintajännitys on joskus ennen muinoin markkinamiesten keksimä ominaisuus. Pikku kolhuilla ja pudottamisilla ei ole laadukkaassa kypärässä muuta kuin kosmeettista merkitystä kunhan pää ei ole noiden kolhujen sattuessa kypärän sisällä, halvimmissa muovikypärissä kuori voi toki jopa haljeta mutta nykyisin harvoin noissakaan. Mitä kypärän maalaamiseen tulee niin tuo lähinnä koskee muovikuorisia kypäriä, liuottimet kun haurastuttavat mahdollisesti tuota muovikuorta.

    Kypärähän toki vanhenee ja suositeltu kolmesta viiteen vuotta käyttöikää on ihan hyvä vaihtoväli. Muovikypärille tuo kolmisen vuotta ja kuitukypärille viitisen vuotta. Muovikypärien kuori vanhenee ja haurastuu auringon UV-säteilyn vuoksi ja molempien kypärien sisäkuori, se joka oikeasti sen iskun vastaan ottaa ja vaimentaa, painuu kasaan ja haurastuu ihan siitä omasta päästä haihtuvien yhdisteiden vaikutuksesta. Kuitukypärän kuori kestäisi varmaankin helposti sen kymmenisen vuotta oikealla hoidolla. Siinäkin tosin tuon mollikan UV-säteily hiljalleen hajottaa kuituja koossa pitävän epoksin.
    Honda CBR1000RR Fireblade
    Yamaha YZF-R6R (ex)
    Suzuki GSX650F (ex)
    http://mopollasuohon.blogspot.com/
    https://www.youtube.com/@Qassu78
  7. #37
    Pintajännitys on ehkä legendaa, mutta miten on tilanne kuoren lujitemuovin ja sisäosan muoviosien kanssa oikeasti?

    Kovin harva venemies on sitä mieltä, että lujitemuovivene lasikuitu haurastuu olennaisesti 10, 20 tai edes 30 vuodessa. Harva rakennusalan ammattilainenkaan on sitä mieltä, että polystyreenit haurastuvat muutamassa vuodessa. Kummastakin rakennusaineesta on vuosikymmenien kokemus ympäri maailmaa.
    Joidenkin kypärien ohuehko sisätoppaus, käytön määrästä riippuen, saattaa silminnähden kieltämättä painua ja ohentua. Onko kyse silloin ainoastaan mukavuuden huonomisesta vai myös turvallisuuden, voi vain arvata.

    Aika vähissä on ollut asiaa sivuavat puolueettomat testit.
  8. #38
    Lainaa speedheadshot kirjoitti Katso viesti
    On hyvin onnistunut legenda / kusetus yms...

    Varmaan siksi, koska vedotaan samoihin näennäisen turvallisuuden tunteisiin, kuin vakuutuksissakin. Eli, jos et maksa, niin voit mahdollisesti jopa kuolla, mutta jos maksat, niin olet turvassa
    Samaa klusetusta kävi joku vkl myymässä ovelta ovelle kauppiaat, turvapalveluja yrittivät myyd ja lopuksi kysyivät eikö paloturvallisuus kiinnosta. Teki mieli kysyä jotta ihan itsekö käyt pistämässä kämpän tuleen kuten mafia teki ennen.
    Seuraavaksi suljettuun porttiin kiinnitetään "Varokaa vihaista koiraa" sekä "Ei kaupustelua" .
  9. #39
    Lainaa Hammurab kirjoitti Katso viesti
    Kypärän pintajännitys on joskus ennen muinoin markkinamiesten keksimä ominaisuus. Pikku kolhuilla ja pudottamisilla ei ole laadukkaassa kypärässä muuta kuin kosmeettista merkitystä kunhan pää ei ole noiden kolhujen sattuessa kypärän sisällä, halvimmissa muovikypärissä kuori voi toki jopa haljeta mutta nykyisin harvoin noissakaan. Mitä kypärän maalaamiseen tulee niin tuo lähinnä koskee muovikuorisia kypäriä, liuottimet kun haurastuttavat mahdollisesti tuota muovikuorta.

    Kypärähän toki vanhenee ja suositeltu kolmesta viiteen vuotta käyttöikää on ihan hyvä vaihtoväli. Muovikypärille tuo kolmisen vuotta ja kuitukypärille viitisen vuotta. Muovikypärien kuori vanhenee ja haurastuu auringon UV-säteilyn vuoksi ja molempien kypärien sisäkuori, se joka oikeasti sen iskun vastaan ottaa ja vaimentaa, painuu kasaan ja haurastuu ihan siitä omasta päästä haihtuvien yhdisteiden vaikutuksesta. Kuitukypärän kuori kestäisi varmaankin helposti sen kymmenisen vuotta oikealla hoidolla. Siinäkin tosin tuon mollikan UV-säteily hiljalleen hajottaa kuituja koossa pitävän epoksin.



    Tekoäly antoi hieman enemmän käytyöikää.

    Lasikuidusta tehdyn moottoripyöräkypärän suositeltu käyttöikä on yleensä noin 5–7 vuotta. Käyttöiän aikana kypärän rakenteet, kuten lasikuitukuori ja sisävuori, voivat heikentyä altistuessaan esimerkiksi UV-säteilylle, kosteudelle ja lämpötilan vaihteluille. Kypärän käyttöikä voi lyhentyä, jos se altistuu iskuille tai kovalle käytölle.
    Oikeastaan vasta autokeitailla ja kokoontumisajoissa tajuaa, miten ruma kansa olemme...
  10. #40
    Lasikuituvenekin pitää uusia 5v välein, jos se altistuu auringolle saatika kosteudelle tai lämpötilan vaihtelulle. Samoin tuulivoimalan lavat. Eli pidä vene tasaisessa lämpötilassa kosteudelta ja valolta suojattuna.

    Tuo tekoäly ainoastaan etsii netistä artikkeleita ja tekee niistä kielimallin avulla järkevän kuuloisia lauseita. Käynyt lukemassa jonkin kypärävalmistajan sivut.
    Triumph Bonneville Bobber Black -18
    KTM 690 Enduro R -15
    Vespa GTS 300 SuperSport -21
  11. #41
    Osa noista kypärälegendoista on varmaan sieltä moottoripyöräilyn villeitä vuosilta eli 70-luvun alkupuolelta kun kypärien laadussakin oli vielä aika isoja eroja ja halvat kypärät oli vaan vähän parempia suojaamaan nuppia kuin pipo.
    Nykyään halvempienkin kypärien materiaalit on paljon laadukkaampia ja paremmin tehtäväänsä sopivia.
    Muistan kyllä että kaverin polykarbonaattikypärä halkesi kun se putosi pyörän tangosta betoniselle autotallin lattialle, tällaisista asisoista ne jutut on alkujaan lähtöisin.
  12. #42
    Lainaa B12 kirjoitti Katso viesti
    Lasikuituvenekin pitää uusia 5v välein, jos se altistuu auringolle saatika kosteudelle tai lämpötilan vaihtelulle. Samoin tuulivoimalan lavat. Eli pidä vene tasaisessa lämpötilassa kosteudelta ja valolta suojattuna.

    Tuo tekoäly ainoastaan etsii netistä artikkeleita ja tekee niistä kielimallin avulla järkevän kuuloisia lauseita. Käynyt lukemassa jonkin kypärävalmistajan sivut.

    Lasikuidusta valmistetun moottoripyöräkypärän suositeltu käyttöikä on yleensä 5–7 vuotta, riippuen sen käytöstä ja altistumisolosuhteista. Tämä arvio perustuu esimerkiksi Snell Memorial Foundationin suosituksiin, joiden mukaan kypärä tulisi vaihtaa viiden vuoden jälkeen. Kypärän käyttöikää voivat lyhentää altistuminen auringonvalolle, hielle, sääolosuhteille sekä iskuille, vaikka vauriot eivät olisikaan näkyviä【11†source】【12†source】.Jos kypärä on ollut osallisena onnettomuudessa, se tulee vaihtaa välittömästi, iästä riippumatta, koska sen suojauskyky saattaa olla heikentynyt. Kypärän käyttöikää voi pidentää oikealla hoidolla, kuten puhdistamalla ja säilyttämällä se oikein【12†source】.
    Oikeastaan vasta autokeitailla ja kokoontumisajoissa tajuaa, miten ruma kansa olemme...
  13. #43
    Onkohan noiden ammatikseen rinkulla kiertävien kypärissä joku eri jännitte
    kun joskus kisoja katsellessa näkee että kyppärä sekä kuski kyntää turvasantaa/asvaltia sitten
    kuski köpii pystyyn nostaa kulkupelinsä pystyyn ja rinkulan henkilö kunta työntää uudellen matkkaan,
    usein ajelevat sitten vielä monta kierosta,
    eikö siitä tule hylky jos turva varusteet on puuteliset
    2013Halli 5x1Maili2016Lappenranta K 3X1Maili
    2013Joensuu 2X1Maili
    2013Lappenranta S7X1Maili
    2014Lappenranta S 6X1Maili
    2015Halli6X1Maili
    2015Lappenranta K 17X1Maili
    2015Kauhava17X1Maili
    2015Räyskälä27X1/4Maili
    2015Lappenranta S 3X1Maili
  14. #44
    Lainaa 1340R86 kirjoitti Katso viesti
    Onkohan noiden ammatikseen rinkulla kiertävien kypärissä joku eri jännitte
    kun joskus kisoja katsellessa näkee että kyppärä sekä kuski kyntää turvasantaa/asvaltia sitten
    kuski köpii pystyyn nostaa kulkupelinsä pystyyn ja rinkulan henkilö kunta työntää uudellen matkkaan,
    usein ajelevat sitten vielä monta kierosta,
    eikö siitä tule hylky jos turva varusteet on puuteliset
    MotoGp-kisoissa on on aloitettava jokainen kisaviikonloppu uudella kypärällä, näin kertoi Sacshenringillä takavuosina suomalainen sivaripari kun sivarit ajoi samoissa kisoissa. Tuli kuulemma kalliiksi kun sponsoreita ei liikaa ollut. Kyllähän kisan saa ajaa loppuun mutta kyllä ne esim. treeneissä kaatumisen jälkeen näyttää vaihtavan kypärän uuteen.
  15. #45
    ABS- tai vastaavasta muovista valmistetun kypärän vaihtoväli on kolme vuotta.

    Polykarbonaattikuorisen kypärän vaihtoväli on viisi vuotta.

    Kuitukuorisen kypärän vaihtoväli on seitsemän vuotta.

    Noin ainakin pitkälti kaikkien valmistajien mielestä.


    Kypärässä ei ole mitään pintajännitystä. Kypärän kuori ABS- ja polykarbonaatin tapauksessa vanhenee auringossa, kuitukuori itsessään on ilman vahinkoja lähes ikuinen. Kuitukuorisessa kypärässä EPS-vuori, eli se iskua vaimentava styroksin kaltainen 'hattu' sisävuoren ja kuoren välissä kuitenkin vanhenee ja siitä tuo vaihtoväli.

    Mikäli kypärän pudottaa sen ollessa tyhjä (ei päätä tai jalkapalloa sisällä) eikä siihen tule 1) halkeamaa tai 2) kuituun asti menevää vekkiä voi sen käyttöä ihan hyvin mielin jatkaa. Mikäli kypärässä on pää sisällä sen osuessa asvalttiin painuu kuori ja EPS-vuori kasaan kypärän vaimentaessa iskua. Kuori yleisesti ottaen kimpoaa aina takaisin (jossei halkea), mutta EPS-vuori puristuu kasaan kuoren puolelta eikä enää tarjoa samaa iskunvaimennusta kuin mitä ehjällä EPS-vuorella varustettu kypärä.

    Eli kypärä vaihtoon kun;
    Halki
    Vekki maalipinnan läpi
    Kaato (mikäli muistat että kolautit pääsi tai kypärän kuoressa on jälki maakosketuksesta)
    Käyttöikä tulee täyteen
    Tiettyä itsesuojeluvaistoa
  16. #46
    Lasikuituvenekin pitää uusia 5v välein, jos se altistuu auringolle saatika kosteudelle tai lämpötilan vaihtelulle. Samoin tuulivoimalan lavat. Eli pidä vene tasaisessa lämpötilassa kosteudelta ja valolta suojattuna.
    Itseasiassa polyesterhartsilla laminoitu kuituvene tulee suojata epoksilla tms. kosteuseristeellä pohjasta, jotta jatkuva kosteusrasite ei aiheuta ns. lasikuituruttoa joka tuhoaa rakenteen ennen pitkään. Osmoosiin perustuva ilmiö.
    -- Brake later and open the gas earlier --
  17. #47
    Eläkeläinen pupu:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jul 2005
    Kirkkonummi
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa IhQda kirjoitti Katso viesti
    ABS- tai vastaavasta muovista valmistetun kypärän vaihtoväli on kolme vuotta.

    Polykarbonaattikuorisen kypärän vaihtoväli on viisi vuotta.

    Kuitukuorisen kypärän vaihtoväli on seitsemän vuotta.

    Noin ainakin pitkälti kaikkien valmistajien mielestä.
    Onkohan näin?

    Ja ihan siitä riippumatta, ajaako vuodessa jonku 400 km satesssa. Vai ajaako vudessa noin 40 000 km, lähinnä helteillä?
    "Puput on kyllä suloisia, muttei kovin älykkäitä"
  18. #48
    Lainaa pupu kirjoitti Katso viesti
    Onkohan näin?

    Ja ihan siitä riippumatta, ajaako vuodessa jonku 400 km satesssa. Vai ajaako vudessa noin 40 000 km, lähinnä helteillä?

    Tämä on siitä hyvä juttu, että käytännössä voi ihan itse arvioida milloin potta olisi syytä uusiä. Jos tykkää rahasta enemmän, kuin maksimiturvallisuudesta niin käyttää vanhaa pottaa tai sitten toisinpäin. Minun nuoruudessani poliisit kyttäsivät oliko ruukussa se hyväksymiskolmio. Silloinkaan ei tullut ainakaan minulle siitä sakkoja.
    Oikeastaan vasta autokeitailla ja kokoontumisajoissa tajuaa, miten ruma kansa olemme...
  19. #49
    Orgin Keulahahmo JMH:n avatar
    Liittyi Jul 2010
    Eksyneen Kylässä
    MotOrg ry jäsen
    15.9. kysytään, että menikö kypärä entiseksi, kun tippui soralle. Aika pian todettiin, että ei mennyt.

    Paria päivää myöhemmin keskustellaan kusenpolttamista veneistä.

    Näin sen kuuluu mennä. Muuten ei olis foorumia, jolla kysellä

    Paperista saa muuten taiteltua veneenmuotoisen hatun.
    02 Mille R
    Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
    Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
  20. #50
    Lainaa pupu kirjoitti Katso viesti
    Onkohan näin?

    Ja ihan siitä riippumatta, ajaako vuodessa jonku 400 km satesssa. Vai ajaako vudessa noin 40 000 km, lähinnä helteillä?
    Itse olen pitänyt vaihtorajana sitä kun ne sisällä olevat superlonit alkaa purkautua niin että tuohon kiilotetulle päälaella alkaa jäädä "purua" kun kypärän ottaa pois.
    Kymmeniä vuosia sitten vakuutusyhtiö ei korvannut kypärää kolarin yhteydessä jos ei ollut naarmuja.
    FJR -17
  21. #51
    Turkulainen kiintiöpaha ouzi:n avatar
    Hallitus
    Rata & Koulutus
    Liittyi Dec 2007
    Turku
    MotOrg ry jäsen
    On myös hyvä muistaa että noiden kypäröiden "eliniät" on keskimääräisesti turvallisia vuosia
    jotka valmistaja ilmoittaa globaalisti.
    Jokainen voi sitten miettiä omalle kohdalleen että onko se kotomaassa keskiarvollisesti 4-5kk vuodesta käytössä
    oleva kypärä esim. 5 vuoden päästä vanhentunut uv-säteilystä ja ilmansaasteista yhtälailla kuin vaikka Espanjassa 12kk vuodessa käytössä oleva.
    Suzuki TL1000S 1999 Kadulle
    GSXR600 -08 Radalle
    Suzuki DR650 -99 Kaikkialle
  22. #52
    Lainaa JMH kirjoitti Katso viesti
    Paperista saa muuten taiteltua veneenmuotoisen hatun.
    Entäs foliosta?
    GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750

    How far can you travel when you're six feet underground?
  23. #53
    Lainaa ouzi kirjoitti Katso viesti
    On myös hyvä muistaa että noiden kypäröiden "eliniät" on keskimääräisesti turvallisia vuosia
    jotka valmistaja ilmoittaa globaalisti.
    Jokainen voi sitten miettiä omalle kohdalleen että onko se kotomaassa keskiarvollisesti 4-5kk vuodesta käytössä
    oleva kypärä esim. 5 vuoden päästä vanhentunut uv-säteilystä ja ilmansaasteista yhtälailla kuin vaikka Espanjassa 12kk vuodessa käytössä oleva.
    5v on sitten laskettu valmistuspäivämäärästä. Halvalla ostetun ”viime vuoden” mallin käyttöikä on sitten 4v. 2v sitten valmistetun enää 3v. Kypärä ei nuorru siitä, että se seisoo kaupan hyllyssä/varastossa tai vaatekomerossa. Renkaissakin katsotaan paistoleimaa. Kypärässä sama homma.
    Triumph Bonneville Bobber Black -18
    KTM 690 Enduro R -15
    Vespa GTS 300 SuperSport -21
  24. #54
    Kun täällä on epäilty kypärän sisäosan, yleisimmin polystyreenin, huononemista alle 10 vuoden aikavälillä, niin esim machinedesign.com kertoo PS/n vanhenemisesta seuraavaa:

    " What is the lifespan of polystyrene?
    Under normal conditions, polystyrene insulation can effectively perform for decades without significant degradation. The exact lifespan will depend on factors such as the installation quality, environmental conditions, and whether the insulation is exposed to harsh chemicals or physical damage."

    Erikseen on mainittu, että suora uv-säteily on voimakkaimmin kemikaalien lisäksi ( esim asetoni ) PS:ää vanhentavaa.

    Toki, vanheneminen saattaa olla erilaista eri osa-alueilla, mene ja tiedä.

    PS kumin ( renkaat ) vanhenemisprosessi on ihan eri juttu, aivan eri yhdisteistä kysymys.
  25. #55
    Lainaa ts18056 kirjoitti Katso viesti
    Entäs foliosta?
    Saa, ja sit kun ottaa muovisen kepin ja hinkkaa sitä paitaansa sillä voi ohjailla sitä venettä koskematta siihen
    Omituisten Otusten Kerho
    Yamaha GTS 1000 '93
    Cagiva Mito Evo2 4t turbo-projekti '05
    Ex:Bashan BS200-S7 `07 katumönkkäri
    Ex:Benelli Tornado TRE Novecento '06
    Ex:Triumph Daytona 955i DSSA `02 fighter
    Ex:Honda CBR 600F2 '91
  26. #56
    Lainaa vstrom kirjoitti Katso viesti
    Kun täällä on epäilty kypärän sisäosan, yleisimmin polystyreenin, huononemista alle 10 vuoden aikavälillä, niin esim machinedesign.com kertoo PS/n vanhenemisesta seuraavaa:

    " What is the lifespan of polystyrene?
    Under normal conditions, polystyrene insulation can effectively perform for decades without significant degradation. The exact lifespan will depend on factors such as the installation quality, environmental conditions, and whether the insulation is exposed to harsh chemicals or physical damage."

    Erikseen on mainittu, että suora uv-säteily on voimakkaimmin kemikaalien lisäksi ( esim asetoni ) PS:ää vanhentavaa.

    Toki, vanheneminen saattaa olla erilaista eri osa-alueilla, mene ja tiedä.

    PS kumin ( renkaat ) vanhenemisprosessi on ihan eri juttu, aivan eri yhdisteistä kysymys.
    Niin tässähän puhutaan polystyreenin käyttöiästä eristeenä, ei kypärässä iskua vaimentavana elementtinä. Käyttöiät eri käyttötarkoituksissa ovat aivan eri asioita.
    Honda CBR1000RR Fireblade
    Yamaha YZF-R6R (ex)
    Suzuki GSX650F (ex)
    http://mopollasuohon.blogspot.com/
    https://www.youtube.com/@Qassu78
  27. #57
    Kannattaa varmuuden vuoksi sivellä kypärä Delvacilla. Poistaa pintajännityksen ja liukuu paremmin asfaltilla.
    Street Triple R(old)+F650 GS"Katrin" / 15 exää + 1 r.i.p.
    "Ajelee siellä porukan perällä vaan ja syö siellä patukkaa koko ajan"
  28. #58
    Lainaa Pet_M kirjoitti Katso viesti
    Kannattaa varmuuden vuoksi sivellä kypärä Delvacilla. Poistaa pintajännityksen ja liukuu paremmin asfaltilla.
    Sitä ennen liimaa tissi-tarran kypärän kylkeen.
  29. #59
    Lainaa Hammurab kirjoitti Katso viesti
    Niin tässähän puhutaan polystyreenin käyttöiästä eristeenä, ei kypärässä iskua vaimentavana elementtinä. Käyttöiät eri käyttötarkoituksissa ovat aivan eri asioita.
    Siksi kirjoitin: "Toki, vanheneminen saattaa olla erilaista eri osa-alueilla, mene ja tiedä."

    Tiedätkö sinä erot varmasti vai arveletko?

    Niin tai näin, polystyreeni lähes muuntumattomana eristää lämpöä ja kestää puristusta vuosikymmeniä, mutta miten on iskunkestävyyden laita? En väitä suuntaan tai toiseen, varma tieto puuttuu.

    Ranskan uutisissa sivuttiin ehkä vastaavaa asiaa. Eräs Ranskan suosituimmista särkylääkkeistä ( tekstissä parasetamoli, kuvassa ibuprofeiini ) vanhenee virallisen ilmoituksen mukaan alle parin vuoden, mutta 30 vuotta vanha koe-erä oli laboratoriotestissä täysin uutta vastaavaa. Tosiasiat väistyvät helposti, mikäli haittaavat kaupankäyntiä.
  30.  
  31. #60
    Lainaa vstrom kirjoitti Katso viesti
    Ranskan uutisissa sivuttiin ehkä vastaavaa asiaa. Eräs Ranskan suosituimmista särkylääkkeistä ( tekstissä parasetamoli, kuvassa ibuprofeiini ) vanhenee virallisen ilmoituksen mukaan alle parin vuoden, mutta 30 vuotta vanha koe-erä oli laboratoriotestissä täysin uutta vastaavaa. Tosiasiat väistyvät helposti, mikäli haittaavat kaupankäyntiä.
    Monet lääkkeistä säilyvät helposti yli niiden päiväysten. Kaupankäynnin kanssa sillä ei ole mitään tekemistä vaan lääketurvallisuuden. Lääkkeiden päiväys on päiväys johon asti lääkkeen valmistaja varmuudella lupaa tuotteensa säilyvän silloin kun lääke on säilytetty oikein ja alkuperäisessä pakkauksessaan. Toki joissain lääkkeissä on myös pilaantuvia täyteaineita ja jotkin lääkeyhdisteet vain nyt ovat hieman epävakaita ja niiden vaikutus heikkenee ajan myötä. Kypärien käyttöiän ja kolhujen kestävyyden kanssa tällä nyt tietenkään ei ole mitään tekemistä

    Mitä tulee tuon polystyreenin kestävyyteen niin se on kypärän kohdalla loppujen lopuksi aika heikko. Polystyreenivaahto menettää joustavuutensa ja heikkenee myös rakenteellisesti suhteellisen nopeasti. Lämpöeristeenä esimerkiksi styrox-levynä kuormat ovat staattisia joten ei nuo levyt mihinkään vanhene. Polystyreeniähän käytetään myös muissa muodoissa kuin vaahtona, tuolloin se on melkolailla haurasta tavaraa.
    Honda CBR1000RR Fireblade
    Yamaha YZF-R6R (ex)
    Suzuki GSX650F (ex)
    http://mopollasuohon.blogspot.com/
    https://www.youtube.com/@Qassu78
Sivu: 2 / 3:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 123 ViimeinenViimeinen