90km/h vauhdista kaatumisessakin tuli neljään eri kohtaa kypärässä enemmän tai vähemmän iskua ja syvääkin hankaumajälkeä asfaltilla pyöriessä, uskon että tämä HJC kuitukypärä olisi ihan kohtuu turvallinen samanlaiseen kolarointiin vieläkin, vaihdoin toki uuteen kypärään ja tietystikin meni jokseenkin ikävän näköiseen kuntoon potta myös. Paljonhan nämä kuoret kestävät tänä päivänä, mutta sisuksen iskunvaimennusmateriaalien painumista ei päältä näe. Mutta jos tyhjä kypärä tippuu maahan niin silloin siellä ei ole sisällä massaa joka painaisi iskussa EPS-foamia joten tuskin kypärä kosmeettisia vaurioita enempää saa siipeensä.
Born to be middle aged.
Halpuutettu kallis kypärä?
Varastoon on jäänyt majailemaan 80-luvun Electron kypärä, joka ulkoisesti materiaalien puolesta vaikuttaa muuttumattomalta, sekä 90-luvun Bell ja n vm 2000 Shoei, jotka pientä sisustan nuhraantumista lukuunottamatta kuin uusia. Ei uskalla kuitenkaan käyttää iän takia.
Kannattaa kokeilla, kun vanhan potan sisukset alkavat hapertua, kypärä menee vaihtoon ja silloin on tilaisuus: Laita kypärä jollekin alustalle, ota Fiskarsin se suurempi kirves ja siitä hamarapuoli. Lyö lujaa, lyö lujaa, lyö lujaa, lyö lujaa kunnes turhaudut. Ainakin avokypärä vain pomppii. Se normaalioloissa pintajännityksen menettämisestä. Toki jos kypärässä on syviä raapaumia, mutta ne eivät tule kypärän tipahtaessa vaikka kädestä asfalttiin.
Vuosia sitten silloinen kypäräni (Arai Condor) putosi pyörän päältä asfaltille. Kypärä ei tästä vaurioitunut ja oli sen jälkeen käytössä vielä monta vuotta.
Kypärän pintajännitys on joskus ennen muinoin markkinamiesten keksimä ominaisuus. Pikku kolhuilla ja pudottamisilla ei ole laadukkaassa kypärässä muuta kuin kosmeettista merkitystä kunhan pää ei ole noiden kolhujen sattuessa kypärän sisällä, halvimmissa muovikypärissä kuori voi toki jopa haljeta mutta nykyisin harvoin noissakaan. Mitä kypärän maalaamiseen tulee niin tuo lähinnä koskee muovikuorisia kypäriä, liuottimet kun haurastuttavat mahdollisesti tuota muovikuorta.
Kypärähän toki vanhenee ja suositeltu kolmesta viiteen vuotta käyttöikää on ihan hyvä vaihtoväli. Muovikypärille tuo kolmisen vuotta ja kuitukypärille viitisen vuotta. Muovikypärien kuori vanhenee ja haurastuu auringon UV-säteilyn vuoksi ja molempien kypärien sisäkuori, se joka oikeasti sen iskun vastaan ottaa ja vaimentaa, painuu kasaan ja haurastuu ihan siitä omasta päästä haihtuvien yhdisteiden vaikutuksesta. Kuitukypärän kuori kestäisi varmaankin helposti sen kymmenisen vuotta oikealla hoidolla. Siinäkin tosin tuon mollikan UV-säteily hiljalleen hajottaa kuituja koossa pitävän epoksin.
Honda CBR1000RR Fireblade
Yamaha YZF-R6R (ex)
Suzuki GSX650F (ex)
http://mopollasuohon.blogspot.com/
https://www.youtube.com/@Qassu78
Pintajännitys on ehkä legendaa, mutta miten on tilanne kuoren lujitemuovin ja sisäosan muoviosien kanssa oikeasti?
Kovin harva venemies on sitä mieltä, että lujitemuovivene lasikuitu haurastuu olennaisesti 10, 20 tai edes 30 vuodessa. Harva rakennusalan ammattilainenkaan on sitä mieltä, että polystyreenit haurastuvat muutamassa vuodessa. Kummastakin rakennusaineesta on vuosikymmenien kokemus ympäri maailmaa.
Joidenkin kypärien ohuehko sisätoppaus, käytön määrästä riippuen, saattaa silminnähden kieltämättä painua ja ohentua. Onko kyse silloin ainoastaan mukavuuden huonomisesta vai myös turvallisuuden, voi vain arvata.
Aika vähissä on ollut asiaa sivuavat puolueettomat testit.
Samaa klusetusta kävi joku vkl myymässä ovelta ovelle kauppiaat, turvapalveluja yrittivät myyd ja lopuksi kysyivät eikö paloturvallisuus kiinnosta. Teki mieli kysyä jotta ihan itsekö käyt pistämässä kämpän tuleen kuten mafia teki ennen.
Seuraavaksi suljettuun porttiin kiinnitetään "Varokaa vihaista koiraa" sekä "Ei kaupustelua" .
Tekoäly antoi hieman enemmän käytyöikää.
Lasikuidusta tehdyn moottoripyöräkypärän suositeltu käyttöikä on yleensä noin 5–7 vuotta. Käyttöiän aikana kypärän rakenteet, kuten lasikuitukuori ja sisävuori, voivat heikentyä altistuessaan esimerkiksi UV-säteilylle, kosteudelle ja lämpötilan vaihteluille. Kypärän käyttöikä voi lyhentyä, jos se altistuu iskuille tai kovalle käytölle.
Oikeastaan vasta autokeitailla ja kokoontumisajoissa tajuaa, miten ruma kansa olemme...
Lasikuituvenekin pitää uusia 5v välein, jos se altistuu auringolle saatika kosteudelle tai lämpötilan vaihtelulle. Samoin tuulivoimalan lavat. Eli pidä vene tasaisessa lämpötilassa kosteudelta ja valolta suojattuna.
Tuo tekoäly ainoastaan etsii netistä artikkeleita ja tekee niistä kielimallin avulla järkevän kuuloisia lauseita. Käynyt lukemassa jonkin kypärävalmistajan sivut.
Triumph Bonneville Bobber Black -18
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
Osa noista kypärälegendoista on varmaan sieltä moottoripyöräilyn villeitä vuosilta eli 70-luvun alkupuolelta kun kypärien laadussakin oli vielä aika isoja eroja ja halvat kypärät oli vaan vähän parempia suojaamaan nuppia kuin pipo.
Nykyään halvempienkin kypärien materiaalit on paljon laadukkaampia ja paremmin tehtäväänsä sopivia.
Muistan kyllä että kaverin polykarbonaattikypärä halkesi kun se putosi pyörän tangosta betoniselle autotallin lattialle, tällaisista asisoista ne jutut on alkujaan lähtöisin.
Lasikuidusta valmistetun moottoripyöräkypärän suositeltu käyttöikä on yleensä 5–7 vuotta, riippuen sen käytöstä ja altistumisolosuhteista. Tämä arvio perustuu esimerkiksi Snell Memorial Foundationin suosituksiin, joiden mukaan kypärä tulisi vaihtaa viiden vuoden jälkeen. Kypärän käyttöikää voivat lyhentää altistuminen auringonvalolle, hielle, sääolosuhteille sekä iskuille, vaikka vauriot eivät olisikaan näkyviä【11†source】【12†source】.Jos kypärä on ollut osallisena onnettomuudessa, se tulee vaihtaa välittömästi, iästä riippumatta, koska sen suojauskyky saattaa olla heikentynyt. Kypärän käyttöikää voi pidentää oikealla hoidolla, kuten puhdistamalla ja säilyttämällä se oikein【12†source】.
Oikeastaan vasta autokeitailla ja kokoontumisajoissa tajuaa, miten ruma kansa olemme...
Onkohan noiden ammatikseen rinkulla kiertävien kypärissä joku eri jännitte
kun joskus kisoja katsellessa näkee että kyppärä sekä kuski kyntää turvasantaa/asvaltia sitten
kuski köpii pystyyn nostaa kulkupelinsä pystyyn ja rinkulan henkilö kunta työntää uudellen matkkaan,
usein ajelevat sitten vielä monta kierosta,
eikö siitä tule hylky jos turva varusteet on puuteliset
2013Halli 5x1Maili2016Lappenranta K 3X1Maili
2013Joensuu 2X1Maili
2013Lappenranta S7X1Maili
2014Lappenranta S 6X1Maili
2015Halli6X1Maili
2015Lappenranta K 17X1Maili
2015Kauhava17X1Maili
2015Räyskälä27X1/4Maili
2015Lappenranta S 3X1Maili
MotoGp-kisoissa on on aloitettava jokainen kisaviikonloppu uudella kypärällä, näin kertoi Sacshenringillä takavuosina suomalainen sivaripari kun sivarit ajoi samoissa kisoissa. Tuli kuulemma kalliiksi kun sponsoreita ei liikaa ollut. Kyllähän kisan saa ajaa loppuun mutta kyllä ne esim. treeneissä kaatumisen jälkeen näyttää vaihtavan kypärän uuteen.
ABS- tai vastaavasta muovista valmistetun kypärän vaihtoväli on kolme vuotta.
Polykarbonaattikuorisen kypärän vaihtoväli on viisi vuotta.
Kuitukuorisen kypärän vaihtoväli on seitsemän vuotta.
Noin ainakin pitkälti kaikkien valmistajien mielestä.
Kypärässä ei ole mitään pintajännitystä. Kypärän kuori ABS- ja polykarbonaatin tapauksessa vanhenee auringossa, kuitukuori itsessään on ilman vahinkoja lähes ikuinen. Kuitukuorisessa kypärässä EPS-vuori, eli se iskua vaimentava styroksin kaltainen 'hattu' sisävuoren ja kuoren välissä kuitenkin vanhenee ja siitä tuo vaihtoväli.
Mikäli kypärän pudottaa sen ollessa tyhjä (ei päätä tai jalkapalloa sisällä) eikä siihen tule 1) halkeamaa tai 2) kuituun asti menevää vekkiä voi sen käyttöä ihan hyvin mielin jatkaa. Mikäli kypärässä on pää sisällä sen osuessa asvalttiin painuu kuori ja EPS-vuori kasaan kypärän vaimentaessa iskua. Kuori yleisesti ottaen kimpoaa aina takaisin (jossei halkea), mutta EPS-vuori puristuu kasaan kuoren puolelta eikä enää tarjoa samaa iskunvaimennusta kuin mitä ehjällä EPS-vuorella varustettu kypärä.
Eli kypärä vaihtoon kun;
Halki
Vekki maalipinnan läpi
Kaato (mikäli muistat että kolautit pääsi tai kypärän kuoressa on jälki maakosketuksesta)
Käyttöikä tulee täyteen
Tiettyä itsesuojeluvaistoa
Itseasiassa polyesterhartsilla laminoitu kuituvene tulee suojata epoksilla tms. kosteuseristeellä pohjasta, jotta jatkuva kosteusrasite ei aiheuta ns. lasikuituruttoa joka tuhoaa rakenteen ennen pitkään. Osmoosiin perustuva ilmiö.Lasikuituvenekin pitää uusia 5v välein, jos se altistuu auringolle saatika kosteudelle tai lämpötilan vaihtelulle. Samoin tuulivoimalan lavat. Eli pidä vene tasaisessa lämpötilassa kosteudelta ja valolta suojattuna.
-- Brake later and open the gas earlier --
Tämä on siitä hyvä juttu, että käytännössä voi ihan itse arvioida milloin potta olisi syytä uusiä. Jos tykkää rahasta enemmän, kuin maksimiturvallisuudesta niin käyttää vanhaa pottaa tai sitten toisinpäin. Minun nuoruudessani poliisit kyttäsivät oliko ruukussa se hyväksymiskolmio. Silloinkaan ei tullut ainakaan minulle siitä sakkoja.
Oikeastaan vasta autokeitailla ja kokoontumisajoissa tajuaa, miten ruma kansa olemme...
15.9. kysytään, että menikö kypärä entiseksi, kun tippui soralle. Aika pian todettiin, että ei mennyt.
Paria päivää myöhemmin keskustellaan kusenpolttamista veneistä.
Näin sen kuuluu mennä. Muuten ei olis foorumia, jolla kysellä
Paperista saa muuten taiteltua veneenmuotoisen hatun.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
On myös hyvä muistaa että noiden kypäröiden "eliniät" on keskimääräisesti turvallisia vuosia
jotka valmistaja ilmoittaa globaalisti.
Jokainen voi sitten miettiä omalle kohdalleen että onko se kotomaassa keskiarvollisesti 4-5kk vuodesta käytössä
oleva kypärä esim. 5 vuoden päästä vanhentunut uv-säteilystä ja ilmansaasteista yhtälailla kuin vaikka Espanjassa 12kk vuodessa käytössä oleva.
Suzuki TL1000S 1999 Kadulle
GSXR600 -08 Radalle
Suzuki DR650 -99 Kaikkialle
Triumph Bonneville Bobber Black -18
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
Kun täällä on epäilty kypärän sisäosan, yleisimmin polystyreenin, huononemista alle 10 vuoden aikavälillä, niin esim machinedesign.com kertoo PS/n vanhenemisesta seuraavaa:
" What is the lifespan of polystyrene?
Under normal conditions, polystyrene insulation can effectively perform for decades without significant degradation. The exact lifespan will depend on factors such as the installation quality, environmental conditions, and whether the insulation is exposed to harsh chemicals or physical damage."
Erikseen on mainittu, että suora uv-säteily on voimakkaimmin kemikaalien lisäksi ( esim asetoni ) PS:ää vanhentavaa.
Toki, vanheneminen saattaa olla erilaista eri osa-alueilla, mene ja tiedä.
PS kumin ( renkaat ) vanhenemisprosessi on ihan eri juttu, aivan eri yhdisteistä kysymys.
Omituisten Otusten Kerho
Yamaha GTS 1000 '93
Cagiva Mito Evo2 4t turbo-projekti '05
Ex:Bashan BS200-S7 `07 katumönkkäri
Ex:Benelli Tornado TRE Novecento '06
Ex:Triumph Daytona 955i DSSA `02 fighter
Ex:Honda CBR 600F2 '91
Honda CBR1000RR Fireblade
Yamaha YZF-R6R (ex)
Suzuki GSX650F (ex)
http://mopollasuohon.blogspot.com/
https://www.youtube.com/@Qassu78
Kannattaa varmuuden vuoksi sivellä kypärä Delvacilla. Poistaa pintajännityksen ja liukuu paremmin asfaltilla.
Street Triple R(old)+F650 GS"Katrin" / 15 exää + 1 r.i.p.
"Ajelee siellä porukan perällä vaan ja syö siellä patukkaa koko ajan"
Siksi kirjoitin: "Toki, vanheneminen saattaa olla erilaista eri osa-alueilla, mene ja tiedä."
Tiedätkö sinä erot varmasti vai arveletko?
Niin tai näin, polystyreeni lähes muuntumattomana eristää lämpöä ja kestää puristusta vuosikymmeniä, mutta miten on iskunkestävyyden laita? En väitä suuntaan tai toiseen, varma tieto puuttuu.
Ranskan uutisissa sivuttiin ehkä vastaavaa asiaa. Eräs Ranskan suosituimmista särkylääkkeistä ( tekstissä parasetamoli, kuvassa ibuprofeiini) vanhenee virallisen ilmoituksen mukaan alle parin vuoden, mutta 30 vuotta vanha koe-erä oli laboratoriotestissä täysin uutta vastaavaa. Tosiasiat väistyvät helposti, mikäli haittaavat kaupankäyntiä.
Monet lääkkeistä säilyvät helposti yli niiden päiväysten. Kaupankäynnin kanssa sillä ei ole mitään tekemistä vaan lääketurvallisuuden. Lääkkeiden päiväys on päiväys johon asti lääkkeen valmistaja varmuudella lupaa tuotteensa säilyvän silloin kun lääke on säilytetty oikein ja alkuperäisessä pakkauksessaan. Toki joissain lääkkeissä on myös pilaantuvia täyteaineita ja jotkin lääkeyhdisteet vain nyt ovat hieman epävakaita ja niiden vaikutus heikkenee ajan myötä. Kypärien käyttöiän ja kolhujen kestävyyden kanssa tällä nyt tietenkään ei ole mitään tekemistä
Mitä tulee tuon polystyreenin kestävyyteen niin se on kypärän kohdalla loppujen lopuksi aika heikko. Polystyreenivaahto menettää joustavuutensa ja heikkenee myös rakenteellisesti suhteellisen nopeasti. Lämpöeristeenä esimerkiksi styrox-levynä kuormat ovat staattisia joten ei nuo levyt mihinkään vanhene. Polystyreeniähän käytetään myös muissa muodoissa kuin vaahtona, tuolloin se on melkolailla haurasta tavaraa.
Honda CBR1000RR Fireblade
Yamaha YZF-R6R (ex)
Suzuki GSX650F (ex)
http://mopollasuohon.blogspot.com/
https://www.youtube.com/@Qassu78