^
Totta muutes! Vedetäänpäs vähän sanoja takaisin. Kyseessä taitaa olla semmoinen pehmeä lasku ennen varsinaista rautapersettä.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Samaa minäkin olen ihmetellyt. On kohtuu ikävää ja erittäin riskialtista ajaa ne viimeiset 200km, jos silmät ei enää tahdo pysyä auki ja hoksottimet eivät ole parhaassa vireystilassa.Mitä muuta tuossa idioottiajossa oppii kuin sen, että miksi raskaalla liikenteellä on ajo- ja lepoajat?
-- Brake later and open the gas earlier --
rata-ajossa yksi oppi on se, että kun siellä säikähtää useamman kerran sitä että tulen liian lujaa, tai että tämä menee linja pitkäksi, niin se paniikki vaimentuu. Lopulta se on vain sellainen toteamus pään sisällä, että tää menee leveäksi ja sitten tekee korjausliikkeitä ihan hallitusti. Autotiellä esim oikealle kääntyvissä tuo vie jo vastaantulijoiden kaistalle, mutta leveällä radalla on aikaa ja rataa vielä korjailla.
ja katumutkissa tuntee sen kuinka paljon pystyy vielä kirraamaan enemmän jos on tarvetta.
Lisäksi se tapahtuma ns pitenee. ehkä aivot käy nopeammin tai jotain. mutta säikähdys ei ole vain se hetki että faak menee pitkäksi, vaan se tuntuu pitkältä hetkeltä jossa kerkiää tekemään useita juttuja.
Lisäksi yksi tärkein asia on silmän kehittyminen nopeuksiin. Eli mistä nopeudesta pyörä kääntyy, missä kohtaa pitää jarruttaa jne.
isoissa raskaissa pyörissä on se hyvä, että niillä ei voi mitenkään ajaa väärin. jos et vastaohjaa voimalla, ne ei käänny mihinkään. jollain ketterällä pyörällä voi vähän ajella väärinkin. esim sellaisella monkeyllä voi kallistaa vaikka polvea aukaisemalla sivulle. no uudemmat z900 set ei ole mitenkään raskaita ohjaukseltaan ja pysty ajoasento on siitä hyvä, että hartialukko ei ole niin todennäköinen kuin kyykyllä jossa helposti ajaa hartian ja kyynärpäät lukossa.
mutta harrastuksena tää on hengenvaarallinen, varsinkin alussa. ja ei siitä turvallista tule koskaan. En siksi suosittele harrastuksena tätä kellekkään.
yksi hyvä harjoitus on ajella pelkällä kaasukädellä jossain kentällä, koska yhdellä kädellä ei voi vängätä väärin, pakko ns ohjata oikein.
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Tuohonhan on simppeli lääke. Rata-ajoa jokaiselle pakolliseksi niin kauan että menee kierros vähintään sinne keskiryhmän/nopean välimaastoon vaihteita vaihtamatta ja suorat yhdellä renkaalla ajaen. Sitten vasta myönnetään mp-kortti aplodien saattelemana. Alkaa turhat tieltä suistumiset vähenemään ja ne rautaperseet siinä kaupantekijäisenä. Papatkin siirtyvät neuvomaan halon tekoa ihan eri foorumeille.![]()
Supermoto
4/9 ovat aika rauhallisia, varsinkin tuossa menossa. Ite en laske kinkkiä karusellin oikean ja vasurin välissä mutkaksi.
Kandee vierailla tuolla.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Mutkat ovat tiukkoja. Rata on 2,7 kilsaa. Siitä voi laskeskella, mitä aikaa mikäkin keskinopeus vaatii.
Hitaan- ja keskiryhmän raja on muistaakseni 90 sekuntia Kemoralla. Tekee 108 km/h.
Bensaa kuluu enemmän, joten tankkaustaukoja on enemmän. Ajo kuluttaa enemmän, joten lepiäkin varmaan otettiin enemmän.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.