Tulokset 1:stä 12:een 12:sta
  1. #1
    Talvi tulee - minä en. Talvisäilytyspaikkaa mietiskelen.

    Viime talvi meni autokatoksen päädyssä. Oli turhan ahdasta auton kanssa mutta meni nyt kuitenkin. Jännittävästi joillain ilmoilla kondensoi oikein huolella.

    Tuossa olisi jokunen metri vielä "kondensoimatonta" aluskatetta nurkissa. Mopo katoksen ulkoseinän puolelle, laudasta metri kertaa kaksviiskytä kehikko seinään kiinni, mopo alle, aluskate päälle. Vähän rakoa johonkin sopivaan kohtaan että tuulettuu. Ehkä pressu myös maata vasten estämään kosteuden nousua.

    Ei varmasti vastaa lämmintä tallia mutta mikä menee pieleen ja miksi ?
    Polvi aina maassa - ketjua rasvatessa. Delvacin todistaja. Moto Guzzi Nevada, Ex VZ800, Ex LTD440, Ex GSF1200 (kaadettu), Ex ZRX1100(varastettiin), Ex ER-5
  2. #2
    Muista tsekata syylärinesteen kestävyys
  3. #3
    Lainaa K75 kirjoitti Katso viesti
    Muista tsekata syylärinesteen kestävyys
    Se on kunnossa kyllä. Itse "keittelin" ennen edellistä pakkasessa vietettyä talvea.
    Polvi aina maassa - ketjua rasvatessa. Delvacin todistaja. Moto Guzzi Nevada, Ex VZ800, Ex LTD440, Ex GSF1200 (kaadettu), Ex ZRX1100(varastettiin), Ex ER-5
  4. #4
    Itsellä on tuollainen "kesätalli" jo ties kuinka monetta vuotta ja hyvin on toiminut
    Kuva

    Talveksi mopo pusketaan puolilämpimään talliin, niin pääsee samalla ropaamaan mitä haluaa.
    Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
  5. #5
    Arvelen että kondensoituminen johtuu pääasiassa siitä että kun tulee kylmien jälkeen lämmin ja kostea ilmavirtaus niin jos mopon lämpötila on alle kastepisteen, niin se kastuu. Pakkasella härmistyy, mutta tuskin ne jääkiteet niin haittaa. Kesällä kastepistettä ei yleensä saavuteta, mutta sitten kun käydään nollan tuntumassa tai alle niin tilanne on toinen.

    On käyny mielessä että JOS nyt haluaisi säästää mopon kosteudelta niin kondensoitumisen vois estää siten että laittais pyörän alle pienen lämmittimen (siten että lämpö nousee hupun sisään), ohjaus differentiaalitermostaatilla siten että jos hupun sisällä on kylmempää kuin ulkopuolella niin laittais lämppäriä päälle. Vaan on jäänyt ajatuksen asteelle kun mopo on ollut tallissa.

    Hupun hyvä puoli on, että se suojaa sateen lisäksi myös UV:ltä. Se mokoma haalistaa muoviosat, etenkin punaiset, yllättävän nopeasti. Käytettyjä kun käy katselemassa niin aika monesta on alkujaan punaisista painikkeista väri kadonnut.
    SF 1098S
    MTS V4S Sport
  6. #6
    Veden kondensoitumista ei voi oikein muulla estää, kuin viemällä pyörän tasalämpöiseen talliin. Onneksi talvella veden kondensoituminen on aika vähäistä, koska ilma on silloin melko kuivaa.
    -- Brake later and open the gas earlier --
  7. #7
    Lainaa HiTec kirjoitti Katso viesti
    Itsellä on tuollainen "kesätalli" jo ties kuinka monetta vuotta ja hyvin on toiminut
    Kuva

    Talveksi mopo pusketaan puolilämpimään talliin, niin pääsee samalla ropaamaan mitä haluaa.
    Saranoitu alapäästä ? Siinä on joku varmistus millä "ovi" pysyy auki sillä aikaa kun pukkaa mopedin talliin ? Tuollaisen voisi kyllä askarrella kesäkäyttöönkin. Ei se sateessa seisominen noita laitteita paranna.
    Polvi aina maassa - ketjua rasvatessa. Delvacin todistaja. Moto Guzzi Nevada, Ex VZ800, Ex LTD440, Ex GSF1200 (kaadettu), Ex ZRX1100(varastettiin), Ex ER-5
  8. #8
    Lainaa s151669 kirjoitti Katso viesti
    Saranoitu alapäästä ? Siinä on joku varmistus millä "ovi" pysyy auki sillä aikaa kun pukkaa mopedin talliin ? Tuollaisen voisi kyllä askarrella kesäkäyttöönkin. Ei se sateessa seisominen noita laitteita paranna.
    No joo, "saranat" on vain narun pätkät jotka pitää palikoiden alapäät paikallaan, kyllä se siitä ylös kääntyy kun mopon ajoon haluaa. Yläreunassa on muutama ruuvi ja narulenkki (lenkit näkyy kuvassakin tuolla pressun yläreunassa), joilla tuo katos pysyy "auki". Talveksi rullaan pressun nippuun ja laitan kaikki noi ylälenkit kiinni, niin siellä se pressukin säilyy talven yli melko hyvin. Varsinaisessa käytössä laiskana vain keskimmäinen ylälenkki on käytössä ja pressu roikkuu kaksinkerroin tuossa invahissin kyljessä.
    Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
  9. #9
    Lainaa itl kirjoitti Katso viesti
    Veden kondensoitumista ei voi oikein muulla estää, kuin viemällä pyörän tasalämpöiseen talliin. Onneksi talvella veden kondensoituminen on aika vähäistä, koska ilma on silloin melko kuivaa.
    Pyörän voisi myös tietysti ajaa hermeettisesti suljettuun muovipakettiin ja imaista vielä alipainepumpulla ilmat pois muovien sisältä ennen talvea, niin ei ole kosteutta, mikä kondensoituisi pyörään...
    Honda XL1000V Varadero -99, Honda XL500R -84
  10. #10
    Lainaa yason kirjoitti Katso viesti
    Pyörän voisi myös tietysti ajaa hermeettisesti suljettuun muovipakettiin ja imaista vielä alipainepumpulla ilmat pois muovien sisältä ennen talvea, niin ei ole kosteutta, mikä kondensoituisi pyörään...
    Varmin tapa pitää mikään märkänä on kääriä se muoviin. Vesi pääsee sisään mutta ei pois.
    Polvi aina maassa - ketjua rasvatessa. Delvacin todistaja. Moto Guzzi Nevada, Ex VZ800, Ex LTD440, Ex GSF1200 (kaadettu), Ex ZRX1100(varastettiin), Ex ER-5
  11. #11
    Lainaa s151669 kirjoitti Katso viesti
    Jännittävästi joillain ilmoilla kondensoi oikein huolella.
    Tarkoittaako tämä sitä, että kelin lauhtuessa pyörään härmistyi huurretta?
  12.  
  13. #12
    Lainaa Mikeyx kirjoitti Katso viesti
    Tarkoittaako tämä sitä, että kelin lauhtuessa pyörään härmistyi huurretta?
    Sitäkin. Jostain syystä lämpötilat sahasivat siihen malliin että hetkittäin kuivassa katoksessa oleva pyörä (ja auto) oli vettävaluvan märkä.
    Polvi aina maassa - ketjua rasvatessa. Delvacin todistaja. Moto Guzzi Nevada, Ex VZ800, Ex LTD440, Ex GSF1200 (kaadettu), Ex ZRX1100(varastettiin), Ex ER-5