Olen jonnea opettanut ajamaan periaattella 'Jos stop-merkin jälkeen ei ole pysäytysviivaa, niin ajoneuvo on pysäytettävä sellaiseen kohtaan josta on hyvä näkemä risteävään suuntaan. '. Näin oli asia vuosikymmeniä sitten kun korttia ajoin.
Mutta olenko sittenkin väärässä sellaisessa tilanteessa että stop-merkki onkin ennen pyörätien jatketta? Onko em. tapauksessa stopattava ennen suojatien jatketta, eikä vasta risteyksen parhaalla näköalapaikalla tai valkoisella viivalla?
Tieliikennelakihan hiljattain muuttui ja aloin asiaa epäilemään, mutta ei äkkiseltään kuuklettelulla mitään selvyyttä asiaan tullut, Bingikin oli asiasta eri mieltä kerrasta riippuen jos vähän eri sanoin kysyi samaa asiaa. Asiaan varmaan tulisi selvyys kun kaivaisi Finlexiä, mutta täällä on niin nohevaa porukkaa että joku osannee lonkalta vastata miten on asian laita.
Stoopid is strong in this one.
Aprilia Tuono V4 1100 RR '16
ex: Kawasaki Z900 '18
ex: Yamaha XVS 1100 DragStar '04
Jos on STOP-merkki ennen pyörätien jatketta mutta ei pysäytysviivaa, on pysähdyttävä ennen risteävää pyörätietä.
Jos on STOP-merkki ja pysäytysviiva risteävän pyörätien jälkeen, niin pyöräilijöitä väistetään, mutta pysäytys viivalle.
Näin olen lukenut jostain nettisivulta. Joka voi tietenkin olla väärässä. Sitten toinen asia on se, että näkyykö se aina, että onko sitä viivaa?
EDIT: Toi jälkimmäinen tapa vaikuttaa kyllä aika huuruisten aivojen aikaansaannokselta? Eiköhän siinä pitäisi olla sitten kärkikolmio.
Olet oikeassa ja minä olin oikeassa kun epäilin omaa tietämystäni. Vanhakin koira voi oppia uusia temppuja ja onneksi lopullinen totuus selvisi ennen vesselin inssiajoa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/...2472#gs.4j80lp
Stoopid is strong in this one.
Aprilia Tuono V4 1100 RR '16
ex: Kawasaki Z900 '18
ex: Yamaha XVS 1100 DragStar '04