Jätän ropailutallissa aina kaikki ajoneuvot virrattomiksi. Autoissa se on yleensä aika helppoa, etenkin pikalukituksella varustetuilla akkukengillä, mutta moottoripyörässä akku on penkin alla. Olen etsiskellyt päävirtakytkintä miinusnapaan, joka
- olisi aika kompakti (kätevintä olisi laittaa se runkoon kiinni sellaiseen paikkaan, josta sivukatteen aukosta voisi napsauttaa virrat päälle ja johon ei myöskään vahingossa osu käsi, jalka tai muu irtoelin)
- olisi rakenteeltaan ja kytkennältään luotettava (virta ei saa katketa itsekseen kesken ajon röykytellessä pikkuteitä)
- olisi koteloitu (koska vesi ja kura, enkä halua tehdä katteisiin reikää virtalukko-mallista kytkintä varten)
- pääsulake 30A ja startti siihen päälle, eli mitähän tuommosen tonnisen hondan maakaapelin läpi pahimmillaan menee, 100A?
Onks kellään vinkkejä, mikä olisi hyvä ja toimiva kytkin?
Stormilla on tämmönen akunnapakatkaisin, kukaan kokeillut? https://www.storm-motor.fi/yleisosat...kytkin-akulle/
Honda XL1000V Varadero -99, Honda XL500R -84
Paremman tiedon puutteessa vilkaisisin myös venepuolen tarvikkeita. Etenkin meriolosuhteissa päävirtakytkimelle on käyttöä. Saattavat kyllä olla isoja kooltaan, veneissä kun on enemmän tilaa kuin mopossa.
SF 1098S
MTS V4S Sport
itse etsin mönkijään tuollaista, enpä silloin löydänyt, joten laitoin sitten sellaisen ruuvin jossa on käsipyörä, aika helppo ottaa miinus irti.
moottoripyörissä ollut vaan itselle tarpeeton, eivät juuri pura akkua. mönkijässä sensijaan tarpeellinen kun voi olla kuraa ja mutaa releet täynnä yms ja tuntuu aina purkavan jonkun verran, ettei kannata viikoksi jättää akkua kiinni, jos taas ajelee joka päivä niin kiinni silloin.
akun navat irrottamisesta tuntuu olevan sellainen ilmiö, että se irtonapa tuntuu hapettuvat aika ajoin niin ettei se enää johda sähköä, eli sitä pidää raaputtaa esim puukolla, että taas johtaisi. naksuu vaan startti vaikka akku ok. voi olla myös täysin pimeänä. sama ilmiö kävi myös yhdessä ratapyörässä josta pidin akunkaapelia paljon irti.
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Minulla on ruuvattava katkaisin miinusjohdon välissä. Sijainti istuimen alla ja lähinnä vähän pidempiin seisokkeihin tarkoitettu. On siis johdon välissä, eikä akkkuun kiinnitettynä.
https://www.maceakauppa.fi/tuote/akk...atkaisin-mini/
BMW R 35
BMW R 1100RS
Minulla on tuossa yksi videonpätkä kun RSV Milleä startataan lämpimänä. 80A vilahtaa korkeimmillaan virtamittarissa. Kylmällä varmasti korkeammalle menee mutta melkein sanoisin että varmaan riittää 160A. Jos moisen laittaisin, mittaisin jännitehäviötä tuon yli, siitä sen näkee kuinka paljon se ahdistaa.
Akun CCA-arvosta saa tietty myös osviittaa että kuinka paljon sieltä edes voi saada virtaa.
Viimeksi muokannut: skuikka; 14.04.2023 klo 13:39.
Tässähän on sikäli kytkimelle armollinen tilanne että virrankatkaisukykyä ei paljoa tarvita. Kunhan kestää parin minuutin starttauksen liikaa kuumenematta.
SF 1098S
MTS V4S Sport
Minulla on pyörässä päävirtakytkin ja se toimi viime kesän hyvin, ratakäytössä.
Tuosta linkistä löytyy mallit:
https://www.aliexpress.com/item/1005...331935576816_1
Tilasin 100A ja 200A versiot. 100A versio vaikutti todella lelulta, joten se meni kaverin ajettavaan ruohonleikkuriin. Nuo amppeerit joita kytkimille ilmoitetaan ovat "Kiinalaisia" eli kannattaa ylimitoittaa reilusti. Jos ottaa sellaisen laadukkaan 200A kytkimen niin se on huomattavasti tukevamman oloinen kuin tuo linkissä oleva 200A malli. Minulla vain loppui tila kesken, joten tuo oli isoin joka mahtui.
Edit: Vaikuttaa, että kaikki nuo kytkimet on mitoitettu kestämään vain lyhytaikainen käynnistysvirta.
CBR1000RR - radalle & kadulle