Ainakin vakuutusyhtiö If:llä muutoksen alle, maksulliseksi tulevat moottoripyörät, joissa on voimassa oleva liikennevakuutus.
Vuosimaksuksi tulee 25e, oli se sitten liikennekäytössä, tai poistettu liikennekäytöstä.
Joten, kannattaa sanoa liikennevakuutus irti niistä, joilla et tähän tietoon, (ainkaan heti), ohjastele.
Takaisin saat sen sitten jälleen, ottamalla liikennevakuutuksen uudelleen- that´s it !
Muista vakuutusyhtiöstä en tiedä, mutta toki kannattaa tsekat miten asiat heillä menee.....![]()
Oletko Huurre varma asiasta. If vakuutuksessa on ollut joitakin vuosia tuo 25e jos uuden vakuutuksen laittaa suoraan seisontaan käsittelymaksuna joka hyvitetään kun otat liikenteeseen.
Minulla on tällähetkellä kaksi pitkäaikaisessa seisonnassa ja ensivuoden maksuissa ei näy tuota maksua.
Monesti se on näin. Kannattaa olla tarkkana vakuutusten kanssa.Vakuutusta en ole irtisanonut, kun näyttää laskurilla melkein tuplahinnan uuteen vakuutukseen.
-- Brake later and open the gas earlier --
Jovvvain olen, koska eräs K100RT on ollut liikenteestä poistettuna vuosia, siitä lähtien, kun sen Spanian palmujen alta kotoutin, eikä ole vuosiin tehty mitään muutoksia, niin nyt sitten 1-2 huomasin uuden vakuutuskauden lapusta, että 25e menisi.... No ei mene, koska irtisanoin liikennevakuutuksen.
Outoa? Muistelisin, että aikoinaan liikennevakuutusta EI PYSTYISI irtisanomaan, ei ainakaan ilman kilpien palautusta, vaan nytpä sitten voi.....
Maailma muuttuu, vaan Herran Sana pysyy!
![]()
Kyllä IF:llä oli jo vuonna 2015 tälläinen, otin pojan Hondan myynnin ajaksi nimiini ja liikennevakuutukseen,kun laitoin suoraan liikennekäytöstä poistoon, niin veloitettiin kertamaksuna 25€. Silloin se ei ollut vuosittainen maksu, sitä ei tosin palautettu kun otin myyntipäivänä takaisin liikennekäyttöön.
Edit. Kävin vielä tarkistamassa, niin rekisteröidyssä ajoneuvossa täytyy aina olla vähintään liikennevakuutus, liikennekäytöstä poisto katkaisee vakuutusmaksut. Rekisteristä voi ajoneuvon poistaa vain romutuksen yhteydessä.
Viimeksi muokannut: XJ 900; 22.12.2022 klo 14:52.
turvassa ja kelekka. 50e joku kausimaksu näytti olevan, eilen tuli lasku. en muista miten sisältyy ja vähentyykö tms. joku perusmaksu se oli ja liikennettä päälle 170e.
'07 XX, '09 GSA, '18 Monkey, '91 5900GLX, '19 900ACE Commander, '89 W124, '98 LN170 ja '07 S211
onhan se komia pyörä, mutta kuka sen viittis pestä...
6 x SS1000, 2 x SS1600K ja XXironbutt 2011 (SS1000)
Piti oikein käydä IF:n omilla sivuilla. Mulle on viime kesänä erääntynyt kolmen vuoden koontilasku, joka oli 12,81 €. Uutta laskua ei ole tullut. Vakuutus on päiväkohtainen ja pyörä on suurimman osan aikaa liikennekäytöstä poistettu.
Tuo 25 € tuli maksettavaksi joskus kauan sitten, kun vakuutuksen otin. Minulle kerrottiin, että se hyvitetään sitten vakuutusmaksuista, kun pyörä on liikennekäytössä. Myöhemmin ei enää tuollaista summaa ole laskutettu.
Pitää seurata, jos jotain muuta alkavat veloittaa. Yleensä näistä muutoksista kai pitää ilmoittaa kirjallisesti asiakkaalle.
BMW R 35
BMW R 1100RS
Juuri näin.
Kun ajoneuvo on poistettu tieliikenne käytöstä, niin silloin liikennevakuutus ei ole pakollinen.
Ajoneuvoa ei saa Trafin sivuilla otettua liikennekäyttöön ilman voimassa olevaa liikennevakuutusta, jos joku pelkää, että ajaa vahingossa ilman liikennevakuutusta.
Rekisteristä poisto tarkoittaa nykyään lopullista toimenpidettä ja sen teon jälkeen ko. valmistenumeroa ei saa enää reksiteriin.
Liikennevakuutus on pakollinen. Täältä tarkempaa tietoa:
https://www.traficom.fi/fi/ajankohta...reissa-entista
... remember the times, when sex was safe and bikes were dangerous?
Jos en ihan väärin muista niin If kyllä veloitti tuon 25€ maksun. Se oli siksi, kun siitä kustannettiin Trafille se liikennekäyttöönotto, joka nyt on 6€/kerta ja silloin ennen oli halvempi. Sitä en tiedä meneekö se 25€ maksu enää vai miten se trafin maksu hoidetaan.Kyllä IF:llä oli jo vuonna 2015 tälläinen, otin pojan Hondan myynnin ajaksi nimiini ja liikennevakuutukseen,kun laitoin suoraan liikennekäytöstä poistoon, niin veloitettiin kertamaksuna 25€. Silloin se ei ollut vuosittainen maksu, sitä ei tosin palautettu kun otin myyntipäivänä takaisin liikennekäyttöön.
-- Brake later and open the gas earlier --
Kyllä se minulla on näin mennyt että jos yhtään vakuutuslaskua ei ole ajoneuvosta tarvinnut makassaa niin 25e on veloitettu.
Sitten kun vuoden kahden jälkeen olen ottanut liikenteeseen on 25e hyvitetty laskusta. Kaikki varmaan muuttuu ajan kuluessa.
Tuo hintajuttu. Tunturi mopon vakuutus if: ssä oli viimevuonna 64e ja nyt uudessa laskussa 84e / vuosi, jos lupetan ja otan uuden se on jotain 160e , sanoin k75 nyt 125e ja uusi olisi reilusti enemmän, molemmat seisonnassa ja 0e
"Ostaja voi rekisteröidä ajoneuvon omiin nimiinsä Traficomin tai vakuutusyhtiöiden sähköisessä palvelussa. Vakuutusyhtiön verkkopalvelussa voi samalla hoitaa kuntoon lakisääteisen liikennevakuutuksen. Jos edellisellä omistajalla on ollut liikennevakuutus voimassa, on uudella omistajalla seitsemän vuorokautta aikaa ottaa vakuutus. Muussa tapauksessa vakuutus on otettava heti.
- Jos ostettu ajoneuvo on vakuuttamaton, tulee liikennevakuutus ottaa heti ostopäivänä. Jos vakuutuksen hoitaa kuntoon vasta myöhemmin, määrätään osto- ja vakuutushetken väliseltä ajalta vakuuttamattomuusmaksu, selittää Liikennevakuutuskeskuksen perintäpäällikkö Vesa Korhonen."
... remember the times, when sex was safe and bikes were dangerous?
https://finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2016/20160460#L2P8Traficomin tiedote nyt ei tietenkään voi ottaa kantaa jokaiseen mahdolliseen tapaukseen. Yleensähän toki ajoneuvot myydään niin, että ne ovat myyntihetkellä liikennekäytössä.Liikennevakuutusta ei tarvitse ottaa:
---
9) ajoneuvolle, joka on poistettu liikennekäytöstä eikä ajoneuvoa käytetä liikenteessä;
Italopyöriä + Japsi lälläripyörä
Mie oon vissiin kauhee rikollinen, koska yhdessäkään moottoripyörässä ja mopossa ei ole liikennevakuutusta, koska jokainen on poistettu tieliikennekäytöstä.
Jännä juttu, että vakuutusyhtiöt suostuu liikennevakuutuksen irtisanomiseen, jos se ei olisi laillista.
Njaa. Kaksi pyörää olen ostanut, joista kummassakaan ei ollut vakuutusta.
GT380 Suzuki projektiksi, yhdellä väliluovarilla. myyjä ei ollut koskaan rekisteröinyt nimiinsä saati ottanut vakuutusta, hain pitkänä viikonloppuna ja vakuutuksen otin vasta seuraavana arkipäivänä. Noilta parilta päivältä tuli toi korotettu maksu, myyjälle "vähän" pidemmältä ajalta...
Pojalle NS125, poistunut vuosipoistona rekisteristä maksamattomien vakuutusten takia (ainakin siihen aikaan vakuutusyhtiö ilmoitteli AKEen vakuutuksista, ja kun ei tullut ilmoitusta, poistui rekisteristä). Edellisestä viisastuneena otin ostopäivänä vakuutuksen, minulle ei seurauksia, mutta myyjälle ilmeisesti "vähän" enemmän kuin pyörästä sai rahaa.
GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750
How far can you travel when you're six feet underground?
Pojan mopon kanssa kävi keväällä niin, että ei ollut liikennekäyttöönotosta siirtynyt tieto vakuutusyhtiöön. Huomasin kun katsoin vakuutuslaskusta, että moposta ei ole mennyt mitään ja kuukausi on jo ajettu. Soitin yhtiöön ja laittoivat vakuutuksen aktiiviseksi ja minulle ei tullut mitään lisämaksuja tai seuraamuksia. Ei kuulemma ole kovin harvinaista edes ja kehottivat aina tulostamaan vahvistuksen Traficomin sivuilta, niin ei tule sitten mitään sanomista myöhemminkään.
Tässä vakuutus oli siis ennestään olemassa, mutta ei kuitenkaan voimassa siinä tilassa kuin ajaessa olisi pitänyt olla.
2x HD, 2x Savage
Tämän virhemahdollisuuden välttämiseksi olen tehnyt käyttöönoton aina vakuutusyhtiön (if) oman verkkopalvelun kautta. Se ainakin näennäisesti kertoo prosessin päätteeksi, että tieto välitetty onnistuneesti traficomiin. Muistaakseni myös poiston olen hoitanut tuolta niin ei tarvi kikkailla verkkopankkimaksuilla vaan traficomin veloitus lisätään seuraavaan vakuutusmaksuun.
Tuosta liikennekäytöstä poistosta ja käyttöönotosta vakuutusyhtiön kautta kannattaa ensi selvittää toimenpiteen hinta. Vakuutusyhtiö saattaa ottaa välistä jopa 20€...
Mutta jos minulla olisi ajoneuvo poistettu tieliikennekäytöstä, ja siinä olisi "uinuva" liikennevakuutus. Kun otan ajoneuvon keväällä liikennekäyttöön ja vakuutus ei olisikaan voimassa, niin en kokisi sitä omaksi viaksi.
toki ajoneuvon käyttäjällä / omistajalla on vastuu ja velvollisuus, mutta kyllä sitä vastuuta pitää olla palvelun tarjoajalla, varsinkin kun siitä palvelusta maksetaan.
'07 XX, '09 GSA, '18 Monkey, '91 5900GLX, '19 900ACE Commander, '89 W124, '98 LN170 ja '07 S211
onhan se komia pyörä, mutta kuka sen viittis pestä...
6 x SS1000, 2 x SS1600K ja XXironbutt 2011 (SS1000)
Niin, muutoksista olisi ainakin "hyvien liikemiestapojen mukaisesti" ilmoittaa, ja vieläpä ennakkoon, mutta omani lisämaksun huomasin vasta laskusta.... Että tsiigata kannattaa, paitsi jos osoite on Monacossa....
"Huomenta ja kiitos yhteydenotostasi. Vakuutusehtomme ovat valitettavasti muuttuneet 1.1.2023 alkaen, eli myöskin liikennekäytöstäpoistettujen ajoneuvojen liikennevakuutuksista tulee 25€ minimiveloitus."
No sitten täytyy vain ajaa ahkerammin, jotta tuon maksun edestä tulee vakuutuskuluja. Veikkaan, että jossain vaiheessa IF alkaa pyristellä pois seisonta-ajallisesta liikennevakuutuksesta. Turvassa on myös seisonta-ajallinen vakuutus, mutta hyvitys edellyttää vähintään kuukauden liikennekäytöstä poistoa. Elikä on aika kankea.
BMW R 35
BMW R 1100RS