Tällaista suunnittelevat.
"Auton ajokortilla saattaa pian päästä myös kevytmoottoripyörän sarviin"
https://moottori.fi/liikenne/jutut/a...yoran-sarviin/
BMW R 35
BMW R 1100RS
Kevytmoottoripyörässä on monta positiivista seikkaa, joista yksi on tällä hetkellä laajasti esillä oleva polttoaineen hinta. 125-kuutioinen moottoripyörä kuluttaa sadalla kilometrillä parhaimmillaan alle kaksi litraa bensiiniä.
– Kaksipyöräiset ovat selkeästi ekologisempia kuin autot. Kesäkaudella työmatkailijan kannattaisi vaihtaa moottoripyörään, koska valtaosa istuu henkilöautossaan yksin, toteaa Åberg.
Tuolla työmatkalla kovasti muistuttavat (ja polttoaineen kulutuksella).
Onhan se ekologisempaa, kun autoilija ostaa kevarin, jolla pääsee töihin ja lataushybridi/sähköautoilija sanoisi, että kuluttaapa paljon bensaa...![]()
Meidän perheessä on yksi joka voi ajaa 2,5 litran kulutuksella. Muut joutuu polttaan noin 7 litraa samalle matkalle.
Mitä tuossa artikkelissa tarkoitettiin näyttökokeella, käsittelykoe vai inssi? Eihän se ole enää B-kortilla ajamista jos tarvii kaikenmaailman kokeita suorittaa.
Ready to race
Piikkinen nelitahtiskootteri olisi kyllä hyvä ja helppo matalan kynnyksen työmatkapeli. Tavaratilaakin yleensä on jonkin verran. Ongelma niissä on moottoripyörämiehelle onneton teho, mutta autoilijalle auton korvikkeeksi kohtuumatkalle vallan hyvä. Minusta ihan hyvä idea tuo piikin ajolupa autokortilla. Mopollakin saa hengen itseltään.
Tuo meidän rouvan Vespa oli kyllä positiivinen yllätys. Ihan tyylin vuoksi osti, mutta mahdottoman helppo ja hyvä ajaa ja käytännöllinen. Halpa vakuutus ja taajamassa vie bensaa kolme litraa. Maantiellä kulkee vaivatta sen minkä rajoitukset antavat myötä.
Vois kuvitella että se testi on samanlainen käsittelykoe kuin mopolla tai piikillä.
Triumph Bonneville Bobber Black -18
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
Mutta ihan oikeasti.
kuinka moni A-kortiton B-kortillinen siirtyisi kevarilla ajelemaan työmatkoja ja kuinka ekologista se loppupelissä olisi.
Pitäs osaa se kevari, vakuutukset, huollot, renkaat jne ja sitten sillä ei saisi ajaa huviajoa, koska jokainen poltettu huviajobensalitra vähentää ekologisuutta.
No mutta elähdyttäisi tarvikekauppaa, palveluja ja koko mp-alaa. Ihan positiivista minusta. Ekologisuus sitten erikseen.
Triumph Bonneville Bobber Black -18
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
Kyllä siinä kotimainen kateus iskee kun on A-kortti ajettu ja yhtäkkiä muutkin saisivat ajaa.
Supermoto
Ei se ole keneltäkään pois ja totta kai kaikille B-korttilaisille kevarikortti.
Mutta kuten jo kysyin: kuinka moni A-kortiton B-kortillinen siirtyisi kevarilla ajelemaan työmatkoja, jos siihen ajokorttiin saisisin sen A-kirjaimen?
Takerrun siihen, että asiaa perustellaan minusta Suomen näkökulmasta valheellisilla väittämillä.
T: Lahjakorttilainen.
So? Onko sillä verukkeella loppupelissä mitään merkitystä jos sillä aikaansaadaan pelkkää hyvää, mopokauppa ja koko ala saa piristysruiskeen, joka kenties myös kylvää sen innostuksen siemenen ja ajetaankin se A, jotta saadaan isompaa mopoa alle
Tai no tietty siellä vaakakupin toisella puolella voi olla jonkilaisen räpeltämisen lisääntyminen ja sitä kautta piikkiluokan vielä nykyistäkin korkeammat vak.maksut - mutta toisaalta etteikö jo nykyiset 16v mukamas koheltaisi noilla ihan riittävästi, jotta vak.maksut ovat niin korkeat kuin ovat, joten onko pieni liru enää tuossa meressä yhtään mitään![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Onhan monilla moposkootterikin niin miksei laittaisi ennemmin kevariskootteria jos se olisi mahdollista. Vakuutuksetkin voi olla vaan puolet mopon liikennevakuutuksesta. Ite ostin esim kevariskootterin kulkuneuvoksi kun on vaan yks auto. Mottoripyöräilijänäkään ei ole ollut mitään ongelmaa 9 hepan tehon kanssa. Ellei laske ongelmaksi ettei voi kaahata mielipuolisesti. Kyllä skootterilla tulee lähdettyä jos on niin sanottua asia-ajoa. Aivan järettömän paljon kätevämpi käyttää kuin mp.
Ready to race
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.
* Suzuki Katana * KTM 690 Enduro * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
Kylätason kurapyöräilijä.
Triumph Bonneville Bobber Black -18
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
Kyllä minuakin tuo lahjakortti on hävettänyt....mutta olen koittanut ajotaitoa ylläpitää ajamalla ainaki 20000km
vuodessa....... tänä kesänä on alkanut tuntua aika hikiseltä.
kaupungissa tuo toki toimisi muttei maalla. kuka jaksaa ajaa piikillä töihin 100km yhteen suuntaan. joka päivä. ei ainakaan mankilla, mieluummin menee gessulla.
ja yövuoroihin muutenkin mukavampi autolla mennä.. aamulla silmät solmussa ajopukua päälle, ei kiitos.![]()
'07 XX, '09 GSA, '18 Monkey, '91 5900GLX, '19 900ACE Commander, '89 W124, '98 LN170 ja '07 S211
onhan se komia pyörä, mutta kuka sen viittis pestä...
6 x SS1000, 2 x SS1600K ja XXironbutt 2011 (SS1000)
Mikäli mainittu "näyttökoe" olisi sama käsittely- ja ajokoe kuin muillakin pyöräkorttia hankkivilla muutos nykytilanteeseen olisi -36 euroa eli opetusluvan hinta.
Tietysti jos ilman ajokorttilupaa saisi sen uuden kortin jossa myös A1 niin säästyisi 39 euroa enemmän. Tuskin saa.
Toisaalta jos "näyttökoe" on sama niin hylättyjä tulisi enemmän kuin nyt A1 kokeissa -> monelle kalliimpi sen vuoksi. Pakkohan se on olla sama, ettei syrjitä 16-vuotiasta jolla kai lähes poikkeuksetta on alla vuosi mopolla ajoa / vrt. B-korttilainen eikä välttämättä metriäkään kaksipyöräisellä.
Joo, mitä ne uudet maksaa 4500 ylöspäin ja ajovarusteet päälle + vakuutus, sopii kokeilla uudella kevarilla saada säästöä aikaan ja vielä jos auto on kuitenkin pidettävä liikennekäytössä muiden ajotarpeiden vuoksi.adressitpistecom kirjoitti
Pidemmällä työmatkalla kevari tuskin B-kortin omaavaa innostaa, ja lyhyellä työmatkalla kaupungissa 125-kuutioisesta ei mitään hyötyä verraten 50-kuutioiseen. Moniko B-kortin omistaja ajaa mopolla / moposkootterilla työmatkaa ?
Jos sillä B-kortilla saa ajaa kevaria niin ehkä jotkut hankkivat kevarin, mutta jos asiaan liitetään jotain koetta sun muuta mutkaa kuten yleensä niin vähiin jää innostus, veikkaan.
DL650 V-Strom / GSX650F
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.
* Suzuki Katana * KTM 690 Enduro * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
Tuo on yksi tärkeä pointti. Monelle kevari saattaisi pelastaa esim toisen auton hankkimiselta. Talvi toki oma juttunsa. Esim tuon meidän vespan ex-omistaja osti sen Vantaa-Helsinki työmatkaa varten ja työpaikalla ei ollut parkkipaikkaa mihin saisi auton. Onko jokaisella kotona parkkitilaa kahdelle autolle? Pienet kauppareissut ym käteviä skootterilla. Tämmöisiä juttuja esim.
Viimeksi muokannut: B12; 18.08.2022 klo 09:38.
Triumph Bonneville Bobber Black -18
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
Ennen nykyistä iso-rosvoa itselläni oli tuollainen 600cc maxi-skode ja kyllähän oli muuten niin näpsä peli ettei mitään rajaa! Sen vuoksi se kai talossa jopa 7v ajan viihtyikin. Pelkästään penkinkin alle meni jo tavaraa aika hulppeasti ja vielä oli iso takaboxi lisäksi = esim. päivittäistavarostokset meni kyytiin että heilahti. Tai jos johonkin piti mennä, niin parkissa sai sen kypärän ja tixtex-puvun nakattua jemmaan ilman että pitäisi olla mitään lisäponttooneita mopon sivuilla, jotka hankaloittavat kaupungissa puikkelehtimista jo ihan kummasti
Pitäisikö tässä nyt kokea jotain erityistä häpeää kun on em. lisäksi vielä tuo BE kortissani, vaikka en mitään pikku-e:n ajokoetta ole ikuna suorittanutkaan. Sen ison muovikortinkin päivitin about ilmaiseksi pieneen EU-korttiin heti kun myöntäminen siirtyi poliisilta Traficomille ja näin sen hintakin "rikkoutuneen" uusiminen oli just sillä hetkellä about ilmaista = lienen varsinainen korttisäännösten lypsäjä siis
No ei sillä, ihan on tuo koko ABE kirjainrivistö ollut tarpeen, talosta kun löytyy ajoneuvoja noista jokaiselle eikä niitä kukaan muu meillä liikuttele kuin allekirjoittanut itse![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Ja helppous! Mutta jos täytyy käydä "näyttämässä", että pystyy ajamaan kaksipyörisellä motorisoidulla kulkupelillä, niin helppous ajo-oikeuden saamisesta haihtuu. Täytyy varata aika, jonka ehkä saa pitkän ajan päähän, sitten täytyy saada vehje jollakin tapaa sinne konttorille/harjoitusradalle (peräkärri? pakettiauto?). Ja mitä se "näyttö" on? Jos se on sama kuin kevarilla ja moottoripyörillä, niin sitten täytyy ottaa ajotunteja (tai muilla keinoin harjoitella tehtävät) eikä senkään jälkeen ole varmaa, että kokeen läpäisee (vaikka jotkut voivat sen tehdä pystymetsästä tulleena ja kehuvat, että oli helppoa).
Sitten seuraava ongelma kaupungissa on, että mihin näitä saa parkkeerata ekologisesti eli edullisesti. Samaan aloitteeseen pitäisi saada jotakin parkkiruutujen käytöstä tai velvoitettaisiin kaupunkeja järjestämään riittävästi mopoparkkeja. Talvella innostus sitten varmaan jonkin verran laantuu.
Mutta meillä maalla pitkäkin työmatka taittuu leppoisasti skootterilla (joka vaatii A2-kortin, mutta yhtä helppo ajaa kuin pienemmätkin). Onneksi on LAHJAKORTTI!![]()
Suzuki AN400 Burgman (2018) - vaimo
Suzuki DL650 (2009) - mä
Suzuki GSF 600 s bandit (2002) - mä
Ex-pyörä: Honda Shadow 750 ACE (2001) - vaimo
EX-pyörä: Yamaha XV250 Virago (2000) - vaimo
Saksassa tuli vastaava säädös käyttöön jo vuoden 2020 alusta ja siellä vaaditaan 13,5 tunnin koulutus, mutta ei ajokoetta. Lisäksi ikävaatimus on 25 vuotta. Ei tehty helpoksi asiaa sielläkään.
Minusta ajatus, että näyttökokeella osoittaa jotain on hyvä. Jos on mopolla suhannut ennen B-korttia, niin tuskin tulee suurta ongelmaa ja jos ei, niin joutuu oikeasti opettelemaan. Kaikkein typerin systeemi on pakollinen koulutus, joka olisi vain autokouluille taas lupa painaa rahaa.
2x HD, 2x Savage
Ei ole kuitenkaan kovin yleistä tuollainen 100km sivu työmatka. Meilläkin on paljon porukkaa maalta töissä ja yleensä joku 20-40km sivu. Hurjimmilla joku 60km.
Triumph Bonneville Bobber Black -18
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21