Ostin autoon moottorin sisäpesuainetta ja tuumin että miksikäs ei tälläistä tunkisin pyörään? Pärrä kuitenkin 20v vanha ja liki kymmenen omistajaa, voi olla vaikka mitä paskaa koneessa.
Nopealla googlailulla löytyi esim tälläinen tuote joka selostuksen mukaan käy kaikkiin 4tahti pyöriin:
https://www.emc24.fi/tuote/motul-eng...ttoripyorille/
Onko ketään uskaltautunut kokeilemaan?![]()
Haluaako sitä sumpun pohjalla olevia kikkareita liikkeelle?
Öljypohja irti, ja käsipesu?
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Lähinnä sitä mietin että tuleeko lämpimän öljyn mukana kaikki paska? Onko näissä apinoissa tapana kerätä kikkareita sumpun pohjalle? Voisihan sitä kesän jälkeen käsinkin pestä vai minkälainen homma siinä on? Voisi olla aika opettavainen projekti kun en näitä pyöriä ole oikein ikinä remonteerannut paitsi nyt. Öljyt vaihdan anyway pian.
Autoon Fixuksen myyjä suositteli pesua ja jotain muuta litkua uuteen öljyyn kun se tykkää päästää palotilaan öljyä. Vanha rutku sekin, yritän vain väkisin pitää hengissä. Apriliassa ei ongelmia öljyn kulutuksen kanssa, haluan vain pitää niin hyvässä kunnossa kun vaan mahdollista.
Moottorin sisäpesuaine (Forte jne.) toimii jossain määrin, jos moottori on sisältä likainen.
Toiset lorauttaa pari desiä dieseliä tai löpöä sinne vanhan öljyn sekaan ja puoleksi tunniksi käyntiin korotetulla joutokäynnille.
Toimii kuulemma yhtä hyvin.
Olen myös kuullut, että sitä löpöä on myös laitettu manuaalivaihdelaatikkoon ja perään.
Sitten vetävä pää ilmaan, vaihde päälle ja puoleksi tunniksi jauhamaan korotetulla joutokäynnillä.
Jos siellä on shaissea, niin tuleehan se pois, mutta kuulemma kannattaa kerran huuhdella jollain hinnat alkaen öljyllä.
Ps. En vaan usko, että mikään moottoripyörän moottori voi olal likainen sisältä, kun öljyt vaihdetaan niin usein...![]()
Vaihdoin eilen startti moottorin ja huomasin rattaan joka näkyy siitä kolosta johon startti menee olevan hieman paskainen. Harmi kun en tajunnut ottaa kuvaa ja antanut raadin äänestää onko rotaxi syönyt männynkäpyjä kuravellin kera. Näkisikö koneen puhauden jotenkin ilman ottamatta konetta irti rungosta? Öljyt pois ja kylki auki tai jtn?
Itse vaihdan öljyt tiheällä tahdilla muttei ole takeita aikaisemmista omistajista.
-Aprilia Falco 02 (ruma)
-Suzuki GSX-R750 02 kilpuri (tuhottu)
-Yamaha R1 2015 kilpuri
Jos epäilee, että moottori on likainen sisältä, niin ostaa halpaa moottoriöljyä, vaihtaa öljyt ja ajaa 500-1000km ja vaihtaa sitten omasta mielestä hyvät öljyt ja suodattimen.
Täytyy muistaa, että nurkkapyörittely ei auta, vaan koneratsu on vietävä maantielle.
Suhtautuisin hieman varauksella noihin pesuaineisiin (Forte yms), koska saattavat aiheuttaa märkäkytkimen luistoa, jos tässä pyörässä sellainen on. En siis tiedä onko näin mutta varmaan kannattaa selvittää ennen aineen käyttöä.
Öljypesun tekisin minäkin. Motonetista purkki Motoxia ja kovaa ajoa.
-- Brake later and open the gas earlier --
Niin tää oli Falco. Ei siin oo öljypohjaa, haha.
Yhden Rotaxin 70 tkm lohkojen sisään kurkattuani pesu on turhaa. Öljyt kuumana ulos ja uutta liukasta sekä filtteriä paikkaansa.
Öljykierrossa on lisäksi kaksi sihtiä. Yksi lohkojen sisällä ja toinen öljytankissa. Kerran elämässä voi jälkimmäisen katsoa.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
"soveltuu kaikille moottoripyörän 4-tahtimoottoreille ja myös malleihin joissa märkäkytkin" Näillä sanoilla mainostetaan Motul Engine Cleaniä motonetin sivuilla. Hinta sama mitä emc:llä nyt alennettuna. Jospa ylisuorittaisin ja vetäisen motulit läpi vaihdossa, ajan uusilla 500km-1000km ja vaihdan sitten taas öljyt.
Muutenkin apinaa koijattu jo tonnin edestä tämän vuoden puolella ei vajaa kymmenen litraa Motulia näy missään(paitsi ruokavaliossa joka sisältää kiviä).
Ostin myös turvalankaa ja pihdit. Tulee hyvä määrä toistoja kun joka vaihdon yhteydessä veivaa lankaa.
-Aprilia Falco 02 (ruma)
-Suzuki GSX-R750 02 kilpuri (tuhottu)
-Yamaha R1 2015 kilpuri
Busan koneen pesin niin että ajelin öljyillä alle kaksi tonnia ja uudet sisälle. Pesuöjlyt ei ollu mitään halvita litukua vaan samaa mitä muutekin käytän. Onha busa jo 32000km ajettu niin miks ei tekis muutaman kympin pesua.
Suzuki DL1000 v-strom.
SLAVA UKRAINI!
FUCK PUTIN!
Itseä kiinnostaa kokemukset forten käytöstä. Autoissa olen käyttänyt.
Mutta pyöriin en ole uskaltanut laittaa juurikin märkäkytkimen vuoksi.
Todelliseen tarpeeseen en ota kantaan, sillä pyörän öljyt vaihtuu usein,
Mutta aiemmasta huollosta ei voi tietää.
Tohon vanhaan k100 kyllä uskaltaa laittaa mutta gixerin kytkintä ei huvita tietämättömyyttään hajottaa![]()
Blåbär racing - https://www.youtube.com/channel/UCaLls33iNvMVoH97g8W2ZrQ
Instagram: blabar_racing
-Aprilia Falco 02 (ruma)
-Suzuki GSX-R750 02 kilpuri (tuhottu)
-Yamaha R1 2015 kilpuri
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Motulin tuotteet varmastikin sopivat moottoripyöriin"soveltuu kaikille moottoripyörän 4-tahtimoottoreille ja myös malleihin joissa märkäkytkin" Näillä sanoilla mainostetaan Motul Engine Cleaniä motonetin sivuilla.Lähinnä tarkoitin auton moottoreille suunniteltua Fortea yms. aineita, joissa ei välttämättä ole huomioitu märkäkytkimen vaatimuksia.
Ja moottorille voi tehdä sisäpesun vedellä. Siis palotiloille/sylintereille. Kone käyntiin ja spreijaa vettä sisään jollain suihkepullolla. Karstat saa kyytiä ja tulee puhdasta jälkeä. Koneelle tietty kuumaksi käyttö käsittelyn jälkeen ja ehkä myös öljynvaihto. Näin on putsattu muutamakin auton moottori, mp:n koneeseen en tätä menetelmää ole uskaltanut kokeilla mutta miksi ei siinäkin toimisi![]()
-- Brake later and open the gas earlier --
Saman tehon saa aikaan, kun tankkaa E85 bensaa sen verran, että vielä toimii ja ajaa lenkin.
Vesipesua on käytetty kautta historian palotilan karstan poistoon.
Vesipesussa pitää ottaa huomioon se veden määrä.
Ei mielellään enempää, mitä palotiloihin mahtuu.
Aikoinaan tuttu kuuli asiasta ja kokeili.
Rouva ohjaamoon pitämään kaasupoljinta pohjassa ja isäntä itse puutarhaletkulla vettä yks'pisteruiskun reiästä koneeseen.
Hyvin tuli valkoista savua putken täydeltä ja vain kaksi kiertokankea oli vääntynyt...
-Aprilia Falco 02 (ruma)
-Suzuki GSX-R750 02 kilpuri (tuhottu)
-Yamaha R1 2015 kilpuri
Onko kukaan nänyt mitään mönjää nykyajan pyörissä, omissa 15-20 vuotiaissa opn ollut kaikki mun nelkemät paikan täysin siistit. Öljyt kuitenkin vaihdetaan sen kuudentonnin välein. Helle-europassa, pitkillä vaihtoväleillä ilmajäähdytys ja kaupunkiajo vois olla hihasta heitettynä eri tilanne.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Amerikan Joen koneet saastehimmeleineen aivan toinen lukunsa. Ne yhdet kannet nähneenä, ja asiaa sitten tiedustelleena. Puhdasta kauhua.
Koskee heidän kaikkia liikennekäyttöisiä 4t polttomoottorivehkeitä.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
No ei se karsta hyvästä ole. Pahimmillaan se aiheuttaa detonaatiota puristussuhteen nousun ja palotilassa hehkuvan karstakikkareen muodossa. Tosin nykyisissä koneissa paha karstoittuminen ei ole kovin tavallista.Karstaa kertyy väkisin eikai se siellä mitään hallaa tee?
-- Brake later and open the gas earlier --
Forte toimii hyvin autoissa, sitä joskus myyneenäkin on hyviä kokemuksia.
Mutta pyörään en laittaisi juuri tuon märkäkytkimen takia. Saattaa aiheuttaa kytkimeen luistamisen tai jopa tarttumisen kiinni.
Yhdelle aikanaan myin pyörään. Vannotin ettei olisi suositeltavaa ja että täysin omalla vastuulla, ei tarvisi tulla minua syyttämään mistään. Vakuutteli käsittävänsä asian. No kas, parin viikon päästä tulikin osoittelemaan minua sormella. Melkein vaati pyörän moottoriremonttia. Kytkin toimi miten sattuu. Yhtäkkiä olinkin suositellut hänelle tuotetta juurikin moottoripyörään. Kaveri ja pari muuta jotka olivat kuulolla hänen ostaessaan sen Forten, saivat järjen kuuluviin. Lähtiessään mutisi oikeuteen haastamisesta. Eipä ole kuulunut haasteita.
Naapuri tutki kaverinsa kanssa mysteeriota kun Suzukin ilmansuodattimesta valui öljyä maahan jos antoi kierroksia enemmän. Päädyin selvitystyöhön mukaan ja syy oli kuten arvata saattaa, talven yli auki ollut bensahana ja vuotava neulaventtiilli. En nyt tarkkaa muista mutta useampi litra siellä oli ylimääräistä. Luulen että se oli hyvin pesty kone.
Muuten en kyllä koskaan ole mp:n koneissa pesutarvetta tavannut koneita aukoessa. Jonkun auton moottorin muistan missä oli semmoista ällöpyllyhyytelökertymää venakopan alla ja öljypohjassa. Toisaalta jos sellaista olisi, en ehkä haluaisi sitä liotella liikkeelläe vaan mieluummin poistaisin manuaalisesti.