Tervehdys ikä ja lajitoverit.
Ikänäkö ja rata- ajo.. monitehot siviilissä ja päätetyössä käytössä. Kypärän kanssa ei toimi.
Krossilaseja saa vahvuuksilla ja käytössä mutta saako visiiriin jotain ratkaisua?
Vielä ei kannata silmiä leikata muutamaan vuoteen kun näkö oletetusti vielä heikkenee.
Suzuki gsx-r K6 rata
Suzuki Hayabusa katu
Ootko piilareita kokeillu? Kaveri ajaa kartingia piilareilla ja ainaki hänelle toimii oikein mainiosti. Omaa kokemusta laseista/piilareista ei ole.
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
Radalle voi hyvin vaihtaa yksitehoihin, joilla näkee kauas ja linssit tarpeeksi korkeat, jotta näkee yläviistoon leuka tankissa. Moniteho pilaritkin menettelee.
Kadulla ja radalla olen käyttänyt kertakäyttö piilareita. Samat piilarit toimineet jopa viikko tai kaks. Irronneet lopuksi itsestään. Edullinen toimiva systeemi.
Moniteholasit hieman "väärentää" kuvaa. Sen lisäksi lasit ei ehkä turvallisin vaihtoehto varsinkaan radalla.
... remember the times, when sex was safe and bikes were dangerous?
Kyllähän sitä voi ostaa myös kehyksettömät lasit.
kehyksettömät kiikarit.jpg
ZX-9R -95
Ex YZF 750 R -95
Ex FZR 1000 -92
Ex FZS 600 -01
Ex XJ 900F -93
Ex XJ 600 S Diversion -96
Kukahan nää mutkat oikein määrää..
Ajeltu piilareiden ja rillien kanssa rataa. Meni hermot. Varsinkin piilareiden kanssa jotka irtoili kesken ajamisenNytten ajelen ilman. Ei pelotakkaan niin paljon kun ei nää kaikkia pomppuja ja railoja
![]()
Ei ne kehyksettömät linssit oikotie onneen ole... samanlailla näkyy reunat kuin kehyksetkin ja lisäbonuksena sivusta valo pääsee linssin sivusta sisään aiheuttaen omat "spesiaaliefektit"
Kuvassa olevat sangat on melko varmasti rusetilla parin kypärään survomisyrityksen jälkeen. Kasari-salorat olis melken varmempi valinta koon, muodon ja rakenteen pohjalta...
Tietysti, ainakaan paksut kehykset ei ole hyvät, mutta silti linssit pitää olla riittävän korkeat tai katselee ylhäältä yli. Ja aisat sen verran tukevat että kestää työntää paikalleen kypärä päässä. Lasit olen vuosia valkannut kypäräkäyttö edellä, tai sitten kahdet erilaiset.
Piilareita en ole koskaan saanut putoamaan, mutta näkö välillä vaihtelee, ja ajokäyttöön kertakäyttöiset on käypäset. Ja linssit silmiin jo hyvissä ajoin ennen ajoa, että silmät tottuu.
Viimeksi muokannut: hidas57; 30.01.2021 klo 18:04.
Joo vaikee on laseista mopokäytössä mitään hyvää keksiä. Jos vaan jonkun muun ratkaisun keksii...
Mulla on ollut käytössä n. 20 vuotta tommoset kehyksettömät, moniteholinssein - sellaisiin oon mieltynyt.
Aika tarkkaa on käyttö; korvasangat väänneltävä niin ettei pääse nokalta valumaan huolimatta siitä että pää on alaspäin. Korvasangat pitää sitten kuitenkin saada kypärään, hupun kanssa ei tahdo onnistua. Ja helposti ne sangat sitten painaa...Kiire ei saa olla kun lähtee setille.
Heijastumia en ole kokenut ongelmaksi, paitsi pimeässä sitten heijastumat on erittäin hankalat.. (OT)
Monet lipat on tullut otettua endurohommissa mutta lasien kanssa ei turvallisuusmielessä mitään ongelmaa. Yksi kypärän katuun iskeytymiseen johtanut lippakin siirtymällä, muttei lasien suhteen mitään riskiä. Huurtuminen enskahommissa isoin kiusa, ajolaseja ei tee juuri mieli laittaa silmälasien päälle.
Nyt oon miettinyt et tilais tommoset raksamiehen turvalasit vahvuuksilla, mutta mahtaako sangat painaa? Monesti työnantaja tommoset myös maksaa...
Ninja H2 2020
V-Strom DL 650 2025
exiä aika monta....
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Lasit mä oon joutunut uusimaan n. 2 vuoden välein kun näkö heikkenee tai sahaa välillä paremmaksi tai sitten linssit on niin naarmuilla tai sitten sangat loppuun pidetyt. Kustannus 200...850€/kerta. Leikkausta en ole halunnut...
Ninja H2 2020
V-Strom DL 650 2025
exiä aika monta....
Linssileikkaus on se hoito mikä toimii ikänäköön. Lisäksi se poistaa mahdollisen tulevan kaihin.
Bmw f900xr
Sama mulle, vasuriin jätettiin miinusta. Lääkärisetä sanoi, että about kymmenen vuotta saa tuolla lisää aikaa ilman lukulaseja. Puoli vuotta otti aikaa aivojen tottua tuohon, sen jälkeen menty nyt 9 vuotta ilman laseja ja korjaustarpeita.
Paras investointi mitä olen ikinä tehnyt, jopa parempi kuin blipperi ärkutoseen![]()
The Lakkivaari
Yamaha ei pamaha
Eikös tässä nyt lähinäöstä puhuta? Tartteeko sitä ajaessa? Kuulareissuissa yks britti ei näe lukea tankin päältä tiekirjaa vauhdissa, mut kyl se luukuttaa näkee![]()
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Moi,
Kokemusta sekä ikänäöstä että lasien kanssa ratailusta omaksi huviksi. Itselläni on sen verran allergiaa että piilolasien käyttö ei onnistu ja toisaalta niissähän ei monitehoisuutta olekkaan.
Ikänäöstä todettakoon se että siinä vaiheessa kun se alkaa enempi oireilla (45-50 v. välillä) niin tyypillistä on se että alussa näkö muuttuu usean vuoden ajan mutta sitten tilanne tasoittuu. Siinä kohtaa saattaa joutua käymään optikolla 1-2 vuoden välein. Mutta sen jälkeen usein tilanne vakiintuu ainakin siihen saakka kun kaihi iskee
Optikoilla tuntuu olevan tapana koettaa saada näön tarkkuus maksimoitua linssejä määritettäessä ja jos silmät on eripariset (niin kuin itsellä), tämä johtaa helposti siihen että stereonäkö alkaa heiketä. Eli näet kyllä tarkasti mutta etäisyyksien hahmottaminen heikkenee. Itse olen nyt jo 5-6 vuotta optikkoa ohjeistanut että nyt optimoidaan stereonäköä eikä sitä että kummallakin silmällä on maksimaalinen terävyys. Ihmisillähän on jompi kumpi silmä ns. ampumasilmä ja kunnon optikko osaa stereonäön kyllä tarkistaa.
Moniteholinsseissä ajohommiin kannattaa pyytää optikkoa pudottamaan sitä lähinäköaluetta pari naksua alemmas jolloin kauas katsottaessa ei käy niin että lähialue häilyy siinä näkökentässä jos kypärä vaikka vähän nostaa laseja painaessaan sankoja. Tässä samaisesta syystä ne sangat kannattaa olla sellaiset että menevät ohimoilta koko lailla päässä kiinni eikä väliin jää sormenmentävää rakoa. Silloin kypärä ei pääse painamaan sangoista laseja mihinkään suuntaan.
Ja monitehoissa ne paremman hionnan omaavat linssit ei ole pelkkä mainoskikka. Eli kun valitsee vähän korkeamman taitekertoimen materiaalin ja kunnon hionnan jossa huomioidaan myös se millaisiin sankoihin linssit tulee niin näkökentän alareunoihin ei tule mitään vääristymiä. Ja lähialue on leveä eikä tarkka alue ole vain kapea kaistale keskellä.
Itsellläni on hieman kaarevat lasit joissa linssitkin on siten kaarevat. Vaatii vähän enemmän hionnalta mutta näkökenttä on parempi ja sangat eivät näy niin paljon reuna-alueilla. Lisäksi tykkään noista suorista sangoista jotka on helpot käyttää kypärän kanssa. Tässä kuva nykyisistä : https://v2tre.wordpress.com/2021/01/30/ajolasit/ Titaani on kevyt ja kestävä materiaali.
Eli kyllä laseilla pärjää mutta kannattaa optikolle mainita että millaista käyttöä niille tulee. Osaava optikko pystyy aika hyvin hakemaan optimia ajohommaankin. Jos hän ei kuitenkaan sitä käyttöä tiedä tulee peruslasit joissa stereonäkö voi olla haastava ja lähialue alkaa varsin korkealta. Silloin vähänkin kun lasit liikkuu kypärän painaessa menee homma pipariksi.
Itsekin tutkiskelin sitä leikkausta pitkään mutta ikänäköön totesin sen aika riskialttiiksi ensinnäkin siksi että näkö muuttuu monen vuoden ajan ja toiseksi siksi että jos toinen silmä leikataan näkemään lähelle ja toinen kauas niin epäilen että se stereonäkö ja etäisyyksien hahmotus kärsii. Mieluummin arvioin tarkemmin sitä mutkan etäisyyttä kuin että näen mittariston tai vaikka sen mutkankin aivan viimoisen päälle terävästi.
T: JuhaV
PS: Näyttöpäätelasit mulla on muuten yksitehot, koska kun katselen sitä ruutua riittää että se on terävä. Monitehoja aina tuohonkin suositellaan mutta silloin näyttöä pitää katsella pää takakenossa ja niskahan siinä kipeytyy.
The older I get, the faster I was ...
Now Thruxton R Supercharged & BMW K1300S HP
Minulla on ollut jo vuosia night-day piilarit, vasemmassa silmässä pystyy pitämään vaikka kolme kk yötä päivää yhteen menoon, ei huomaa ollenkaan käytössä ja pysyy paikallaan.
Oikeassa silmässä vastaava linssiä voi pitää vain muutaman päivän ennen kuin silmä ärtyy punaiseksi. Onneksi oikeassa on miinusta vain -0,5, joten se kompensoi hyvin ikänäköä.
Piilari on Air Optix Night & Day Aqua. Bausch and Lombin vastaava Purevision ei toiminut minulla yhtä hyvin saattoivat irrota sumentaa näön.
Ikänäköä mulla ei vielä ole, mutta tarviiko siihen lähelle edes nähdä? Vaihtovalo käyttöön, jos kuulo on mennyt.
Toisessa silmässä on miinusta -7 ja toisessa -6,5. Tähän vielä hajataitto ja syvyysnäön jonkin asteinen puute.
Yhdessä sbk lähdössä irtosi toinen piilari joskus ihan alussa. Ihan ok tulos sieltä vielä tuli, vaikka tarkkuus toki hitusen kärsii yhdellä silmällä.
---
Jummi jammi noilla miinuksilla jotain optiikkaa jo tarviimulla vaan -2 jotain. Pärjään ilman. Viime syyskuun lopun alastaron kisan harkat illalla oli pikkasen haasteelliset
matalalta paistava aurinko, naarmuinen mopon pleksi ja kypärän tumma pleksi (ois pitäny kirkas vaihtaa) ja viileähkö ilma ja puuskutin sen huuruun
meni vähän kruisailuksi. Lemminkäisen jarruun piti vähän kurkkia, että koskas pitikään jarrutella
![]()
Kysykää optikolta osaako hän tehdä syväterävän hionnan laseihin ja käykö se mopohommiin. Ne on tarkoitettu yleislaseiksi lähinnä lähialueen katseluun lukualueelta eteenpäin mutta miksei sitä vois käyttää myös kauemmaksikin katseluun.
Se ei ole moniteho vaan ottaa huomioon silmä huonontuneen tarkennusalueen.
Mulla on myös syvyysnäössä jotain häikkää, erityisesti hämärässä. Tosi vittumaista, kävin oikein silmälääkärilläkin ihmettelemässä sitä, mutta se sanoi että sen kanssa pitäis vaan osata elää. Hankalaa, kun ei oikein osaa nähdä, kuinka jyrkkää mutkaa sieltä olisi tulossa ja kuinka pian.
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.
* Suzuki Katana * KTM 690 Enduro * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
Mulla on ollu lasit yläasteelta asti. Monitehotkin vähän vajaa 20 vuotta. Laseista en luovu. Pakko pitää ihan jo ulkonäkösyistä. Kaikki mikä peittää on hyväksi. Siksi myös parta saa kasvaa...
Relax!