Jälleen kerran pitäsi uusia akku ja nyt ei sitten turhaan pihistellä. Yuasaa olen katsellut (139€) Lithium akku kiinnostaisi, mutta sitten pitäisi uusia akkulaturit, eikä ilmeisesti Telwinin apuakkua voisi käyttää hätävarana.Edellisen pyörän akku kesti 10 vuotta ja sittenkin vaihdoin sen turhaan, kun luulin vian olevan akussa.
Erään autotarvike liikkeen myyjä kehoitti tarkistamaan akun valmistuspäivän, koska he olivat saaneet eräästä moottoripyörä tarvikeliikkeestä puoliksi ladattuja akkuja myyntiin ja hän sanoi heidän aina latailevan hyllyssä olevia akkuja. Yuasalla olisi myös satasen halvenpia itse hapotettavia akkuja, mutta käynnistysvirta oli pienenpi ja akku hieman korkeanpi, kuin valmiiksi hapotettu.
Liekö nyt sitten niin, että rahalla saa ja sitten prätkällä pääsee?
Oikeastaan vasta autokeitailla ja kokoontumisajoissa tajuaa, miten ruma kansa olemme...
Kyllä se näissä akkuhommissakin pätee ettei hyvää saa halvalla. Litiumia (lifepo4) akkua suosittelen.
Vanhat laturit käyvät kunhan niitä ei käytä ylläpidon elvytysmoodissa. Litiumakku ei muutenkaan tarvitse ylläpitolatausta.
The Lakkivaari
Yamaha ei pamaha
Oli miten oli, mutta omaan mopoon ja erilaisiin pienkoneisiin on aina mennyt perinteinen Jasa paikoilleen.
Toisaalta.... Yksi sellainen kuitenkin antautui mopossa jo toisella kaudella ilman mitään kaltoinkohtelua.
Ensimmäinen lajissaan. Että ihan aina ei sitten kuitenkaan voi voittaa.
Toisesta päästä taas esimerkkinä yhdessä Banskussa jo kuusi kautta ollut ja edelleen
hienosti pelittävä Bilteman 29 egen investointi.
Eri akkutyyppien suhteen taitaa sinällään olla käytännössä yhdentekevää mikä siellä pötköttää
kunhan ytyä on riittävästi perustarpeeseen, eli käynnistämiseen kaikissa olosuhteissa.
Jos sitten ollaan jollain "Starship Enterprisella" liikkeellä, jossa vaaditaan lisäksi kaikkeen "muuhun"
reilusti kapasiteettia ja purkukestoa, homma saa tietysti uusia ulottuvuuksia.
Onhan sitä jollain aikataululla dinosaurustenkin siirryttävä "nykyaikaan", mutta mutta.....
Siinä vaiheessa menee helposti koko arsenaali kerralla uusiksi ja varsinaisen uushankinta-akun
hinta on vain pieni osa kokonaisuutta kuten todettu.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Yhdessä pyörässä minulla oli Bilteman LifePO4 akku nyt menneellä kaudella. Toimi kaikin puolin mainiosti. Ainoa (tiedossa oleva) ongelma akussa oli sen heikkous kylmästarteissa. Eli kun ulkolämpötila on alle +5C niin aamulla starttaa vähän nihkeänpuoleisesti. Tämä ei sikäli ole minulle ongelma, kun yleensä pyörä on yön tallissa. Tourinkipyörääni en tätä akkua laittaisi, kun esim. tuolla Pohjois-Suomessa sekä -Norjassa on ihan normisettiä heinäkuussa aamulämpötilan olevan alle +5C
Painonsäästö LiFePo4 akussa on kuitenkin niin suuri (+3kg vs lyijyakku), että akku on oleellinen hankinta pyörän laihduttajalle, jos voi hyväksyä sen heikkouden kylmästartissa.
yuasa ja odyssey. noilla mennään toistaiseksi. ja yuasastakin sen kalliimman mallin olen yleensä ottanut.
'07 XX, '09 GSA, '18 Monkey, '91 5900GLX, '19 900ACE Commander, '89 W124, '98 LN170 ja '07 S211
onhan se komia pyörä, mutta kuka sen viittis pestä...
6 x SS1000, 2 x SS1600K ja XXironbutt 2011 (SS1000)
Vielä ei ole Yuasa pettänyt. Edellisessä -07 FJR:ssä alkuperäinen akku kun siitä reilu vuosi sitten luovuin.
FJR -17
lithiumia ei kannatta laittaa isopyttyisiin pyöriin. varsinkaan jos käynnistää kylmästä. kylmä siis jo 10 asteen aamu.
isopyttyinen on esim speed triple. kun on 350cc pytyt. ja ei mitään puolipuristimia.
varsinkin speed triple on hankala, koska huonolla virralla starttaus ja se voi myös potkaista takaisin ja startti vaurioituu.
itse yritin pitää valoja päällä ja kaikkea , mutta ei se vaan lämpene ennenkuin on sahannut sillä. koko ajan se lithium piristyy eikä se sinänsä lopu, mutta se vaurio voi tulla jo ennen sitä ja onhan se häpee kun naapurit katsoo ja yksi sahaa pyörää.
Täyslämpöisenä lithium on taas lähes raivokas ja pyörittää todella nopeasti.
jos taas pyörä on 600cc nelikko, niin se pyörii niin kevysti, että menee lithium kylmänäkin.
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Exiden AGM akkuja uskallan suositella myös, Yuasan lisäksi. Ex. Gessussa alkuperäinen Exide kesti 60 tkm, 8 vuotta.
https://www.youtube.com/user/mtubeist
Mulla on nyrkin kokoinen litiumakku 1000cc bokserissa, vaikeasti se nollan tienoilla pyörittää mutta aina on lähtenyt. Tossa siis vakioakku 30 Ah.
Lajin halpuus viehättää.
Minulla tuo litiumakku B-Kingissä, jossa 4 x 335cc kone ja puristussuhde 12,5:1. Hyvin se potkii sitä käyntiin, lämpimänä starttaa kuin singer ja kylmässä sitten heikommin mutta ei ole koskaan jättänyt käynnistymättä. Tosin I4-koneen starttaus saattaa olla kevyempi mitä tripletin, eikös ne ole kampurakonfiguraatiolta ns. crossplane koneita, onko sillä vaikutusta starttiin - mene ja tiedä?
Shorai on ollut käytössä toisessa busassa monta vuottayhä hyvin toimii,
ulkomitoilta saman kokoinen, kevyempi mitä alkuperäinen ampereita enemän,
miksi laturi pitäisi vaihtaa jos vaihtaa lithium akun?
lataahan sitä ajosakin se sama pyörän laturi mikä niitä muunkin tyypisiä akkuja lattaa
toisessa busassa yhä alkuperäinen 12vuotta vanha
akku mikä lie merkiltään mutta hyvä siitä päätellen että yhä toimii
E: semmoiseen pas.. kuin euroglobe ei kantta sekantua
2013Halli 5x1Maili2016Lappenranta K 3X1Maili
2013Joensuu 2X1Maili
2013Lappenranta S7X1Maili
2014Lappenranta S 6X1Maili
2015Halli6X1Maili
2015Lappenranta K 17X1Maili
2015Kauhava17X1Maili
2015Räyskälä27X1/4Maili
2015Lappenranta S 3X1Maili
Noiden ylläpitolatureiden elvytystoiminto on riski litiumakuille. Se on siis tarkoitettu lyijyakkujen elvytykseen ja siinä nostetaan jännitettä hetkellisesti ylemmäs ja monesti jonkinlaisena sakara-aaltona. Normaali latausjännite on siis sama, tosin jotkut lyijyakkulaturit nostaa latausjännitteen viiteentoista volttiin ja sekin voi olla liikaa litiumakulle.
The Lakkivaari
Yamaha ei pamaha
Ns. älylaturit (Ctec yms) ovat myrkkyä litiumakuille. Niiden lyijyakkua elvyttävä pulssilataus on pahasta, koska se sotkee litiumakun oman kennoston säädintoiminnon ja voi vaurioittaa akkua.miksi laturi pitäisi vaihtaa jos vaihtaa lithium akun?
lataahan sitä ajosakin se sama pyörän laturi mikä niitä muunkin tyypisiä akkuja lattaa
Litiumakuille tehdyissä omissa latureissa on huomioitu kennojen balanssointi, ylivirtasuoja yms. latauksen turvatoiminnot. Näitä latureita tulee käyttää litiumakkujen kanssa joissa ei ole sisäänrakennettuja säädintoimintoja.
MP ja autokäyttöön tehdyissä litiumakuissa taas on sisäänrakennettu lataussäädin, muutenhan niitä ei voisi käyttää lyijyakuille rakennetuissa ajoneuvon latausjärjestelmissä. Siksi perinteisiä "Akku Matti" -tyyppisiä kotilatureita voi käyttää litiumakkujen kanssa, koska näissä ei ole akun lataussäädintä säädintä sotkevaa pulssitoimintoa.
Kuitenkin, litiumakku ei siis tarvitse ylläpitovarausta, koska se ei periaatteessa purkaudu säilytyksen aikana.
Ei niitä litiumakkuja tarvitse latailla tai ylläpitää. Akku ladataan moottoripyörän moottorin yhteydessä olevalla laturilla. Ainoastaan silloin jos on tehokiimassa poistanut moottorista laturin, ja käyttää sytytysjärjestelmää pelkän litiumakun voimin tunnin-pari kerrallaan, on tarpeellista ottaa virtaa töpselistä.
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Hyvää tietoa kiitos![]()
miksi pyörä/auto käyttöön pitäis laitta johonkin muuhun käytöön tarkoitettu akku?
onkos mp/auto käytöön tarkoitetuissa myös samanlaisia systemejä kuin muissa laiteissa että lasketan latuskertoja/käyttöaikaa ja kun tulevat täyteen täysin ehjä akku onkin mukamas rikki?
Eli se akun sisäine säädin pystyy säätelemään sekoamatta pyörän laturilta tulevat jännite vaihtelut
mutta ei joltakin ylläpito/älylaturilta ?
älylatureit enekin ihmetellyt että niissä ole mitään älyä
jos normi akku on tyhjä niin ei lähde lataamaan,
mitäpä sitä tyhjää akkua lattaaman
täyttä kyllä yllä pidetään pulssi ladataan ja ties mitä,
sen tyhjän akun kyllä lattaa se älyvapaa "akku matti"
ja pittä sen ylläkin kunhan muistaa aina välillä sillä ladata eikä jätä sitä kiinni koko vuodeksi
2013Halli 5x1Maili2016Lappenranta K 3X1Maili
2013Joensuu 2X1Maili
2013Lappenranta S7X1Maili
2014Lappenranta S 6X1Maili
2015Halli6X1Maili
2015Lappenranta K 17X1Maili
2015Kauhava17X1Maili
2015Räyskälä27X1/4Maili
2015Lappenranta S 3X1Maili
2013Halli 5x1Maili2016Lappenranta K 3X1Maili
2013Joensuu 2X1Maili
2013Lappenranta S7X1Maili
2014Lappenranta S 6X1Maili
2015Halli6X1Maili
2015Lappenranta K 17X1Maili
2015Kauhava17X1Maili
2015Räyskälä27X1/4Maili
2015Lappenranta S 3X1Maili
Olen ratkaissut ongelman muuttamalla kuntaan, jossa on vähän rosvoja: Ei huuda varashälytin, eikä sen puoleen kukaan muukaan. Jos joku laite kuluttaa jatkuvasti virtaa tallissa pidemmän ajan, sitä kannattanee ruokkia 12V virtalähteellä, eli akkua ei tarvita mukana aiheuttamassa hämmennystä. Varashälyttimissä itsessään on yleensä joku varmistus niin, ettei mökä lopu vaikka ovela rosvo vetäisisi töpselin seinästä.
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Tuo Hondan H.I.S.S kuluttaa kai väkisinkin jotain.
Oikeastaan vasta autokeitailla ja kokoontumisajoissa tajuaa, miten ruma kansa olemme...
GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750
How far can you travel when you're six feet underground?
https://m.motonet.fi/fi/tuote/901064...uosimalli=2009
Kyllähän tuossa lithium akussa olisi perkeleesti starttivirtaa.
Oikeastaan vasta autokeitailla ja kokoontumisajoissa tajuaa, miten ruma kansa olemme...
Hissi taitaa painelle johonkin lepotilaan aika nopeasti. Ainakaan Blade ei ole koskaan akkua loppuun syönyt. Tai sitten en ole malttanut olla talvella käynnistämättä.
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Totta. Mutta startin vaatima sähkömäärä on yllättävän pieni. 5 sekunnin starttaus on aika pitkä, jos startti haukkaa 200A (mitä se tuskin tekee, ainakaan nelikossa), vie se 5/3600 * 200 Ah eli 0,27Ah. 3 sekkaa ja 120A tekee 0,1Ah.
Näin siis vain jos kaikki on kunnossa. Sitten jos konetta joutuu jauhattamaan pitkään esim. tulppien kuivaamiseksi, alkaa pian kaivata apuakkua.
Ajovalo vie noin 5A, ja jos se jää päälle minuuteiksi, kuluttaa se helposti monikertaisesti starttaukseen verrattuna. Jos akku on vanha sen kapasiteetista on jäljellä vain osa, kannattaa olla tarkkana. Jos pyörän sammuttaa tappokytkimellä, jää ajovalo päälle. Se helposti unohtuu.
SF 1098S
MTS V4S Sport
Minulla Dyna käynnistyy ihan kivasti litiumilla viileässäkin. Se ei varmaan ole riittävän isopyttyinen, kun on vain pari kappaletta 900 cc mukeja.Ei puolipuristimia.
Siirryin litiumakkuun sen vuoksi, että lyijyakuissa ei riittänyt hönkää tuon mörkömosan käynnistykseen. Virta loppui kesken paljon lämpöisemmälläkin kelillä startatessa. Lisäksi akut eivät tahtoneet kestää ja parissa kuukaudessa oli uusikin akku jo täysin vainaa.
Siirryn litiumakkuihin muissakin pyörissä sitten kun akut ovat vaihtokunnossa. Siihen voi mennä hetki aikaa, kun ovat kuitenkin paljon kevyempiä starttailla kuin tuo Dyna.
2x HD, 2x Savage
Taitaa Dynan puristukset olla mitä on
Oma Shorai alkoi Apriliassa hyytyä alle viiden asteen, kun mopo vielä vietti kautensa ulkona. Pakkasyön jälkeen ei lähtenyt ilman apuja, joten keväisin ja syksyisin vein akun aina himaan.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
HD BT:n puristukset Evona on luokkaa 8,5; TC88:nä ilmeisesti 8,9 ja TC96:nä 9,6.
4-pyttyistä vaikeampaan starttaavuuteen voisi arvella syyksi ihan vaan isot liikuteltavat massat. Tietysti voi spekuloida kumpi vaatii enemmän energiaa, puristaa 600 -800 cc noin 9:1 vaiko 250 cc (neljäsosa tonnisesta) jonnekin 13:1 vai mitä se urheilukoneen ruttu tänä päivänä on?
No kuiteskin pointti että todettu on että turhan cheapon akun ostamisella HD-mies hankkii vaan ongelmia. Takavuosina viisaus oli että ottaa suosiolla Harley-Davidson -merkkisen akun vaikka niiden hinta olikin jotain todella uskomattoman järkyttävää. Ei HD tietysti itse akkuja valmista mutta laittanut kuitenkin omalla nimellä myytävien speksit kohdilleen. Tänä päivänä (jos vielä olisin merkissä mukana) niin herkästi lähtisin litiumia koittaa.
Toki, kyllä se kunnossa olevalla hyvän starttivirran antavalla lyijyakullakin pitäis sen kummemmitta jysähtää käymään. Jos näin ei oo, niin voi kieliä myös alkavasta starttimoottorin huollon tarpeesta.
Viimeksi muokannut: TIJ; 20.10.2020 klo 20:24.
Att tänka innan man talar är som att torka sej i röven innan man skiter... - Arne Anka
CBR:ni akku antoi hyytymisen merkkejä syksyllä, ja luultavasti on vaihdon tarpeessa. Pyörä oli "uutena" ostettaessa jonkin verran ylivuotinen, ja akku siten myös..
Näyttäisi olevan sopivat Yuasat loppu, mutta aikas huokeaa Exideä löytyisi Motonetistä. Onko noista kokemuksia jollakulla näillä main?