https://www.is.fi/autot/art-2000006594761.html
Mielenkiintoinen kirjallinen kysymys.
PERUSSUOMALAISTEN kansanedustaja Jani Mäkelä haluaa yhä useammalle ajokortin haltijalle myös mahdollisuuden ajaa kevytmoottoripyörää. Mäkelän mukaan tämä olisi EU-direktiivin mukaan mahdollista, mutta Suomessa lainsäädäntö on nuivempaa.
FJR -17
Erinomainen ehdotus. Vaikea suhtautua kovin kriittisesti kun itse on ajanut 80-luvulla saadulla ABC-kortilla ysisatasta 18-vuotiaana hyvällä menestyksellä. Toki olin aika kokenut motoristi jo ennen täysi-ikäisyyttä.
Raja voisi olla 250cc. Siis kevariraja. Englannissa oli vuoteen 1983 asti muistaakseni.
Exät: Honda ST70,SL125S,CB125T,CB125TD,MTX125R,CB250RS,CB250N, CB400N,FT500,CB750K,VF750F,VFR750F(2),CB900F,VF100 0F2,CBR1000F(4),CBR1100XX(2).Yamaha DT125MX,DT125R,RD125LC(2),RD250LC,RD350LC(2),XJ750 SECA,XJ900.Kawasaki Z500, GPZ900R(2),GPZ1000RX.
Mahtaisi pompsauttaa nyt jo kovin korkeat piikkien vakuutusmaksut vielä korkeammaksi, jolloin ei olisi varaa liikennevakuuttaa kun ne olisi punakilpihinnoissa?
Piikkien ongelma ei liene aikuiset, vaan 16v jonnet jotka virittävät, keulivat ja kolaroivat.
Joku piikkinen skootteri olisi kyllä mainio taajamamopo. Normipiikki on aika pieni aikuisen miehen alla. Pienelle naiselle sopivampi. Nythän vanhimmat "lahjakorttilaiset" lähestyvät viittäkymppiä.
Triumph Bonneville Bobber Black -18
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
Ison A:n BC:n päälle muutama vuosi sitten suorittaneena vähän ihmettelen tuota. Autokoulussa opetettiin nimenomasm moottoripyörällä ajoa, ei mitenkään erityisesti suuritehoisella pyörällä ajoa. Saisko kevarikortilla sitten ajaa riittävän alitehoista autoa?
Tuohan söisi perustan koko korttijaottelulta autojen ja kaksipyöräisten välillä.
Miksei B-kortilla saa ajaa rajoitettua kevytkuorma-autoa kun samanlaista pakuksi rekisteröityä saa ja vielä ilman rajoitinta?
-=Aprilia ETV1000 Caponord '04 || Dnepr K650 '68=-
Viimeksi muokannut: dos-equis; 07.08.2020 klo 18:42. Syy: -
haistakaa vittu, viva ukraina!
Korjaan nuorimmat. Meni ihan vikopäin![]()
Triumph Bonneville Bobber Black -18
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
Mikäs siinä, mutta mopon nopeus riittää kaupungilla ja epäilen ettei monikaan kevaria hankkisi B-kortin saatuaan.
DL650 V-Strom / GSX650F
Niin, siksi varmaan raja oli 250cc , kun siihen aikaan kuutiot ja teho olivat käytännössä sama asia. 2000-luvulla on 650cc kawasakin cruiseria 60hv tehoilla ja 636cc ninjaa 130hv tehoilla.
Se mitä tässä ajan takaa, niin noi 250cc valkokilpienskat tuottaa sen +-55hv konetehoa. Piikkisessä semmosessa on n. 35hv, mikä on sekin ihan liikaa useimmalle 16-vuotiaista. Pikemminkin tehorajaa voisi nostaa vaikka 20hv:aan ja kuutiot vapauttaa. Silloin voisi tulla jopa ihan varteenotettavia nelarienskojakin A1-korttiluokkaan.
Aika harva nykyään ajaa kevarikorttia. Löytyyköhän jostain tilastoa miten 16 vuotiaiden a kortin suorittajien lukumäärä on kehittynyt viimeisten viidenkymmenen vuoden aikana?
Ajatuksena tämä olisi hieno vaihtoehto mutta arvata saattaa mikä on lopputulos, 500cc nelarienskasta rajoittimet pois ja keula kohti kirkkomaata...
Eipä silti, moni on piikkiseen kotariin vaihtanut 250 koneen, eikä poliisit tunnu tajuavan mitään vaikka tehoa on ihan helvetisti enemmän mitä 11kw koneissa.
Kylätason kurapyöräilijä.
Totta tuokin kyllä. Toki voisi olla sekä kuutio-, että tehoraja niin kuin nytkin, mutta 2t vehkeiden osalta kuutiorajan nosto ei ainakaan auta, kun saa vaan entistä tehokkaamman pelin ilman kureja
Sinänsä nuo 250cc katuenskat (crf250, wr250, klx250 yms.) olis ihan täydellisiä A1 luokkaan. Riittää potku pysyä liikenteen mukana, mutta ei kuitenkaan lähellekään yhtä raju kun 125 valkokilpi kisaenska kuristamattomana.
Mainio ehdotus. Tuskin kuitenkaan menee läpi kun mottoripyöräily on kielletty tekemällä siitä mahdollisimman vaikeaa.
Ready to race
Miksi rajoittaa tuota piikkeihin? "Lahjakortti" takaisin, päästään taas ihmettelemään onnettomuustilastoja, tappoveroa ja järkyttävästi nousevia vakuutusmaksuja!
GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750
How far can you travel when you're six feet underground?
Faijalla ei ollut fyrkkaa ja maksoin ite AB kortin, mulla ainakaan mitään lahjakorttia ole... vihreetä s-korttiakaan ei ole kun oon nykyään tojotamiehiä ja sekin on valkoinen...![]()
Kylätason kurapyöräilijä.
Ikää 55 v, ite myös maksoin ABC kortin vuonna - 83. Maksoi 3300 markkaa. Ajellut nyt yli 20v erinäisillä mopedeilla enkä kertaakaan ole joutunut onnettomuuteen vaikka vauhti on aina "reipasta". Ihmettelen suuresti noita jotka arvostelevat lahjakorttilaisia. Suomessa nyt ei vaan saa mitään lahjaksi.
Ex Kawasaki KLE 500
Ex Yamaha Super Tenere 750
Ex Kawasaki ZR7-S
Ex Yamaha FZS1000
Ex Suzuki RF900R
Ex Yamaha FZS1000
Suzuki GSX1400
Jotenkin tuntuisi fiksummalta sellainen muutos että ei olisi kolmea A-korttia vaan minkä sitten ensin suorittaakin se ajan myötä muuttuisi seuraavaan luokkaan ilman tutkintoa / koulutusta / maksuja.
Minä en usko että kevarilla pari vuotta ajaneella on ongelmia A2-pyörän kanssa, ja jos on niin ne ovat sellaisia ettei korjaamiseen pakkosuoritetut pari teoriatuntia ja viisi ajotuntia *500 euroa kiitos* auta.
Sama juttu A2 -> A.
DL650 V-Strom / GSX650F
Ostin ekan satapiikin 10 vuotiaana. Vissiin kolmannella luokalla olin koulussa
16v ajoin piikkikortin, jolloin oli jo vuosia ajokokemusta alla ja sitten 18v sain "lahjakortin". Joitakin vuosia meni autoja rassaillessa, mutta vuodesta -94 olen ajanut lahjakortilla ns. isoja pyöriä.
Tuo lahjakortin morkkaus on osaltaan kateutta ja osaltaan sitä, että täysin ilman mitään koulutusta ja kokemusta sai keski-iän kriisissä ja viidenkympin villityksessä ison pyörän alle ja vaihtelevin tuloksin.
Triumph Bonneville Bobber Black -18
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
Tuo olisi kaikille muille, paitsi autokouluille oikein hyvä ja toimiva ratkaisu.
Nyt pitää ajaa mopokortti(15v-16v)--> kevarikortti (A1 16v-18v)--> A2 (18v-20v)
--> (20v tai suoraan 24v)A-kortti
Isoin vitsi koko hommassa on se, että 24v voi kävellä tutkinnon vastaanottajan luokse ilman yhtään teoria- tai ajotuntia ja sanoa, että ajetaan A-kortti.
Jos natsaa, niin onko se lahjakortti...
Jos meidän kuningatar (pelkkä BC) haluaisi ajaa turbobusalla, niin teoria, käsittely ja inssi riittäisi.
Luulen, että Kuningatar selviäisi teoriakokeesta.
Käsittelykokeestä kyllä, koska ollaan enskalla metsäilty yhdessä.
Inssi, no ehkä, koska piintyneet tavat liikenteessä.
Joten, hyvin pienellä vaivalla kuningattarella olisi lupa ajaa turbobusaa...
Niin, menikö kaikki nyt ihan oikein.
Edit: Siis siinä tapauksessa, että kuningatar on jo 24-vuotias
Meni. Noin sen pitäisi mennäkin täysi-ikäisillä (jos halutaan erottaa A omaksi suorituksekseen) .
Minkäänlaista korttia en ole kaksipyöräiseen ajanut ja mopo on päkuppina, jos settuu vaikka eturengas käväseen ilmassa.
Aika paljon porukka ajelee kaikenmaailman rekisteröimättömillä vehkeillä vaikkei A.korttia olekaan.
Ready to race
Ajoin aikoinaan 16-vuotiaana sen aikaisen KT-kortin, sitten 18-vuotiaana sain aikamoiset alennukset ajaessani autonajokorttia, ei tarvinnut ajaa kaikkia ajotunteja eikä istua joka teoriatuntia.....
-Onkohan käytäntö muuttunut....?![]()
Kun älyttömät käskee haluttomat tekemään mahdottomat, syntyy projekti.
Myytävää; <strong>https://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=8912</strong>
Ei kai sentään, ellei ole ollut ennestäänIsoin vitsi koko hommassa on se, että 24v voi kävellä tutkinnon vastaanottajan luokse ilman yhtään teoria- tai ajotuntia ja sanoa, että ajetaan A-kortti.
- kaksi vuotta A2 jolloin korottaminen onnistuu suorittamalla teoria- käsittely- ja ajokoe (aikaisintaan 20-vuotiaana)
- A1 jolloin korottaminen onnistuu suorittamalla teoria- käsittely- ja ajokoe aikaisintaan 24-vuotiaana
Ellei ole mitään "aata alla" tarvitaan 5 tuntia ajo-opetusta joko autokoulussa tai opetusluvalla.
DL650 V-Strom / GSX650F
Kyllä siinä paljon pahaa tapahtuisi, jos alle 50 km työmatkalaiset kulkisivat jollain monkeylla tai UK110:llä:
- CO2-päästöt pienenisivät 150 g/km -> 50 g/km
- Pysäköintiongelmat häviäisivät kun yhteen ruutuun mahtuu 4-5 laitetta
- Ruuhkat häviäisivät tai ainakin hellittäisivät, joiden seurauksena myös muiden laitteiden kulutus alentuisi.
Suomennettuna tämä tarkoittaisi:
- Polttoaineveron tuotto pienentyisi.
- Pysäköintitulot pienentyisivät ja pahimmassa tapauksessa jopa maan arvo laskisi
- Suunniteltujen ruuhkamaksujen tuotto pienentyisi.
Näiden negatiivisten vaikutusten vuoksi vihreä hallitus ei voi puoltaa muutosehdotusta.
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Kuuden vuoden korotus isoon A:han 18vee-24vee oli täysin absurdi. Kuusi vuotta! Pari-kolme vuotta olisin vielä jotenkin ymmärtänyt. Faija maksoi oman kevarikortin, jonka ajoin valkoinen kolmio perässä, ja sitten inssi. ABC-kortin sain tavallaan ihan oikeasti lahjana, sillä ammattikoulu ajatti sen 80-luvulla ilmaiseksi osana koulua silloin meidän linjalla kaikille oppilaille.
Mulla oli jo harjoitusluvalla ajettu KT-kortti alla, joten sain ABC-kortin vain parilla teoriatunnilla. Jos olisin päässyt intissä kuljetuspuolelle, niin olisi tullut vielä se E-kirjainkin lahjana. Kyllähän prätkäilyn aloittamista tulisi helpottaa jälleen, edes puoliväliin takaisin suhteessa 80-lukuun. Eihän moottoripyöräilyn tarkoitus voi olla mahdollisimmat alhaiset vakuutusmaksut, vaan se että mahdollisimman moni aloittaa lajin. Vakuutusmaksujen minimointi kuristamalla laji henkihieveriin on vähän huono kehitys.
Exät: Honda ST70,SL125S,CB125T,CB125TD,MTX125R,CB250RS,CB250N, CB400N,FT500,CB750K,VF750F,VFR750F(2),CB900F,VF100 0F2,CBR1000F(4),CBR1100XX(2).Yamaha DT125MX,DT125R,RD125LC(2),RD250LC,RD350LC(2),XJ750 SECA,XJ900.Kawasaki Z500, GPZ900R(2),GPZ1000RX.
Tässä on vaan se ongelma, että suuren yleisön silmissä moottoripyöräily on yhtä paheksuttavaa kuin tupakka. ”Se on turhaa hupiajoa, saastuttaa, meluaa ja liikennesääntöjäkään ei noudateta, joten parempi vaan kun loppuisikin koko laji.” Vielä kun keltainen media työntää lööppejä ylinopeuksista ja liivijengeistä, niin siinä ei paljon järkipuhe autoa pienemmistä päästöistä, vähenevistä ruuhkista ym paina.
Tuota en ymmärrä miten vakuutusmaksut liittyvät asiaan ja kukaniitä minimoi? Liikennevakuutuslaki määrittää varsin tarkoin, miten vakuutus hinnoitellaan tapahtuneiden vahinkojen ja maksettujen korvausten kautta, ja että paljonko siitä saa jäädä yhtiölle voittoa. Kaskovakuutukset ovat oma lukunsa, mutta niiden hinta on sitten taas pelkkää markkinataloutta.
Jep. Tähän liittyen on aina ihmetyttänyt hinnoittelu.Liikennevakuutuslaki määrittää varsin tarkoin, miten vakuutus hinnoitellaan tapahtuneiden vahinkojen ja maksettujen korvausten kautta, ja että paljonko siitä saa jäädä yhtiölle voittoa.
Liikennevakuutuksesta muistavat aina yhtiöissä mainita, että hinta on sillä tavalla "lakisääteinen" juttu ettei siitä voi antaa mitään erityisalennuksia.
Siitä huolimatta yhtiöiden välillä on valtavat erot liikennevakuutusten hinnoissa, enkä millään jaksa uskoa että jokainen yhtiö saisi suunnilleenkaan saman verran voittoa.
Esimerkkinä taannoin ostamani vanha henkilöauto jonka liikennevakuutuksen hinnat minulle eri yhtiöissä (ja kyllä, on bonukset joka yhtiössä ne mitkä kyseinen yhtiö maksimissaan minulle myöntää):
Myyvätkö listan alkupään yhtiöt vakuutuksen huomattavalla tappiolla, vai yrittääkö POP ja IF kääriä huomattavat voitot ? Vai ovatko viimeksimainitut vakuuttaneet ajoneuvoja niin huonon tuurin ollessa myötä, että kate on sama kuin niillä yhtiöillä joissa hinta on alle kolmannes heidän hintoihin ... no, tämä menee ohi aiheen.- Pohjantähti 182 euroa
- Turva 184 euroa
- Lähitapiola 184 euroa
- Fennia 208 euroa
- Pohjola 224 euroa
- POP 525 euroa
- IF 665 euroa
DL650 V-Strom / GSX650F
Aloita vaikka lukemalla tämä ketju.
Mahtaisi pompsauttaa nyt jo kovin korkeat piikkien vakuutusmaksut vielä korkeammaksi, jolloin ei olisi varaa liikennevakuuttaa kun ne olisi punakilpihinnoissa?Pointtini siis oli, ettei vakuutusmaksujen minimointi liene se tärkein asia moottoripyöräilyssä, vaan tietty määrä onnettomuuksia on hyväksyttävä hintana lajin elinvoimaisena pysymisestä. Pohjimmiltaan kritisoin siis vakuutusmaksujen halpuutta, en niiden kalleutta. Jos asian nyt siihen haluaa vääntää vaikka se ei ole tässä ihan se pihvi.Miksi rajoittaa tuota piikkeihin? "Lahjakortti" takaisin, päästään taas ihmettelemään onnettomuustilastoja, tappoveroa ja järkyttävästi nousevia vakuutusmaksuja!
Yksi asia mikä todennäköisesti myös on alkanut vaikuttaa onnettomuuksien määrään - ja sitä kautta vakuutuksien hintoihinkin - on kaksinkertaistunut kuljettajien keski-ikä. Kun aloitin tämän lajin, niin keski-ikä oli jotain kolmenkympin tienoilla. Kohta se lienee lähellä kuuttakymppiä. Nuoriso on hurjaa, mutta lienee myös niin että korkea ikä lisää onnettomuuksia. Laji lienee jo sillä puolen tilastollisen vuoren huippua.
Viimeksi muokannut: Zen; 09.08.2020 klo 16:23.
Exät: Honda ST70,SL125S,CB125T,CB125TD,MTX125R,CB250RS,CB250N, CB400N,FT500,CB750K,VF750F,VFR750F(2),CB900F,VF100 0F2,CBR1000F(4),CBR1100XX(2).Yamaha DT125MX,DT125R,RD125LC(2),RD250LC,RD350LC(2),XJ750 SECA,XJ900.Kawasaki Z500, GPZ900R(2),GPZ1000RX.