Käsittääkseni useiden mopo- ja moottoripyörävalmistajien käyttäjäkäsikirjat kehoittavat tarkastamaan moottoriöljyn määrän ajamaan lähtiessä.
Tämä toimenpide pitäsi huolellisuusperiaatteen täyttymiseksi tehdä ainakin laitteen oston yhteydessä ellei sitten seuraa kehoitusta pilkulleen jatkuvasti, mitä tosin harva tekee.
Mikäli moottorissa olisi ollut ylitäyttö, niin se olisi huolellisesti toimiessa paljastunut uudella omistajalla heti kaupan yhteydessä.
Öljyn määrän tarkastamatta jättäminen muutenkin oston yhteydessä ei täyttäne ostajalta edellytettävää huolellisuusvelvoitetta.
Eli huolellisuusperiaate on laiminlyöty kaksi kertaa: oston yhteydessä ja ennen ajamaan lähtemistä.
Ylitäyttö voisi olla mahdollista ainakin niin, jos toi ostaja on kattonut öljyt heti ajon jälkeen?? Öljyt vielä koneen nokassa jne. eikä kerinneet valua pohjaan niin näyttäähän se tikku silloin "kuivalta". Jos lisännyt tässä kohti öljyä tikun yläreunaan, niin varmasti ollut kone täynnä.
Näistä moposankareista kun ei tiedä, että millaisia propellihattuja on.
Kuulemma se musta öljy oli todella vanhaa ja siksi ei voi olla hänen itse lisäämää.
En nyt muista mitä tarkalleen oli hajonnut, mutta joku osa halki ja kuulemma kestänyt kolme tuntia päästä edes käsiksi moottoriin. Ei ole lähettänyt tositteita huoltofirmalta eikä kuviakaan, joita sanoo hänellä olevan. Toisaalta, mitä minä niillä tekisin.![]()
"Soratie on parasta huumetta!" 1200 GSA
Unohda koko asia jos ei ole esittää dokumentteja mitä on hajonut ja miksi.
Kylätason kurapyöräilijä.
Suzuki AN400 Burgman (2018) - vaimo
Suzuki DL650 (2009) - mä
Suzuki GSF 600 s bandit (2002) - mä
Ex-pyörä: Honda Shadow 750 ACE (2001) - vaimo
EX-pyörä: Yamaha XV250 Virago (2000) - vaimo
Honda XL1000V Varadero -99, Honda XL500R -84
Onhan se mahdollista, että pojanpässit on tehneet ilkivaltaa mopon seistessä jossain parkissa.
Äiti-tytär-yhdistelmä saattaa olla vähemmän perillä tekniikasta (kaikella kunnioituksella) kuin keskiverto miehet, jolloin ei välttämättä ymmärretä ettei tässä kerrottu ongelma voi myyjästä johtua.
Itse asiassa pidän ilkivaltaa ainoana mahdollisuutena, mikäli oletetaan että ostaja on vilpittömin mielin asian tiimoilta eli moottori on oikeasti ollut täynnä jotain "mustaa" nestettä.
Veikkaisin että cokispullo tyhjennetty moottoriin![]()
DL650 V-Strom / GSX650F
Olikos tässä ketjussa mainittu sen skoban merkki ja malli niin voisi vähän tutkia mitä siinä voi tyriä? Ainakin ne skobat jolla omat tytöt aikanaan ajeli oli kaikki korkit satulan alla joka oli avaimella avattava
FJR -17
Honda Monkey Z50J - Honda CB 125 K - Honda CB 125 T - Kawasaki Z 650 - Yamaha FJ 1100 - Kawasaki ZZR 1100 - Kawasaki ZZR 1100 ...(10v. taukoa)... Suzuki GSX 1300 Hayabusa...(14v. taukoa)... Honda CRF 1100 Adventure Sports
Tässä on mielestäni kaksi vaihtoehtoa:
1) Vastata asiallisesti, mutta suoraan, että mopo on huollettu asiantuntevassa liikkeessä, ja sillä on ajettu huollon jälkeen ja ostaja on sitä myös testannut ja todennut toimivaksi. Vian on aiheuttanut ostaja.
2) Lähteä kyselemään vian todenneen korjaamon diagnoosin ja kustannusten perään ja sitä kautta "tehdä itsensä osasyylliseksi" tapahtumaan ja mahdollisesti maksaa osa korjauskuluista.
Aikanaan myin 200 tuhatta ajetun Escortin parilla tonnilla vanhalle ukolle. Viikon parin päästä ukko soitti, että auto on korjaamolla, kun ei lähtenyt käyntiin ja tiedossa on venttiiliremontti. Soitin korjaamolle ja he totesivat saman asian ja kustannukset oli vajaan tonnin luokkaa. Itsekin olin noin vuotta aiemmin hinauttanut auton korjaamolle, kun ei käynnistynyt, mutta he saivatkin auton käyntiin sen kummempia tutkimatta. Siinä tilanteessa maksoin ostajalle 300 euroa hyvitystä - joku toinen ei olisi maksanut mitään. Ajattelin pääseväni helpommalla ja ukko oli myös sympaattinen ja yhteistyöhaluinen.
Nyt sain ”todisteita”. Googlasin ja henkilö joka on todennut tämän vian, asuu ainakin samalla paikkakunnalla. Eli joku tuttu. Häneltä siis tekstarin muodossa skootterin omistajalle "lausunto". Korjaus maksaa kuulemma 400€ ja minun täytyisi vähintään nuo kuitissa näkyvät osat maksaa. Eli about 100€. Miten heillä oli sitten varaa ostaa yli satasen maksava LED-peili? Ihmettelen vain...
Viimeksi muokannut: emmej; 05.08.2020 klo 15:08.
Tuon nykyisen mönkijäprojektin tiimoilta kun on tullut lueskeltua ahkerasti chinariders foorumia ja törmännyt vähän vastaavanlaisiin tapauksiin (pl liika öljy koneessa) herää kaksi kysymystä.
1.onko skootteriin tehty mitään huoltoa ennen käyttöönottoa? Näissä kun on toimitettaessa sisällä ns.varastoöljy jonka pääasiallinen tehtävä on estää konetta jumittumasta ja/tai ruostumasta varastoinnissa, juurikaan voitelevia ominaisuuksia sillä ei ole ja sen takia se pitäisi laskea ehdottomasti ulos ennen käyttöönottoa ja korvata oikealla moottoriöljyllä. Tämä selittäisi ennenaikaisen ja ylenpalttisen kuluneisuuden.
2. Voisko olla mahdollista, en tunne tuota konetyyppiä, että huoltomies olisi lisännyt uudet öljyt mutta jostain syystä (esim unohtanut) jättänyt vanhat öljyt laskematta ulos? Tuntuu kyllä tosiaan oudolta että koneeseen noin paljon liikaa öljyä edes mahtuisi ja jos vauriot olisivat siitä johtuvia siitä olisi kyllä, kuten mainittua, lähtenyt sempäivänen sauhu sen puskiessa liikoja ulos.
Omituisten Otusten Kerho
Yamaha GTS 1000 '93
Cagiva Mito Evo2 4t turbo-projekti '05
Ex:Bashan BS200-S7 `07 katumönkkäri
Ex:Benelli Tornado TRE Novecento '06
Ex:Triumph Daytona 955i DSSA `02 fighter
Ex:Honda CBR 600F2 '91
Ostin skootterin Teknisiltä ja heiltä sain ohjeet mennä 300km kohdilla huoltoon, että kaikki on siltä osin kunnossa. Eli en ainakaan ole ollut tietoinen, että skootteri olisi pitänyt ennen tuota huoltoa jossain huoltaa.![]()
Ja kuitenkin ajoin satoja kilometrejä ilman ongelmia. Luulisi, että olisi ollut jotain yskää tuona aikana.
Näyttäkää minulle moottori, joka kuluu väljäksi 500km matkalla sen takia, että moottorissa on liikaa öljyä, mutta nokka-akseli/nostimet yms ei kulu.
Mutta peukku ylös tuolle kiinanmoottoreiden ensiasennus"öljylle"
Olen kuullut aiemminkin tuosta aiheesta.
Ainakin Lifan, Zongshen ja RPS merkkien laitteissa edm maininta löytyy ihan manuskan alkusivuilta osiosta "ennen käyttöönottoa tehtävät toimet" tjsp.
Omituisten Otusten Kerho
Yamaha GTS 1000 '93
Cagiva Mito Evo2 4t turbo-projekti '05
Ex:Bashan BS200-S7 `07 katumönkkäri
Ex:Benelli Tornado TRE Novecento '06
Ex:Triumph Daytona 955i DSSA `02 fighter
Ex:Honda CBR 600F2 '91
Äkkiseltään vaikuttaisi näin, että jos mopon huoltohistoria on uudesta asti ollut dokumentoituna ja ostaja on koeajon myötä todennut laitteen toimivaksi ja tehnyt ostopäätöksen. Ajokilometrien perusteella (alle 1000km ajettu?) ei edes huollettu kiinankoneinen skootteri ole noin huonossa kunnossa mitenkään ellei ihan tahallaan ole piloille huudatettu.
Käsittääkseni myyjän vastuu on juuri tämä että myydään siinä kunnossa kun se on. Tiedossa olevia vikoja ei pitäisi peitellä tai muuten yrittää jymäyttää ostajaa lyömään käsiänsä kuraan.
Varmaan pitäisi saada ihan virallisen korjaamoyrityksen lausunto asiasta ja sen jälkeen spekuloida sitä missä huollon laiminlyöntiä on tapahtunut. Mielestäni pari kuvaa ja tekstiviesti asiasta ei ole kovinkaan virallista saati puolueetonta.
Ride like the wind
Jos tosiaan on myyjäliikkeen antamaa huolto-ohjelmaa seurattu ja siitä on leimat niin voishan tuota yrittää tietty takuuseen/virhevastuuseen saada. Voi vaan olla kodinkoneliikkeen kanssa rahtusen haastavaa. Hyvä esimerkki siitä miks telkkarit ostetaan teknisiltä ja motskarit muualta...
Omituisten Otusten Kerho
Yamaha GTS 1000 '93
Cagiva Mito Evo2 4t turbo-projekti '05
Ex:Bashan BS200-S7 `07 katumönkkäri
Ex:Benelli Tornado TRE Novecento '06
Ex:Triumph Daytona 955i DSSA `02 fighter
Ex:Honda CBR 600F2 '91
Ettei vaan yritettäis kundi/lepakkokaverin loppuunajettua moottoria korjauttaa myyjän piikkiin? Ei kun puhelimen estolistalle ja pois lärväkirjan kavereista. Hoitakoot lakituvan kautta neuvottelut.
GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750
How far can you travel when you're six feet underground?