Kausi tänään avattu ja hymy oli korvissa saakka. Ei tullut kylmä mutta silmälasien kanssa huurtumisongelmia. Olen käyttänyt Rodenstockin liinoja joissa on jotakin hyvää huurtumisenestoainetta. Viimeinenkin liina (myydään 3 liinan pakkauksessa) kuivunut ja ostin viime vuonna Specsaversin ruiskutettavaa ainetta. Tämä ei toimi ollenkaan, rillit huurtuu ja jää ikävä kalvo laseihin. Onkos kenelläkään tiedossa mitään hyvää ainetta? Ja juu, silmiä ei aio leikkauttaa.
Kawasaki H2 SX -22, ex.K1300S -14, ex. K1300S -11, ex. GSX1250FA -12
Itellä on samaa ongelmaa visiiri pysyy kyllä auki kelillä ku kelillä mutta nää lasit eiEttä mielenkiinnolla jään seuraamaan.
Bmw f900xr
Sukellus- ja uimalaseihin toimii sylki, siis mikään räkä tai lima, vaan sylki. Sylkäisy lasien sisäpuolelle, levitys sormella ja hyvin kevyt huuhtaisu vedellä. Sukellusmaskin lasiin ei jää havaittavaa kalvoa, kai tuota voisi kokeilla silmälaseihinkin.
https://www.youtube.com/user/mtubeist
Kiinostaa myös löytää tähän vastaus - yleensä valoihin pysähtyminen on se suurin ongelma vaikka kuinka yrittäisi kevyesti hengitellä visiiriauki. Välillä ratkaissut ongelman piilolinsseillä - mutta joo, ei se mikään ratkaisu ole.
En rupea sylkemään laseihin![]()
BMW R1250GSA -20, Exät: Tracer 9 GT -21, MT-09SP -19, MT-07 -16
Tästä on muuten jo juttua! http://www.moottoripyora.org/keskust...ja-huurtuminen
Yiying YY250T, Ex Kawasaki zr7, ex kawasaki gpz500s
Mitenkäs tää nyt... olen aina ajanut lasit päässä plussakelien aikana maaliskuusta joulukuuhun ja kertaakaan eivät ole lasit huurtuneet. Jos pysähtyy liikennevaloihin ja ajoviima lakkaa, hiljalleen tietty huurtuu sekä visiiri että silmälasit, mutta tähän auttaa visiirin pieni raottaminen siihen asti, kunnes päästään liikkeelle. Pyörässäni on lisäksi iso pleksi, joka estää suoran ajoviiman osumisen, mutta ilmeisesti ei ihan kovin suurta puhallusta tarvita, jotta näkökalusto jo pysyy kuivana.
Mitä mä nyt teen väärin?
Honda XL1000V Varadero -99, Honda XL500R -84
kypärissä aikalailla eroa tuohon huurtumiseen, ainakin oman kokemuksen mukaan
Visiirin avaaminen saa ainakin pinlock-kalvollisen visiirin huurtumaan helpommin. Ideana kun on sisäpuolen pinnan pysymnen lämpimänä ilmaraon ansiosta. Sitten kun avaat visiin, niin visiirin sisäpuoleinen pinta jäähtyy myös ja huurtuu helpommin.
En ole ikinä käyttänyt silmälaseja, mutta voisi kuvitella niidenkin pysyvän paremmin huurteettomina, jos ne ovat lämpimät, eivätkä jäähdy ajoviimasta (tai paikallaan ollessa avonaisen visiirin kanssa).
Ja kakka roiskusi.
http://www.miikavenalainen.net
Päinvastoin, kyllä lasit huurtuu kun tullaan kylmästä lämpimään, esim. talvella sisätiloihin. Ei koskaan kun lähdet sisältä kylmään ulkoilmaan. Kypärän kanssa niitä huurruttaa paikalla seistessä ja hiljaisissa nopeuksissa uloshengitysilmasta tiivistyvä kosteus kun kypärän sisällä ei ilma vaihdu, visiirin avaaminen parantaa sitä ilman vaihtumista...
Joo, näin on. Kun lueskelin tuota toista ketjua niin ehkä olenkin käyttänyt väärin tuota Specsaversin Opticleania vastaavaa tuotetta. Suihkuttelin sunnuntaina ainetta linsseille ja pyyhin niitä välittömästi. Olis pitäny ekaks antaa aineen kuivua linsseille ja sitten kiillottaa. Tänään en menny mopolla töihin mutta ennusteet lupaa melko hyviä kelejä tälle viikolle niin täytyy jatkaa testaamista.
Kawasaki H2 SX -22, ex.K1300S -14, ex. K1300S -11, ex. GSX1250FA -12
Lasit huurtuvat sisään tullessa siksi, koska ne ovat jäähtyneet ulkona ja lämpimämmän sisäilman kosteus tiivistyy kylmille pinnoille. Ulos mennessä ilmankosteus ei tiivisty lasien pintaan, koska ne ovat lämpimät.
Kun visiiri avataan, pääsee kosteus poistumaan, mutta myös kypärän sisälle tulee kylmää ilmaa, joka jäähdyttää myös niitä silmälaseja (ja visiirin sisäpintaa), joiden kylmentyessä kosteus tiivistyy niiden pinnalle herkemmin.
On tärkeää saada poistettua kosteutta ilman visiirin tai lasien kylmentymistä.
Ja kakka roiskusi.
http://www.miikavenalainen.net
Kaikkien näiden tököttien kanssa itseä pelottaa vähän se että paljonko ne tekee vahinkoa itse linsseille ja niissä mahdollisesti olevilla eri kalvoille/yms ? Paljonko mahdollisesti lyhenee lasien käyttöikä kun niihin jotain aineita "kiillotetaan".
Suzuki GSX-R 600 ´01 Kilvetön
ex - Triumph Sprint ST 1050 ABS ´10
ex - Suzuki GSF 650 S Bandit ´07
Bolle antifog spray toimii hyvin ja käy kaikille linssi materiaaleille...ei vahingoita linssejä...
Ei kiinnosta pätkääkään
Mulla on teini-iästä lähtien ollut lasit ja kyllä ne kaikki linssit ovat kestäneet vähintään sen 5 vuotta joka on myös hyvä väliaika näöntarkastukselle. Nimimerkillä tulee myös pestyä linssejä milloin milläkin aineella ja pyyhittyä sillä paperillla tai muulla mitä on saatavilla. Vanha kikka jokseenkin toimivaan huurteen estoon on ihan Fairy-vesi seos jonka levittää kevyesti ja antaa kuivahtaa.
Street Triple R(old)+F650 GS"Katrin" / 15 exää + 1 r.i.p.
"Ajelee siellä porukan perällä vaan ja syö siellä patukkaa koko ajan"
Minä olen ja minun havaintoni ovat pitkälti juuri kuten Miikam kirjoittaa. Se, että lasit valoissa tai muuten seisten huurtuvat, johtuvat luullakseni siitä, että syyskelillä kypärän ilmanvaihdosta riippumatta lasien lämpötila on oleellisesti alhaisempi kuin kostean uloshengitysilman. Ajaessa kypärän ilmanvaihto toimiessaan kuitenkin estää hengitysilman suuntautumisen laseille, paikallaan ollessa sitä laseille tulee useimmissa tapauksissa enemmän tai vähemmän eikä auki olevasta visiiristä kaikki riittävän hyvin yleensä tuuletu ulos.
Tää ei ole enää huurtumista, vaan talvista kosteutta...
Jäällä iski semmoinen sumusade, että piti ajaa rantaan miettimään jatkoa.
Kypäränä oli jostain syystä schuberth C2, vaikka yleensä on Crossikypärä ja kunnon ajolasit.
16178773_10210098858886232_3328093107301201036_o.jpg
https://www.eurobiker.fi/shoei-airmask-1-full-mask.html
talviajossa on kokokypärässä pelannut silmälasien kanssa. Jos ajaa kunnolla hikeen, niin on pakko olla piilarit + airmask.