Ajattelin luoda oman ketjun meikäläisen projektille, niin ei tarvii spämmätä montaa eri ketjua omilla jorinoilla.
Omista taustoista sen verran, että ikää on 33 vuotta. Viimeisimmät kokemukset
(ennen tätä kesää) kaksipyöräisistä on piikkiajoilta - perus kylillä pämppäilyä. Moottorien pärinä ja kova vauhti on aina kiehtonut, mutta jostain syystä 15 vuotta hurahti ilman omaa pyörää.
Tänä keväänä ostin -00 zx6r Kawan. Kaverin kehotuksesta lähdin orgin ratapäiville opettelemaan pyörän käsittelyä ja ensimmäisen setin jälkeen olin koukussa rata-ajoon.
Pari vknloppua Kawan kanssa Alastaroa -> pyörä myyntiin ja kilvetön -04 cbr600rr tilalle.
Yhden vknlopun ehdin pyöriä Hondalla Alastarolla. Melkoiseksi säätämiseksihän se meni. Ensimmäistä kertaa käännetyllä kaaviolla. Sadekumeilla ja normikumeilla muutama setti kerrallaan. Shifteri ei tykännyt sadekelistä ja aiheutti ylimääräistä ohjelmaa, kun rupes pätkimään sytkää kesken ajon ja lopulta esti koko pyörän käynnistymisen. Alustan säädöt oli aivan päin hvettiä ja aiheutti tarpeetonta keulimista ja muuta kummaa.
Nyt olis sitten tarkoitus huoltaa vehkeet siihen kuntoon, että ensi kaudella pystyis keskittymään itse ajamisen opetteluun.
Suunnitelmissa seuraavaa:
-etupamppujen huolto itse (tehty) 80€
-ohjauslaakeri + pelit ja pensselit (tarkastettu ok) 0€
-takaiskari motovillelle huoltoon 200€
-uusi jarrupääsylinteri 200€
-jarrusatuloiden huolto (tehty) 80€
-uudet jarruletkut + jarrupaineanturi (ostettu) 150€
-racedac + asennus (ostettu) 100€
-uudet kliparit + nippelitnappelit (ostettu) 35€
-domino pikakaasu + gripit 150€
-avaimeton käynnistys ja tankin korkki 30€
-tankkipatti ja tankkigripit 50€
-foamien vaihto
-swingin maalaus ja laakerit 100€
-linkuston rasvaus
-rungon ja motin poskien siistiminen/maalailu 50€
-uudet tulpat 80€
-uusi ilmansuodatin 35€
-sähköjen läpikäynti
-ketjut + rattaat 150€
-renkaiden haaliminen ensi kaudeksi XXX€
-vesitiivis kotelo commanderille ja racedacille
-puristuspaineiden mittaus
-venttiilien välysten tarkistus + säätö
-penkitys ja säätö XXX€
-ohjauksen rajoittajat
-1 osainen nahkapuku käytetty 200€
-varikkoteltta 100€
-kypärä käytetty 200€
-katteiden pohjat + maalaus (ehkä, jos, tuskin)
-yhteensä n. 2000€ + renkaat + penkki/säätö (ei näin!)
Siinä nyt aluksi askarreltavaa ja hankittavaa.
Kyselen sitten jeesiä, kun menee sormi suuhun ja saa toki kommentoida, jos joku vaikuttaa todella typerältä.
Tarkoituksena olis pitää pyörä jokkiskelpoisena, eli jos joku muutoksista rikkoo sääntöjä, niin kertokaa ihmeessä.
Janne
Viimeksi muokannut: KawaJava; 23.10.2019 klo 02:03. Syy: hintoja kauhisteltu
cbr600rr -04
cbr600rr -04
Jokkiksen säännöt ovat hyvinkin vapaat. Kilvettömiä pyöriä koskee muutama turvamääräys enemmän, mutta käytännössä lähes jokaisella turvallisella ratapyörällä pääsee ajamaan jokkikseen.
Säännöt voi lukaista tuolta:
https://www.moottoriliitto.fi/ajajil...t/road-racing/
The Lakkivaari
Yamaha ei pamaha
Poskigrippejä ei tarvitse ollenkaan jos on muotoillut penkin ja tankin takaosan niin että ne antaa tarvittavan tuen. Eli jos tarvii grippejä, niin se on vain indikaatio että kannattaa viilata muotoa/tukea paremmaksi.
Ja siinä vaiheessa kun tuki on riittävä, niin gripeistä on vain haittaa koska ne estävät jossain määrin helpon liikkumisen/ ajosennon hienosäädön.
Perus kuitukatepenkki ei yleensä ole perus ratapenkki, vaan suorakopio vakiosta satulasta, ja vakio satula ei anna tukea jos siirtää persettä sivusuunnassa.
Laita syyläriin vettä + water wetteriä. https://www.motonet.fi/fi/tuote/6080...-Wetter-355-ml
Jos kaadut radalla ja syylärinesteet valuu asfaltille, niin toi ei ole liukasta, toisin kuin glykoli.
Sit kun sulla on takaiskari irti, niin heitä linkustoon uudet rasvat. Rasvaa saa laittaa reilusti. Yleensä ne on ihan liian kuivia.
Jos jarrusatuloita tarttee pestä, niin lämmintä vettä + fairia ja hammasharjalla jynssää.
Hyvä peruspuhdstusaine on lamppuöljy. Sillä saa vanteista ja swingistä rasvat pois. Voi myös laittaa katteisiin, mutta huomioi että jättää vähän harmaan kalvon jälkeensä.
Braaaaap
Onko tossa 04:ssa HISS? Jos on, niin tsekkaa ennen lukkopesän poistoa, voiko sen poistaa ilman että ECU ei pahoita mieltänsä.
Beta 300 RR
Ex - CBR1000RR
cbr600rr -04
Jarrut tuntui todella pehmeältä ilmauksesta huolimatta, joten otin satulat auki ja siellä oli joka toisesta männästä pölytiiviste rullalla männän ja sylinterin välissä.
FB_IMG_1571494137224.jpg
FB_IMG_1571494141869.jpg
Käytin satulat astianpesukoneessa, mutta eipä ne siellä juuri puhdistunut. Duunissa sitten laitoin ne liuotinkylpyyn ja sen jälkeen vähän hammasharjaa perään, niin johan rupes pinttymät irtoomaan.
Seuraavaksi pitäis tilailla/teettää uudet jarruletkut, kun vanhat oli jo aikansa eläneen näköiset. Uusiin sitten liitin myös jarrupaineanturille. Tosin ensin pitäis löytää jostain uusi pääsylkkä, niin tietäis minkälaiset liittimet laittaa letkuihin.
FB_IMG_1571494862904.jpg
FB_IMG_1571494871150.jpg
FB_IMG_1571495172100.jpg
Viimeksi muokannut: KawaJava; 19.10.2019 klo 19:30.
cbr600rr -04
Tämän parempaa kuvaa en tähän hätään löydä. Miltä näyttää?
FB_IMG_1571495675949.jpg
cbr600rr -04
https://mittaletku.fi/moottoripyora/
tuolta saa just sellaset ku haluaa
Ei järjellä, ei taidolla, ei työllä, ei tuskalla vaan tuurilla.
Vaikuttaa hyvältä. Tänks!
Tässä vielä pätkä Hondaan totuttelusta Alastarosta. Sen suurenpaa analyysiä tästä nyt on turhaa alkaa vääntämään, kun ajo on mitä on..
https://youtu.be/Xco_m6h3f04
cbr600rr -04
Askartelun kiima nyt suurinpana syynä. Lisäksi mulla ei oo ku yks avain tohon ja sen katkeaminen/hävittämisen pelko. Uuden avaimen teettäminen maksais monta kertaa enemmän, kuin avaimettoman käynnistyksen rakentaminen. Ja joitain muita tekosyitä, että pääsis ropailemaan.
Joku tämän tyylinen ratkaisu, mihin sais kytkettyä -virta on/off, starttaus, gepsimokkulan virta (onko tarvetta?), takavalo sateelle, jotain muuta?
FB_IMG_1571499795197.jpg
cbr600rr -04
Etureuna/etuosa liian kapee, liian korkeella, liian kupera.
Sahaa jostain ohkasesta vanerista esim 300*300mm pala ja vertaa satulan pinnan muotoa.
Varsinkin satulan etu- ja keskiosan tasainen muoto ja leveys kriittisiä.
Tossa pari verrokkia.
Jos ei tee itelle ja pitää tulla nätti, niin esim:
http://www.mprata.fi/index.php?topic=1199.0
Jos tekee itelle ja ei oo yhtää välii minkä näkönen tulee, niin esim:
http://www.mprata.fi/index.php?topic=1437.0
Sanoisin, että enemmänkin makuasioita ja tottumuskysymyksiä nämä.
Itse en ole leikkuulautapenkeistä koskaan tykännyt ja olen ajanut katupenkeillä tai sen tyyppisesti muotoilluilla jakkaroilla. Kovin tuntuu oudolta, kun olen kavereiden pyörillä ajellut, missä tuon suuntaisia virityksiä on. Varsin hankala on niissä ollut asentoa vaihtaa.
Tärkeämpää on penkin antama tuki ja pito, eli ajaessa ja asentoa vaihtaessa ei saa koskaan tuntua siltä, että putoaa pyörän päältä tai että joutuu kannattelemaan käsillä tai jaloilla keskivartaloa.
The Lakkivaari
Yamaha ei pamaha
Penkki kannattaa tehdä nimenomaan itselle ja omille mittasuhteilleen. Varsinkin sen kallistuskulmalla pituussuunnassa (ns reisikulma) on hyvin iso merkitys siinä, tunteeko kuski penkkiä omakseen vai ei.
Pullourtsi on siitä kiitollista kamaa että sitä voi aina lisätä ja sitten muotoilla uudelleen ja taas koeistua. Jolloin löytää sen parhaan mahdollisen penkin muodon itselleen.
Kaikki ne kaverit joiden tiedän tehneen itse itselleen penkin, ovat olleet erittäin tyytyväisiä lopputulokseen. Ja nimenomaan sen suhteen että se penkin antama tuki on huomattavasti paljon parempaa kuin katupenkkien tai sen tyylisten viritysten antama tuki.
Se huono puoli tuossa omassa penkissä tietty on, että kun tottuu ajamaan sillä, ja huomaa kuinka paljon se helpottaa ajoasentoa ja ajamista, niin esim jos kippaa mopon ja se penkki menee rikki, ja joutuu korvaamaan sen väliaikaisesti jollain huonosti tukea antavalla vakiopenkkivirityksellä, niin kierrosaikaan tulee helposti sekuntti pari lisää ihan vain sen paskan vakiopenkkivirityksen takia.
Nyt on uudet cliparit tulossa Kiinasta.
Ikävästi nälkä kasvaa syödessä ja low budget tuppaa venähtämään.
Nyt ei huvittais laittaa enää noita vanhoja raiskatun näköisiä härpäkkeitä (kaasu, kytkin, katkaisijat) kiinni uusiin kiiltäviin putkiin.
Jarrusylkkä menee ainakin uusiksi.
FB_IMG_1571586332560.jpg
FB_IMG_1571586375788.jpg
cbr600rr -04
FB_IMG_1571676374856.jpg
Nyt swingi on irti ja laakerit + tiivisteet vaikutti hyväkuntoisilta.
Tarkoituksena olis maalata/maalauttaa swingi mustaksi. Sitä ennen se varmaan pitäis viedä puhallukseen, mutta sitä ei liene saa tehtyä niin, että vanhat laakerit on paikallaan?
Kannattaako vaan suosiolla repiä vanhat laakerit veks? Uusille laakereille + tiivisteille tulis hintaa n. 60€ hondapartshousesta.
Ja onko miten hankala homma asentaa uudet neulalaakerit, kun siitä mulla ei oo vielä kokemusta?
FB_IMG_1571676357659.jpg
cbr600rr -04
Jos laitat uudet laakerit ja tiivisteet hintaan 60€, niin kuinka moneksi vuodeksi huoli niiden kunnosta katoaa?
Neulalaakereiden asennus ei tarvii muuta kuin reilusti vaseliinia.
En ole kyseiseen pyörään noita laakereita vaihtanut, mutta eikös noi pidä prässätä tai vähintään lämpösovitteella asentaa?
Lisäksi ainakin jossain pyörissä toi laakerin positointi on tarkka. Eli siellä ei ole välttämättä kuin suora reikä, mutta laakerin pitää olla tietyssä kohtaa sitä reikää. Eli vaatii tarkkuutta tai sit jonkun vastinholkin mikä pysäyttää laakerin oikeaan kohtaan kun sitä painetaan paikoilleen.
Jos swingin meinaa maalauksen yhteydessä uunittaa, niin ainakin silloin laakerit pitää irroittaa ja laittaa uudet.
The Lakkivaari
Yamaha ei pamaha