Ja kympin vahinko, ainakin.. No seli seli selkä kipeä ja hämärää, mutta vaihdoin renkaat CBF 1000:seen ja sössin takasatulan haarukan sen vastimen päälle ja ajamaan lähtiessä tietysti kolahti joku ja abs merkkivalo alkoi vilkkumaan. No ostin uuden käytetyn taka anturin, mutta paskat se mitään auttanut.
Mitään vikaa ei päälle päin näy, ei edes siinä alkuperäisessa anterossa, joten pitääkö ja voiko liikkeessä kuitata tuon valon pois ja mahtaako ne palvella minua hymyttä![]()
Oikeastaan vasta autokeitailla ja kokoontumisajoissa tajuaa, miten ruma kansa olemme...
Anturin etäisyys mittakehästä ? Mittaa anturista vastusarvo n1.kohm. ABS merkkivalo kuittaantuu kun nopeus nousee. Jos on luistoesto niin, älä mittaa vastusarvoa yleismittarilla. Anturi voi vaurioitua mittauksesta.
Ducati Diavel
Käytetty sähköosa on rikki tai etäisyys anturista siihen kiekkoon on väärä.
- Mitä vanhemmaksi tulen, sitä vähemmän ymmärrän. -
2013Halli 5x1Maili2016Lappenranta K 3X1Maili
2013Joensuu 2X1Maili
2013Lappenranta S7X1Maili
2014Lappenranta S 6X1Maili
2015Halli6X1Maili
2015Lappenranta K 17X1Maili
2015Kauhava17X1Maili
2015Räyskälä27X1/4Maili
2015Lappenranta S 3X1Maili
^Abs-anturi ei ole mitään muuta kuin pätkä käämilankaa ja rautasydän. Sitä ei saa rikki edes wanhalla viisarikäyttöisellä ohmimittarilla. Digitaaliyleismittarilla ohmimittausta tehdessä minkään elektroniikkakomponentin rikkominen on äärimmäisen epätodennäköistä, mittausvirrat ovat älyttömän pieniä ja läpimenovastukset erittäin suuria. Voihan toki olla, että pieni kiinalainen on suoltanut kelvotonta moskaakin markkinoille, mutta lähtökohtaisesti ohmimittaus irtokomponenttiin on täysin turvallista.
Edit. Ketjun aloittajalle sellainen kommentti, että ainakaan parin vuoden ikäinen Yamaha ei kuittaa anturivikaa itsekseen, vaan valo pitää nollata korjaamolla. Jaa mistäkö tiedän... tulipa käytettyä pyörää takarengas huoltopukilla ilmassa.
ööh... 9 vuotias yamaha taas ymmärtää sammuttaa valon kun molemmat pyörät taas pyörii..
HRD vh125 silverhorse
V-max 1700 "Tohatsu"
CVO Breakout
GSX-R 1100
XJ650T
Legend TT
S600c V12
xj6
Route66 -16 with H&D heritage softail
eastcoast -19 with Indian chief vintage
kantatie66 -20 with HD cvo breakout
Tuota abs anturia ei pääse säätämään, vaan se on herra Hondan päättämällä etäisyydellä. Sitä mietin, että missähän tuossa vehkeessä on töpseli mistä vikavalo nollataan? Täytyy kyllä viedä Bike wordiin mopo ja setelirahaa, kun ei kai tuolle enää itse mitään voiAi niin, kumpikin antero näyttäää ääretöntä vastusta.
Oikeastaan vasta autokeitailla ja kokoontumisajoissa tajuaa, miten ruma kansa olemme...
^Ääretön vastus kyllä viittaisi vialliseen anturiin, mutta toisaalta olisi myös outoa, että miten se oma anturisi olisi hajonnut tilanteessa niin, ettei siinä näy mitään ulkoista vauriota. Tarkistitko, ettei hammaskehä tai yksittäinen hammas ole vääntynyt silminnähden?
Juuri näin, yleismittarin vastusmittaus perustuu vakiovirtaan, joka on tyypillisesti 1mA. Siitä mitataan jännitehäviö, josta voidaan ohmin lain perusteella laskea resistanssi. Tuon vakiovirran voi mitata/testata toisella yleismittarilla kytkemällä vastusmittausjohtimet toisen mittarin virtamittausalueelle.
Tälläisessä tapauksessa kilo-ohmin anturinkäämin läpi kulkee milliampeerin virta, mikä on luultavasti aika lähellä sitä virtaa mikä siellä oikeastikin kulkee, ei kyllä anturia voi saada mitenkään rikki.
The Lakkivaari
Yamaha ei pamaha
Aikanaan käytin autoa maahantuojaliikkeessä kymmenisen kertaa kun oston jälkeen ABS-valo alkoi pelleillä. Kaikenlaista vaihdettiin, onneksi kulut myyjälle, lopulta vika oli liittimen väärässä välyksessä. Oliko uusi rengas muuten saman kokoinen eli saman korkuinen kuin vanha?
Ei käyny ilmi tuosta aloituspostauksesta vuosimalli ja kuinka paljon on elektroniikkaa. Valon kuittausta voi yrittää googlettamalla ohjeita...
Esim. nykykawoista vaikkapa anturin irrottamisen tai dynoajon jälkeen palamaan jäävän abs-häiriovalon saa kotikonstein pois näin:
2) Do the manual clear process where you fulfill ALL of the conditions listed below: - Run the engine more than 10 minutes - Keep the idling speed more than 30 seconds - Run the vehicle more than 5 minutes at speed of 25 MPH or more - Turn the ignition switch off - Repeat the above 2 more times (three times total) ...
Toimii.
Ninja H2 2020
V-Strom DL 650 2025
exiä aika monta....
Rengas on samaa kokoa, kuin edellinenkin ja mopo on -09. Pikkuisella googlauksella löytyi joillain olleen ko. vikaa jarrupolkimen kanssa. Jää vissiin joitenkin pänniin.
Oikeastaan vasta autokeitailla ja kokoontumisajoissa tajuaa, miten ruma kansa olemme...
4-pyöräisissä halpa keino kuitata vikoja on akunnavan irroitus n.15 minuutiksi. Radion koodi on hyvä olla tiedossa ja onhan niitä pelotteluja kuultu ettei pirssi enää käynnisty tämän jälkeen. Omalle kohdalle ei ole sattunut, uskoo ken haluaa.
Veikkaan että sama toimii mopossakin.
EXC 350 SixDays http://www.youtube.com/watch?v=v5Dg_oEWAx0
Moi
Honda VFR 800 crossrunner ohjekirja neuvoo näin.
The ABS indicator may flash if you turn the rear wheel while your mc is lifted off the ground.In this case , turn the ignition switch OFF and then ON again.The ABS indicator will go OFF after your speed reacher 30km/h.
Duksussa abs-valo palaa startin jälkeen kunnes lähtee liikkeelle. Näköjään joka laite erilainen.
SF 1098S
MTS V4S Sport
Onhan tuossa ohjekirjassa näköjään tarkat ohjeet, miten mitataan abs virheet, mutta nyt saa riittää, kun täytyyhän mekaanikonkin elääEtusen abs antero pitäisi oll 0.2-1.2mm ja tässä on n.1.9mm. Säätöhän tässä ei ole, mutta hieman kepulikonstilla sen sai lähemmäksi, mutta eipä auttanut. Etunen on kasattu ohjekirjan mukaan ja kaikki pultit momentissaan.
Oikeastaan vasta autokeitailla ja kokoontumisajoissa tajuaa, miten ruma kansa olemme...
Ensimmäisen viestin perusteella epäilit ensin että takana on jotain vialla, nyt kuitenkin vaikuttaa että olisi etupäässä vikaa? En tuosta merkistä tiedä, bemarissa niitä toisen puolen lukitus pultteja ei saanut avata kuten ne yleensä aukaistaan molemmilta puolilta. Eli akselin mutteri (vai oliko siinä holkki) oli lukittu ja sen sijainti vaikutti Abs anturin etäisyyteen. Voisko tuossa olla joku samanlainen tai toisen puolen holkki vaan erilainen. Pahoittelut epämääräisestä selityksestä.
K8-1000
Tämä kävi mielessä ja kasasin etusen ohjekirjan mukaan ja oikeassa järjestyksessä, sekä oikeassa momentissa.
Oikeastaan vasta autokeitailla ja kokoontumisajoissa tajuaa, miten ruma kansa olemme...
Eipä auttanut merkkikorjaamo, kun mopo on niin vanha, ettei testeri suoraan anna juurikin abs järjestelmästä vikakoodia. Mittaus kylläkin onnistuu, mutta olisi kestänyt kauemmin, kuin mitä olisin jaksanut odottaa.
No niin itse asiaan... Huomenna täytyy mitata anturi siten, että yleismittarilla mitataan anturin johdoista jännite, jonka pitäsi olla renkaan pyöriessä noin 1v. Vastus pitäsi olla 15 kilo ohmia.Mittarin johdot pitäsi olla myös oikein päin, siis miten on vielä vähän epäselvää.
Nyt sitten se tärkein, sillä kaksijohtoisen anturin voi mitata vastusmittarilla, mutta kolmejohtoinen Hall anturi menee siitä mittauksesta rikki.
Kylläpä vituttaa![]()
Oikeastaan vasta autokeitailla ja kokoontumisajoissa tajuaa, miten ruma kansa olemme...
HRD vh125 silverhorse
V-max 1700 "Tohatsu"
CVO Breakout
GSX-R 1100
XJ650T
Legend TT
S600c V12
xj6
Route66 -16 with H&D heritage softail
eastcoast -19 with Indian chief vintage
kantatie66 -20 with HD cvo breakout
GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750
How far can you travel when you're six feet underground?
Ja pienenä huomautuksena vielä, että sieltä anturista
tuleva jännite on AC:ta, ainakin autoissa.
Jotain 0.8 V on alin arvo, minkä se ABS boksi
hyväksyy. Oskilloskooppia tuossa joku ehdotteli,
sillähän sen näkisi helpoiten.
-eeko
HRD vh125 silverhorse
V-max 1700 "Tohatsu"
CVO Breakout
GSX-R 1100
XJ650T
Legend TT
S600c V12
xj6
Route66 -16 with H&D heritage softail
eastcoast -19 with Indian chief vintage
kantatie66 -20 with HD cvo breakout
No jopas vastustaa....
Tossa yksi vastaava ketju CBF1000 2007, viaksi paljastui takapyörän speed sensorin vika:
https://www.cbf1000.com/index.php?topic=21624.0
Ninja H2 2020
V-Strom DL 650 2025
exiä aika monta....
No ni, oli tosiaan oma vika. Etupyörän abs kehä oli hieman vääntynyt pusatessani saamarin jäykkää etusta paikoilleen. Eipä tuota huomannut huoltomiehetkään, mutta vika oli aika selkeä, kun vähän viitti katsoa...
Boonstra kunnostautui lähettämällä takapyörän kehän etusen sijaan, joten korjaus suoritettiin ruuvimeisselillä vääntämällä ja tulihan siinä samalla avattua ajokausi.![]()
Oikeastaan vasta autokeitailla ja kokoontumisajoissa tajuaa, miten ruma kansa olemme...