Otin kokeiluun Bilteman LiFePO4 akun. Pyörän kevennys siis tämän akun tarkoitus. Reilu kolme kiloa sai höylättyä painosta. Akkuhan on aivan naurettavan kevyt ja se potkii B-Kingin käyntiin lyijyakkua rivakammin. Aika näyttää miten se kestää.
En oikein ymmärrä tuota Bilteman akkujen vastaisuutta. Paremmin ne itsellä on kestäneet kuin Yusan akut, jotka ovat järjestäen kestäneet kaksi vuotta. Vaikka saisi samaan hintaan, niin todennäköisesti Bilteman valitsisin. Mutta kun hintaero on kolminkertainen, niin et tarvitse edes miettiä. Bilteman akkuja voi ostaa joka vuodelle uuden ja silti tulee halvemmaksi.
CBR600F 2004
Z750 2009
MT-09 2014
1290 Super Adventure S 2017
Omaan näyttäis käyvän tämä (80-175 4Ah), mutta eikö siis normi ylläpitolaturi passaa lataukseen koska on maininta Litium-akkujen erikoislaturista? https://www.biltema.fi/autoilu---mp/...po4-2000036169
Viimeksi muokannut: tst; 06.05.2020 klo 15:54.
Juu ei passaa, pitäis olla omanlaisensa. Ne älylaturein pulssitoiminnot tappaa li-akun.
Toisaalta jos nappaa akkukaapelin irti niin Li akku ei ylläpitolatausta tarvii vaan pitää latauksena liki maailman tappiin.
Hessu; Suzuki DL1000 + Sherco SE250 Factory + Husqvarna TE250
Tuolla olen ladannut erilaisia akkuja.
https://www.biltema.fi/autoilu---mp/...lle-2000040498
Kauhukseni huomasin, että ostamassani pyörässä on sininen Bilteman akku
Heti kun tuo alkaa oireilemaan, niin tilalle tulee Yuasa, kuten alunperinkin on ollut. Makso mitä makso..
<p>Näinkö meille aina täällä käy käy käy..</p>
Olipa kerran uuden pyörän mukana tullut Yuasan akku. Sillä sai pyörän käyntiin n. 3kk ajan. Talvella akku oli muutaman kerran latauksessa ja keväällä ei enää hörähtänyt pyörä käyntiin. Tilalle tuli halpis lifepo ja Yuasan paska lähti liikkeeseen "takuuvaihtoon" ja sille tielle jäi. En ole enää perään kysellyt.
Yuasan akuissa on aika paljon hintaeroja euroopassa.
Omaan pyörään Motonet tarjoaa Yuasaa hintaan 159,00e ja Carpimoto myy samaa akkua kotiin tuotuna 92,99e.
Kotimaista pitäisi suosia, mutta ostan sitten Motonetista jotain tuolla säästyneellä 66 eurolla...
-
Vm. -18 998cc jamppu mulla. Ehkä on vähän tiukalle mitoitettu akku. Tai sitten vanhat Yuasat on ollut parempia.. tiedä häntä![]()
Se on varmaan niin että tietty prosentti akuista on susia, se prosentti on sitten eri esim. Yuasalla tai sitten Biltemalla. Biltemasta voi saada todella kestävän akun tai sitten ei ihan niin kestävää.
FJR -17
Bilteman akuista ne hyvin kestävät akut ovat huoltovapaat SMF akut. Huonosti kestävät akut ovat pääasiassa ne geeliakut koska eivät kestä pyörän oman latausjärjestelmän mahdollisia virtapiikkejä niin hyvin kuin SMF akut.
Päivitetään vuoden jälkeen, edelleen bilteman lifepo-akku vaikuttaa hyvältä.
Ei latausta talvella, ja täynnä oli edelleen.
Yuasaa tuskin itselle enää tulee, lähinnä säälittävän takuuajan takia.
Kasigessuun laitoin Aliant litiumakun. Painoa putosi 5kg![]()
Ajellut pääasiassa FJR:llä, tänään kirjoitin jollekin Suzukimiehelle jotain ja viimevuoden syksyllä enemmän tästä nykyisestä FJR:stä. Laitan lyhyesti tähän näin:
1. 2001 FJR, ostin käytettynä, alkuperäinen akku, ajettu 40 -> 70 tkm. ja akku keitti ajossa, eikä lähtenyt käyntiin kuumana. 15 min tauko, ja taas lähti, eikä mitään käyntiongelmaa käynnissä koskaan.
2. 2007 FJR uusi, ajoin 90 tkm, ei mitään ongelmaa akun kanssa.
3. 2015 FJR uusi, ajettuna 35 tkm alkoi akkuongelmat, tein kaikki testit, ei mitään vikaa. Vaihdoin akun ja kaikki kunnossa, ensimmäinen ja selittämätön kerta minulle, näiden kanssa touhunnut alkaen 70-luvulta?
Ainoa ajatus on että nämä tietokoneet on herkistyneet, eivätkä toimi enää järjen mukaan.
Testattu mm. tällä laitteistolla ja pitkä tarina aiheesta FJR-jossain syksyn keskustelussa. Vai millä muulla tapaa testaisitte tai selittäisitte vanhalla nykyajan ohjeen että "vaihda akku", niinkuin mihin perustuen? Niin, ja 2015-mallin vanha akku antoi paremmat tulokset kuin uusi, hapotettu ja hyvin ladattu akku. Ladattu Handy 70 -laittella, joka on toiminut erinomaisesti mopedeista aina traktoreihin.
Täytyypä seurata. Vuosi sitten vaihdon -07 FJR:n -14/15 malliin. Muistan myös sen ketjun missä näissä gen3. piti akku vaihtaa vaikka ei mittausten perusteella mitään vikaa.
FJR -17
Laitoin tavallisen vesiakun lataukseen.
Laturi on joku Cetek-kopio vilkkuvilla ledeillä ja max. 4A
Toki sinne piti vettä lisätä, kun oli tallin nurkassa päässyt kennot vähän kuivahtamaan.
Ennen latausta jännite oli 10,5V
Kävin kattomassa parin tunnin jälkeen ja kaksi kennoa pulputti iloisesti, muut kennot pulpautti kuplaa satunnaisesti.
Otin laturin irti ja mittasin jännitteen vartin päästä=12,8V
Oisko syytä mökille ottaa myös uusi akku mukaan, kun lähtee rätkää hakemaan kaupunkiin...
Ei kuulosta terveeltä akulta mutta saattaa se toimia, ainakin hetken aikaa.
Kylätason kurapyöräilijä.
Liian kova virta voisi aiheuttaa kuplinnan, ei toki pitäisi olla ongelma 4A halpislaturilla. Lataus ensin ja vesitys sen jälkeen. Paitsi jos on todella kuivana ja kennot näkyvissä, tällöin lisätään juuri kennojen päälle, ei max merkkiin asti. Laitoitko vielä toista kertaa lataukseen, kupliiko edelleen?
En laittanut lataukseen, vaan moottoripyörään.
Starttirele sanoi "naks" ja ajovalo kiilui himmeänä.
Lähtötilanne oli napajännite 12,7V
Uusi akku ja kone käyntiin.
Akkuhuolia...
Pyörä BMW k1300 gt.
Kaksi edellistä akkua oli motonetistä. Vuoden kestivät. Talvet Cetekissä latauksessa.
Kumpikin hajosi samalla tavalla, virrat päälle, ok, starttinappula, virrat hävisi.
Akku lataukseen ja Cetek väitti että akku on ok. Akku pyörään, ei virtoja.
Stormilta nyt joku Yuasan hapotettava akku.
Saa nähdä...
Tsaatana kun ei ole missään apuvirtakäynnistemessä niin pieniä hauenleukoja jotka mahtuisi satulan alla oleviin ruuveihin joita akun navoiksi kutsutaan...
Jotain johtoja kun itse virittelee, saa varmaan oikosulkuun ja palamaan koko höskän....?![]()
Kun älyttömät käskee haluttomat tekemään mahdottomat, syntyy projekti.
Myytävää; <strong>https://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=8912</strong>
Kuinkahan pitkään on pelivaraa jos startatessa tulee teksti Low DWA? Akun heikkohappisuuden olen huomannut ja akkuboosteri onkin mukana. Olen lataillut akkua ja uusi akku pitää ilman muuta ostaa, mutta enköhän pyristele vanhalla 3.10. asti ja sitten mopedi naftaliiniin. Varoitus esiintyy ainakin Bemareissa ja joissakin GS:n pohjautuvissa 2 pyttyisissä. "The DWA warning indicates an empty battery every time I started."
Nytpä pari tapausta akuista.
Hankittiin pojalle Honda 125. Vähän aikaa ajettiin, akku vaihtoon. Oli alkuperäinen Yuasa. No Yuasa pitää saada kun laatua. Uusi Yuasa tilalle bike worldistä. Sepä ei ottanut latausta vastaan. Palautin, sanoivat että vuodelta -14, seissyt hyllyssä. Uusi akku Motonetistä, taas Yuasa. Eipä sekään toiminut. Purki kuulemma latauksen nopeammin kuin otti vastaan. Palautettiin, ja hyllystä löytyi Motobatt. Nyt workkii.
Vaihdoin Wingistä ilmansuodattimen. No sitten ei käyntiin. Solenoidi vaan klikkasi. Huomasin että oli akkuna Euroglobe, ja siinä nestepinnat hieman alhaalla. No täytin ja latasin uudelleen, ei vieläkään eloa. Hetken mietittyäni hain uuden akun Motonetistä, MTX:n. Kerrasta käyntiin.
Mitä tästä opimme?
ehkä sen että tarkistaa että onko tappokatkaisija jäänyt "päälle" tai mittaa akun jännite ennen asennusta
Varmaan kova kilpailu ja Kiinan mahti saa aikaan sen että entiset huippumerkitkin alkaa kärsiä laatuvaihteluista. Mulla Yuasat kestänyt erittäin hyvin, -07 FJR:n myin -19 keväällä ja oli alkuperäinen akku.
Kuvaava on että hankin aikaisemmin melko laadukkaana pidetyn Nishikin noin tonnin polkupyörän niin takapyörän laakerit oli niin kireellä että nyki pyörää (taitaa olla kiekko nykyään) irrallaan kokeilteassa ja vastaavasti osa pinnoista niin löysällä että pinnan pitivät ääntä ajaessa. Kiekon navassa luki kyllä että China.
FJR -17