Italialainen moottoripyörä ja muovitankki.
Kiersin PA-liitintä paikoilleen ja ja se tankkissa oleva metallinen kierreholkki liikahti pikkuisen.
Nyt sitten muovitankin ja kierreholkin välistä tihkuu bensaa, ei paljon, mutta kuitenkin.
Korjausideoita.
DSgCN0172.jpg
Tämä ei ole vastaus kysymykseen mutta kerron silti. Ennen vanhaan "korjattiin" auton pensatankki
mäntysuovalla. Piti hyvin kuivalla ilmalla mutta sateen sattuessa alkoi tulemaan vaahtoa auton alta.![]()
Tiiviste tankin ja pa liittimen väliin. Onko tankin osa jengattu muoviin?
Ducati Diavel
Olen polyamiditankkiin tehnyt pari kertaa ylimääräisen liitännän pyöräyttämällä muoviin jengat ja kiertämällä pikaliiman kanssa kierteellisen letkulähdön jenkaan. En tiedä onko paras liima mutta tuntuu pitävän.
Eli vaihtoehto 1:kaiva tuo roppu pois, tee jenka muoviin ja sitten jostain passeli holkki jenkaan ja siitä uusi lähtö.
2:Jos tausta on tasainen, tee uusi lähtö vaikka pultista. Poraus ontoksi, päähän halutunlainen liitoskohta, nippapää tai jos joutuu ison laittamaan, vaikka naarasjenka.
O-rengas kannan juureen, jollain rautalankavirityksellä uitat pultin sisäkautta kurkkaamaan reiästä ulos ja mutterilla kiristys ulkoa. Pultin ulosnäkyvän pään pitää olla sellainen että siitä saa kiinni kiristäessä. Kanta jää siis sisään ja näin bensanpaino painaa o-rengasta vaan paremmin paikalleen. Pultinkantaan kannattaa tehdä pieni urantynkä o-renkaalle niin ei varmasti pullahda kiristäessä.
Laitetaan lisäinfoa
Kuvassa näkyy Toiselta tankilta tulevan tasausletkun liitos (se isompi mötikkä).
Pienenmpi on ruiskusysteemin paluuletkun liitos.
DSyCN0173.jpg
Sitten vielä irrallaan.
Isompi on PA-pumpulle lähtevä liitin ja siinä on kokoa sen verran, että varmaan peittää kunnon tiivisteella sen tankin ja kierreholkin välisen sauman.
Mutta tuo pienempi liitin, eli ruiskusysteemin paluuletkun liitos.
DSCN0y174.jpg
Wurthilla ainakin on 2-komponentti (muovi jne) liimaa joka kestää polttoaineita.
Sellainen pienehkö tuubi taisi maksaa tosin korjaamoalennuksilla noin 60€
Mulla pitäis olla vielä se tuubi tallella pk-seudulla jos tulee tarve.
UwU Jäsenvastaava UwU
Gsx-r 600 Bukkake Kawai!
Aprilia RSV Mille R -03
Oh senso. potrei essere ancora un po' Kobe?
tälläinen ?
A9E0B146-5C7E-4AC2-AAEE-F3349A2DAFCA.jpg
Ducati Diavel
HRD vh125 silverhorse
V-max 1700 "Tohatsu"
CVO Breakout
GSX-R 1100
XJ650T
Legend TT
S600c V12
xj6
Route66 -16 with H&D heritage softail
eastcoast -19 with Indian chief vintage
kantatie66 -20 with HD cvo breakout
Tuommoinen vaihtoehto kävi mielessä, että dremelillä työstäisi siihen muovitankin puolelle sopivan syvän uran, jonka sitten täyttäisi ko. liimalla ja tarvittaessa vaikka jonkun O-renkaan tai vastaavan kauluksen integroisi siihen tasopintaan.
Hyvä puoli tässä vielä se, että kierreholkki ei pyöri, joten kiristäminen onnistuu (vielä)...
Voiko juurisyynä olla etanoli ja muovin turpoaminen tms muodon muutos?
Netti tietää kertoa muotoa muuttaneista ja pullistuneista tankeista.
Mie luulen tässä tapauksessa on kyse 20 vuotta vanhasta moottoripyörästä ja siitä, että metallisen kierreholkin liima tai millä se nyt olikaan kiinni, on vaan vanhentunut tai jotain.
Tässä tankissa ei näy muodonmuutoksia tai muita polttoaineen aiheuttamia muutoksia.
Niin ja jos hakemalla hakee vielä jotain korjausta hankaloittavaa, niin meillä ei Motonettia lukuunottamatta ole oikein "alan" kauppoja, jossa jotain vähän poikkeavaa olisi olisi tarjolla.
Ei ole erikseen muovi- tai kumikauppaa, Etra oli, mutta lähti, Wurth ei myy yksityisille...
Luulen, että kuvan mukaista osaa ei tästä kaupungista helpolla löydy.
Tai ehkä löytyy, kun kiertää kaikki merkkiliikkeet ja koettelee varaosamyyjien hermoja...
![]()
Noniin, aivoriihi on pidetty ja jatkosuunnitelma alkaa olla yhtä selvä kuin Otaniemen teekkari vappuaattona kello 22:40.
Kun vein tavarat ammattilaisen käsittelyyn, niin häneltäkin tuli selvä hyväksyntä.
Käikäleeseen kiinnitetään juottamalla aluslevy, johon on ennen sitä sorvattu ura O-renkaalle (kuvassa punaisella tuherrettu).
O-rengasura tiivistää aluslevyn PA-säiliön muovipintaa vasten, jolloin polttoainevuoto ei pääse etenemään.
Siitä käytiin keskustelua, että jos dremelillä kairaisi pari-kolme milliä syvän uran tankin ja kierreholkin väliin, johon sitten ujuttaisi jotain liimaa.
Nyt ongelma on se liima, kun sitä ei tahdo löytyä.
Tankki on valmistettu leiman mukaan PA6 ja sille sopivaa etanolia kestävää liimaa/epoksia ei oikein tahdo löytyä.
Toisaalta ammattilainen oli sitä mieltä, että se ei tarvitse sitä liimausta, mutta mie haluaisin tuplavarmistuksen.
Joten kaikesta tuskasta ja menetystä yöunesta huolimatta, tämä saattaa ehkä onnistua... Kunnes Cagiva kertoo seuraavan asian, koka menee odattamatta ja yllättäen rikki.
DSCN0gg175.jpg
DSCNgg0176.jpg
DSgCN0172.jpg
Edit: Korjattu tankin muovilaatu oikeaksi
Viimeksi muokannut: lario; 02.05.2019 klo 10:08.
HRD vh125 silverhorse
V-max 1700 "Tohatsu"
CVO Breakout
GSX-R 1100
XJ650T
Legend TT
S600c V12
xj6
Route66 -16 with H&D heritage softail
eastcoast -19 with Indian chief vintage
kantatie66 -20 with HD cvo breakout
Pelastus tässä projektissa on se, että se kierreholkki on muuten paikoillaan, paitsi, että se liikkuu ihan pikkuisen ja polttoainetta tihkuu sieltä sauman välistä.
Joten, kiristämään pääsee ihan kunnolla, mutta ei liian kunnolla, ettei kierreholkki irtoa...
Se että Wurth ei myisi yksityisille ei käsittääkseni pidä paikkaansa. Kyllä myyvät - ovat ainakin minulle myyneet - kunhan vain maksaa ostoksensa luottokortilla. Näin ainakin viime vuosina, tavaraa haen heiltä lähes kuukausittain.
Ovessa kyllä on lappu jossa lukee että eivät myy yksityisille, mutta kaikkea mikä on laitettu paperille ei pidä uskoa. Hullujahan olisivat jos eivät myisi - jos joku haluaa rahaa taloon tuoda. Ogelma kaiketi kassajärjestelmä joka on suunniteltu yritysasiakkaiden tarpeisiin ja ei salli käteismyyntiä - vain laskutuksen - mutta kuitenkin hyväksyy luottokortin.
Viimeksi muokannut: Patukka; 01.05.2019 klo 00:08.
Kaksi vaihtoehtoa tuon korjaukseen jos holkin saa irti. PTFE kierreteippi tai polttoaineita kestävä kierrelukite, molempia on käytetty ongelmitta. Muovi-metalli liitoksissa olen yleensä käyttänyt kierreteippiä mutta lukitteet toimii myös hyvin. Pa- kestäviä lukitteita löytyy usealta eri valmistajalta.
Tuolla prikkavirityksellä hoidetaan oiretta, ei vian syytä.
Kylätason kurapyöräilijä.
Prikkaviritys ei korjaa varsinaista ongelmaa, mutta koska pyörä on kirottu, niin vältetään Pandoran lippaan avaamista.
Jos se ei toimi, niin sitten aletaan sorvaamaan kierreholkkeja irti ja itkemään tuskaa ulos, kun moottoripyöräharrastus on rentouttavaa ja silleen kivasti irroittaa arjesta...
Tuossa: http://www.tarvikkeet.fi/tuote/12078...tti-k120-forch
Liimoista toinen vaihtoehto on epoksiliima joista useat kestää bensoja.
Prikan kanssa tulee olemaan yksi ongelma, nimittäin miten tiivistät kierteen ja prikan välisen kontaktin? Iso O-rengas kyllä tiivistyy tankin tasopintaa vasten mutta sen jälkeen nippa vuotaa prikan ja nipan kierteen välistä, eikä auta vaikka laittaisit siihen pienemmän O-renkaan koska O-rengas ei muotoudu kierteen pohjaan.
Kylätason kurapyöräilijä.
Tuolta, juuri tästä en osaa sanoa..http://tuotteet.etra.fi/fi/g2317253/...liikkatiiviste
Elä elä hyvö mies panikoi turhaa, ei sillä kateudella voita mitää
Paluun liitin näyttää ihan tavalliselta JIC-liittimeltä. Onko italiaanoissa alunperin tollasia vai onko toi jo joskus vaihdettu?
Eikö noiden molempien tilalle voi laittaa JIC läpivientiliittimet?
Autohommissa oon käyttänyt Earl’s performancelta saatavia usit-tiivisteitä ja ne ainakin kestää bensaa, en sit tiedä miten noi hydrauliikkakauppojen tiivisteet kestää... ptfe-tiivisteet molemmin puolin kestää ainakin.
"Kun mä mopolla ajelen, tai telkkaa kattelen, silloin mun päässä nykii"
(Maho Neitsyt - Mikä mun päässä nykii)
Harley Davidson FXR 1983
Honda CB900F Hornet 2004
Kairasin parin millin Dremel-terällä vähän tankkia edestä pois ja näyttäs siltä, että kierreholkin irroitus on isompi homma.
Nyt sitä holkkia on näkyvissä 20mm verran ja muovin valujäljestä päätellen sen holkin kauluksen halkaisija on n. 26mm.
Tuohon kun jostain löytyy sopiva tiivisteliima ja siihen päälle aluslevyO-rengassysteemi, niin eiköhän bensa kestä omalla puolella...
DSCNb0183.jpg
Ps. Loctite ja Motonet ei ole innostuneita vastaamaan, kun kysyin netin kautta, että mikä liima/epoksi liimaa PA6 muovin ja ruostumattoman teräksen ja kestää etanolibensaa...
Kävin myös paikallisessa rautakaupassa katselemassa myyjien hölmistyneitä ilmeitä...
Paikallisen rautakaupan myyjä soitti ja kertoi, että heidän toimittajilla ei ole sellaista liimaa tai siihen rinnastettavaa tuotetta minun tarkoitukseen.
Toimittajia oli mm.
Wurth
Loctite
Kiilto
Casco
Joten maailmasta taitaa puuttua liima, jolla voi liimata PA6-muovia ja metallia ja joka kestää etanolia.
Nettiä selatessa usein tuli vastaan Hylomar blue tiivistemassa ja Permatex Form-A-Gasket "3" tiivisteliima
Molemmat löytyy Motonetistä.
Flowlineria kyselemään: https://www.ebay.co.uk/p/Moto-Guzzi-...oat/1790705264