Tulokset 1:stä 18:een 18:sta
  1. #1
    Nyt ois ongelmia jarrujen ilmauksen kanssa ja homma ei tunnu etenevän mihinkään useiden tuntien yrityksestä huolimatta. Uusin jarruletkut (eteen) teräspunottuihin, mutta nyt en saa jarruja millään pelittämään.

    Pumppaus - Kahva pohjaan – ilmausruuvi auki – Ilmausruuvi kiinni toistoa on valehtelematta tehty sata kertaa ja ilmakuplia ei tule ulos, mutta kahva on edelleen ihan tunnoton. No meni hermot. Lähdin Biltemaan ja ostin linkissä olevan ilmauslaitteen ja kompuran josko näiden avulla saisi jarrut pelittämään. On vedetty yhteensä 2 litraa jarrunestettä läpi kaikista nipoista (molemmat jarrut ja pääsylinyeri), mutta jarrulahva on edelleen aivan tunnoton.

    Pääsylinteri ehjä. Toimi normaalisti ennen letkujen vaihtoa.
    Ei vuotoja missään kohtaa.
    Jarrusatulat purettu ja kasattu uudelleen. Näissä myös kaikki ok.

    Hermot tässä alkaa menemään ainakin kun ulos katsoo tuota keliä, niin ajossahan tässä pitäisi jo olla, mutta kun ei niin ei. Ilmaahan siis todennäköisesti on jarrupääsylinterissä kun se on aivan tunnoton.

    https://www.biltema.fi/autoilu---mp/...ite-2000031634
  2. #2
    Orgin Keulahahmo JMH:n avatar
    Liittyi Jul 2010
    Eksyneen Kylässä
    MotOrg ry jäsen
    Onko sulla ilmausnippaa pääsylkässä?

    Jos ei oo, niin ilmaa se banjoa raottamalla.

    Toisekseen, kato ettei letku tee pääsylkästä lähtiessään korkeata kohtaa, johon ilma jää.

    Temppuarkistoissa on myös rakentaa hullunkierto satulan ilmausnipasta säiliöön tai jarrunesteen pakkosyöttö satulan nipasta ylävirtaan ruutalla tai muulla vastaavalla.
    02 Mille R
    Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
    Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
  3. #3
    Löytyy ilmausnippa pääsylkästä ja sekin on ilmattu. Kahva se vaan pysyy ihan löysänä.
    Hmm. Toi letku kyllä pitää tarkistaa, että ei tee korkeaa kohtaa johon ilmatasku jäisi asumaan. Tosin luulisi, että kai tuo lähtisi sieltäkin pois imeämällä jarrusatulan nipasta alipaineella.
  4. #4
    Hondan kytkimen ilmaus onnistui parhaiten tuolla ilmausnipasta säiliöön päin menetelmällä.
  5. #5
    Lainaa Tns kirjoitti Katso viesti
    Löytyy ilmausnippa pääsylkästä ja sekin on ilmattu. Kahva se vaan pysyy ihan löysänä.
    Hmm. Toi letku kyllä pitää tarkistaa, että ei tee korkeaa kohtaa johon ilmatasku jäisi asumaan. Tosin luulisi, että kai tuo lähtisi sieltäkin pois imeämällä jarrusatulan nipasta alipaineella.
    Itte ilmailin etujarruja sitomalla jarrukahvan tankoon kiinni ja jätin yöksi pääsylkyn kannen auki. Seuraavana päivänä oli hyvä tuntuma.
    Honda CB 1300S 2008
    Ex Suzuki GSX 1100E 1982
    Ex Suzuki GSX 1400 K3
    Ex Yamaha XJ 750 Seca 1984
    Ex Yamaha R5 350 1973
  6. #6
    MotOrg ry:n hallituksen varapj, koulutusvastaava, sihteeri Tumppi:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Oct 2004
    Vesilahti
    MotOrg ry jäsen
    Joskus olen saanut kinkkisimpiä pääsylintereitä ilmaantumaan laittamalla kirkkaan letkunpätkän pääsylinterin ilmausnippaan ja sinne letkuun jarrunestettä.

    Ilmausnippa auki ja varovasti painelee kahvasta sulkematta nippaa, eli pääsylinteri työntää ilmaa putkeen ja imee nestettä takaisin päin ja alkaa pikkuhiljaa purkamaan ilmalukkoa. Esimerkiksi lääkeruiskulla on hyvä täyttää letkua toimituksen aikana. Kun kahvaan saa jotain tuntumaa niin voi jatkaa perinteisin menetelmin.


    Edit: tarkennuksia
    The Lakkivaari


    Yamaha ei pamaha



  7. #7
    Ratavastaava wbaum:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi May 2006
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Tumppi kirjoitti Katso viesti
    Joskus olen saanut kinkkisimpiä pääsylintereitä ilmaantumaan laittamalla letkunpätkän ilmausnippaan ja sinne letkuun jarrunestettä.
    Tämä. Sitten vielä 100ml lääkeruisku tehostamaan tapahtumia tuon letkun päähän. Toki saa olla varovainen ettei tule pientä jarrunesteonnettomuutta, eli vähän kiristellä niitä letkuja nippusiteillä yms
  8. #8
    Mikä pyörä tuo on?
    Onko siinä ABS?

    BMW ABS pyörissä ilmaus on ainakin aika haasteellinen joissakin servomalleissa.
    Pekka
  9. #9
    Jos letkussa on korkea kohta, esim. jarrusatulalta renkaan yli toiselle satulalle, niin ei se kupla tule pois vaikka kuinka paljon nestettä pumppaa siitä läpi.

    Ilma nousee ylöspäin. Esimerkiksi renkaan yli menevän letkun tapauksessa pitää se toinen satula ottaa irti ja nostaa ylimmäksi kohdaksi, jotta ilma nousee nippaan tai banjoruuvin kohtaan, josta sen saa poistettua.
    RSV4 1000 RF, F800GS ja SV650S
    www.muoviluoti.fi
  10. #10
    Aina rakentelu mielessä.... finn:n avatar
    Liittyi Oct 2007
    Helsinki
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Tumppi kirjoitti Katso viesti
    Joskus olen saanut kinkkisimpiä pääsylintereitä ilmaantumaan laittamalla kirkkaan letkunpätkän pääsylinterin ilmausnippaan ja sinne letkuun jarrunestettä.

    Ilmausnippa auki ja varovasti painelee kahvasta sulkematta nippaa, eli pääsylinteri työntää ilmaa putkeen ja imee nestettä takaisin päin ja alkaa pikkuhiljaa purkamaan ilmalukkoa. Esimerkiksi lääkeruiskulla on hyvä täyttää letkua toimituksen aikana. Kun kahvaan saa jotain tuntumaa niin voi jatkaa perinteisin menetelmin.


    Edit: tarkennuksia
    Sillä lisäyksellä, että jarrukahvaa liikuttamalla pienin liikkein. Painamalla jarrukahva pohjaan, niin ilmakuplat pakenevat vain syvemmälle. Joskus voi olla ihan paikallaan ottaa kaljat tai juoda kahvit. Jolloin ilmakuplat saavat rauhassa nousta pääsylinterin nippaa kohden. Joskus kumivasarallakin koputtamalla kuplat lähteneet liikkeelle kohti ylintä kohtaa.
    ... remember the times, when sex was safe and bikes were dangerous?


  11. #11
    Ko vehkeellä yksi kikka kolmonen on se että ime jarrunestesäiliö tyhjäksi, ja pistä se imu siihen jarrunestesäiliön pohjassa olevaan reikään, ja sit avaa satulan nippaa hetkeksi ees taas. Toki joo imee ilmaa sinne satulaan päin, mutta idea onkin saada se ilmalukko siitä pääsylkästä liikkeelle. Sen jälkeen säiliöön nestettä, ja imasee satulan nipasta.
    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  12. #12
    Hyviä vinkkejä hei. Laitetaan huomenna kokeiluun tuo pääsylkän nippaan letku jossa jarrunestetttä ja sitten tuota imua jarrunestesäiliön pohjasta sekä samalla jarrusatulasta nippaa availlen voisi myös kokeilla. Ainakin vaikuttavat molemmat ihan hyviltä ja järkeenkäyviltä ideloilta näin paperilla.

    Pyörässä ei ABS:ää. Kahvasta menee molemmille jarruille oma letku. Toinen lähtee hieman yläviistoon ja tuota ei saanut millään käännettyä nykyisillä liittymillä niin, että tuon pienen lenkin saisi poistettua.
    Nyt asennus (nollaus) kaljaa ja kahva vedetty nippareilla tankoon kiinni säiliön ollessa auki. Antaa nyt yön yli olla noin ja katsotaan mikä tilanne huomenna on kun menen jatkamaan tämän kanssa tappelua noiden uusien vinkkien avulla.
  13. #13
    Lainaa Tns kirjoitti Katso viesti
    Hyviä vinkkejä hei.
    Ei nyt oikein selvinnyt mikä pyörä se on.
    Se selvisi, että siinä ei ole ABS jarruja.
    Tuo pyörän malli voisi auttaa asian selvittelyä.
    Pekka
  14. #14
    Lainaa Tns kirjoitti Katso viesti
    Pyörässä ei ABS:ää. Kahvasta menee molemmille jarruille oma letku. Toinen lähtee hieman yläviistoon ja tuota ei saanut millään käännettyä nykyisillä liittymillä niin, että tuon pienen lenkin saisi poistettua.
    Tuossa ylöspäin lähtevässä lenkissä se haaste melko varmasti on. Sen suhteen parhaat mahdollisuudet onnistua lienee siinä, kun puskee satulasta päin nestettä säiliöön. Jos imee säiliön pohja-aukosta, siinä tulee se ongelma, että satulasta pääsee herkästi ilmakupla letkuun, ja se kupla nousee aina tuonne ylös. Paras toki olisi, jos pyörää kallistamalla, tai tankoa/kahvaa irroittamalla saisi rojut ilmauksen ajaksi siihen asentoon, että lenkkiä ei ole.
  15. #15
    Lainaa sami1024 kirjoitti Katso viesti
    Tuossa ylöspäin lähtevässä lenkissä se haaste melko varmasti on. Sen suhteen parhaat mahdollisuudet onnistua lienee siinä, kun puskee satulasta päin nestettä säiliöön. Jos imee säiliön pohja-aukosta, siinä tulee se ongelma, että satulasta pääsee herkästi ilmakupla letkuun, ja se kupla nousee aina tuonne ylös. Paras toki olisi, jos pyörää kallistamalla, tai tankoa/kahvaa irroittamalla saisi rojut ilmauksen ajaksi siihen asentoon, että lenkkiä ei ole.
    Se mitä mä oon pumppaillu jarrunestettä letkujen läpi ihan pääsylkällä (paluuletku satulan nipasta säiliöön), tai tommosella alipainevehkeellä, niin kyl ne ilmakuplat letkuissa tulee/menee ihan sen nesteen mukana.
    Eri asia on sitten jos käyttää perinteistä puristus-nippa-auki-kiinni, niin siinä jarruneste ei välttämättä virtaa tarpeeksi ja kuplat menee minne menee.
    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  16. #16
    Lainaa scuuba kirjoitti Katso viesti
    Se mitä mä oon pumppaillu jarrunestettä letkujen läpi ihan pääsylkällä (paluuletku satulan nipasta säiliöön), tai tommosella alipainevehkeellä, niin kyl ne ilmakuplat letkuissa tulee/menee ihan sen nesteen mukana.
    Pääsääntöisesti juuri noin. Mutta joskus kun joku asia alkaa vastustaa riittävästi, niin siinä kohtaa mieluummin ainakin itse teen mahdollisimman ”varmanpäälle” minimoidakseni turhan taistelun. Oikein huonolla onnella kyselijä on vielä kaiken lisäksi ostanut nykyään espien yms myötä yleistynyttä ”low viscosity”-jarrunestettä, jolla kuplien käytös voi poiketa totutusta.
  17. #17
    Silloin kun yön yli odottelukaan ei auta, eli toi kahva pohjaan konsti, niin kahva irti ja lattialle.
    Sitten vaan kahvaa painelemalla satulan ilmaruuvista ilmat pois.
    Helpottaa monesti kuplien saamista pois kun ilmausruuvi on ylimpänä ja pistetään alhaalta painetta.
    "Kun mä mopolla ajelen, tai telkkaa kattelen, silloin mun päässä nykii"
    (Maho Neitsyt - Mikä mun päässä nykii)
    Harley Davidson FXR 1983
    Honda CB900F Hornet 2004
  18.  
  19. #18
    Hermot tässä alkaa menemään
    täysin normaali vaihe ilmauksessa, yleensä ei ala ilmaantumaan ennenkuin menee hermot ja menettää myös uskonsa siihen, että se ikinä ilmautuisi.

    aika usein ilmaa jossain kahvan banjon luona, joten niitä löysäämällä voi saada homman liikkeelle.
    we cannot tolerate zero tolerance!

    BMW R1200GS & Speed triple 1050