Moi!
Onkohan crossityyppisen kypärän kanssa käytettävät ajolasit eri asia kuin laskettelulasit? Näyttävät paljolti samalta ja valmistajatkin ovat samoja. Tulisivat lähinnä mopoilukäyttöön.
nim. "Vielä laseja vailla"
Suzuki AN400 Burgman (2018) - vaimo
Suzuki DL650 (2009) - mä
Suzuki GSF 600 s bandit (2002) - mä
Ex-pyörä: Honda Shadow 750 ACE (2001) - vaimo
EX-pyörä: Yamaha XV250 Virago (2000) - vaimo
Mitä noita olen nopeasti käynyt kokeilemassa, niin samaa lienevät hyvin pitkälti. Paitsi, että lasketteluun "tarkoitetut" ovat lähes järjestelmällisesti kalliimmat...
Nimin. MTB laseja Full-face kypärään hakemassa
"The only easy day was yesterday."
2012 S1000RR
GSX-R 750 K8 (ex)
Laskettelulaseissa on tupla linssit ja omanlainen ilmastointi ettei ne huurustu kylmällä kelillä. Tosin nykyisin taitaa mx-laseissa olla sama ominaisuus, ainakin kalliimmissa.
Itse olen talviajellut aurinkoisella kelillä laskettelulaseilla. Tuplalinssi estää jonkin verran huurtumista ja sävytetty lasi parantaa kontrastia.
Triumph Bonneville Bobber Black -18
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
Laskettelulaseissa on laadullisia eroja, kalliimman pään laseissa on jotenkin "kirkkaampi", vähemmän tuhnuinen optiikka. Kuten myös siinä miten paljo ja minkälaista fylliä raamissa on eli miten ihanasti asettuu naamaa vasten
toki itse rungon mitat määrää istuvuutta pitkälti, jossa kyse paitsi mukavuudesta myös siitä että puhaltaako ilmaa jostain välistä
siit jossain Oakleyssa maksetaan myös jo nimestä, mikä tärkeää erityisesti terassilla
kirkas linssi = pimeälle
keltainen tai pinkki linssi = pilviseen tai sumuiseen keliin
oranssi linssi = kompromissi
tumma linssi = aurinkoinen keli
todella tumma / peili linssi= aurinkoinen keli Alpeilla
joissain malleissa linssin pystyy vaihtamaan suhteellisen kätevästi, ei tarvii olla montaa raamia eri keleille.
Laskemisessa kun "maasto" pelkkää valkoista niin linssien värien kaa hifistely jeesaa näkemistä, hieman.
liekkö legendaa miettiä matskujen käyttäytymiseroja kaatumisessa, samaa muovia kait kaikki![]()
Viimeksi muokannut: TIJ; 02.03.2019 klo 13:49.
Att tänka innan man talar är som att torka sej i röven innan man skiter... - Arne Anka
Kannattaa sovittaa lasit ja kypärä samaan aikaan. Kun vaihdoin kypärää toiset lasit ei toiminut enää ollenkaan, kun kypärän aukko ohimon kohdalla on eri mallinen ja vanhat suosikkilasit jäi irti naamasta.
MONSTER1200S+BETA350 JA SAASTAMOINEN
Valtiovarainministeri
Kas, Motonetissähän oli yllättävän paljon valinnanvaraa ja näytti olevan kypäriäkin, joita ei vielä äsken netin kautta tarkastellessa edes näkynyt. Sinne siis kypärän kanssa ja löytyihän sieltä lasit, kun useampia kokeiltiin. Kyllä näillä varmaan laskettelee ihan yhtä hyvin kuin ajelee mopolla...
Oli siellä jotain Oakleyn ylivuotistakin mallia ja aika edukkaasti olisi lähtenyt, jos olisi istuvuus ollut sopiva. Värin puolesta olisi ollut ok.
Ja kun oli kypärä ja lasit ostettuna, niin sitten ostettiin seuraavaksi kypärään ja laseihin sopiva mopo!![]()
Suzuki AN400 Burgman (2018) - vaimo
Suzuki DL650 (2009) - mä
Suzuki GSF 600 s bandit (2002) - mä
Ex-pyörä: Honda Shadow 750 ACE (2001) - vaimo
EX-pyörä: Yamaha XV250 Virago (2000) - vaimo
Olen antanut itseni ymmärtää, että kelkka- ja crossilaseissa linssin iskunkestävyyteen on kiinnitetty (ainakin useimmiten) enemmän huomiota, kuin pelkkään laskettelukäyttöön tarkoitetuissa laseissa. Laskettelurinteessä kun ei tarvitse varautua vaikkapa toisen kuskin pyörästä lentävään kiveen tms toisin kuin crossissa.