Hei kaikille ihan tasapuolisesti!
Suunnitelmissani olisi muutoskatsastaa entinen vm2002 125cc 2t-cagiva A2(?) luokkaan. Tiedustelisin nyt että onkohan teillä täällä ketään joka olisi kyseisen operaation joskus suorittanut ja mitä se käytännössä vaatii? Tilanne on se että haluaisin nostalgiapärinöissä ottaa tuon vanhan ratsuni käyttöön hupipyöräksi, mutta ei hirveästi innostaisi enää näin 27 vuotiaana ajella poliisin pelko persiissä ns vakuutuspetosvehkeellä tuolla liikenteen seassa. Vakuutusmaksuthan tuon operaation jälkeen todennäköisesti nousee.
Myös mietteitä ja mielipiteitä asian järkevyydestä otetaan vastaan.
E.K
Siis ymmärsinkö nyt oikein, luulet syyllistyväsi vakutuspetokseen, jos ajat 125cc mp.llä jossa yli 11kW?
Jos ymmärsin oikein, niin et tee mitään väärää, kyllähän ne siel v.-yhtiös näkee minkä tehoisen pyörän vakutat.
Pyörähän ei vaan saa jaa A2-kortilla, vaan vaati A tai A1 ajokortin, sehän sulla pitäis olla jos jo vuonna 2002 oot hommannu kevarikortin.
"Puput on kyllä suloisia, muttei kovin älykkäitä"
Joskus tuota kysyin konttorilta, eli siis kurit pois ja ns täystehoisena katsastus, jos moperi on kunnossa niin pitäs mennä ihan muutoskatsastuksella sillä jarrut yms on mitoitettu alunperin kuristamattomalle. Mitäs sitä dynolappuja tarvii sielähän ne lukee tyyppitiedoissa alkuperäinen teho yms. Omassa tapauksessa oli kyseessä C12r, mutta homma tyssäsi siihen että vakuutusmaksu ois ollu toista tonnia ni ostin sit F2 cbr:n ja makselin siitä jotain kolme puol sataa vuodessa![]()
Omituisten Otusten Kerho
Yamaha GTS 1000 '93
Cagiva Mito Evo2 4t turbo-projekti '05
Ex:Bashan BS200-S7 `07 katumönkkäri
Ex:Benelli Tornado TRE Novecento '06
Ex:Triumph Daytona 955i DSSA `02 fighter
Ex:Honda CBR 600F2 '91
Noin juuri.
Vai onko tarvetta rajoittaa tuo esim. toisenlaisella ajo-oikeudella ajavalle, toiselle kuskille?
Jos ei, niin täysitehoinen piikki on mitä riemukkain keksintö päästä juttusille virkavallan kanssa.
Olettaen tietysti, ettei kuskina ole 160 kiloinen jeesusparta.
Tikissä oleva täysitehoinen kannattaa käynnistää aina virkavallan ollessa kuuloetäisyydellä,
varsinkin mopopoliisien, vaikka ei olisi juuri liikenteeseen lähdössäkään.
Neppailee siinä runtua koneseen ruukku päässä, niin johan ammattimiehen sävelkorva erottaa
sen oitis tukkoisesta kilowattikoneesta..... ja onhan se valvontavelvollisuus heti täytettävä..
Asianlaitojen sitten selvitessä..... pettymys on ilmeiden pohjalta vähintäänkin samaa luokkaa
kun veneliikenteessä tarkastuksen yhteydessä esillä pötköttävän..... vanhalla leimalla olevan
sammuttimen osoittautuminen vain "houkutuslinnuksi".
Sanotaan, että "parasta on hetki juuri ennen", mutta näissä kujeissa se hetki on kun kello lyö kaksitoista
ja iso kortti, tai leimassa oleva, vaadittua isompi sammutin lyödään käteen.
Muistaa vaan pitää naaman näkkärillä![]()
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Joskus Aprilian 2t-piikin leimasin täystehoiseksi. Ei se ainakaan vaatinut mitään toimenpiteitä muuta kuin konttorilla käynnin. Inssi väänsi kaasua ja totesi, että hyvin kiertää, on varmaan täystehoinen. Sitten otteeseen merkintä uusista tehoista.
Toisin päin on vähän hankalampaa kun joutuu osoittamaan, ettei koneessa oikeasti ole tehoja kuin 11 kW.
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Siis itselläni on kyllä ihan A kortti taskussa. Tarkoituksena siis muutoskatsastaa pyörä täystuhon tehoille.
Vakuutuspetoksella tarkoitin sitä jos pyörä on papereissa vielä 11kw vaikka oikeat tehot korkeammat.
Pitänee seuraavaksi soitella vakuutusyhtiöön ja kysellä tarjousta. Kuulostaa pelottavalta tuo Rekkamasan kertomus vakuutushinnoista, vaikka tuskin ihan noin korkeiksi nousevat kun tällähetkellä maksaisi noin 140e vuodessa.
Hyvältähän tämä muuten kuulostaa jos se noin näppärästi onnistuu. Kiitoksia.
Jahas, vakuutusyhtiön puolesta ilmoittivat hinnan pysyvän samana, noh eipä tuo minua ainakaan haittaa.
Viimeksi muokannut: deekujorma; 25.10.2018 klo 13:51.
E.K
Kannattanee vakuutuksista kysellä useammalta yhtiöltä. Pidin hetken tuota lelua liikenteessä ja ainakin silloin vakuutusmaksu oli alempi kuin piikissä. Johtunee siitä, että 11 kW laitteilla ajelevat alaikäiset ja täystehoisilla aikuiset jolloin pienempitehoinen laite antaa näennäisesti korkeamman riskitason vakuutusyhtiön laskurissa.
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
En sitten tiedä vaikuttiko itsellä tuo 20v ikä asiaan. No sama se pääsihän eroon siitäkin pommista ja sai kipinän hommata se sebari, enpä ole katunut.
Omituisten Otusten Kerho
Yamaha GTS 1000 '93
Cagiva Mito Evo2 4t turbo-projekti '05
Ex:Bashan BS200-S7 `07 katumönkkäri
Ex:Benelli Tornado TRE Novecento '06
Ex:Triumph Daytona 955i DSSA `02 fighter
Ex:Honda CBR 600F2 '91
Kyllä ainakin omien kokemusten perusteella valvonta keskittyy enemmänkin mopoihin, ei kevareihin.
Jyväskylän seudulla ajelin kevarilla vuonna 2012-2013. Täysitehoinen kuristamaton dt. Tuttavapiiristä kukaan ei saanut minkälaisia seuraamuksia ajellessa, nelari/2t osuus ehkä 60/40.
Toki yksi tuttava keuli kisahussella auton kylkeen, siitä saattoi tulla jonkinlaista seuraamusta.
Yksi kaveri ajeli 125 täystehokotarilla melkosta ylinopeutta 2-päällä. Ei edes kortti lähtenyt, eikä pyörää syynätty ollenkaan. Yhdelle rekisteröity.
Mua ei pysäytetty kertaakaan. "Tehoputkesta" toki lähti vähän tuota meteliä. Silti ei minkäänlaista ongelmaa.
Aika mitätön mahdollisuus jäädä kiinni. Toki onnettomuustilanteet on isompi riski.
Järkevyydestä sitten voi olla montaa mieltä. Piikit on välitetty tehon vajauksen vuoksi aika lyhkäsiksi. Jos pyörän huippunopeus on 120-160 kieppeillä, niin onhan siinä melkosesti kierroksia, jos vaikka motarilla päästää 120 vauhtia.
Sattuu korviin ja sattuu lompakkoon. 2t ei välttämättä tykkää tasakaasusta korkeilla kierroksilla. Nelarit taas sitten on toivottoman laiskoja.
Tonnin kieppeillä saa isompia pyöriä, jotka ehkä kulkevat ja kiihtyvät hitusen pirteämmin, ovat edullisia vakuuttaa ja kestävyydessä ja huoltokuluissakin pieksevät piikit melko todennäköisesti.
Ihan 2-tahti pärinän vuoksi tätä olen tekemässä, en niinkään tehon tai luotettavuuden takia. Kuka hullu muutenkaan motarilla pärrällä ajaa, ellei ole pakko.
Nimenomaan tuon onnettomuuden sattuessa saattaa sattua myös lompakkoon jos paska tuuri käy ja vakuutusyhtiö syynää pyörää tarkemmin. Tottahan se on että tonnilla saa jo isompaa pyörää, mutta en tästäkään ole luopumassa, sen verran rakas vehje kuitenkin tuo on.
Suunnitelmissa olisi kyllä tulevaisuudessa hommata 165cc kitti, porttaukset kuntoon ja mittatilausputki vehkeeseen, eli ei tuo halvaksi ainakaan tule. Tällä hetkellä tuo odottaa vain matematiikkaneroa joka osaisi laskea uuden painon tasapaino-akselille jotta sen voisi koneistaa.
Mielipiteenä mainittakoon vielä että mukavampi se on mutkatiellä ajaa pienellä pyörällä käyttäen 110% pyörän tehoista kuin isommalla vehkeellä käyttäen kymmenesosan sen tarjonnasta.
E.K
Ei "kaupankuntoinen", täystehoinenkaan piikki ihan äkkiä ota siipeensä enemmästä sinkki tiukalla
vedosta kunhan se vaan on säädetty tarkoitukseensa ja olosuhteisiin.
Käyttötunnit toki romahtaa perushuollon/korjauksen välillä, mutta kunnossa ja säädöissä oleva
laite kestää aivan armotonta sikaa "oikeissa" säädöissä.
Valitettava totuus modernien 2-tahtarien epäluottettavuuden suhteen on ihan muualla kuin peruskonstruktiossa.
Persesäädöt ajosuoritteeseen/olosuhteisiin nähden ja jo "poikimisvaiheessa" olevan koneen
kurittaminen.... edellä mainituilla asioilla höystettynä.
Heikompilaatuisten 2-T öljyjen käyttö ei liioin paranna tilannetta.
Luokitusten "täyttyminen" on vasta joku lähtökohta, mutta vasta sen jälkeen alkaa öljyn todellisen
laadun arvottaminen. Erot ovat merkittävät kun liikutaan äärirajoilla.
Pahin ongelma tahtoo taas löytyä peilistä..... kylppärin tai mopon.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Voisi luulla, että moottoripyöräluokista yli 11kW kevari on vehje, jolla ajetaan vähiten kolareita. Taitaa niitä olla sen verran vähän liikenteessä, joten vakuutusmaksukin pitäsi olla melko edukas, mutta toisaalta vakuutusmatematiikka on vaikeaselkoista ja ennakoimatonta...
Kevytmoottoripyörä eli kevari on alle 125 kuutioinen korkeintaan 11kW tehoinen moottoripyörä, jota voi ajaa luokan A1 ajokortilla tai isommalla.
tehokkaampi 125 kutioinen on juurikin 125 kuutioinen moottoripyörä, jota voidaan kutsua piikiksi tai satapiikiksi, mutta se ei ole kevari tai kevytmoottoripyörä, eikä sillä ajoon riitä A1-, eli kevarikortti.
Vanhoina hyvinä aikoina kaikki alle satapiikit olivat kevareita (paitsi mopot), mutta ajoneuvoluokka on muuttunut ja kevari saa olla enää alle 11kW vehje.
Triumph Bonneville Bobber Black -18
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
Moottoripyöristä tiedä, mutta scootterivalmistajat (useimmat) tekee 125cc rinnalla 135cc- versioita. Vehkeet on aivan samanlaisia muuten. Isommissa on halvemmat vakuutukset, koska 16v-kollit ei pääse puikkoihin.
Uusimmassa Vauhdin Maailmassa oli juttua kartingista.
Moottorina oli TM Kz10c Teho n. 55hv 15 500r/min
Männän vaihtoväli 2h ja kiertokangen 15h
Tuommoisen pannun kun sovittaisi esim. Cagiva Mitoon, niin vois olla jo ennätysmeininkiä esim. lentokenttäajoissa...
Ajattelin päivittää hieman jos joku ajattelee saman tehdä omalle pyörällensä. Eli kävin konttorilta paikanpäällä kysymässä ja he totesivat että homman pitäisi luonnistua pyörää konttorin pihalla näyttämällä ja maksamalla muutoskatsastuksesta. Olettaen tietysti että pyörä on tieliikennekelpoisessa kunnossa.
E.K