Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 31:sta
  1. #1
    Laittakaahan kuumimmat vinkit miten pyörästä saa niin puhtaan ja kiiltävän, että se hyppää silmille. Normaali menettelyhän on se, että ruiskutetaan liuotinpesuainetta tai vaahtoa pyörän päälle ja sen jälkeen sienellä pesu, huuhtelu ja kuivaus.

    Tuollainen johtaa kuitenkin melko nopeasti tilanteeseen, että katteet ovat puhtaat, ehkä vähän naarmuiset, mutta kaikkialla muualla on epämääräistä töhnää. Mitä hankalampi paikka, sitä enemmän tuota töhnää on.

    Teoriassa lienee mahdollista jollain sopivalla hammasharjalla tai topsipuikolla puunata kaikki näkyvät kohdat ja vahata sitten vaikka tulitikun päähän kiinnitetyllä liinalla. Näin varmaan näyttelypyörien omistajat tekevätkin, mutta se on aivan liian työlästä kun pitäisi joskus ajaakin.

    Mikä olisi sellainen myrkky, joka poistaisi töhnät ruuvinreistä, koloista ja muista hankalista paikoista, mutta ei kuitenkaan vahingoittaisi osia eikä jättäisi mattapintaa? Onko jollain mp-pesuaineella oikeasti jotain parempia ominaisuuksia kuin tavallisella 4 euron liuotinpesuaineella?

    Joku takatukivarren tai edes vanteen/jarrulevyn/rattaiden putsaaminen kunnolla osia irrottamatta ja laakereita vahingoittamatta on suhteellisen hankala projekti.

    Pesuaineiden osalta oikeastaan ainoa positiivinen yllätys on ollut pakoputken pesuaine (vedetön kloorivety) joka teki palaneen näköisestä putkesta uudenveroisen minuutissa. Onko muita kokeilemisen arvoisia?
    Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
  2. #2
    Onkohan noi vanteenpesuaineet liian rajua tavaraa?
    Ketjuvetoinen ja rasvapohjainen möhnä, ei taida auttaa siihen?

    Maalipinnoissa tuntuisi toimivan laadukas vaha ja silloin tällöin pesee esipesuvaahdolla tai autonpesupaikalla huuhtelee paineella.
    Välillä sitten pesee lisäksi kintaan kanssa ja vähän vahaa pintaan.
    Kromipintoja tarvii myös vähän pyyhkästä, jos haluaa ihan kirkkaaksi.
  3. #3
    Rasvapitoinen töhnä lähtee kotitekoisella höyrypesulla. Keitän vedenkeittimellä veden ja kaadan kiehuvan veden halppispaineilmapuhaltimen säiliöön. Sekaan pari tippaa fairyä tai pinelineä.
    Etukäteen pinnoille voi ruiskuttaa liuotinpesuainetta halunsa mukaan.
    Kaikki töhnä lähtee kuusiokoloruuvien kannoista yms ja tällä pesurilla pystyy lian poistamaan tarkasti työntämättä vettä laakereihin tai ketjujen o-renkaisiin.
    Varsinainen pesu sitten pesukintaalla esipesuineen yms..
  4. #4
    Lainaa Spirit kirjoitti Katso viesti
    Onkohan noi vanteenpesuaineet liian rajua tavaraa?
    Ketjuvetoinen ja rasvapohjainen möhnä, ei taida auttaa siihen?
    Tuohon ei voi antaa yleispätevää vastausta, koska vannepesuaineita on hyvin monenlaisia. Osa on entsyymipohjaisia ja toisaalta osassa on sitten taas merkittävänä ainesosana suolahappo... Jälkimmäinen ainakin tekee monella pinnalla pysyvää vahinkoa hyvin helposti.
  5. #5
    Korrek Pro:lla kun kiillottaa niin hyvä tulee. Ensin perus kiilto ja viimeistely teho kiilto. On helppo ja nopea käyttää. Kiilto kestää ja lika irtoaa, jos jää kiinni, todella helposti.
    Pyörän pesuun käytän jotain edullista eco pesuainetta ja toimii todella hyvin. Liuotin poistaa kiillon ja tekee pinnat "harmaiksi".
  6. #6
    Ongelmahan mp:ssä on juuri se, ettei mahdu pesemään tai kiillottamaan - ainakaan ilman karmeaa nysväystä.

    Esimerkiksi Bladen käytetty tukivarsi näyttää tältä:

    https://i.ebayimg.com/images/g/SYUAA...8t/s-l1600.jpg

    Jos sen haluaisi myös pyörässä näyttävän tuolta, se vaatisi aikamoista taiteilua koska laakereihin, ketjuun tms ei saisi laittaa kovin ärtsyjä aineita.

    Tuo Korrekin Pro saattaisi toimia, pitää joskus kokeilla. Kiillotuksen ammattilaiset näyttävät käyttävän pesun jälkeen ihan omaa hiustenkuivaajaa mopoonsa:

    https://www.harley-davidson.com/stor...torcycle-dryer

    Pitää varmaan lehtipuhaltimesta ja imurin letkusta rakentaa samanlainen...
    Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
  7. #7
    Lainaa vetomies kirjoitti Katso viesti
    Pitää varmaan lehtipuhaltimesta ja imurin letkusta rakentaa samanlainen...
    Juutube videoilla olen nähnyt, kun äijä nykii kunnon vaahtopesun ja hinkkaamisen jälkeen lehtipuhaltimen käyntiin ja alkaa kuivaamaan....näytti toimivan...
  8. #8
    Mä kuivaan aina prätkän pihapesun jälkeen lehtipuhaltimella.
    Toimii ja on nopea kuivaus.
    Jotain, jossain, silloin tällöin!
  9. #9
    Prätkän voi myös ajaa kuivaksi. Toinen vaihtoehto on lyödä tyhjäkäynnille ja odottaa että puhallin käynnistyy; ei tarvi erikseen ostella lehtipuhaltimia tai muuta. Yleensä lämmin ilma menee oikeaan suuntaan.
  10. #10
    Sähköhammasharja pyörivällä harjaspäällä ( ei kannata lainata Pirkon harjaa). Motonet myy 20 kpl harjasarjaa siinä on joka koloseen sopivaa harjaa. Kuumavesipesuri. Puhdas pinta käsitellään maun mukaan. Itse suosin Autoglymin tuotesarjaa.
    Fairy tai mäntysuopa on hyvä pesuaine jos haluaa rasvat ja vanhat vahat pois.
    Ducati Diavel
  11. #11
    Lainaa juky2200 kirjoitti Katso viesti
    Rasvapitoinen töhnä lähtee kotitekoisella höyrypesulla. Keitän vedenkeittimellä veden ja kaadan kiehuvan veden halppispaineilmapuhaltimen säiliöön. Sekaan pari tippaa fairyä tai pinelineä.
    Etukäteen pinnoille voi ruiskuttaa liuotinpesuainetta halunsa mukaan.
    Kaikki töhnä lähtee kuusiokoloruuvien kannoista yms ja tällä pesurilla pystyy lian poistamaan tarkasti työntämättä vettä laakereihin tai ketjujen o-renkaisiin.
    Varsinainen pesu sitten pesukintaalla esipesuineen yms..
    Höyrypesuria olen aatellutkin kokeilla, kärsserin jatkuvatoiminen löytyis siivouskaapista. Tosin ei sitä tartte muualle kuin sinne minne ketjurasvatöhnä kerääntyy. Muualle ja erityisesti muoviosiin tuntuu tuo vanha S100 parhaalta. Yleensä teen kaksi pesukierrosta, välissä lehtipuhaltimella enimmät vedet pois. Näkee nopeemmin missä tuli pinnattua. Eikä niin haittaa jos eka kierroksella vähän hutiloi.
    SF 1098S
    MTS V4S Sport
  12. #12
    Lisätään vaikeusastetta. Syyläriin menee kaikki kura renkaista ja lähes kaikki hyönteiset ilmasta. Ne junttautuvat pehmeiden lamellien väliin koko ajan tiukemmin. Jos niitä harjailee, painuvat vain syvemmälle.
    Ne pitäisi siis saada takakautta puhallettua pois vaikkapa U-muotoon väännetyllä paineilmapuhaltimella. Hyönteis/kuramassa pitäisi ensin saada kunnolla pehmitettyä vedellä ja liuottimilla. Onko tuohon mitään patenttiratkaisua?
    (ratkaisuksi ei kelpaa, että älä päästä sitä syyläriä tukkoon, stna).
    Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
  13. #13
    Geelimäinen liuotinpesuaine ja kuumavesi, ne on toiminut tähän asti hyvin. Painetta en ole käyttänyt ettei väänny lammellit.
    Ducati Diavel
  14. #14
    Rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Se on takahaarukka, eikä mukään tukivarsi — veli hyvä!
    RF900R, ZX6R, (XJ600S)
  15. #15
    Lainaa vetomies kirjoitti Katso viesti
    Lisätään vaikeusastetta. Syyläriin menee kaikki kura renkaista ja lähes kaikki hyönteiset ilmasta. Ne junttautuvat pehmeiden lamellien väliin koko ajan tiukemmin. Jos niitä harjailee, painuvat vain syvemmälle.
    Ne pitäisi siis saada takakautta puhallettua pois vaikkapa U-muotoon väännetyllä paineilmapuhaltimella. Hyönteis/kuramassa pitäisi ensin saada kunnolla pehmitettyä vedellä ja liuottimilla. Onko tuohon mitään patenttiratkaisua?
    (ratkaisuksi ei kelpaa, että älä päästä sitä syyläriä tukkoon, stna).
    Ootko koittanu "pehmityksen" jälkeen kunnon vesi-imurilla.... kumiletkun pätkä "suulakkeena" ?
    Racin`with the wind....
    Freedom !
    That`s what it all about.
    Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
    http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
  16. #16
    Eilen pesin prätkän. tarvikkeina jotain motonetin halpaa autonpesuainetta, paljon paperia/rättejä, vesiletku ja tiskiharja.

    Aikaa meni varmaan 3 tuntia, mutta tulipahan pestyä kaikkialta. Tuo tiskiharja sopii nimittäin oikein hyvin ketjujen (ja öljyisen takahaarukan yms) putsaamiseen.
  17. #17
    Lainaa shyhander kirjoitti Katso viesti
    Se on takahaarukka, eikä mukään tukivarsi — veli hyvä!
    No niin on. Syytän sanakirjaa. Sen mukaan tuo on toiveluu - siis wishbone. Kun metsästäjä-keräilijät taistelevat viimeisistä elintarvikkeista, kalkkunan takajalka katkeaa ja sen toive toteutuu joka saa suuremman palan. Miksi? Siksi, että hän saa enemmän proteiinia ja jää henkiin.

    Ihan suoraan tämä ei prätkän pesemiseen liity, mutta ehkä epäsuorasti. Minulla prätkän pesu on pitkän tähtäimen projekti. Lupaan, että kuun loppuun mennessä kiiltävien katteiden välistä ei pilkota apeaa möhnää ja syyläristäkin virtaa kevyesti kesäilma lävitse.
    Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
  18. #18
    Ei ole MP pesuun taikatemppuja.

    Paras pesuohje on pestä sitä riittävän usein - ettei lika pääse paistumaan/ässehtiin pintaan ja koloihin.
    Muutaman kk koneen lämmössä tai auringossa kovettunu lika on hankala poistaa, mutta vielä kostea lähtee kivutta, vaikeammistakin koloista.

    Mun rutiini:
    - Tarvittaessa liuotin pesuaine (ei hapollisia) tai vahvempi liuos likasiin kohtiin pumppupullosta (vanteet, rattaat, niiden ympäristö jne)
    - Vaahdottimella esipesuaine jokapaikkaan ja odottelua
    - painepesurilla(tai letukulla) lika ja vaahdon jämät poikkeen - varoen tiivisteitä, ketjuja jne maltillisella paineella.
    - sitten tarvittaessa laimeahkolla vedellä kintaalla pinnat läpi niin saa sen painepesurin usein jättämän hunnun pois.
    - rätillä/sienellä/mikrokuituliinalla ja pesuaineilla sitkeämpi lika.
    - huuhtelu ja kuivaus (paineilma/mikrokuituliina ajaminen jne.. )
    - muovien suojaus
    - vahaus, jos oli liuotin pesun vuoro.

    Peruspesuna ilman vahauksia vajaa tunti tallin ovi auki-ovi kiinni kun kaikki vehkeet on jemmassa laatikoissa, nopeimmillaan n vartti. Toki saa meneen tuntejakin jos haluaa.

    Sillon tällön jos saattuu sopivasti niin pesen sen ilman katteita.


    Jos pyörä on kestopaskanen niin sitten se on purkamista ja puhistusta - tai useampi pesu usemmalla vaahotus/pesuaineen levityskerralla/pesu eli lisää vaikutusaikaa.

    Myös se että jos voi ottaa renkaat irti pesun ajaksi autta - pääsee pesemää sellasista suunnista mistä ei normaalisti tuu ees katottua.

    Hyviä aineitahan löytyy enemmän kuin tarttee - vaikka Autodudelta
    <"I needed a clue and a drink, one of them I knew where to find">

    McJäykät
  19. #19
    Nyt alkaa jo vähän tulla toivottua efektiä, eli pyörä ns hyppää silmille. Hammasharjaa ja -lankaa on käytetty ahkerasti muutama päivä. Syyläristäkin irtosi komea lammikko hyttysmönjää.

    Korrekin Pro-sarjan tfc kestopinnoitteella sai sellaisen kiiltävän lasimaisen pinnan osiin, jotka jo olivat valmiiksi oleellisesti kiiltäviä.

    Vielä hiukan häiritsee jotkut mattaantuneet maalipinnat. Esimerkiksi vanteet, swingi ja jotkut rungon osat pysyvät apean mattaharmaina, vaikka mitä teholitkua tai kiiltopinnoitetta päälle kaataisi. Eivät ne uutenakaan mitään peilejä ole olleet, mutta selvästi kuitenkin mustia eivätkä harmaita.

    Onko tuossa mitään helpompaa keinoa kuin ottaa dremeli kiillotuslaikan kanssa ja alkaa nysvätä hiontavahalla puhtaiksi? Sormella ja kankaanpalalla myllyttämällä ei järkevässä ajassa saanut mitään näkyvää aikaan.
    Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
  20. #20
    Lainaa vetomies kirjoitti Katso viesti
    Nyt alkaa jo vähän tulla toivottua efektiä, eli pyörä ns hyppää silmille. Hammasharjaa ja -lankaa on käytetty ahkerasti muutama päivä. Syyläristäkin irtosi komea lammikko hyttysmönjää.

    Korrekin Pro-sarjan tfc kestopinnoitteella sai sellaisen kiiltävän lasimaisen pinnan osiin, jotka jo olivat valmiiksi oleellisesti kiiltäviä.

    Vielä hiukan häiritsee jotkut mattaantuneet maalipinnat. Esimerkiksi vanteet, swingi ja jotkut rungon osat pysyvät apean mattaharmaina, vaikka mitä teholitkua tai kiiltopinnoitetta päälle kaataisi. Eivät ne uutenakaan mitään peilejä ole olleet, mutta selvästi kuitenkin mustia eivätkä harmaita.

    Onko tuossa mitään helpompaa keinoa kuin ottaa dremeli kiillotuslaikan kanssa ja alkaa nysvätä hiontavahalla puhtaiksi? Sormella ja kankaanpalalla myllyttämällä ei järkevässä ajassa saanut mitään näkyvää aikaan.
    Liian vahvat liuotinpesuaineet ainakin itselläni tapaa noi vanteet matata. Suurin syy ilmiöön kai on että vanteet ovat harvoin lakatut. Mutta mustaa vahaa niin taas musta väri syvenee.. Tai pohdinnassa on ollut maalauttaa/lakattaa tai pulverimaalauttaa vanteet.
    vuoristoatleetti
  21. #21
    Lainaa vetomies kirjoitti Katso viesti
    Nyt alkaa jo vähän tulla toivottua efektiä, eli pyörä ns hyppää silmille. Hammasharjaa ja -lankaa on käytetty ahkerasti muutama päivä. Syyläristäkin irtosi komea lammikko hyttysmönjää.

    Korrekin Pro-sarjan tfc kestopinnoitteella sai sellaisen kiiltävän lasimaisen pinnan osiin, jotka jo olivat valmiiksi oleellisesti kiiltäviä.
    Tuotako käytit?
    https://www.korrek.fi/tuote/korrek-p...kestopinnoite/
    .
  22. #22
    Jees.

    Vanteetkin alkoivat hiukan loistaa. Hinkkasin vannesienellä, eli sellaisella pata-pata-tyyppisellä alumiinisienellä Turtlen mustaa värivahaa pintaan. Ei varmaan kovin hyvä menetelmä ihan jokapäiväiseen pesuun, mutta jos nyt muutaman vuoden välein.

    Eli ainoat valjut osat ovat enää rungon mattapintaisia valuosia. Värivaha ei tehnyt niille yhtään mitään, eikä oikein mikään muukaan. Aina tuli sama tuhkanharmaa mattapinta takaisin kun osa kuivui. Pitänee vetäistä maali pintaan jos joskus tulee purettua pyörää niin paljon, että osat saa helposti irti.
    Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
  23. #23
    Laitoin vanteisiin tätä https://www.motonet.fi/fi/tuote/6000...-kestopinnoite
    Jopa keskiön ja puolien valupintaan tuli pientä kiiltoa ja sileät kehät kiiltävät ihan kunnolla. Pintakin on niin liukas, että ainakin pari ensimmäistä pesua on ollut harvinaisen helppoja.
  24. #24
    Tuohon hintaan saa kyllä jo kiiltääkin

    Mattakohtiin kokeilematon on vielä Claybar. Kovasti siitäkin mainosmiehet väittävät, että hapettumat lähtevät ja pinta kiiltää kuin uusi. Ei sentään maksa montaa kymppiä.
    Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
  25. #25
    Lainaa vetomies kirjoitti Katso viesti
    Tuohon hintaan saa kyllä jo kiiltääkin
    Toki niin. Mutta lupaavat kestävän 4 vuotta. Voin raportoida 3 vuoden ja 11 kk kuluttua tulokset.
  26. #26
    yksi mahtava aine on silikoonirasva. Sillä kun vetää kumiosat, kuten vaijerinkuoret ja jäähdyttimen letkut, niin näyttää kuin uusilta.
    we cannot tolerate zero tolerance!

    BMW R1200GS & Speed triple 1050
  27. #27
    Maalaamattomat, mustat muoviosat saa pysyvästi uuden näköisiksi muutamalla suihkauksella puskurisprayta.
  28. #28
    Lainaa Ytsför kirjoitti Katso viesti
    Maalaamattomat, mustat muoviosat saa pysyvästi uuden näköisiksi muutamalla suihkauksella puskurisprayta.
    Täytyypä testata
    BMW R1200GS, EX:BMW r1100s,K1200gt,Suzuki bandit 1200s -02,Hd electra glide -92, hd sportster 1200 -94, Honda cbr1000f -92,Kawasaki 550ltd
    A-AL-BIH-CZ-EST-FIN-H-HR-I-KV-LT-LV-MD-MK-MNE-N-PL-RO-S-SK-SLO-SRB-UA
  29. #29
    Lainaa Ytsför kirjoitti Katso viesti
    Maalaamattomat, mustat muoviosat saa pysyvästi uuden näköisiksi muutamalla suihkauksella puskurisprayta.
    Toinen hyvä ja erittäin edullinen vaihtoehto on Pledge siivousspray. Luin vinkin aikanaan bemarifoorumilta. Toimii ainakin bemmin mustissa muoviosissa todella hyvin. Silikonituotteet jättää monesti kiiltävän lopputuloksen. Pledgellä tulee tumma matta mikä toimii monesti paremmin
  30.  
  31. #30
    Lainaa Ytsför kirjoitti Katso viesti
    Maalaamattomat, mustat muoviosat saa pysyvästi uuden näköisiksi muutamalla suihkauksella puskurisprayta.
    Kuumailmapuhaltimellahan noita auringonpolttamia muovilipareita on autoissa ehostettu. Helposti tuppaa jäämään laikukkaaksi.
    Polvi aina maassa - ketjua rasvatessa. Delvacin todistaja. Moto Guzzi Nevada, Ex VZ800, Ex LTD440, Ex GSF1200 (kaadettu), Ex ZRX1100(varastettiin), Ex ER-5
Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen