Heippa,
Aloittelevana haluaisin kysyä mielipiteitänne olisiko tämä kypärä ns. turha ostos vai voisiko olla ihan käypä? http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---M...ra-2000040010/
Ei ikinä avokypärää, ei ikinä.
Ei järjellä, ei taidolla, ei työllä, ei tuskalla vaan tuurilla.
Miksi ei avoa? Itsellä ollut umpikypärien kanssa huurtumis ongelmaa mutta tosin olen käyttänyt vaan vanhoja kypäriä. Ilmeisesti uusissa ilman vaihtuu paremmin?
Avokypärässä jää naama kokonaan suojaamatta.
ECE-hyväksyntä kertoo turvallisuuden olevan vaatimusten mukaisella tasolla, lisähinnalla saattaa saada jonkin verran parempaa turvallisuutta, mutta mun näkemyksen mukaan pääsääntöisesti kyse on enemmän käyttömukavuudesta. Joten jos kypärä tuntuu asialliselta ja istuu päähän hyvin, kyllä sen mun mielestä periaatteessa uskaltaa ostaa.
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.
* Suzuki Katana * KTM 690 Enduro * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
Kuten @PoS sanoi, koko naama jää suojaamatta. Lyhyesti, leukaluu jää täysin vaille minkäänlaista suojaa. Mahdollisen törmäyksen sattuessa, joka vielä suurella todennäköisyydellä osuu ko. alueelle, on mukava että mahdollisuudet kiinteän ruoan syömiseen on korkeammat sekä puhuminen onnistunee helpommin. Kannattaa miettiä kypärän tarjoamaa suojaa kokonaisvaltaisesti koko päähän, eikä vain aivojen osalta.
Pinlock taas hoitaa huurtumisen ongelmaa..
SFV4S
Itse ajan yhä potalla, jonka ostin 1987. Olen ajanut sillä koko ikäni. Tiedän, ei suojaa enää kuten uusi.
Ostin tuossa välillä uudenkin, mutta se pöllittiin. Vitut.
Kypärä on hiukan erikoinen. Se on tyyliltään kuin crossikypärä (crossityyliin muotoiltu leukaosa), mutta siinä on vakiona katukypärän tyylinen kokovisiiri, joka istuu täysin muodokkaaseen leukaosaan.
Aika bomber. Siinä on myös lippa, jonka saa pois halutessaan niin että kiinni jää pelkkä visiiri. Lippa "lentää" yllättävän hyvin, ei vedä päätä ylös tai alaspäin. Hyvin aerodynaamisesti suunniteltu kypärä. Onhan se vähän erikoisen näköistä ajaa tonnista monttupotan näköisellä kypärällä, mutta äh. Joo, ääni kokokypärälle. Hengittää vain nenän kautta sateella niin ei huurru.
Tärkeää potassa on että se on mukava ja hyvän näköinen, ja suojaa myös kasvoja.
Exät: Honda ST70,SL125S,CB125T,CB125TD,MTX125R,CB250RS,CB250N, CB400N,FT500,CB750K,VF750F,VFR750F(2),CB900F,VF100 0F2,CBR1000F(4),CBR1100XX(2).Yamaha DT125MX,DT125R,RD125LC(2),RD250LC,RD350LC(2),XJ750 SECA,XJ900.Kawasaki Z500, GPZ900R(2),GPZ1000RX.
Kiitos asiallisista vastauksista. Mietin siis vielä muita vaihtoehtoja kuin tuo avopotta.
Honda VF750C Magna 1982
Siinä vielä pään alueen osumaprosentit:
ConstructCrashPhoto-599x268.jpg
Ducati 899 Panigale
"If they can make penicillin out of mouldy bread, they can sure make something out of you"
-Muhammad Ali
Tämä on silmät avaava kuva![]()
Honda VF750C Magna 1982
Umpikypärien "ilmanvaihdossa" visiirin huurtumista ajatellen on varsin suuria merkki- ja mallikohtaisia eroja.
Näin jo lähtökohtaisesti ilman pinlockin tuomaa helpotusta.
Shoein suhteen esim. on valtava ero esim. Neotecin ja GT-Airin välillä.
Toisaalta hyvinkin "tiiviiksi" varustellun GT-Airin saa halutessaan hengittämään huomattavasti
paremmin hankalassa kelissä esim. taajama-ajossa availemalla/poistamalla leuan alapuolen tiivistystä.
Tuo esitetty "osumakartta" kertoo todellakin varsin karua käytännön kieltä siitä, mihin juhaa sattuu kun
lähtö tulee.
Ihan sama homma toimii jo polkupyöräilyssä.
Joka ei noihin osumakarttoihin oikein halua uskoa, ei ole riittävästi sinkoillut kaksipyöräisillä.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Mä olen kymmenisen vuotta käyttänyt Arai Tour-X kypäriä jotka on krossipotan katuversio visiirillä. Lippa ei aiheuta mitään ongelmia isoissakaan vauhdeissa ja kiva ajella kun lippa suojaa auringon ja katuvalojen häikäisyltä, pinlock pitää ikkunan huurteettomana. Tuskin tulen muita kypäriä käyttämään, seuraavaksi samanlainen kun nykyinen on kohta vaihtokunnossa.
Ääni täältäkin kunnolliselle kokokypärälle, hinnalla ja merkillä niin väliä kunhan on mukava päässä ja kuoreltaan jämäkkä eikä ämpärimuovisen letku.
Kylätason kurapyöräilijä.
Tour-X4:llä kolme kautta ajaneena pakko kommentoida... Itsellä alkoi nykyisessä pyörässä otsa kipeytyä tuossa kypärässä, eikä sisäpehmusteen vaihto auttanut. Päädyin vaihtamaan Shoei NXR:ään, ja ero tuulenvastuksessa on todella huomattava. Allekirjoitan kyllä tuon väitteesi, että Tour-X4 on vakaa kypärä, lippa on monesti hyödyllinen, eikä lippa tosiaan aiheuta mitään ylimääräistä vääntöä, nostetta tai painetta. Mutta tuo tuulenvastus kokonaisuudessaan on yllättävän paljon suurempi, kuin nykyaikaisessa "perinteisessä" katukypärässä. Sitä vaan ei helposti huomaa ilman vertailukohtaa... En tiedä sitten millainen Shoei Hornet olisi, tai joku muu vastaava (noita visiirillisiä advekypäriähän on nyt aika monellakin merkillä). Kannattaa kuitenkin tuokin yksityiskohta pitää mielessä mikäli ajaa pyörällä millä päätä ei saa tuulensuojaan.
Koko kypärä sen olla pitää sen huomaa kun joku isompi hottiäinen törmää kypärään se napsahtaa melko terävästi tai sit visiiriin leviää jotakin mössöä.Onpa jokusaannut linnun visiiriinsä![]()
Vanhalla oppimisen vaikeus
Katukypärät on kevyempiä pitää päässä kun lipalliset kypärät, myös usein hiljaisempia ja vähemmän niskaa rasittavia. Kyllä siinä TX:ssä huomaa onko lippa ylhäällä tai alhaalla, toimii spoilerina tai siipenä asennosta riippuen, ilman visiiriä on ihan eri tuntuinen kypärä motari vauhdeissa.
Hornet on muuten ihan jees mutta lippa on siinä koriste, kuten valitettavan monessa muussa lippakypärässä missä lippa on laitettu liian ylös eikä siitä ole mitään hyötyä häikäisysuojana tai kivikaapparina kun etummainen päättää alkaa lennättämään soraa.
Ja eilen tuli koppelo visiiriin mettätiellä, ei kiva tunne mutta siitä molemmat selvisi pienen lepohetken jälkeen säikähdyksellä ja niskan kolotuksella. Eikä ollut eka kerta kun tipu kolahtaa suoraan ikkunaan.
Kylätason kurapyöräilijä.
Mie ajan 90 prosenttia miun katurätkäilystä avokypärällä (13? Vuotta vanha AGV)
Enskalla enskakypärä ja loput ajot avattavalla shuubertilla.
Onneksi on oma leuka, niin ei tarvii muiden huolehtia siitä...![]()
Tuo JiiBeen osumatarkkuus kuva kertoo aika paljon.
Noin 45 % osumista tulee visiirin ja leuan alueelle.
Pekka
Kahdesta kypärästä olen onnistunut leuasta maalit hiomaan sorassa pois. Viiminen ei-fullface fillarikypärä meni vuosi sitten haljenneena roskiin. Arvaatteko tuliko leuasta verta?
Tuolta on helppo katsoa miten kypärä on menestynyt Sharpin iskutestissä:
https://sharp.dft.gov.uk/
Ei kiinnosta pätkääkään
halpa vs kallis , halpa ei ole e-hyväksytty...
https://www.youtube.com/watch?v=eBnioxhXkFA
nuo on testailleet samalla tyylillä muitakin laatukypäriä.
Itse olen muutaman pikkulinnun tappanut headbangilla ja ihan naamalla. Pari kertaa on vastaantulevasta kuorma-autosta pomppinut peukalonpään kokoinen kivi suoraan visiiriin about suoraan silmän kohdalle.
Kyllähän sitä kannattaa kypärään muutama huntti pistää. Itellä on scorpionin kypärä joka leuka-aukeava. Ei huurru eikä vihellä tuuli ja silmälasien kanssa kun säkin pelaat niin auttaa kun pistää tai ottaa pois leuka auki. Ja hiljasessa nopeudessa kiva ajaa naama ulkona. On vielä intekroitu aurinkosuoja. Ja hyvin mahtuu vielä asentamaan kypäräpuhelimet. Pääsee/joutuu emännän kanssa juttelee.
Yiying YY250T, Ex Kawasaki zr7, ex kawasaki gpz500s
Suht halpa kypärä voi olla myös sellainen, joka on alun perin aika kallis, eli ostaa alennuksesta. Syksy/talvi tai mallin vaihtuminen tiputtaa hintaa reippaasti, yleensä 40-50%. Ja näitä alennukseen menneitä löytää parhaiten ulkomaisista nettikaupoista, joskus myös kotimaisesta kivijalasta, kuten tämä viime talvena hankittu HJC RPHA ST. Ohjehinta Motonetissä oli 419€ ja ostin 209,50€. Samoihin hintoihin tai alle näitä edelleen nettikaupoissa, kun tuli uusi malli. Aurinkovisiiri, D-lukko, hyvä tuuletus, luja kuori jne. No eihän tästä pitkä ilo ollut radalla, muutama kerta, mutta pää säilyi kunnossa ja tappio -50%. En väitä tätä kypärää parhaaksi mahdolliseksi, vaan ajatuksena halvemmasta kypärästä. Muitakin löytyy runsaasti.
HJC_ST_1.jpg
HJC_ST_22.jpg
Taas olisi halpaa ja hyvää tarjolla. HJC R-PHA 11 179,60€, ovh 419€.
http://www.motonet.fi/fi/tuote/40034...mpikypara-MC-5
Samalla periaatteella ostin X-Lite 702GT:n. Ovh Suomessa ~500€. Sakemannilta löytyi alelaarista 250€. Huippupisteet saanut sharpin testeissä.
Sitten mennään kestoaiheeseen
Mitenkä nyt sitten jos ostaa "ylivuotisen" kypärän, niin eihän sen turvallinen käyttöikä ole enää paskaakaan, jos kypärä säilyy suojaavana 3-5v valmistuspäivästä?
Triumph Bonneville Bobber Black -18
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
Mikähän teoria tuon 3-5v takana on? Jos kypärä on abs:ää, niin se voi ehkä hapertua auringossa, mutta kuitukypärissä lujuus saadaan kuiduista (lasi, hiili, kevlar), jotka eivät äkkiä (10v) mene miksikään. Ja hyllyssä/laatikossa seisonut ei ole aurinkoa nähnytkään.
Tuo Motonetin tarjous on kyllä hyvä jos noita vaan saa. Mallihan tuli viime vuonna.
Siinä on sellainen teoria, että ajaessa kypärään tulee jatkuvasti painetta/iskuja ja styroksit antaa hiljalleen myöden, eikä enää toimi halutulla tavalla onnettomuustilanteessa.
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.
* Suzuki Katana * KTM 690 Enduro * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
Toinen teoria on että ilman happi, lämpö, yms ja käytössä, hiki (moninaisia yhdisteitä), mekaaninen kuorma jne aiheuttavat sen vaimennusaineen, solumuovin ominaisuuksien heikkenemisen -> ei toimi kunnolla vaikka näyttää olevan ok.
En muista oliko nuo vuodet käyttöikää/säilytysikää/teknistäikää ja mitkä oli varsinaiset vuodet.
<"I needed a clue and a drink, one of them I knew where to find">
McJäykät